Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag ha, göra?  (läst 4576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad ska jag ha, göra?
« skrivet: 11 maj 2004, 10:27:39 »
Hej

Jag skulle vilja ha lite goda rÃ¥d angÃ¥ende värmepump mm. Idag kör jag med direktel och tänkte bygga ett vattenburet system. Jag har ett flertal el-golv som drar mycket el. TvÃ¥ golv ca: 35kvm är underdim. Bara pÃ¥ dom 35kvm gör jag av med c. 6000kwh. Jag gör av med 25000kwh.  Mitt hus är 120kvm +35kvm källare, 3-glasfönster, fullt isolerat, söderläge, 30m till havet. Jag har en keddy som jag eldar mycket i. I källaren har jag en bubbelpool pÃ¥ 275liter som används 3gr mÃ¥n. Vi är 2 vuxna 3 barn  (4,6, 8 Ã¥r). Jag har tänkt mig 11-12 element plus vattenburen golvärme i inglasad altan (15kvm) som används 6-7 mÃ¥n sommartid. Sen har jag tänkt värmepump med slang i sjön och 7-8kvm solpanel och en tank pÃ¥ 1000l. Värmepumpen ska vara utan beredare. GÃ¥r det köra en pump med beredare plus en tank ihop? Eller mÃ¥ste pumpen vara utan beredare när man kör med tank? Har man nÃ¥gon nytta av längre slang  Ã¤n rekommenderad? Fick en offert av rörfirma här pÃ¥ orten och han rekommderade en 7 kw pump (ivt).  Jag hade tänkt sätta upp solpanelerna om ett par Ã¥r men pumpen nu i sommar. Jag själv tror att jag klarar mig med en 6 kw pump även om jag inte har solpanel dom första Ã¥ren. Det skulle vara kul och höra andras Ã¥sikter och rekomdationer om vad jag ska ha för storlek pÃ¥ pump, märke osv. Jag vill höra alla idéer och förslag. Ivt kom ut med en nu pump i veckan som verkar mycket intressant.
Hus 125kvm Källare 55kvm Ivt Greenline HT Plus 7kw med mjukstart. Ivt  ackumulatortank 300l
Byggt om till vattenburet system Hösten 2005 . 12 element och ett rum med vattenburen golvvärme.  400m kollektorslang varav 340m i havet och 60m i marken. Totalkostnad 120000:- varav arbetskostnad ca 13000:- (gjort det mesta själv förutom ihopkopplingen runt pumpen.Ã…rsförbrukning innan värmepump 25000kwh

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2004, 14:44:14 »
Igentligen skulle jag vilja skriva - glöm solfångarna, men det gör jag inte...

Det blir ganska mycket besvärligare om du skall köra värmepump och solfångare i ett system som du tänkt.

Kanske du skulle titta på exotank från Euronom, det kan vara en lösning.

Som jag förstÃ¥r har du tänkt värma din tank pÃ¥ 1000 liter med solfÃ¥ngarna sÃ¥ länge det gÃ¥r, för att sedan lÃ¥ta varmepumpen ladda acktanken. Detta innebär att du tänker dig att köra med fast kondensering  mot acktanken, ett idag "förÃ¥ldrat" körsätt.

En värmepump få hög verkningsgrad mycket tack vara att man som regel låter den arbeta med flytande kondensering. Det innebär i korthet att man låter värmepumpen arbeta med så låga framledningstemperaturer som möjligt. Inte att man har en viss fast start och stopptemp som vid fast kondensering utan att den startar och stoppar "runt" ett av reglerdatorn uträknat börvärde. Detta sätt att styra värmepumpar ger klart bättre verkningsgrad än att köra med fast kondensering.

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt som att säga att det är tveksamt om du överhuvudtaget får någon ekonomi i att satsa på solfångare om värmepumpen tvingas arbeta med fast kondensering som en följd av det.

Vad man skulle kunna tänka sig vore om du kör den med fast kondensering under den tid av året som solfångarna tillför ett märkbart (huvuddelen) energitillskott, för att sedan i princip stänga av solfångarna, eller låta all värme de producerar gå till den inlglasade altanen.

Då skulle du kunna köra värmepumpen med acken som första radiator (vattnet från VP:n går in i botten av acken och ut i toppen - sdan vidare till radiatorsystemet) och köra med flytande kondensering under vintern.

Du skulle även kunna lÃ¥ta solfÃ¥ngarna ladda acken när de kan, skulle hög temp nÃ¥s kan du shunta ut den effekt som krävs  till inglasningen.

Om du väljer att göra så så kör du värmepumpen direkt mot radiatorsystemet - utan acktank. Även detta bör fungera.

I vilket fall som helst bör du kunna köra en beredare vid sidan om som du värmer med värmepumpen.

Hastigt skrivet, ber om ursäkt för eventuella felstavningar.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2004, 15:56:44 »
HÃ¥ller med Rickard om det där med solfÃ¥ngare och acktank och tänker gÃ¥ ett steg längre - glöm det!  ;D I synnerhet som du har en sjö som värmekälla med förhÃ¥llandevis hög temperatur. Blir bra verkningsgrad pÃ¥ pumpen.

Innan du satsar på solfångaren tycker jag att du ska räkna på vad du kan räkna med för eventuell besparing. Med sjö som värmekälla kan du nog räkna med en COP på 4 eller mer med värmepumpen. Det ger ett kW pris på 20-25 öre. Hur många kWh kommer solfångaren att producera på ett år? ~7m2 ger väl ungefär motsvarande 3000kWh på ett år (ca 400kWh per m2). Dessa kWh producerar värmepumpen för ca 750kr. Vad kommer solfångaren att kosta och hur många år kommer du att skriva av den på? En 7-8m2 panel ligger väl på en 20.000 ungefär och sedan behöver du tank och styrning, säg 10.000 till. Bidrag från staten -7.500, så säg att det hamnar på ~20.000 så tror jag inte att jag tagit i för mycket. Sett så här mellan tummen och pekfingret ser det inte ut att vara speciellt lönsamt utan snarare en dålig affär. Men räkna på det själv för säkerhets skull för jag kan ha fel och priserna för utrustningen varierar!

Solfångare är nog ett bra komplement till direktverkande el men om man ändå installerar en värmepump ???

Bästa lösningen, som jag tycker, verkar vara en "komponentpump" (utan VV beredare) och en juste VV beredare kopplad till pumpen, sÃ¥ att du klarar din bubbelpool!  ;D

Tänk pÃ¥ att mÃ¥nga lösningar som ser bra ut pÃ¥ idéstadiet visar sig att vara rent ut sagt dÃ¥liga när man börjar titta pÃ¥ det kostnadsmässigt. Räknar man inte noga pÃ¥ det sÃ¥ kan den förväntade besparingen minska avsevärt. Undantaget dÃ¥ om man har speciella skäl till att välja en viss lösning dÃ¥.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Ankan

  • Gäst
Ankan
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2004, 16:00:43 »
Du skulle kunna kolla på Viessman Vitocal 343, värmepump förberedd för solfångar-anläggning.

http://www.viessmann.se

/Ankan

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2004, 16:48:22 »
Du skulle kunna kolla på Viessman Vitocal 343, värmepump förberedd för solfångar-anläggning.

http://www.viessmann.se

På vilket sätt skulle en väl fungerande och ekonomiskt bärkraftig lösning byggas med hjälp av den?

Hur ser man till så att värmepumpen kan arbeta med flytande kondensering samtidigt som man tar tillvara solfångarnas energi, både för värmning av tappvarmvatten och radiatorer under de månader det är möjligt.

Eller låter man solfångarna värma enbart tappvarmvattnet - trots att de under vissa tider höst och vår kommer att ha varmvattenöverskott samtidigt som huset har ett visst uppvärmningsbehov?

Det skulle vara intresant att veta hur man brukar lösa dessa "problem" för att få ut maximalt av solfångarna.

Citera
Tänk på att många lösningar som ser bra ut på idéstadiet visar sig att vara rent ut sagt dåliga när man börjar titta på det kostnadsmässigt. Räknar man inte noga på det så kan den förväntade besparingen minska avsevärt. Undantaget då om man har speciella skäl till att välja en viss lösning då.

Håller till viss del med, men har en känsla av att det finns en icke obetydlig andel Svenskar som inte alltid ser till sista kronan, utan faktiskt har en ärligt miljömedveten grund till sina investeringar. Och i och med detta är beredda att satsa någon krona extra på en anläggning som förbrukar mindre av våra ändliga resurser även om det inte är helt uppenbart att det blir en bra investering på kort sikt - säg 10-15 år. Räknar man på längre sikt, säg 15-30 år så är förmodligen en solfångaranläggning en bra investering. detta förutsatt att anläggningen håller så länge.

Livslängden på värmepumpen bör dock bli klart längre tack vare solfångarna, säg att du helt kan klara dig utan värmepumpens tillskott under 6-7 månader/år - det bör ge ett antal tusen färre start/stopp per år. Antalet drifttimmar minskar även, svårt dock att så här snabbt räkna ut hur många...

Rimligtvis bör dock värmepumpen hålla 2-5 år längre tack vare solfångarna, detta kan göra det hela enklare att räkna hem på mer än det ekologiska planet.

Skulle som sagt var vara intressant att se en fungerande helhetslösning på dessa frågeställningar.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2004, 17:41:21 »
Många gånger blir det för mycket kaka på kaka när det byggs ihop olika lösningar.
 När man tittar pÃ¥ solfÃ¥ngare ihop med VP. Räknar man pÃ¥ biten sÃ¥ kan solfÃ¥ngaren fixa varmvatten under sommarhalvÃ¥ret, men förbrukningen av energi för att fÃ¥ varmvatten via värmepumpen är inte speciellt hög. När det gäller värmedelen sÃ¥ är förhÃ¥llandet likadant. Ju större tank för ackumulera vatten desto större förluster som inte alltid är av godo för huset.
 Styr och reglermässigt kan en sÃ¥dan installation dra iväg kostnadsmässigt sett och kräver dessutom nÃ¥gon extra c-pump som tar bort en del av vinsten.

Facit av det hela är att det är svårt att "räkna" hem och ofta krånligare systemlösningar vilket gör att för den "normala" villaägaren kan det mest bli ett hobbyprojekt av anläggningen. Borrar man 10% borrhål extra uppnår man oftast samma resultat. Glöm inte bort att när solen skiner under värmesäsongen minskar energiförbrukningen även i vanliga hus utan solfångare.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2004, 18:51:07 »
Citera
Tänk på att många lösningar som ser bra ut på idéstadiet visar sig att vara rent ut sagt dåliga när man börjar titta på det kostnadsmässigt. Räknar man inte noga på det så kan den förväntade besparingen minska avsevärt. Undantaget då om man har speciella skäl till att välja en viss lösning då.

Håller till viss del med, men har en känsla av att det finns en icke obetydlig andel Svenskar som inte alltid ser till sista kronan, utan faktiskt har en ärligt miljömedveten grund till sina investeringar. Och i och med detta är beredda att satsa någon krona extra på en anläggning som förbrukar mindre av våra ändliga resurser även om det inte är helt uppenbart att det blir en bra investering på kort sikt - säg 10-15 år. Räknar man på längre sikt, säg 15-30 år så är förmodligen en solfångaranläggning en bra investering. detta förutsatt att anläggningen håller så länge.

Just därför påpekade jag att man kan ha speciella skäl att välja en lösning som inte alltid är den mest ekonomiska.

Citera
Rimligtvis bör dock värmepumpen hålla 2-5 år längre tack vare solfångarna, detta kan göra det hela enklare att räkna hem på mer än det ekologiska planet.

Nu gissar du bara!  ;D Men säg att pumpen hÃ¥ller 20 Ã¥r. Livslängden pÃ¥ en solpanel är 20-30 Ã¥r enligt SP. Ingen vet ännu helt säkert. Att installera en solpanel inklusive alla grejor som behövs kostar kanske 40-50 tusen för 8m2. LÃ¥gt räknat dÃ¥ en 1500 per Ã¥r. Den ökade livslängden pÃ¥ pumpen gör att den blir 500kr billigare per Ã¥r om den kostar 30000. SÃ¥ hur man än räknar sÃ¥ kommer det ekonomiskt inte att bli en bra affär.

Om man nu vill slÃ¥ ett slag för miljön sÃ¥ tror jag ändÃ¥ att om man ändÃ¥ installerar värmepump och köper miljömärkt el, typ vindkraftsel, sÃ¥ svider det mindre i plÃ¥nboken och man kan sova pÃ¥ gott samvete om natten!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2004, 22:28:02 »
Hmmmm...  (Jag har mina vilda funderingar igen. :) )

Borde inte en CTC EH &sÃ¥ vara lämplig för solpaneler  ?
(borde fungera med andra &så men då med termostater på varje element).

Fördelen med CTC EH är att den har SHUNT inbyggd  , (lite info för er som inte har den "finessen"). Hur kan det vara en fördel undra ni säkert, i alla fall ni som inte har haft olje eller vedpannor.  

Jo CTC har en ack.tank inbyggd som kompressorn jobbar mot, och sedan portionerar ut värmen (vattnet) till radiatorerna enligt den behövda tempen. det innebär att CTC'n "aldrig" skickar ut för varmt vatten, men också att den jobbar med en lite högre temp än andra VP'n

Det i sin tur innebär att VP' jobbar med en temperatur som pendlar mellan Behövd temp och behövd temp + 5 grader.  

Nu till solpanelen, borde det inte vara bättre att koppla in solpanelen på retur värmen och förvärma radiatorvattnet innan det återvänder till VP'n.

Om temperaturen kommer upp till behövd temp eller mer så stannar kompressorn och CTC fortsätter att skicka ut rätt temp till elementen med hjälp av shunten. Och även producera varmvatten på detta sätt.

På andra märken kanske det inte är lika enkelt då de "tillverkar" VV på ett annat sätt, extra ack skulle behövas på returen med inbyggd värmeslinga som förvärmer kallvattnet som skall till varmvatten delen.

Nackdelen här är att DU måste ha termostaterna på elementen kvar för att reglera tempen inne. Detta för att VP'n inte själv kan reglera tempen pga. avsaknad av shunt och styrning för detta.

Dock får inte panelen vara för stor, vi vill inte komma upp i för höga temperaturer under soliga dagar.

Får jag några vilad protester nu eller :) :)
(hoppas att jag utryck mig någorlunda begripligt)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2004, 22:46:59 »
Du kan ju få i princip samma funktion med alla värmepumpar som kan dockas med exvis en vedpanna via ack och som kör flytande när man inte eldar ved. Så länge solpanelerna kan leverera lika varmt eller varamare vatten som framledningens börtemp så kan man ju låta solslingan värma acktanken. Blir det varmare tror pumpen att man eldar ved och stänger av och styrsystemet går över till shuntning. Om solpanelerna är kallare än frambör så stänger man circulationspumpen till dem.

Skulle väl kunna funka?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2004, 07:52:44 »
Hmmmm...  (Jag har mina vilda funderingar igen. :) )

Nu till solpanelen, borde det inte vara bättre att koppla in solpanelen på retur värmen och förvärma radiatorvattnet innan det återvänder till VP'n.

Om temperaturen kommer upp till behövd temp eller mer så stannar kompressorn och CTC fortsätter att skicka ut rätt temp till elementen med hjälp av shunten. Och även producera varmvatten på detta sätt.

Dock får inte panelen vara för stor, vi vill inte komma upp i för höga temperaturer under soliga dagar.

Får jag några vilad protester nu eller :) :)
(hoppas att jag utryck mig någorlunda begripligt)


Om du lägger in solfångarna på returen som du beskriver kommer solfångarna att fortsätta värma huset när shunten stänger och du lyckas inte få in någon värme till tanken.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2004, 08:57:00 »
NJA, han (Tony) har källare och borde behöva värme i källare HELA sommaren annars lärhan få fuktigt.

SÃ¥ han borde fÃ¥ in det solvärmda vattnet i VP'ns ack.tank. SKulle han inte ha behov av värme i källaren sÃ¥ har du ett annat problem, nämligen att du inte fÃ¥r nÃ¥gonstans att  göra av den värme solpanelen "tillverkar". Lösnig  liten separat ack.tank pÃ¥ 2-300 liter innan  VP'n.

Men som alla solpaneler sÃ¥ finns ett problem HUR stänger man av dom pÃ¥ bästa sätt ?? För när det är 25grader varmt för 3:e dagen och solsken sÃ¥ lär acktanken (om de/den är dimmensionerad  för panelerna).  Man kan klättra upp pÃ¥ taket (vanligtvis placerade där) och täcker över dom.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2004, 09:43:47 »
Hmmmm...  (Jag har mina vilda funderingar igen. :) )

Nu till solpanelen, borde det inte vara bättre att koppla in solpanelen på retur värmen och förvärma radiatorvattnet innan det återvänder till VP'n.

Om temperaturen kommer upp till behövd temp eller mer så stannar kompressorn och CTC fortsätter att skicka ut rätt temp till elementen med hjälp av shunten. Och även producera varmvatten på detta sätt.

Dock får inte panelen vara för stor, vi vill inte komma upp i för höga temperaturer under soliga dagar.

Får jag några vilad protester nu eller :) :)
(hoppas att jag utryck mig någorlunda begripligt)


Om du lägger in solfångarna på returen som du beskriver kommer solfångarna att fortsätta värma huset när shunten stänger och du lyckas inte få in någon värme till tanken.

Om man ska lyckas med att koppla in solfångaren på returen måste man väl ha en separat tank? Någon form av värmeväxlare måste det ju sitta mellan solvärmen och radiatorslingan eftersom trycket i solslingan kan bli mycket högre typ 6-7 bar om det är riktigt varmt. Så det går väl inte att koppla in den direkt i serie, eller?

När man inte behöver nån värme stänger man väl bara av cirkulationen. Varför skulle det vara nåt problem? OK, panelerna blir varma men det ska dom klara. Vad skulle annars hända om det blev strömavbrott?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad ska jag ha, göra?
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2004, 11:44:53 »
Det finns externa (utvändig) plattvärmeväxlare som går att använda till att överföra värmen till returen på värmen.

Det som kan ställa till är hur fÃ¥r man laddningaen att fungera DÃ… jag inte behöver värme utan endat varmvatten? (endast CTC, de andra kan inte värma sitt varmvatten via denna princip). Ett ingrepp bÃ¥ste dÃ¥ göras i VP'n sÃ¥ det gÃ¥r att fÃ¥ vattnet i "AT" att cirkulera och forsätta värmas upp.  

Koppla i serie, visst gÃ¥r det men dÃ¥ tappar du lite av styrningen frÃ¥n VP'n.  Stryper VP'n all värme sÃ¥ fortsätter solpanelen att värma radiatorvattnet. Det blir en "bypass" för vi VP'ns reglering av värmen i huset.

(vill bara säga att JAG är ingen expert på detta, funderade och läste lite om solpaneler innan jag skaffade min VP.)

 

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!