Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ pump avgörs nu i rätten  (läst 6704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Storlek på pump avgörs nu i rätten
« skrivet: 30 maj 2005, 21:12:17 »
Hej alla!

Fick i höstas ett fantastiskt erbjudande på en Nibe fighther 1115 10kw till mitt "lilla" hus på 285Kvm byggt i slutet på trettiotalet. Denna pump skulle enligt installatören "lätt" klara av att värma mitt hus ner till -6grader utan tillsatsenergi.

Inte nog med att det hela var klart och installerat endast 2½ månad försent, så behövde denna pump tillsatsel redan vid nollgradigt. Installatören tog sitt ansvar och bytte till en 13kw pump, men vi har ju endast 176m aktivt borrhål sade jag. Inga problem, du har ju ett bra flöde sade installatören. Tro det eller ej, denna pump behövde också använda sig av elpatronen vid nollgradigt. Installatören säger nu att det enda jag kan göra för att pannan skall fungera är att tilläggsisolera mitt hus!!! Du måste ju förstå att det som står i offerten endast är "på ett ungefär och inte stämmer i verkligheten. "Det finns ingen pump som klarar mer än -5grader. Nibe kom med tipset att byta radiatorer.

Nu tröttnade jag och bestred slutfakturan. Installatören ringer, om Du inte betalar slutfakturan så måste Du väl förstå att vi inte kan komma ut till Dig och göra mer på Din pump. Bestred påminnelsen också. Blev då skickad på inkasso och
till kronofogden. Nu ses vi så i rätten.

Ville bara med denna förenklade version av alla turer i ärendet säga till Er som står i begrepp att installera. Lita inte på om installatören är medlem i SVEP, vår är detta. Kolla med vänner, se till att offertgivaren inte bara tittar i pannrummet, som vår trots invit till huset. det finns inte två likvärdiga hus.

Hoppas Ni har mer "tur än vi"

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2005, 22:19:06 »
Hur mycket förbrukade huset innan du bytte till VP? Vad har du för radiatorer? Skulle vara intressant att veta lite mer bakgrundsinfo och vad som är orsaken till att tillskottet kommer in redan vid 0gr... är huset väldigt dåligt isolerat?

Antar att det blir ett civilrättsligt mål? Är ingen expert på processrätt men blir det inte väldigt ofta förlikning i sådana här fall och att man delar på rättegångskostnader...(dyrt!!!) Branschen är ju förhållandevis ny och det finns nog få tidigare domar att luta sig tillbaka på, kanske ditt fall sätter standard i ansvarsfrågan? Får du rätt så lär det stå med stora röda bokstäver i kalkylerna i fortsättningen att installatören avsäger sig ALLT ansvar om infriande av kalkylen...

Lycka till i rätten och hoppas det löser sig på ett så smärtfritt sätt som möjligt.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2005, 10:01:25 »
Hej!

Nu har jag anlitat en installatör som är medlem i SVEP för att jag själv ej har kunskaper på detta område. Vem skall man lita på? En installatör borde väl rimligtvis besitta viss kunskap och ta ett ansvar för det som sägs i en offert!?
Det blir ett civilmål där vi stämmer för extra borrhål byte av högvärmeradiatorer till lågvärme samt kostnader för tilläggsisolering.
Huset är byggt i slutet av trettiotalet, ingen isolering. Vad gäller förbrukning så är det svårt att beräkna, då man tidigare har vedeldat samt haft jordvärme och elpatron. Men här finns ju omräkningstabeller som installatörer använder sig av. Vad som är viktigt i det här fallet är att min installatör inte har tagit sig tid till att titta på huset.

Jag tror nog att detta löser sig på bästa sätt. I varje fall om jag skall tro min advokat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2005, 10:21:45 »
Det verkar konstigt med ett hus byggt på 30-talet som har högtemperatursystem. ÄR det verkligen så?

176 meter aktivt hål till en 13 kW pump som kommer att gå kontinuerligt långa tider innebär hög risk för att borrhålet fryser igen. Det är lite snålt dimensionerat även för en 10 kW pump tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2005, 12:23:43 »
Det verkar konstigt med ett hus byggt på 30-talet som har högtemperatursystem. ÄR det verkligen så?

176 meter aktivt hål till en 13 kW pump som kommer att gå kontinuerligt långa tider innebär hög risk för att borrhålet fryser igen. Det är lite snålt dimensionerat även för en 10 kW pump tycker jag.

Håller med, det kan vara så att det är det snålt tilltagna borrdjupet som är problemet, om ingående brine håller -5 så blir uteffekten under 10 kW med 50 graders framledningstemp (gämfört med 12,6 kW vid 0 grader på brine) på en 13 kW VP.
« Senast ändrad: 31 maj 2005, 12:25:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2005, 13:31:06 »
Ett litet förtydligande kanske vad gäller borrhålet. Hela hålet är på 200m varav 24m foder. Detta hål var avsett för den första pumpen på 10kw.

Vi har dessutom en något högre takhöjd inomhus, 2,7m och vad jak kqan förstå så när man gör energiberäknng så görs denna på kvm och i detta fall ej på de kbm man skall värma.

/Delséus

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2005, 17:19:12 »
Ofta är det ju radiatorsystemet som avgör hur låg temp man klarar uten tillskots el.
om man tittar på pumpens alla tempraturen när den jobbar & vid olika ute tempraturer så är det bus enkelt att se om pumpen är förliten eller om man har för klena radiatorer eller om det är för dåligt med energi i borran (olika bergarter lagrar energi olika bra)

vi är ju några här på forumet sok klarar tempraturer ner mor -30 grader utan tillskots en & då har vi dryga 21 grader inne & i mitt fal så har jag ett hus på över 200m2

Din instalatör är inte tilsrkligt kunnig på området tyver, eller så har han fått felaktiga uppgifter att räknapå.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2005, 21:09:40 »
Kära CarMan,

jag bor 2,5mil norr om Dig, så jag tror att jag har samma årsmedeltemp.
Mitt problem är att min installatör ej har kunskap nog om äldre hus, ej har tagit sig tid till att titta sig ordentligt om.

Passa Er för installatörer som säger att det räcker med att se Ert pannrum/källare. Detta räcker inte.

Han skulle ha sagt åt mig att det hade varit mer lönsamt att installera en pellets/ved/el panna med ack tank.
Vi har radiatorer anpassade till en mycket högre temp än vad en pump kan ge, därföe blir ju nettoeffekten ca50% av vad man får ut vid tex vedeldning. Systemet i huset är så stort och huset är byggt i en kraftig vinkel varav en del är ifrån 1700-talet, knappast heller isolerad. Hade detta hus varit ifrån 70-80-talet hade vi nog också klarat oss bra. Returen blir så kraftigt avkyld så att pumpen hinner helt enkelt inte med.

Var faktiskt ett liknade fall på Aktuellt för ca 6-veckor sedan, där erkännde leverantören sitt misstag och bytte alla radiatorer till lågvärmesystem. Delta 30.

Pumpleverantören Nibe, sade efter att vi fått detta installerat att det möjligtvis ej heller räcker med en 15kw pump.
Jag vill dock poängtera att Nibe har varit till stor hjälp i detta ärende.

/Delséus

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2005, 21:40:44 »
det jag sa var inte menat som kretik, jag vile bara poentera hur enkelt det är för en kunnig person att se felkällan, men det verkar du ju redan ha koll på. synd bara att din instalatör inte hadde kol innan ni slog till.
Om du nu bor i närheten så blir man ju nyfikan på vad det var fö instalatör, kan man få ett PM med svaret?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2005, 22:52:12 »
CarMan!

Ej taget som kritik!!

Vill eller kan ej ge Dig dessa uppgifter om lev då vi ej ännu har en rättsavgörelse, i varje fall ej offentligt.

Du kan ju mejla mig privat.

/Delséus

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2005, 17:38:50 »
Har du som beställare informerat om allt i huset ??
Detta är en springande punkt i det hela för om du har undanhÃ¥llit fakta sÃ¥ kan det gÃ¥ illa i en rättstvist, ty det är ju sÃ¥ att man kan hävda att installatören inte gärna kan riva ner en vägg för att konstatera vad det är för typ av isolering etc..likasÃ¥ är det ju ett problem om man ej utför besöket under vintertid att konstatera Exakt vilken framlednings temp som gäller vid en viss temperatur.  Men det är riktigt som du säger att man kan räkna pÃ¥ vissa givna tal, tex uttryckt i watt/m2...tex är nybyggnadsnormen idag pÃ¥ 45 W/m2  men dÃ¥ räknar man med en modern villa med 2,40 i takhöjd.
I ditt fall sÃ¥ skulle nog jag som installatör ha räknat med 80 W / m2  vilket skulle ge en topp effekt pÃ¥ ca 22 Kw....lagom pump till det (58 % täckningsgrad) är en 15 kw pump ...denna skall enl dimensioneringsprogrammet täcka ner till ca -8 grader (givetvis baserat pÃ¥ att radiatorernas storlek och antal räcker) till detta skulle jag ha borrat 2 X 160 m totalt (248 m aktivt).... Vi hade själva ett liknande fall där vi ville sätta in en större värmepump , men där kunden var envis och hävdade en viss förbrukning ...han fick som han ville och det blev naturligtvis fel...dÃ¥ krävde han oss pÃ¥ kostnaden för uppgradering och inget skulle han betala förrän detta blev gjort , det blev stämmning och hela baletten men det blev utfall till vÃ¥r fördel eftersom kunden själv valde en mindre modell, nu löste det sig ändÃ¥ dÃ¥ vi fick jobbet att byta upp till större pump och kunden fick betala mellankostnaderna till en större pump + extra borrning samt nyttjande avdrag pÃ¥ den befintliga pumpen...denna fick vi sen sälja som ett demo ex lite billigare....men där ser man hur det kan gÃ¥.
I ett annat fall som vi hade sÃ¥ fick kunden för sig att han hade ett högtemp system för nÃ¥gon annan rörmokare som han hade haft hemma hade sagt detta , det blev rättssak av det ocksÃ¥ , där var det till och med sÃ¥ att man lyckades fÃ¥ en besiktningsman som kom hem mätte radiatorerna och sa att det var ett högtemp system , han grundade det pÃ¥ att huset var byggd enl byggnorm 1975 beroende pÃ¥ att huset var byggt 1979....vad han glömde var att ta reda pÃ¥ det faktiska förhÃ¥llandet ...när vi väl fick fram ritningarna pÃ¥ huset sÃ¥ var det angivet helt andra K-värden än vad som gällde 1975 , faktiskt bättre än byggnormen 1990 ... och kunden hade ju talat om under besiktningen att det inte var kallt inne....vad blev det av detta dÃ¥ ???  jo vi vann igen och kunden fick stÃ¥ alla rättegÃ¥ngskostnader ... sÃ¥ som installatör sÃ¥ är jag alltid lite skeptisk för det finns alltid de kunder som försöker fÃ¥ med mycket mer än vad som är avtalat och som verkligen gör sitt yttersta för att sätta dit en installatör ...herregud jag hade till och med en kund som klagade pÃ¥ att poolen inte blev varm fastän han bara hade köpt till extra borrmetrar för att förbereda sÃ¥ att poolen i framtiden skulle kunna värmas via värmepumpen...han försökte alltsÃ¥ fÃ¥ oss att gratis dra in värmerör frÃ¥n poolen som lÃ¥g 35 m frÃ¥n huset och gratis installera en värmeväxlare och styrning........nu ...nu svävade jag visst ut igen,,, men ett slutligt tips till dig ...se till att du verkligen har torrt pÃ¥ fötterna innan det blir rättsärende av ... det kan även dra ut vääääääldigt lÃ¥ngt pÃ¥ tiden , med överklaganden , begäran om mätningar under kall period, besiktningar etc etc....det kan dÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger vara bättre att göra upp i godo , tex att du stÃ¥r för kostnaderna till en uppgradering för det är ju det du hade fÃ¥tt betala i vilket fall som helst om det hade varit rätt pump frÃ¥n början som föreslagits.
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2005, 19:27:52 »
Dirren!

Jag tror och hoppas på att jag har torrt på fötterna.
Ringde nämligen till Nibe efter mottagen offert då jag trodde att en 10kw pump var för liten. Fick detta bekräftat, skulle nog mins ha haft en 15kw om inte ännu större. Påtalade detta för installatören, han sa att dessa ingenjörer nog "borde ge sig ut i vardagen lite mera" för jag lovar dig att dessa 10 kw räcker och blir över :o Jojo.

Jag förstår att man ej kan springa runt och bryta upp väggar för att se efter om huset har korrekt isolering. Vad man däremot skulle kunna begära är att man som sk installatör har viss kännedom om olika gyggperioder. Hur byfggde man på 30-40-50 talen osv. Extra kraftigt isolerade hus kom ju först efter oljekrisen på 70-talet. Jag satt härförleden dag tillsammans med en vän ivvs-branche och räknade ut, rum för rum i kbm, tog till en moderat effekt på 45watt och det slutade med över 26.000watt. kom gärna förbi en dag och titta!

Tack för dina synpunkter, verkligen värdefulla för mig.

/Delséus

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2005, 23:00:07 »
Tycker ändÃ¥ det som dirren skriver verkar vettigt.  GÃ¥ med pÃ¥ att betala mellanskillnaden för uppgradering eller gÃ¥ med pÃ¥ att betala för större radiatorer.  Det är ju det du hade fÃ¥tt betala för i vilket fall, om det hade blivit rätt frÃ¥n början.

Verkar inte helt rätt att installatören skall ta sådant som egen kostnad, då du ju faktiskt betalade ett lägre pris från början, när du fick en mindre pump och behöll dina små radiatorer... även om det var på installatörens felaktiga inrådan.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Delséus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2005, 23:14:47 »
Käre Ridax,

det Du nu säger är att man som konsument helt plötsligt skall kunna allt om värmepumpar, radiatorstorlekar etc.
Varför skall man då ta en SVEP auktoriserad installatör som alla råder en för att få en korrekt bedömning av värme kalkyler, anläggning och installation. Jag har bott i detta hus endast 364 dagar, i morgon 1år. jag har inviterat installatören in i huset för att han skall kunna göra sig en korrekt bedömning av vad som skall till. Han ville inte detta. Har dessutom satt mig in i saken och påpekat att pumpen var för liten.

Det Du föreslår är ungefär som att; Du vill köpa en Volvo V70 Turbo. Du får bilen levererad och tycker att den ser fin ut med Turbo emblem och allt. Kör och tycker att den "drar riktigt fint". En dag så blir Du från åkt av en Skoda Octavia och beslutar Dig för en MRF test av bilen. Det visar sig att Du har fått en "vanlig" V70. Klagar hos försäljaren som säger att han kan inte göra något, det står ju Turbo på bilen. Men om Du betalar för ett motorbyte, så får ju Du Din Turbo!!

Jätte kul, eller!?

/Delséus

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Storlek på pump avgörs nu i rätten
« Svar #14 skrivet: 02 juni 2005, 09:35:28 »
Det är väl inte riktigt det som Ridax skriver.
Som jag förstår det föreslår Ridax att du skall betala mellanskillnaden för en bil utan turbo och en bil med turbo.
Det är alltid bättre med ett handslag än ett utslag i rätten.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!