Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kopplingsdifferenser?  (läst 28167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daysleeper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #45 skrivet: 02 november 2006, 09:07:41 »
Hej igen,

Jag har lite ny info från IVT om när tillskottet kopplar in. Tillskottet timern räknar ner, om framledning ligger under startvärdet for kompressorn och ingen temperatur höjning registreras. Om tempen ökar med 0,1 grad återställs timern.
Alltså, när den ligger mellan start och stopptemp räknar inte timern ner.


Intressant läsning! Min framledningstemp har legat mellan start och stopp hela natten (tror jag) förutom vid avfrostningar. Inget tillskott har gått till på returen.

Är dessa värdena "normala"?
T1 44,5
T2 -5,0
T7 66,4
T8 45,0
T9 39,3
Jag trodde i min enfald att framledningstemp. skulle klara mer en bit över 50...??
« Senast ändrad: 02 november 2006, 09:09:29 av Daysleeper »

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #46 skrivet: 02 november 2006, 10:01:34 »
Hej,

Värdena ser bra ut. Men jag tror att pumpen har använt ett visst tillskott. Vad menar du med "Inget tillskott har gått till på returen"? Har du rego 800?


mvh
Mikael

Utloggad Daysleeper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #47 skrivet: 02 november 2006, 13:07:18 »
Vad jag kunde se så kördes det bara tillskott då det behövdes varmvatten.

Ops! Det var ett skrivfel av mig... jag menar inget tillskott när den kört värme! Den låg stadigt på det gradtalet (som var mellan start och stopp) då den inte gjorde avfrostning.

Ja, jag har reg800. Finns det nÃ¥gra "roliga" inställningar att göra där?   ::)

Hur högt klarar ni att köra T1 till?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #48 skrivet: 02 november 2006, 15:55:51 »
Hur högt klarar ni att köra T1 till?

Ju lägre värde desto bättre. Högt värde betyder klena radiatorer. Vill man ha högt värde på T1 så är det bara att stänga några radiatorer. Med det vill jag ha sagt att T1 har inget som helst med att göra om pumpen är bra eller inte. Har pumpen bara tillräckligt effekt för att hålla huset varmt ner till önskad utomhustemperatur så är det bara bra med så lågt T1 som möjligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daysleeper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #49 skrivet: 02 november 2006, 21:14:26 »
Med mina T1 på 44,5 kommer jag att hamna inom start/stoppgränsen ner till ca -7 grader med dagens inställningar. Jag hade hoppats på -10 innan tillskottet skulle hjälpa till. Hur långt ner kommer ni innan tillskottet går in?

Man fÃ¥r väl ner i pannrummet och trimma lite till!  :D

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #50 skrivet: 03 november 2006, 21:15:07 »
I går morse var det -5 grader utetemp och då låg tillskottet och jobbade mellan 0 och 2,5 kw under ca en timme sedan skulle jag till jobb och hade ingen möjlighet att följa upp det vidare.

Vid denna temperatur kan pumpen själv få upp T1 till 38-39 grader.
Bra eller dåligt? Vet ej men jag önskar att Roland kunde förklara sig lite ang. T1. Jag trodde att ett högt T1 var bra.
Jag bor i ett gammalt hus med stora "flask-radiatorer", 2-rörssystem.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #51 skrivet: 04 november 2006, 10:30:09 »
Det är rätt meningslöst att jämföra T1 mellan olika hus. Det säger inte mycket om pumpen som sådan då max T1 utan tillsats beror på både radiatorer och pump. Ju lägre T1 som krävs för att hålla huset varmt vid en given utomhustemperatur desto bättre är det. Ger högre COP och därmed lägre elförbrukning.

Men givet de radiatorer man har så kommer en pump som klarar av att dra upp T1 till en högre temperatur att behöva mindre tillsatsel. Å andra sidan är max T1 för högt har man en för stor pump. Är radiatorerna dimensionerade 55/45 vid dimensionerande utetemperatur skulle jag tro att max T1 över en så där 48 grader betyder för stor pump. Men det finns en del som vill klara sig utan tillsatsvärme kommande istider som har en annan uppfattning.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #52 skrivet: 04 november 2006, 12:22:19 »
Rego 800 T1 mäter framledning.
Rego 600 GT1 mäter returledning.

Så det blir knepigt att jämföra.
Dessutom har 800:an har variabel kopplingsdifferens liknande gradminuter, medans 600:an har 5gr. fast differens.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #53 skrivet: 03 december 2007, 19:43:31 »
Hej

Jag har provat att öka tidsfaktorn, men jag har ännu inget svar på vad det inneburit.
Jag upplevde dock att golven var kalla emellanåt.
Min tro var att det var den minsta tid som skulle förflyta mellan stopp och start, men så
var det tydligen inte.
Dessutom har jag använt Excelark och lagt in formeln. Det jag kan se är att tidsfaktorn
inte har så stor inverkan som maximal kopplingsdifferens och minimal kopplingsdifferens.
Jag är inte helt säker, men jag uppfattar svaret på uträkningen är den tid det tar för
kopplingsdifferensen att förändras från max till min??
Nu har jag max kopplingsdiff på 10 och min på 4 samt tidsfaktor 15, vilket ger strax under 10.
Innebär detta att det tar 10 min från max till min? Det skulle väl stämma med att man skall ha
driftstid på ca 10 minuter.

Intresserad att höra andras erfarenheter.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #54 skrivet: 03 december 2007, 22:07:53 »
Har du innegivare? I så fall kan väl golven bli kalla om temperaturen utomhus går upp, då behövs ju ingen värme eftersom det magasinerats tillräckligt mycket så pumpen slipper generera värme.

Om du stoppar in en volymtank kommer du få ett annat beteende. Det gjorde jag och det blev stor skillnad på uttemperaturen till elementen. Mycket jämnare värme.

Detta med kopplingsdifferens är inte helt enkelt att ge sig på. Som jag fattat det nollställer sig tiden varje gång pumpen stannar efter att producerat värmevatten.

Starttempen höjs sedan sakta beroende på tidsfaktorn tills pumpen startar. När VP startar sätts kopplingsdifferensen till max för att sedan sakta sjunka beroende på tidsfaktorn tills framledningen når samma temp och då stannar pumpen. Därefter börjar proceduren om.

Vill man ha långa gångtider skall man ha hög tidsfaktor. Detsamma gäller för stopptider.

Sedan är det detta med min respektive max kopplingsdifferens. Det som bråkar i detta är delta T över pumpen. När det är varmt ute är delta T högt och när tempen faller minskar deltat. Mao vill man ha en hög max kopplingsdifferens för att inte få för kort gångtid när det är varmt ute. Men man vill däremot inte har för hög kopplingdifferens för då får värmepumpen jaga livet ut sig för att komma upp till stopptemp när det är kallt ut och delta T är lågt. Visserligen sjunker max kopplingdifferens, men om tidsfaktorn är hög går det sakta.

Att tuna min och max kopplingsdifferens känns som att det är vmi kompromisser. Fabriksvärdet är kanske inte så dumt faktiskt. Skulle vara kanon om det fanns någon logger som kunde analysera detta och även föreslå ändring, men det finns det inte. I alla fall inte ännu.

« Senast ändrad: 03 december 2007, 22:17:35 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!