Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 22 mars 2015, 21:24:28 »

Dags för lite uppföljning på denna tråd!

Huset är snart klart och det är dags att få värmen på plats. Har funderat fram och tillbaka de senaste dagarna omkring värmepumpens vara eller icke vara! Väl medveten om detta forums fokus så letar jag efter alternativ till att INTE köpa värmepump....

Huset fick fler kvadratmeter boyta under projektets gång så jag har gjort en ny energiberäkning. Och den visar att jag fixar BBR med el och tillskott från sol. Räknar jag med 4200 kWh från solfångare så går beräkningen ihop och landar på 51 kWh / kvm och år.

Behov av eleffekt landar på 4.1 kW vid DVUT. Tillåten installerad effekt 5.85 kW.

Köpt energi enligt BBR landar på 9.000 kWh + hushållsel.

Min förhoppning är att köra detta system utan värmepump i ett eller två år och sen utvärdera var bästa förbättringen ligger. Kanske kan jag motivera en värmepump då eller så kanske solceller blir mer attraktivt.

Någon som vet hur jag går tillväga med kommunen med en uppdaterad energiberäkning?
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 09 maj 2014, 19:07:11 »

Ja, men energianvändningen skall väl även mätas och följas upp efter ett år om jag inte minns fel, så du kan inte räkna hur fel som helst...

Jo, jag vet att den ska följas upp. Enligt startbeskedet är det en punkt i kontrollplanen. Är det någon som fått den kontrollerad av kommunen efter ett år? Här verkar de överlåta ansvaret till KA som överlåter till byggherren.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 maj 2014, 06:50:32 »

Ja, men energianvändningen skall väl även mätas och följas upp efter ett år om jag inte minns fel, så du kan inte räkna hur fel som helst...
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 08 maj 2014, 23:20:51 »

Lite uppföljning! Har haft tekniskt samråd med kommunen. Vi ägnade cirka 2 minuter av 3 timmars samråd på energi-beräkningen.  dontknow

Jag visade utskriften från energiberakning.se och min uträkning av medel-u. Det räckte, den var under 55 kWh/kvm och år, checkbox på den i protokollet av inspektören. Nu är det en iofs endast en checkbox på att den ska ingå i byggherrens kontrollplan, vilket den gör, med byggherren som kontrollansvarig. Så nu har jag själv ansvaret för att den följs!  Sc:,h

Har jag då också själv ansvaret för att strypa elpatronen enligt BBR, tro?  8)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 april 2014, 06:49:03 »

Snyggare? En stor cylinder?
Att koppla samman VP och vedkamin i samma tank har diskuterats mycket här inne. Hur varmt vatten kan man cirkulera ut till VPn? Min lösning (två tankar) är den lösning CTC rekommenderade och dom rekommenderar samma sak om man ska koppla in solvärme.
Solvärme och luft/vatten är för övrigt ingen bra kombination. Båda funkar som bäst sommartid och sämst vintertid, så dom konkurrerar hela tiden med varandra istället för att komplettera.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 09 april 2014, 00:05:23 »

Tack för förklaringen.

Ja, jag tittade på i250 också. Men jag tror i550 är ett bättre val med bl a integrerad styrning av värmepumpen och VVC. i550 känns som gjord för mitt behov med allt integrerat (inkl solvärme och vattenmantlad kamin).

Sen är ju i550 betydligt snyggare också!
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 08 april 2014, 23:53:25 »

Jag hittar denna bilden i manualen. Här ser det ut som att jag får 65 grader ner till ca -5. Vid -10 cirka 60 grader. I systemet kommer den ju ta retur-vatten från botten av tanken.

Bilden visar "arbetsområdet", dvs hur programmeringen ser ut. Sen tillkommer verkligheten. Det är kurvan på bilden som styr när VPn ska stanna, för att man inte ska köra den alltför hårt när det är kallt. På 100-serien är det temperaturen på inkommande vatten (VPin) som styr detta, och stopptempen på VPin beräknas som "temperaturen i figuren minus 7 grader". Vid -10 är värdet i figuren 60 grader och VPin-stopp är alltså 53 (60-7=53). MEN, såvida dom inte helt har ändrat på programmeringen i nya 400-serien så kommer dessa 7 grader från den maxnivå som VPn kan värma det genomströmmande vattnet, alltså skillnaden mellan VPin och VPut. Och när det är -10 ute så är inte den skillnaden 7 grader utan bara 3-4 grader. Alltså får man inte varmare än ca 56-57 vid -10. Men med golvvärme borde det räcka gott och väl.
 
Men jag förstår inte alls vad GöranA menar med "att eftersom CTC kör in allt i samma tank så finns det en risk för att värme och varmvattenladdning mixas. Bara små "slattar" som kommer fel kan ihop med ett lågt driftområde ge driftstörning". Vad är det som skulle komma fel?

CTCs tankar är ihopkopplade med värmesystemet och minimitempen i tanken styrs av det som är högst av antingen ett minimivärde som är inställt i förväg eller framledningen plus ett fast värde (5 grader i fabriksinställning). Tappvarmvattnet värms i en slinga som löper genom tanken, så det normala är att man har inställningar som alltid ger tillräcklig värme på tappvarmvattnet, även när det inte behövs så varm framledning. På de nyare modellerna av EcoEl (föregångaren till EcoZenith) finns en inställning som heter VVhöjning som innebär att VPn vid var fjärde körning kör till max vad den klarar av enligt diagrammet.

En fråga: när du har ett så energisnålt hus, behöver du verkligen den stora EcoZenith-tanken? Har du tittat på den nya mindre EcoZenith i250? Det skiljer 10 000 i pris.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 08 april 2014, 22:38:28 »

Nu förstår jag. Var lite snabb i antagandena där.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 08 april 2014, 22:07:12 »

Dum fråga kanske, men varför bygga superenergisnålt och sedan bränna el för att värma kåken?

Du pratar om energibehov, klarar du dig på endast 25 kWh/kvm i värmeenergi så bygger du sjukt snålt. Det kommer förvisso resultera i ett lågt effektbehov vid DVUT, men hur mycket är detta effektbehov?

En normal villa idag i Sverige med våra hårda byggregler klarar sig på 40-50 kWh/kvm i elenergi. Men då har man en värmepump som gör att huset släpper ut runt 100 kWh/kvm värmeenergi.

Dagens "kataloghus" är väldigt välisolerade, bra fönster osv men ändå ligger dem många gånger över ditt värde.

Fel forum kanske att tycka så på... Men att behöva investera ca 50.000:- plus installation för en värmepump som ska spara en bråkdel av det per år enbart för att man "måste" är trist. Pumpens livslängd är förmodligen lika lång som återbetalningstiden. Hade hellre lagt dessa pengarna på solceller för el och köpt en värmepump först när jag vet mer om faktiskt förbrukning. Men så är reglerna!

Jag bygger inte super-energi-snålt. Bara normalt 2014. Dock ej kataloghus. Isolerade lertegelblock (Porotherm) och fasadtegel ger i mitt fall medel-u på 0.22. Det är inte märkvärdigt lågt, tvärtom. Så här är det räknat: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ArRVqpoBJSHQdFlRLXlndE53S1RGZ2R0SXRvYWpTU2c&usp=sharing

25kWh/kvm är med värmepump (räknat på EcoAir 408). Utan denna är det över 55kWh/år och då faller incitamentet för andra lösningar tyvärr. Är enklast att bara köpa värmepumpen.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 08 april 2014, 21:54:19 »

Dum fråga kanske, men varför bygga superenergisnålt och sedan bränna el för att värma kåken?

Du pratar om energibehov, klarar du dig på endast 25 kWh/kvm i värmeenergi så bygger du sjukt snålt. Det kommer förvisso resultera i ett lågt effektbehov vid DVUT, men hur mycket är detta effektbehov?

En normal villa idag i Sverige med våra hårda byggregler klarar sig på 40-50 kWh/kvm i elenergi. Men då har man en värmepump som gör att huset släpper ut runt 100 kWh/kvm värmeenergi.

Dagens "kataloghus" är väldigt välisolerade, bra fönster osv men ändå ligger dem många gånger över ditt värde.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 08 april 2014, 20:28:02 »

Mainstream, jag har inte din beräkning på ditt hus, så jag har ingen aning.

Men vi måste skillja på beräkning och verklighet.

DVUT är en beräknad teoretisk temp där du mha din byggnads värmeprestanda räknar ut effektbehovet kallaste dagen. Om denna framräknade effekt är lägre än max tillåten enligt BBR så får du ok att bygga.

Den är lägre med god marginal. 25 (max 55) kWh/kvm och år enligt energiberäkningen med ett medel-u på 0.22.

Citat från: GöranA
När du sedan bygger, alltså i verkligheten, så får du bara koppla in ex 5kW eleffekt, kompressor + elpatron. Detta görs "hårt" genom att man räknar bort vad kompressorn drar kallaste dagen, ex 2kW. Därefter så monterar man en 3kW elpatron. Sen finns det nog dom, gäller också kanske CTC - inge aning, som kan styra så att när kompresson stannar så får elpatronen dra 5kW totalt. Men mydigheterna måste förvissa sig om att systemet du installerar aldrig kan dra mer än 5kW el för uppvärmning.

Bor du i södra skåne, kustnära, så är nog inte -22 något problem. Men vi hade 2 riktiga vintrar i rad 2012, 2013. Då blev det rejält kallt även i södra Sverige.
Tror inte CTC fixar att lägga till kompressorns effekt till elpatronen när den står still. Men det spelar ingen roll, marginalen finns där. Dessutom så finns det en vattenmantlad kamin.

Hade jag fått välja utan BBR-krav så hade det blivit ack-tanken utan värmepump. Så litet är effektbehovet på årsbasis. I bästa fall går det plus minus noll för investeringen innan värmepumpen rasar och måste bytas. Men nu är reglerna som de är....

Jag har tekniskt samråd om fyra veckor. Då får vi se vad kommunen säger om lösningen.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 08 april 2014, 18:21:33 »

Mainstream, jag har inte din beräkning på ditt hus, så jag har ingen aning.

Men vi måste skillja på beräkning och verklighet.

DVUT är en beräknad teoretisk temp där du mha din byggnads värmeprestanda räknar ut effektbehovet kallaste dagen. Om denna framräknade effekt är lägre än max tillåten enligt BBR så får du ok att bygga.

När du sedan bygger, alltså i verkligheten, så får du bara koppla in ex 5kW eleffekt, kompressor + elpatron. Detta görs "hårt" genom att man räknar bort vad kompressorn drar kallaste dagen, ex 2kW. Därefter så monterar man en 3kW elpatron. Sen finns det nog dom, gäller också kanske CTC - inge aning, som kan styra så att när kompresson stannar så får elpatronen dra 5kW totalt. Men mydigheterna måste förvissa sig om att systemet du installerar aldrig kan dra mer än 5kW el för uppvärmning.

Bor du i södra skåne, kustnära, så är nog inte -22 något problem. Men vi hade 2 riktiga vintrar i rad 2012, 2013. Då blev det rejält kallt även i södra Sverige.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 08 april 2014, 18:08:25 »

Jag menade inte att 50 graders framledning inte skulle räcka till värmesystemet. Jag menade att eftersom CTC kör in allt i samma tank så finns det en risk för att värme och varmvattenladdning mixas. Bara små "slattar" som kommer fel kan ihop med ett lågt driftområde ge driftstörning - något man inte vill ha när det är kallt ute.

Men jag tror inte det blir något problem pga detta.

Dock, när jag tittade på deras senaste bergvärme så gjorde deras systemlösning att varmvattnet och värmen blandades friskt. En sådan systemlösning i kombination med vikandedriftområde skulle ställa till det rejält. Nu var det en bergvärme så det kunde leverera 65 grader hela tiden om jag minns rätt.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 08 april 2014, 15:22:17 »

Enligt specen till nya EcoAir (400-serien) så ger den max 53 grader vid -22. Det betyder att den stannar när inkommande vatten från tanken är 46, om styret funkar som på gamla (100-serien). Eftersom den bara värmer vattnet 3-4 grader vid -22 så blir alltså max framledning ca 50. Vad kräver ett modernt, välisolerat hus med golvvärme? Kan man överhuvudtaget köra ut 50 grader i golvvärmesystem?

Jag hittar denna bilden i manualen. Här ser det ut som att jag får 65 grader ner till ca -5. Vid -10 cirka 60 grader. I systemet kommer den ju ta retur-vatten från botten av tanken.

Nä, några 50 grader kör man inte ut i golvvärmesystem vad jag vet. Tror vi ligger på ca 30-35 grader i huset vi har idag. Så har vi 46 grader i tanken när pumpen stannar borde allt vara lugnt.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 08 april 2014, 15:11:03 »

Du kan ju alltid plocka ihop installationsmaterialet på någon nätbutik om du nu vet ungefär vad du bör ha för något material. Glöm inte isolering osv. Dubbla sen det priset.

Är det inte toklångt och en massa krånglig rördragning så tar det max 2 arbetsdagar för en man. Räkna 16h och 600 i timmen. Lite körkostnad osv.

Nu har du fått fram en skälig kostnad.

Ska du bygga nytt i egen regi så försök handla upp hela husets installation på ett bräde.
Att handla upp hela på ett bräde verkar bara bli ännu dyrare. Någon direkt rabatt lämnas inte, iallafall har jag svårt att få den.

Har tagit kontakt med en mindre nystartad en-mansfirma och det lutar åt att den för köra hela huset på löpande räkning istället. Kostar under 500:- i timmen plus moms. En 'ärligare' modell i mina ögon.

Citat från: GöranA
Sen är jag tveksam till att du får ihop det där rent energi/effektmässigt enligt BBR, men bygger du snålt så går det kanske. Tänk på att max installerad eleffekt är "hårt" satt. Det är den effekten som värmeanläggningen byggs med och besiktigas med. Det är den effekt som ska värma hela ditt hus kallaste dagen. Visst kan man ändra sen, men det är inte tillåtet.
Varför skulle det inte gå? Eleffekten stryps ju i tanken till att matcha BBR-kravet. Reglerna är ju 'anpassade' mot värmepumpar...

Citat från: GöranA
En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.

Ett tips som jag såg på nordbygg kan vara nibe och deras 3-fas uteluftare. Gick till -25 och gav då närmre 65 grader fram om jag minns rätt. De hade också någon stor innedel på 500 liter som man kunde koppla på lite av varje till.
-22 har vi inte här nere. DVUT på -10.4 grader. Jag har sett Nibes variant och den är ett alternativ. Men jag gillar CTCs tekniktank, det måste jag säga.

Jag har en förväntning om att en luft/vatten-pump av denna kaliber ska fixa värmebehovet i Skåne med god marginal, speciellt med en acc-tank i systemet. Jag ska erkänna att jag inte är helt insatt i hur retur-tempen påverkar pumpen. Ser ni ett problem?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 08 april 2014, 12:27:47 »

En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.

Enligt specen till nya EcoAir (400-serien) så ger den max 53 grader vid -22. Det betyder att den stannar när inkommande vatten från tanken är 46, om styret funkar som på gamla (100-serien). Eftersom den bara värmer vattnet 3-4 grader vid -22 så blir alltså max framledning ca 50. Vad kräver ett modernt, välisolerat hus med golvvärme? Kan man överhuvudtaget köra ut 50 grader i golvvärmesystem?
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 07 april 2014, 23:56:07 »

Du kan ju alltid plocka ihop installationsmaterialet på någon nätbutik om du nu vet ungefär vad du bör ha för något material. Glöm inte isolering osv. Dubbla sen det priset.

Är det inte toklångt och en massa krånglig rördragning så tar det max 2 arbetsdagar för en man. Räkna 16h och 600 i timmen. Lite körkostnad osv.

Nu har du fått fram en skälig kostnad.

Ska du bygga nytt i egen regi så försök handla upp hela husets installation på ett bräde.

Sen är jag tveksam till att du får ihop det där rent energi/effektmässigt enligt BBR, men bygger du snålt så går det kanske. Tänk på att max installerad eleffekt är "hårt" satt. Det är den effekten som värmeanläggningen byggs med och besiktigas med. Det är den effekt som ska värma hela ditt hus kallaste dagen. Visst kan man ändra sen, men det är inte tillåtet.

En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.

Ett tips som jag såg på nordbygg kan vara nibe och deras 3-fas uteluftare. Gick till -25 och gav då närmre 65 grader fram om jag minns rätt. De hade också någon stor innedel på 500 liter som man kunde koppla på lite av varje till.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 april 2014, 15:41:41 »

Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.

40 000:- bara för arbetskostnaden för att koppla in kaminen? Det innebär att firman borde räkna med att det kommer att ta 80-100 timmar att utföra det jobbet, eller så har man saltat fakturan rejält för att man egentligen inte vill ha jobbet...  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 april 2014, 20:12:54 »

Jag har fått förslag på 136.000:-. Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.

Det lät dyrt. Väldigt dyrt. Du kan ju läsa här under hur min installation ser ut, och den kostade 120 kkr inklusive demontering av gamla pannan, inkoppling av vedpannan och styrning till den, samt shunt och styrning till golvvärme i två rum, allt VVS och allt eljobb.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2014, 16:52:02 »

Mmm, 20 000 till 40 000 kr påslag gäller nog utifrån listpris på värmepumpen, inte nätpriserna.
Tyvärr.
Men så ser det nog ut på många håll, speciellt i storstadsområdena.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 04 april 2014, 16:41:07 »

Tack. Eventuella återbesök blir man väl alltid debiterad som kund ändå.... ;-)

Din uppskattning av arbetsinsatsen låter förnuftig. Jag funderar på att låta en fristående VVS-firma göra installationen på löpande räkning istället.

Den 'premien' jag ska betala för att få en CTC-partner att göra jobbet är stor. Förmodligen har han en liten marginal även i jämförelse med webb-shoparna som ytterliggare spär på vinsten.

Jag har fått förslag på 136.000:-. Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.

Då har jag inte ens frågat efter pris på resten av VVS jag behöver i ett nybygge...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2014, 15:44:08 »

Nätpriserna är nog rätt exakt samma som det installatörerna får betala för hårdvaran, så där finns ingen prutmån alls.
1 till 2 dagars jobb för 1 till 2 personer.
Installatörerna brukar nog vilja ha 20 000 - 40 000 kr för material, installation, ansvar, support och eventuella återbesök som de inte kan debitera tillverkaren.
Oftare 40 000 än 20 000 kr.
Allt under 120 000 kr är alltså vad man kan förvänta sig.
Får du inget under den summan så funkar inte konkurrensen hos dig.

Om du inte redan gjort det kan du prova www.energioffert.se
Det är en tjänst jag driver där jag tänker mig att företag som behöver fler jobb kan ge bra priser till forumets medlemmar/besökare.
Finns det inga företag alls på din ort som behöver fler uppdrag är det inte säkert att du får bra priser ens via min webbtjänst.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 04 april 2014, 13:11:44 »

Frågan är om energimyndigheten godkänner 99% täckningsgrad om det är med elpatronen inräknad...
Eller avser det enbart kompressoreffekt?
Annars ser det väl helt Ok ut.

Det är utan elpatronen. Vet faktiskt inte hur programmet får fram 99% istället för 100% när pumpen klarar DVUT med god marginal. Tror inte det blir några problem med kommunen; med 25 kWh/kvm och år är det en bra bit upp till gränsen.

Ursprungsfrågan så, vad tror ni?

"Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?

Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på."
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2014, 06:24:32 »

Frågan är om energimyndigheten godkänner 99% täckningsgrad om det är med elpatronen inräknad...
Eller avser det enbart kompressoreffekt?
Annars ser det väl helt Ok ut.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 03 april 2014, 14:27:44 »

Huset ska byggas i Skåne. Beräknad DVUT är -10.4 enligt energiberakning.se med tung stomme. Vi har inte så kallt här nere.  tummenupp

Jag hittar ingen uppgift om COP vid lägre än -7 grader (3.02) hos CTC. Därför har jag uppskattat att den har ett COP på 1 vid -22 för att vara på den säkra sidan. Det är rätt sällan vi har under -7 grader här. Rätt eller fel räknat?

Effekt vid DVUT:

  • Värmepump (el in, DUT): 1.533 Watt
  • El: 644 Watt
  • Totalt behov av eleffekt: 2177 Watt

Husets energibehov med värmepump:
  • Värmepumpens täckingsgrad: 99%
  • Värmepumpens energibehov: 2994 kWh/år
  • Kompletterande (spets): 1 kWh/år
  • Energibehov för värme: 2995 kWh/år
  • Specifik energianvändning: 25 (max 55) kWh/kvm och år
Jag får lov att ha max 5.1 kW installerad effekt. En 408 är specad till 1.6 kW i tillförd effekt så det lämnar ca 3 kW kvar till elpatron.

Huset byggs med vattenburen golvvärme och en vattenmantlad kamin. Kaminen är dock bonus, jag har valt att bortse från tillskottet den ger i energiberäkningen och räknar med full täckning från värmepumpen.

PS: Markvärme går bort pga tomtens storlek. Bergvärme är väldigt ovanligt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2014, 12:23:56 »

Mmm, tveksamt om det går, var bor du (vilken DUT har din ort?)
Vet du husets effektbehov vid DUT, och stämmer det överens med värmepumpens uteffekt vid DUT?

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 03 april 2014, 11:21:43 »

För 408 går väl bara till -20? Jag hade tittat på maskiner som går till -25 åtminstone.

-22, enligt CTC. Fast det förutsätter att du inte behöver mer än ca 50 graders framledning vid -22.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 02 april 2014, 22:27:47 »

Tänkte mig dessa båda i mitt nybygge. Har nu fått en första offert som innehåller installation av dessa (ingår gör en rumsgivare, ett ventilpaket, expansionskärl och några slangar), uppstart och genomgång.

Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?

Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på.

Kan du verkligen göra såhär i ett nybygge? Tänk på BBR reglerna med där max inkopplad effekt blir ett problem. För 408 går väl bara till -20? Jag hade tittat på maskiner som går till -25 åtminstone. Annars känns markvärme/bergvärme som ett självklart val i ett nybygge om man inte vill köra med frånluft.
Skrivet av: Mainstream
« skrivet: 02 april 2014, 13:57:56 »

Tänkte mig dessa båda i mitt nybygge. Har nu fått en första offert som innehåller installation av dessa (ingår gör en rumsgivare, ett ventilpaket, expansionskärl och några slangar), uppstart och genomgång.

Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?

Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!