Författare Ämne: DÃ¥lig Varmvatten Produktion  (läst 23632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« skrivet: 01 november 2009, 20:11:59 »
Tappade för första gången upp ett badkar och märkte att pannan ej fixar att leverera så mycket varmvatten så att det räcker till ett normalt stort badkar. Valde Thermia just pga detta. CTC är ju kännt sedan innan med deras vattenvärme men Thermia har jag inte hört något om. Trodde tillsats elen skulle gå in automatiskt när värmen på vattnet blir för svalt men icke. Är det någon som vet ett bra sätt att lösa detta? Ska man höja "minimumgränsen" för värmning av varmvatten så att den inte går under ca 45 grader (vilket bör betyda fler starter=mer el) eller är ALLA luft-vatten pumpar så här dåliga på att producera varmvatten? Tips tas gladeligen emot.
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #1 skrivet: 16 november 2009, 08:37:38 »
Hei, har du løst ditt problem?
Atria skal være bra på varmtvann. Tanken er 180 liter. Om du starter tappning ved 45 grader kan det selvfølgelig bli lite.
Jeg tror ditt problem har med innstillinger å gjøre. Det er vanskelig å gi råd, uten å vite hva slags innstillinger du har.
I perioder hvor pumpen går mye uansett (vinter), spiller det ingen rolle om du hever startpunktet. Du kan også heve stopp-punktet, men det går utover effektivitet og også levetiden for kompressoren (høyere temp= høyere trykk).
« Senast ändrad: 16 november 2009, 11:55:25 av dvil »
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #2 skrivet: 16 november 2009, 11:35:58 »
Eller en VVB efteråt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #3 skrivet: 16 november 2009, 18:32:08 »
Jag kör på fabriksinställningarna förutom att jag höjt startpunkten på vv ett par grader. Det är allt. VVB som Apan föreslår går bort direkt pga för dåligt med plats. Troligvis har jag, som dvil säger, tappat upp vattnet i badkaret just när det har varit som lägst i vvb. Känns som att det här med TWS-tekniken är skitsnack.
Finns det ingen inställning man kan ändra på inför ett bad som gör att det både blir varmvatten till badkaret OCH dusch efteråt? CTC har ju något som heter "Extra varmvatten". Finns det något motsvarande i Atrian?
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #4 skrivet: 16 november 2009, 22:22:04 »
du kan byta driftpressostat så vp går högre i tryck under vv-körning då får du några extra grader i topptemperatur. Att höja startvärdet är ingen bra ide då detta ger motsatt effekt (kortare gångtider).
Dock kan du prova att ändra inflytande startgivare från 65% till 100%..
Som det är nu lyssnar den 65% på en givare i botten och 35% i toppen på beredaren. Dessa två värden jämförs och du får ett uträknat viktat värde. Detta värde fungerar som referens mot starttemperaturen.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #5 skrivet: 09 december 2009, 09:35:10 »
För min del brukar jag kunna tappa upp ett badkar och även en kort dusch samtidigt innan temperaturen sjunker. Däremot så tycker jag pumpen få gå väldigt länge efteråt för att få upp temperaturen igen, ibland nära en hel timma! Är detta normalt? Jag har fattat det som att TWS-tekniken ska göra att man ska få upp temperaturen från 40°c till 55°c på ca 20min?
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2010, 19:37:31 »
Tappade upp ett bad idag igen. Värmen räckte, åter igen, inte till ett helt badkar och värmen hade inte kommit tillbaka efter badet så duchen blev en pina... Efter 35 minuter står tempen på pannan 31 grader på varmvatten, så det här förbannade tjafset om TWS-teknik kan man bara glömma.

Rak fråga: Är det bara jag som har problem med detta?? Ni som har Thermia, kan ni fylla ett badkar och sedan duscha av er?? Eller är alla nya värmepumpsägare för snåla att tappa upp ett badkar?
Vill ha lite kött på benen. Hade tänkt kontakta Thermia och ställa dom mot väggen. Min rörinstallatörs trovärdighet har sjunkit drastiskt varje gång han har varit här. Kan hoppas att där finns någon vettig person på Thermia support som lite kunskap om med vad han håller på med...

Försäljningssnacket var ju "Thermia - Bäst på varmvatten". Nu efteråt heter det "Du ska kunna tappa upp ett "badvänligt varmvatten" vilket är en definitionsfråga...

Edit Nu har pumpen gått en timme. Varmvatten 37 grader..

Arg? Bara förnamnet...
« Senast ändrad: 17 januari 2010, 19:52:20 av stefanth »
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2010, 20:29:57 »
Det är också svårt att fylla upp för stort badkar med för liten VVB.
När det varma vattnet i beredaren tagit slut så måste det till mycket stor effekt för att kunna värma upp kallt vatten under tiden det rinner. Har själv testat under julledigheten att fylla en bassäng på 2,5 m3 vatten till badtemperatur. Till min hjälp hade jag en oljekassett på ca 80 kW som gick hela tiden. Och att fylla tog ca 1,5 timme.

Med andra ord så är det svårt att hålla vattentemperaturen när man tappar mycket.
Många som har bubbelbad har därför en extra VVB så att man kan tappa allt vatten på en gång som redan är uppvärmt.

Hur stort är badkaret, och har du ändrat inställningen på startgivaren som Larm_HP föreslagit?
För att komma åt inställningen måste man in i servicemenyn.

Det finns även ett värde för tidsinställningen för varmvatten och värme. När det finns värmebehov så växlar pumpen mellan värme och varmvatten.
På en 6 kW pump som du har värmer den varmvatten i max 40 minuter, sedan värmer den huset i 20 minuter.
Det går inte att öka tiden mer som den värmer varmvattnet, däremot kan man minska tiden för värme. Dessa inställningar finns också i servicemenyn.

Man måste också komma ihåg att en luftvattenvärmepump tappar effekt när det blir kallare. Dessutom tillkommer förlusten vid avfrostningar.
En Atria 6 som skall värma vatten till 45ºC har vid -20ºC bara en effekt på 2,75kW.
Vid -7ºC har den en effekt på 4kW. Vid +2ºC har den en effekt på 4,75kW.

Ställer man upp starttemperaturen på en så liten pump så får man antagligen ändå ganska hyggliga gångtider.
« Senast ändrad: 17 januari 2010, 21:11:46 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2010, 22:16:41 »
Avfrostningstiden är ett dilemma med luft luft o luft vatten. Inte bara att den inte poducerar värme det tas
värme för att avfrosta  huvuddunk
Du kan i styren ställa in hur länge den ska "tillåtas" göra varmavtten utan att koppla över till värmeproduktion.

Tiden för vv kan höjas rejält, med reservation för ev. frysrisk vid nåt dragigt ställe (långsökt men nämner det).

På sommaren har du ju in princip 6kw enbart för VV, i en elberadare har man i princip aldrig över 3 kw att tillgå.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2010, 10:28:28 »
Hei,
Vi kan gjøre et lite regnestykke på din VP og badekar.
Vi antar at ditt badekar er 100 liter, du vil ha 40 grader badevann, ditt varmtvann er 50 grader og ditt kaldtvann er 5 grader.
Om du tapper 100 liter 40 grader vann vil du bruke ca. 80 liter varmtvann og 20 liter kaldtvann. Din bereder på 180 liter vil nå har erstattet 80 liter varmtvann med 5 grader vann. Snitt-temperaturen i berederen blir nå ca. 30 grader - hvilket er litt for kaldt vann til en dusj (?)! Om du beholder skiktingen i berederen vil du nok få varmere vann en stund.
VP'en skal nå varme 180 liter vann fra 30 til 50 grader. Spesifikk varmekapasitet for vann er 4,2 kJ/kgK. Omregnet trenger du 4,2 kWh til denne jobben ((4,2/3600) x 180 x 20).
Om din VP leverer 3 kW i vinterkulden tar dette 1,4 time.
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2010, 12:08:22 »
Tappade upp ett bad idag igen. Värmen räckte, åter igen, inte till ett helt badkar och värmen hade inte kommit tillbaka efter badet så duchen blev en pina... Efter 35 minuter står tempen på pannan 31 grader på varmvatten, så det här förbannade tjafset om TWS-teknik kan man bara glömma.

Rak fråga: Är det bara jag som har problem med detta?? Ni som har Thermia, kan ni fylla ett badkar och sedan duscha av er?? Eller är alla nya värmepumpsägare för snåla att tappa upp ett badkar?
Vill ha lite kött på benen. Hade tänkt kontakta Thermia och ställa dom mot väggen. Min rörinstallatörs trovärdighet har sjunkit drastiskt varje gång han har varit här. Kan hoppas att där finns någon vettig person på Thermia support som lite kunskap om med vad han håller på med...

Försäljningssnacket var ju "Thermia - Bäst på varmvatten". Nu efteråt heter det "Du ska kunna tappa upp ett "badvänligt varmvatten" vilket är en definitionsfråga...

Edit Nu har pumpen gått en timme. Varmvatten 37 grader..

Arg? Bara förnamnet...

Som de andra redan kommit fram till tror jag också att du riktar ilskan lite åt fel håll. Det är varken TWS-tekniken eller Thermia som är boven i ditt varmvattenbekymmer, utan snarare att en 6kw Luft-Vatten VP inte gör varmvatten särskilt snabbt på vintern.

Har själv en 10kw med TWS och jordvärme och där kan man både bada och duscha ganska länge även på vintern eftersom pumpen slår igång och börjar göra nytt varmvatten medans man tappar. När man tömt beredaren på varmvatten tar det ca 20 min innan den är varm igen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2010, 13:10:21 »
Tappade upp ett bad idag igen. Värmen räckte, åter igen, inte till ett helt badkar och värmen hade inte kommit tillbaka efter badet så duchen blev en pina... Efter 35 minuter står tempen på pannan 31 grader på varmvatten, så det här förbannade tjafset om TWS-teknik kan man bara glömma.

Rak fråga: Är det bara jag som har problem med detta?? Ni som har Thermia, kan ni fylla ett badkar och sedan duscha av er?? Eller är alla nya värmepumpsägare för snåla att tappa upp ett badkar?
Vill ha lite kött på benen. Hade tänkt kontakta Thermia och ställa dom mot väggen. Min rörinstallatörs trovärdighet har sjunkit drastiskt varje gång han har varit här. Kan hoppas att där finns någon vettig person på Thermia support som lite kunskap om med vad han håller på med...

Försäljningssnacket var ju "Thermia - Bäst på varmvatten". Nu efteråt heter det "Du ska kunna tappa upp ett "badvänligt varmvatten" vilket är en definitionsfråga...

Edit Nu har pumpen gått en timme. Varmvatten 37 grader..

Arg? Bara förnamnet...

Som de andra redan kommit fram till tror jag också att du riktar ilskan lite åt fel håll. Det är varken TWS-tekniken eller Thermia som är boven i ditt varmvattenbekymmer, utan snarare att en 6kw Luft-Vatten VP inte gör varmvatten särskilt snabbt på vintern.

Har själv en 10kw med TWS och jordvärme och där kan man både bada och duscha ganska länge även på vintern eftersom pumpen slår igång och börjar göra nytt varmvatten medans man tappar. När man tömt beredaren på varmvatten tar det ca 20 min innan den är varm igen.

Det är effekten det är fel på bästa vänner. Som vanligt är rekommendationen åt helvete vad det gäller effekten. 6Kw räcker inte långt utan skulle varit 10 eller mer.
Jämför inte teknik som ovanstående gjort, utan jämför effekt istället!!
Vem har rekommenderat 6kw? Är det Thermia så är det deras fel är det en installatör så ligger felet där. >:(

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2010, 14:05:04 »
Trodde tillsats elen skulle gå in automatiskt när värmen på vattnet blir för svalt men icke. Är det någon som vet ett bra sätt att lösa detta?

Jag tycker att det är helt berättigat att rikta sin ilska mot Thermia i det här fallet!
Eltillskottet går inte in vid varmvattenvärmning annat än vid legionellakörning.
Man har tydligen inte tänkt på vad som händer om det är en liten värmepump, dessutom luft/vatten som ger för liten effekt vid varmvattenvärmning. Då om någon gång borde man väl använda elpatronen som stöd. För värme är det säkert rätt dimensionerat och tillsammans med elpatronen finns det effekt så det räcker.
Det är skillnad mot om man som Maijckel har en markvärmepump att trycka på med. Då räcker kompressorn till.
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 15:55:35 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2010, 16:18:20 »
Vad finns det för parametrar att använda i det här fallet?
Några har redan nämnts och det finns säkert fler trix för att få till det.


Den första man ska använda tycker i alla fall jag är starttemperaturen START. Höjer man det från 40 till 45 grader får man med det viktade medelvärdet mellan topp och botten en temperatur vid bottengivaren på 40 grader vid kompressorstart istället för 32 grader som det är med fabriksinställningen START 40. Detta gäller då temperaturen i toppen är 55 grader.

Den andra som nämts är INFL VV SENSOR. Ändrar man denna till 100% och fortfarande har START 40 så får man samma effekt som att enbart ändra START till 45.
Är då topptemperaturen i detta fall mindre än 55 grader tas ingen hänsyn till detta och då har varmvattenberedaren ett mindre värmeinnehåll innan kompressorn startar än i fallet START 45 och viktningen 65%. Finns alltså en finess att behålla det viktade värdet mellan topp och botten.

Dessa två parametrar bör man inte ställa så att man får för korta gångtider. Minst 20 minuter bör det vara även på sommaren då effekten från värmepumpen är som störst.


De tredje och fjärde parametrarna är VARMVATTENTID och VÄRMETID.
Tiden för att göra varmvatten kan vara så lång som möjligt, det säger väl sig självt när man vill ha mycket varmvatten. När varmvattnet är uppvärmt börjar den istället göra värme om behov finns.
Tiden för värme kan sättas så kort som det är bekvämt för innekomforten. Det kan bli lite kallare inne under tiden som varmvatten värms.

Alternativet som nämnts att använda pressostaten med högre frånslagstemperatur ser inte jag som någon lösning. Det kommer inte göra någon skillnad i detta fall om varmvattentappningen sker strax innan varmvattenkörning eller om det är effekten som är för liten. Det används då man av någon anledning vill ha varmare vatten, inte så mycket för att få mer varmvatten.


Hur komma vidare om effekten är för liten? Hur kan man trigga elpatronen vid varmvattenkörning? Det borde ha funnits en parameter med ett värde x K grader under START som kopplade på valfritt antal steg på elpatronen tills man i alla fall kom upp till värdet på START.

En tanke som slog mig är att man kanske kan utnyttja hysteresen för att starta elpatronen?
Detta borde fungera under förutsättning att huset behöver värme.
Om VÄRMETID sätts till 5 minuter och man ändrar hysteresen för integral A2 till 12 grader (om fabriksinställningen hysteres A1 är 10) så borde husets värmebehov relativt snabbt få temperaturen att sjunka så mycket att elpatronen startar. Problemet här är att elpatronen inte slås på tillräckligt snabbt. Det är då man kanske behöver minska VARMVATTENTID så att den bara går så länge så att temperaturen i radiatorkretsen hinner sjunka för att trigga hysteresen.
Nu är det här bara ett teoretiskt resonemang. Det är inte säkert det fungerar i verkligheten. Elpatronen kanske slås av då värmning av varmvatten startar!?
Kanske värt ett försök ändå?

Ett annat alternativ är att göra som de andra, en extra varmvattenknapp!
I sin enklaste form en koppling som slår på elpatronen samtidigt med kompressorn och ett tidrelä som slår av funktionen efter en tid.
Problemet är att få till lösningen praktiskt då elpatronen styrs från styrkortet och inte har egna kontaktorer. Svårt att komma åt matning, anslutning till patronen mm, vad händer med effektvakt, garantier osv. Något för Thermia att fundera på.

Sista alternativet är att manuellt från servicemenyn test värmepatron slå på elpatronen.
Risken med det är att man glömmer slå av den.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 11:25:19 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2010, 16:42:46 »
Byt pressostat till den som ger varmare vatten. Men det verkar ju inte så smart att ,eftersom VV sköter avfrostningen, låta patronerna sköta det. Göra VV alltså

Jadu, hur det högre trycket med den andra pressostaten kan ge mer vatten om varmvattenuttaget sker när temperaturen i tanken är som lägst är för mig en gåta?
Enda sättet att öka effekten är att använda elpatronen!

Om inte kompressorn orkat öka temperaturen då avfrostning bör ske så är det fortfarande bara elpatrontillskott som snabbt kan öka temperaturen på vattnet!

I båda fallen borde varmvatten göras med elpatron men icke. Vad göra i så fall, vänta till sommaren?
Då kan man ju lika gärna göra varmvattnet med elpatronen i första läget om det inte skulle vara så att kompressordriften räcker till!
Ursprungsproblemet är ju att varmvatten inte alls värms med elpatronerna annat än då integral A1+A2 för värmedrift startat elpatronen eller då vattnet värms vid legionellakörning.
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 17:15:31 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!