Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme, framledningstemp med trägolv.  (läst 1046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Golvvärme, framledningstemp med trägolv.
« skrivet: 06 februari 2006, 09:34:34 »
Hej

Jag har kört min VP (IVT +C7) i tre veckor nu och den verkar fungera efter konstens alla regler. Huset har golvvärmesystem med btg-platta på mark samt golvvärmeslingor i träbjl på övre plan. Jag har fortfarande inte lagt in golven i huset.

Jag ska ha en kombination med klinker (hall, tvättst, badrum, kök) och trägolv. Nu i helgen när det kröp ner till nästan -30 så var framledningstempen uppe på 40 grader som mest. Kör på kurva 1,9.

Kommer trägolven att klara denna höga framledningstemp? Hur ska man ställa in pumpen för att klara trägolven? En fundering jag hade var att knäcka kurvan vid tex -20 och kallare. Pumpen går då oftare men med lägre framledningstemp??.

Är det någon som kan ge mig några råd hur man ska gå till väga vore jag tacksam.

Mvh
DIO 

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme, framledningstemp med trägolv.
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2006, 10:29:03 »
Det finns egentligen ingen gräns för vilken framledningstemp golvet tål eller inte tål. Se nedanstående inlägg.

/Johan

Det finns i din fråga två intressanta temperaturer. Den ena är den sk. yttemperaturen, dvs den temperatur som golvbeläggningen har. Den andra temperaturen är den som din värmebärare har i slangen.

1. När det gäller yttemperatur är maxgränsen 27 ºC för alla golvtyper. Visst klarar många högre temperatur (ex.vis klinker) men ett golv som är varmare är obehagligt att gå på. Ett trägolv får aldrig bli varmare än 27 ºC av andra skäl. Ett problem är uttorkningen som blir hög med sprickor som resultat. Men även limmerna påverkas negativt och det tillsammans med uttorkningen gör att ett parkettgolv delar på sig.

2. Den andra temperaturen gäller den som du skickar ut i slangarna. Wirsbo anger 55 ºC som maximal temperatur för sina nya slangar. De äldre fanns i två varianter en som klarade 45 ºC och en som klarade 50 ºC.
Men om du skickar ut så mycket som 50 ºC i en betongsula så kommer yttemperaturen att överstiga 27 ºC och då kommer den första punkten att gälla.

/Johan
« Senast ändrad: 06 februari 2006, 10:30:51 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!