Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: asiaten
« skrivet: 17 februari 2010, 09:48:24 »

kör en Atria samt en seperat 100 l VB efter, inget problem med VV.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 15 februari 2010, 13:03:38 »

hej
ja det funkar klockrent hos mig,förvärmer bara varmvattnet in i beredaren med min solvärme...

finns bara ett bättre sätt enligt mig =500lit acctank + en tva,då har man i princip en 500
liters varmvatten beredare om man behöver det
finns inget som slår den på fingrarna ,fast det systemet är inte direkt gratis,men det finns inget i dag som är effektivare om man ska plocka ut rejält med varmvatten
Skrivet av: hulta
« skrivet: 15 februari 2010, 12:31:45 »

Köp en 100L el beredare på blocket och sätt efter vp , så att vp förvärmer  kör på 60 ºC Och du har 150 l vv extra
den drar ca 500 kw/h om året  

hej
fan det bästa svaret jag sett på forumet på månader....helt rätt  Thumbsup
ställ ner pumpen till 50-55 grader å gör resten med elberedaren....funkar klockrent å du kommer att ha hur mycket vatten som hällst jämt...

alla skulle göra så solvärme freaks,vedeldare mm mm på det sättet har man alltid varmvatten billigt
å slipper en jävla massa problem....


Bra då är vi tre...FRJO och jag och du....

Vissa fabrikat har tydligen en separat varmvattenberedare medskickat. Smart!!
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 februari 2010, 14:28:51 »

Köp en 100L el beredare på blocket och sätt efter vp , så att vp förvärmer  kör på 60 ºC Och du har 150 l vv extra
den drar ca 500 kw/h om året   

hej
fan det bästa svaret jag sett på forumet på månader....helt rätt  Thumbsup
ställ ner pumpen till 50-55 grader å gör resten med elberedaren....funkar klockrent å du kommer att ha hur mycket vatten som hällst jämt...

alla skulle göra så solvärme freaks,vedeldare mm mm på det sättet har man alltid varmvatten billigt
å slipper en jävla massa problem....
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 13 februari 2010, 14:20:16 »

Köp en 100L el beredare på blocket och sätt efter vp , så att vp förvärmer  kör på 60 ºC Och du har 150 l vv extra
den drar ca 500 kw/h om året   
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 11 februari 2010, 20:17:15 »

Man kan sätta in en liten brytare antingen vid displayen eller på väggen så att man manuellt kan slå på patronerna om och när man vill. Tråkigt men det funkar. Blir ungefär som Nibe´s extra VV läge.

En annan idé som kanske funkar är att via en brytare eller timer trigga igång start. Genom att lura toppgivaren att det är mycket kallare där än vad det är vid startgivaren kanske det går att få igång elpatronen tidigare om nu det är så att den startar på hysteres? Toppgivaren måste fortfarande ha ett visst inflytande så man får inte sätta startgivaren till 100%.
Ett lagom motstånd i serie med givaren på säg 20-30 kOhm som kopplas in med brytaren. Enklare att genomföra eftersom givaren sitter på plint än att försöka bygga om elsystemet ;)
Skrivet av: hulta
« skrivet: 11 februari 2010, 12:14:52 »

L/V pumpar är bra. Lite mer pul bara. Men det är ju det som är kul. ;D

Yeah det tar vi i hand på. Nytt ord för mig (pul) strul. Ordlek är härligt.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 11 februari 2010, 11:00:52 »

Om du snackar med din installatör så kanske han kan köpa tillbaka pumpen eller ge dig en bra deal på en  ny atria, helst en 10kw. Jag la in din uppgifter i thermia programmet och kommer fram till att en 6kw behöver hjälp efter -3.  Man vet också att VV behovet är mkt större i Atria tack vare avfrostning.  Man kunde gått med på det om det var en 8kw för den ska klara 8- utan hjälp. men det bästa vore en 10kw eftersom den ska klara -11 och DUT i Ystad( södra skåne Thumbsup) är - 13. Den har ju dessutom lite mer klipp i VV produktionen. Om det vore jag som hade dimensionerat fel, så hade jag försökt att hjälpa dig. Det är ju bättre att gå lite back på ett jobb än att du inte rekommenderar mig till dina polare. Men det kanske bara är jag som tänker så.. Hör med honom. Han borde hjälpa dig eftersom han har gjort fel i dimensioneringen.
Även en Diplomat6kw med 120m hål vill ha hjälp vid -7..
Om han inte visste hur man dimensionerade en Atria så borde han inte gett sig in på det.  Säg att du har lyssnat på andra Thermia återförsäljare ( jag är återförsäljare) och jag tycker att den är feldimensionerad.

Lycka Till.
 

Synd att inte alla resonerar som du Oraklet!
Alla har fått övertro på pumparnas förmåga att klara varmvatten och värme till huset vid minusgrader. En olje eller pelletsbrännare levererar 25kw och uppåt och klarar lätt att hålla uppe all värmeproduktion vid stor tappvattens användning. Det kan inte en värmepump klara med fis effekterna 6-12kw utan elpatronerna måste till.

Gäller bara att få så lite gångtid som möjligt med elpatronerna.
Synd att många blir så besvikna på sina system pga felaktig info och dimensionering.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 25 januari 2010, 10:39:30 »

Man kan sätta in en liten brytare antingen vid displayen eller på väggen så att man manuellt kan slå på patronerna om och när man vill. Tråkigt men det funkar. Blir ungefär som Nibe´s extra VV läge.

Hur gör man då? Får man ha någon slags automatik som styr CP och växelventil samt stänger av patronerna när beredaren är uppe i ca 80 grader. Blir väl lite jobbigt i längden om man ska sköta patronerna manuellt...
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 24 januari 2010, 14:31:39 »

I värsta fall kan man då ställa in så att man har legionellakörning varje dag, och dessutom ställa in stopptempen väldigt högt så att beredaren alltid håller runt 80 grader.

Det går ju åt en del el, men hellre det än att duscha kallt.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 24 januari 2010, 12:19:20 »

Tack för den informationen! Thumbsup Hade för mig att det var så, men törs inte vara bergsäker.
Det är en lösning när inget annat står till buds.
Bara man i förväg vet om att mycket varmvatten kommer att förbrukas så är det en bit på vägen.

Käpphästen i den här tråden är vad händer sen... dvs om man snabbt behöver mer varmvatten än vad som finns i VVB.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 24 januari 2010, 12:07:46 »

Vet du om elpatronen vid legionellakörning är på under tiden kompressorn går eller om den bara slås på för att göra spetshöjningen?

Elpatronen är inte på samtidigt som kompressorn går hos mig. Först kör kompressorn upp vv tills den bryter på pressostaten, sedan går elpatronen in och kör upp till inställd stopptemp som jag har satt på 65 grader. I toppen på beredaren är det då närmare 70 C. 
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 24 januari 2010, 11:29:43 »

Man måste dessutom kolla hur stort flödet är på tappvarmvattnet. Högre än 12l per min och skiktningen försämras. Detta märks mer på atria eftersom den frostar av.

Håller med! Skiktingen är viktig för att få ut så många varma liter vatten från tanken som möjligt. Men ändå finns det här ett problem då detta vatten tappats och det för lång tid att värma nytt.


Räcker det inte med att ändra "Drift" från Auto till "Tillsats" under den vanliga displayn?

Måste om någon gång fungera då värmepumen är ställd som elpanna  Thumbsup
Men min utgångspunkt var att få igång elpatronen samtidigt med kompressorn.



Jag har använt "manuell test" menyn några gånger för att köra cirkpumpen, men då har den slagit ifrån efter några minuters körning så jag gissar att samma sak kommer hända med elpatronen. Troligen finns det någon slags tidsbegränsning inlagd när man använder denna funktion.

Tyvärr har jag inte någon pump i närheten som jag får laborera med, så jag är lite osäker hur det fungerar i praktiken.

Om du vill ha mycket varmvatten är det bättre att aktivera legionellakörningen och även höja stopptempen för denna. Då kommer du både kunna bada och duscha efteråt.

Vet du om elpatronen vid legionellakörning är på under tiden kompressorn går eller om den bara slås på för att göra spetshöjningen?
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 24 januari 2010, 11:19:47 »

Jag har använt "manuell test" menyn några gånger för att köra cirkpumpen, men då har den slagit ifrån efter några minuters körning så jag gissar att samma sak kommer hända med elpatronen. Troligen finns det någon slags tidsbegränsning inlagd när man använder denna funktion.

Om du vill ha mycket varmvatten är det bättre att aktivera legionellakörningen och även höja stopptempen för denna. Då kommer du både kunna bada och duscha efteråt.

 
Skrivet av: stefanth
« skrivet: 24 januari 2010, 10:22:20 »

Vad finns det för parametrar att använda i det här fallet?
Några har redan nämnts och det finns säkert fler trix för att få till det...

Sista alternativet är att manuellt från servicemenyn test värmepatron slå på elpatronen.
Risken med det är att man glömmer slå av den.

Kommer testa slå på elpatronen vid bad. Men måste man gå in i servicemenyn under "Manuell Test"(m.a.o hålla knappen nertryckt i 10 sek) sedan aktivera "Test" och sedan "Tillsats 2" ( har endast 2 steg) för att slå på elpatronen? Räcker det inte med att ändra "Drift" från Auto till "Tillsats" under den vanliga displayn?

Är iövrigt imponerad av er förmåga att konstruktivt försöka lösa detta problem som min röris inte tydligen inte har någon hum om...
Tack!
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 22 januari 2010, 20:04:06 »

Hej, jo jag tänkte så här.

Om man tappar vatten precis innan en varmvattenkörning så finns det inte så mycket varmt vatten i VVB att störttappa.
Eftersom detta vatten svalnat efter att ha värmts upp så har inte STOPP temperaturen någon betydelse här.
Enda sättet att få mer varmt vatten är att inte låta temperaturen i VVB gå ner så långt. Dvs man bör ha så hög START temp som är praktiskt möjlig.

Men då man tömt VVB på allt varmt vatten och fyllt sitt badkar vill man även snabbt få upp temperaturen för att ta en dusch eller diska. Även om man stoppar på höga trycket så kommer inte effekten räcka till för att inom rimlig tid ens att få upp temperaturen till samma nivå som för stoppet vid det låga trycket pga att effekten i maskinen är för liten.
Då och just då är elpatronen enda lösningen!
Sen är det så att hur än vattnet i VVB värmts så används den värmen för att smälta frosten på utedelen. Fläkten står stilla och i bästa fall hämtas överskottsvärmen som använts vid avfrostningen tillbaka innan fläkten startas på nytt.

En extra VVB i serie är den lösningen som Thermia förordar i installationsmanualen.
Kunden till Thermia, dvs trådskaparen hade inte plats för en extra VVB. ...  :(

Så om du har bra kanaler in på Thermia så säg till dem att läsa denna tråd.
Skrivet av: dvil
« skrivet: 22 januari 2010, 18:54:43 »

Om ikke VP'en sin elpatron kan gjøre jobben ville jeg sterkt ha vurdert en minibereder plassert etter VP'en.
Kan du få plass til f.eks. denne? Det finns ennu mindre enheter å få tak på tror jeg.
Ozo RM5 2L/2kW: http://www.oso.no/default.asp?uid=262

Jeg har selv samme løsning. En 120 L bereder er plassert etter VP'en. Det betyr at jeg kan stenge av VP'en for service (eller feil!) og fortsatt ha varmtvann. Den er innstilt på 60 grader, og har brukt 500 kWh på 5 måneder. Vi er to personer i huset.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 22 januari 2010, 16:42:46 »

Byt pressostat till den som ger varmare vatten. Men det verkar ju inte så smart att ,eftersom VV sköter avfrostningen, låta patronerna sköta det. Göra VV alltså

Jadu, hur det högre trycket med den andra pressostaten kan ge mer vatten om varmvattenuttaget sker när temperaturen i tanken är som lägst är för mig en gåta?
Enda sättet att öka effekten är att använda elpatronen!

Om inte kompressorn orkat öka temperaturen då avfrostning bör ske så är det fortfarande bara elpatrontillskott som snabbt kan öka temperaturen på vattnet!

I båda fallen borde varmvatten göras med elpatron men icke. Vad göra i så fall, vänta till sommaren?
Då kan man ju lika gärna göra varmvattnet med elpatronen i första läget om det inte skulle vara så att kompressordriften räcker till!
Ursprungsproblemet är ju att varmvatten inte alls värms med elpatronerna annat än då integral A1+A2 för värmedrift startat elpatronen eller då vattnet värms vid legionellakörning.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 22 januari 2010, 16:18:20 »

Vad finns det för parametrar att använda i det här fallet?
Några har redan nämnts och det finns säkert fler trix för att få till det.


Den första man ska använda tycker i alla fall jag är starttemperaturen START. Höjer man det från 40 till 45 grader får man med det viktade medelvärdet mellan topp och botten en temperatur vid bottengivaren på 40 grader vid kompressorstart istället för 32 grader som det är med fabriksinställningen START 40. Detta gäller då temperaturen i toppen är 55 grader.

Den andra som nämts är INFL VV SENSOR. Ändrar man denna till 100% och fortfarande har START 40 så får man samma effekt som att enbart ändra START till 45.
Är då topptemperaturen i detta fall mindre än 55 grader tas ingen hänsyn till detta och då har varmvattenberedaren ett mindre värmeinnehåll innan kompressorn startar än i fallet START 45 och viktningen 65%. Finns alltså en finess att behålla det viktade värdet mellan topp och botten.

Dessa två parametrar bör man inte ställa så att man får för korta gångtider. Minst 20 minuter bör det vara även på sommaren då effekten från värmepumpen är som störst.


De tredje och fjärde parametrarna är VARMVATTENTID och VÄRMETID.
Tiden för att göra varmvatten kan vara så lång som möjligt, det säger väl sig självt när man vill ha mycket varmvatten. När varmvattnet är uppvärmt börjar den istället göra värme om behov finns.
Tiden för värme kan sättas så kort som det är bekvämt för innekomforten. Det kan bli lite kallare inne under tiden som varmvatten värms.

Alternativet som nämnts att använda pressostaten med högre frånslagstemperatur ser inte jag som någon lösning. Det kommer inte göra någon skillnad i detta fall om varmvattentappningen sker strax innan varmvattenkörning eller om det är effekten som är för liten. Det används då man av någon anledning vill ha varmare vatten, inte så mycket för att få mer varmvatten.


Hur komma vidare om effekten är för liten? Hur kan man trigga elpatronen vid varmvattenkörning? Det borde ha funnits en parameter med ett värde x K grader under START som kopplade på valfritt antal steg på elpatronen tills man i alla fall kom upp till värdet på START.

En tanke som slog mig är att man kanske kan utnyttja hysteresen för att starta elpatronen?
Detta borde fungera under förutsättning att huset behöver värme.
Om VÄRMETID sätts till 5 minuter och man ändrar hysteresen för integral A2 till 12 grader (om fabriksinställningen hysteres A1 är 10) så borde husets värmebehov relativt snabbt få temperaturen att sjunka så mycket att elpatronen startar. Problemet här är att elpatronen inte slås på tillräckligt snabbt. Det är då man kanske behöver minska VARMVATTENTID så att den bara går så länge så att temperaturen i radiatorkretsen hinner sjunka för att trigga hysteresen.
Nu är det här bara ett teoretiskt resonemang. Det är inte säkert det fungerar i verkligheten. Elpatronen kanske slås av då värmning av varmvatten startar!?
Kanske värt ett försök ändå?

Ett annat alternativ är att göra som de andra, en extra varmvattenknapp!
I sin enklaste form en koppling som slår på elpatronen samtidigt med kompressorn och ett tidrelä som slår av funktionen efter en tid.
Problemet är att få till lösningen praktiskt då elpatronen styrs från styrkortet och inte har egna kontaktorer. Svårt att komma åt matning, anslutning till patronen mm, vad händer med effektvakt, garantier osv. Något för Thermia att fundera på.

Sista alternativet är att manuellt från servicemenyn test värmepatron slå på elpatronen.
Risken med det är att man glömmer slå av den.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 22 januari 2010, 14:05:04 »

Trodde tillsats elen skulle gå in automatiskt när värmen på vattnet blir för svalt men icke. Är det någon som vet ett bra sätt att lösa detta?

Jag tycker att det är helt berättigat att rikta sin ilska mot Thermia i det här fallet!
Eltillskottet går inte in vid varmvattenvärmning annat än vid legionellakörning.
Man har tydligen inte tänkt på vad som händer om det är en liten värmepump, dessutom luft/vatten som ger för liten effekt vid varmvattenvärmning. Då om någon gång borde man väl använda elpatronen som stöd. För värme är det säkert rätt dimensionerat och tillsammans med elpatronen finns det effekt så det räcker.
Det är skillnad mot om man som Maijckel har en markvärmepump att trycka på med. Då räcker kompressorn till.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 22 januari 2010, 13:10:21 »

Tappade upp ett bad idag igen. Värmen räckte, åter igen, inte till ett helt badkar och värmen hade inte kommit tillbaka efter badet så duchen blev en pina... Efter 35 minuter står tempen på pannan 31 grader på varmvatten, så det här förbannade tjafset om TWS-teknik kan man bara glömma.

Rak fråga: Är det bara jag som har problem med detta?? Ni som har Thermia, kan ni fylla ett badkar och sedan duscha av er?? Eller är alla nya värmepumpsägare för snåla att tappa upp ett badkar?
Vill ha lite kött på benen. Hade tänkt kontakta Thermia och ställa dom mot väggen. Min rörinstallatörs trovärdighet har sjunkit drastiskt varje gång han har varit här. Kan hoppas att där finns någon vettig person på Thermia support som lite kunskap om med vad han håller på med...

Försäljningssnacket var ju "Thermia - Bäst på varmvatten". Nu efteråt heter det "Du ska kunna tappa upp ett "badvänligt varmvatten" vilket är en definitionsfråga...

Edit Nu har pumpen gått en timme. Varmvatten 37 grader..

Arg? Bara förnamnet...

Som de andra redan kommit fram till tror jag också att du riktar ilskan lite åt fel håll. Det är varken TWS-tekniken eller Thermia som är boven i ditt varmvattenbekymmer, utan snarare att en 6kw Luft-Vatten VP inte gör varmvatten särskilt snabbt på vintern.

Har själv en 10kw med TWS och jordvärme och där kan man både bada och duscha ganska länge även på vintern eftersom pumpen slår igång och börjar göra nytt varmvatten medans man tappar. När man tömt beredaren på varmvatten tar det ca 20 min innan den är varm igen.

Det är effekten det är fel på bästa vänner. Som vanligt är rekommendationen åt helvete vad det gäller effekten. 6Kw räcker inte långt utan skulle varit 10 eller mer.
Jämför inte teknik som ovanstående gjort, utan jämför effekt istället!!
Vem har rekommenderat 6kw? Är det Thermia så är det deras fel är det en installatör så ligger felet där. >:(
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 22 januari 2010, 12:08:22 »

Tappade upp ett bad idag igen. Värmen räckte, åter igen, inte till ett helt badkar och värmen hade inte kommit tillbaka efter badet så duchen blev en pina... Efter 35 minuter står tempen på pannan 31 grader på varmvatten, så det här förbannade tjafset om TWS-teknik kan man bara glömma.

Rak fråga: Är det bara jag som har problem med detta?? Ni som har Thermia, kan ni fylla ett badkar och sedan duscha av er?? Eller är alla nya värmepumpsägare för snåla att tappa upp ett badkar?
Vill ha lite kött på benen. Hade tänkt kontakta Thermia och ställa dom mot väggen. Min rörinstallatörs trovärdighet har sjunkit drastiskt varje gång han har varit här. Kan hoppas att där finns någon vettig person på Thermia support som lite kunskap om med vad han håller på med...

Försäljningssnacket var ju "Thermia - Bäst på varmvatten". Nu efteråt heter det "Du ska kunna tappa upp ett "badvänligt varmvatten" vilket är en definitionsfråga...

Edit Nu har pumpen gått en timme. Varmvatten 37 grader..

Arg? Bara förnamnet...

Som de andra redan kommit fram till tror jag också att du riktar ilskan lite åt fel håll. Det är varken TWS-tekniken eller Thermia som är boven i ditt varmvattenbekymmer, utan snarare att en 6kw Luft-Vatten VP inte gör varmvatten särskilt snabbt på vintern.

Har själv en 10kw med TWS och jordvärme och där kan man både bada och duscha ganska länge även på vintern eftersom pumpen slår igång och börjar göra nytt varmvatten medans man tappar. När man tömt beredaren på varmvatten tar det ca 20 min innan den är varm igen.
Skrivet av: dvil
« skrivet: 22 januari 2010, 10:28:28 »

Hei,
Vi kan gjøre et lite regnestykke på din VP og badekar.
Vi antar at ditt badekar er 100 liter, du vil ha 40 grader badevann, ditt varmtvann er 50 grader og ditt kaldtvann er 5 grader.
Om du tapper 100 liter 40 grader vann vil du bruke ca. 80 liter varmtvann og 20 liter kaldtvann. Din bereder på 180 liter vil nå har erstattet 80 liter varmtvann med 5 grader vann. Snitt-temperaturen i berederen blir nå ca. 30 grader - hvilket er litt for kaldt vann til en dusj (?)! Om du beholder skiktingen i berederen vil du nok få varmere vann en stund.
VP'en skal nå varme 180 liter vann fra 30 til 50 grader. Spesifikk varmekapasitet for vann er 4,2 kJ/kgK. Omregnet trenger du 4,2 kWh til denne jobben ((4,2/3600) x 180 x 20).
Om din VP leverer 3 kW i vinterkulden tar dette 1,4 time.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2010, 22:16:41 »

Avfrostningstiden är ett dilemma med luft luft o luft vatten. Inte bara att den inte poducerar värme det tas
värme för att avfrosta  huvuddunk
Du kan i styren ställa in hur länge den ska "tillåtas" göra varmavtten utan att koppla över till värmeproduktion.

Tiden för vv kan höjas rejält, med reservation för ev. frysrisk vid nåt dragigt ställe (långsökt men nämner det).

På sommaren har du ju in princip 6kw enbart för VV, i en elberadare har man i princip aldrig över 3 kw att tillgå.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 17 januari 2010, 20:29:57 »

Det är också svårt att fylla upp för stort badkar med för liten VVB.
När det varma vattnet i beredaren tagit slut så måste det till mycket stor effekt för att kunna värma upp kallt vatten under tiden det rinner. Har själv testat under julledigheten att fylla en bassäng på 2,5 m3 vatten till badtemperatur. Till min hjälp hade jag en oljekassett på ca 80 kW som gick hela tiden. Och att fylla tog ca 1,5 timme.

Med andra ord så är det svårt att hålla vattentemperaturen när man tappar mycket.
Många som har bubbelbad har därför en extra VVB så att man kan tappa allt vatten på en gång som redan är uppvärmt.

Hur stort är badkaret, och har du ändrat inställningen på startgivaren som Larm_HP föreslagit?
För att komma åt inställningen måste man in i servicemenyn.

Det finns även ett värde för tidsinställningen för varmvatten och värme. När det finns värmebehov så växlar pumpen mellan värme och varmvatten.
På en 6 kW pump som du har värmer den varmvatten i max 40 minuter, sedan värmer den huset i 20 minuter.
Det går inte att öka tiden mer som den värmer varmvattnet, däremot kan man minska tiden för värme. Dessa inställningar finns också i servicemenyn.

Man måste också komma ihåg att en luftvattenvärmepump tappar effekt när det blir kallare. Dessutom tillkommer förlusten vid avfrostningar.
En Atria 6 som skall värma vatten till 45ºC har vid -20ºC bara en effekt på 2,75kW.
Vid -7ºC har den en effekt på 4kW. Vid +2ºC har den en effekt på 4,75kW.

Ställer man upp starttemperaturen på en så liten pump så får man antagligen ändå ganska hyggliga gångtider.
Skrivet av: stefanth
« skrivet: 17 januari 2010, 19:37:31 »

Tappade upp ett bad idag igen. Värmen räckte, åter igen, inte till ett helt badkar och värmen hade inte kommit tillbaka efter badet så duchen blev en pina... Efter 35 minuter står tempen på pannan 31 grader på varmvatten, så det här förbannade tjafset om TWS-teknik kan man bara glömma.

Rak fråga: Är det bara jag som har problem med detta?? Ni som har Thermia, kan ni fylla ett badkar och sedan duscha av er?? Eller är alla nya värmepumpsägare för snåla att tappa upp ett badkar?
Vill ha lite kött på benen. Hade tänkt kontakta Thermia och ställa dom mot väggen. Min rörinstallatörs trovärdighet har sjunkit drastiskt varje gång han har varit här. Kan hoppas att där finns någon vettig person på Thermia support som lite kunskap om med vad han håller på med...

Försäljningssnacket var ju "Thermia - Bäst på varmvatten". Nu efteråt heter det "Du ska kunna tappa upp ett "badvänligt varmvatten" vilket är en definitionsfråga...

Edit Nu har pumpen gått en timme. Varmvatten 37 grader..

Arg? Bara förnamnet...
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 09 december 2009, 09:35:10 »

För min del brukar jag kunna tappa upp ett badkar och även en kort dusch samtidigt innan temperaturen sjunker. Däremot så tycker jag pumpen få gå väldigt länge efteråt för att få upp temperaturen igen, ibland nära en hel timma! Är detta normalt? Jag har fattat det som att TWS-tekniken ska göra att man ska få upp temperaturen från 40°c till 55°c på ca 20min?
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 16 november 2009, 22:22:04 »

du kan byta driftpressostat så vp går högre i tryck under vv-körning då får du några extra grader i topptemperatur. Att höja startvärdet är ingen bra ide då detta ger motsatt effekt (kortare gångtider).
Dock kan du prova att ändra inflytande startgivare från 65% till 100%..
Som det är nu lyssnar den 65% på en givare i botten och 35% i toppen på beredaren. Dessa två värden jämförs och du får ett uträknat viktat värde. Detta värde fungerar som referens mot starttemperaturen.
Skrivet av: stefanth
« skrivet: 16 november 2009, 18:32:08 »

Jag kör på fabriksinställningarna förutom att jag höjt startpunkten på vv ett par grader. Det är allt. VVB som Apan föreslår går bort direkt pga för dåligt med plats. Troligvis har jag, som dvil säger, tappat upp vattnet i badkaret just när det har varit som lägst i vvb. Känns som att det här med TWS-tekniken är skitsnack.
Finns det ingen inställning man kan ändra på inför ett bad som gör att det både blir varmvatten till badkaret OCH dusch efteråt? CTC har ju något som heter "Extra varmvatten". Finns det något motsvarande i Atrian?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 16 november 2009, 11:35:58 »

Eller en VVB efteråt..

/A.
Skrivet av: dvil
« skrivet: 16 november 2009, 08:37:38 »

Hei, har du løst ditt problem?
Atria skal være bra på varmtvann. Tanken er 180 liter. Om du starter tappning ved 45 grader kan det selvfølgelig bli lite.
Jeg tror ditt problem har med innstillinger å gjøre. Det er vanskelig å gi råd, uten å vite hva slags innstillinger du har.
I perioder hvor pumpen går mye uansett (vinter), spiller det ingen rolle om du hever startpunktet. Du kan også heve stopp-punktet, men det går utover effektivitet og også levetiden for kompressoren (høyere temp= høyere trykk).
Skrivet av: stefanth
« skrivet: 01 november 2009, 20:11:59 »

Tappade för första gången upp ett badkar och märkte att pannan ej fixar att leverera så mycket varmvatten så att det räcker till ett normalt stort badkar. Valde Thermia just pga detta. CTC är ju kännt sedan innan med deras vattenvärme men Thermia har jag inte hört något om. Trodde tillsats elen skulle gå in automatiskt när värmen på vattnet blir för svalt men icke. Är det någon som vet ett bra sätt att lösa detta? Ska man höja "minimumgränsen" för värmning av varmvatten så att den inte går under ca 45 grader (vilket bör betyda fler starter=mer el) eller är ALLA luft-vatten pumpar så här dåliga på att producera varmvatten? Tips tas gladeligen emot.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser