Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP har stannat pga fel  (läst 3458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne_ståhl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
VP har stannat pga fel
« skrivet: 07 juli 2013, 09:13:53 »
Har en ecoel och ecoair sen 2 Ã¥r tillbaka. IgÃ¥r sÃ¥g jag att att den röda lampan pÃ¥ EcoEl lyste pga "motorskydd kompressor". Det gick att Ã¥terställa felet, men efter det sÃ¥ blinkar följande informationstexter  "hög värmepump" och "kommunikationsfel utedel" pÃ¥ dess display. Systemet verkar nu bara använda elpannan och inte värmepumpen över huvudtaget.

Jag provat att felsöka lite på "kommunikationsfel utedel" efter manualen men den verkar mest koncentrera sig på glappkontakter, vilket jag inte lyckats hitta någon (allt verkar vara i sin ordning). Glappkontakt känns inte troligt då vp gått som tåget utan fel/avbrott i 2 år. Har haft lite problem med säkring som har gått i huset på sistone då vi har några hantverkare hemma som använder elverktyg som strulat.

Någon som vet vad som kan vara orsaken samt vad man kan göra?

Vore skönt att slippa ta hit en servicetekniker så här mitt i semestertider.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2013, 09:55:28 »
Har du kollat automatsäkringarna inne i EcoEl? Det är punkt 1 i felsökningsschemat.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad danne_ståhl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2013, 10:11:58 »
Japp, automatsäkringarna bakom fronten på EcoEl var "uppe".

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2013, 10:58:34 »
Jag antar att du testat så enkla saker som att stänga av hela systemt och starta om, att i huvudmenyn koppla ur EcoAir och sen koppla in den igen, osv?

Fundering: Strömspikar pga åska som kan ha skadat elektroniken i EcoEl eller EcoAir? Eller kan något som hantverkarna gjorde ha påverkat elsystemet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad danne_ståhl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2013, 13:02:41 »
Jag antar att du testat så enkla saker som att stänga av hela systemt och starta om, att i huvudmenyn koppla ur EcoAir och sen koppla in den igen, osv?

Fundering: Strömspikar pga åska som kan ha skadat elektroniken i EcoEl eller EcoAir? Eller kan något som hantverkarna gjorde ha påverkat elsystemet?
Hallå igen,
Testade igår att stänga av hela systemet och starta om men får samma information på displayen. Koppla in och ur Ecoair har jag inte testat - hittar inte den funktionen i huvudmenyn på ecoel?
Vi har inte åska här på väldigt länge då tror jag mera på att hantverkarna påverkar elsystemet på något sätt!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2013, 16:31:01 »
Avancerat->Inställningar->Värmepump borde stå på Tillåten. Testa att stänga av och sen tillåta igen.

Sen antar jag att du kollat kabeln ute i EcoAir också...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad XC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2013, 10:04:33 »
Hej
Hur har det gått ? Har samma fel och är intresserad av vad din (ev) lösning är.
 XC

Thorsten_

  • Gäst
Thorsten_
SV: VP har stannat pga fel
« Svar #7 skrivet: 07 september 2013, 09:01:47 »
Kolla denna trÃ¥d:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23067.msg513689#msg513689

Har haft samma problem med motorskydd och då byttes ett kretskort då ecoair reagerar för känslig på svajningar i elnätet. Iallafall på den modellen jag har från 2008. Om det är detta kan jag bara tipsa att inte ge dig tills ctc ger dig nytt kort. Tog ett halvt år tills jag tack vare detta forum kunde övertyga montören och ctc att det är deras fel. Sedan dess har jag inte haft detta fel mer (massor annat dock)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!