Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter eller hederlig on/off?  (läst 16736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #15 skrivet: 19 september 2014, 06:58:11 »
Mmm, det är rätt att SP:s tester inte är så bra för invertrarna, testerna borde göras helt annorlunda för att de skall komma till sin rätt i de där testerna.
Hur mycket bättre värden de skulle få är väl osäkert, men det är väl rimligt att anta att det skulle bli runt 10% högre SCOP.
Under normal drift har ju en inverter högre temp på KB och lägre på vbf, så totalt sett borde det vara gynnsammare drift.
Dessutom möjliggör ju invertern att man kan köra även ett hus där man vill värma bara delar av huset under vissa årstider (med lågt effektbehov) utan arbetstank eller acktank utan att antalet starter drar iväg till extrema antal/dygn (upp till 80 starter/dygn är inte ovanligt).

Det som talar emot invertrar i konsumentprodukter är väl dels att de är mer utsatta för åska, och kanske inte är LIKA påkostade som invertrar inom industrin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad marive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #16 skrivet: 19 september 2014, 08:29:34 »
Varför är frekvensstyrda mer åskdrabbade? Har det med tekniken att göra?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #17 skrivet: 19 september 2014, 08:51:21 »
3. En varvtalsstyrd maskin får en högre temperatur på brinekretsen än motsvarande on/off och får på så sätt ett högre SCOP än en on/off (det framkommer inte i tester då brinesidan sätts till 0 °C konstant)

Men vad betyder det i praktiken? Med normala cykeltider för en on/off-pump kan det inte bli så stor skillnad på genomsnittlig köldbärartemperatur. Uppväger det förlusterna i frekvensomriktaren? De jag har sett fanns det kylflänsar på vilket antyder förluster.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #18 skrivet: 19 september 2014, 08:56:39 »
Varför är frekvensstyrda mer åskdrabbade? Har det med tekniken att göra?

All elektronik är känslig för Åska, ju mer elektronik, desto mer som kan gå sönder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #19 skrivet: 19 september 2014, 10:21:35 »
Men vad betyder det i praktiken? Med normala cykeltider för en on/off-pump kan det inte bli så stor skillnad på genomsnittlig köldbärartemperatur. Uppväger det förlusterna i frekvensomriktaren? De jag har sett fanns det kylflänsar på vilket antyder förluster.

I dellast så är brine upp till 3-4 °C varmare än i en on/off, dellast sker under merparten av driften.
Inverterns verkningsgrad ligger på 97-98% beroende på frekvens, överskjutande värme tar vi tillbaks in i värmeprocessen då vi kyler invertern med köldmediekretsen.

Häls
/D

Utloggad marive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #20 skrivet: 19 september 2014, 10:29:38 »
@Rickard Ahh, du tänker sÃ¥, fick en bild av hur just frekvenstyrningen suger Ã¥t sig Ã¥skan likt en segelbÃ¥t pÃ¥ öppen sjö.  ::) . Elektronik innehÃ¥ller alla pumparna jag kikat pÃ¥ men det är klart att det kan ju bli dyrare att reparera  ju mer kretsar den innehÃ¥ller. Som tur är har vi idag inga luftledningar och har inte varit drabbade av nÃ¥gra Ã¥skskador de senast 7 Ã¥ren till skillnad frÃ¥n grannar och bekanta som fÃ¥r byta saker vid var och varannat Ã¥skoväder.

@Daikin Innebär det att det i mitt fall är overkill att räkna på 190m aktivt hål vid en beräknad effekt vid DUT på ca 8kw? Nu är det med i priset men om allting över ex. 150m innebär besparingar på öresnivå så är enda vitsen att framtidsäkra för framtida ev. pumpbyte?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #21 skrivet: 19 september 2014, 10:41:40 »
Detta med borrdjup är högst personligt om hur man tänker.
Jämför jag 2 olika borrhål, ett som är så djupt som beräkningarna säger och ett som är 30-40 m. djupare så tar det väldigt lång tid att hämta hem den ökade borrkostnaden.
Vill du framtidssäkra för nya maskiner så går det bra men glöm inte bort att i framtiden så är det nog en varvtalsstyrd maskin du sätter dit igen och de kräver ju som bekant grundare hål.
Nästa fråga är om du bor kvar i huset om 20 år ?
Som sagt, högst personlig värdering om borrdjup.
En sak är säker: att även om en inverterstyrd maskin inte kräver LIKA djupt borrhål så skall man fortfarande inte underdimensionera.

Häls
Daikin

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #22 skrivet: 19 september 2014, 10:53:59 »
frekvens styrning är väldigt etablerad numera. Mitt företag byter ut gamla styrningar på vent och VVS inom hela vårt område i Örebro. Vi spar elförbrukning och får bättre reglerbarhet. Vi har haft väldigt få problem med dom produkter vi monterar. Företaget har även en del värmepumpar ute hos kunderna och även där, tar sig frekvensstyrningarna in. Känsligheten för åska är mer eller mindre densamma då även on/off pumpar är fyllda med elektronik numera. Vill man försäkra sig mot överspänningar så kan man installera överspänningsskydd i sitt hus. Det skyddar inte bara värmepumpen utan även datorer, tv och annan elektronik som vi alla får mer och mer av.
Det är ex. nästintill omöjligt att hitta en mekanisk tvättmaskin/tumlare numera.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #23 skrivet: 19 september 2014, 12:03:04 »
Lite information om detta med borrhål.
Driftsfall:
Villa i Stockholm
230 m2
Byggd 2002
2002-2014.01: Nibe Fighter 1215-7
2014.01- Daikin BV
Golvvärme
110 m borrhål.
Granit.
Inkommande brine ca: 3,5 °C varmare än med 1215-7 vid samma tidpunkt (mätt dagen innan)
Temperaturer Daikin:

Häls
/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #24 skrivet: 19 september 2014, 16:04:01 »
frekvens styrning är väldigt etablerad numera. Mitt företag byter ut gamla styrningar på vent och VVS inom hela vårt område i Örebro. Vi spar elförbrukning och får bättre reglerbarhet. Vi har haft väldigt få problem med dom produkter vi monterar. Företaget har även en del värmepumpar ute hos kunderna och även där, tar sig frekvensstyrningarna in. Känsligheten för åska är mer eller mindre densamma då även on/off pumpar är fyllda med elektronik numera. Vill man försäkra sig mot överspänningar så kan man installera överspänningsskydd i sitt hus. Det skyddar inte bara värmepumpen utan även datorer, tv och annan elektronik som vi alla får mer och mer av.
Det är ex. nästintill omöjligt att hitta en mekanisk tvättmaskin/tumlare numera.

En värmepump ÄR känsligare för åska än en tvättmaskin, spis eller mikrovågsugn.
Anledningen är att man hur utgående kablar, ofta åt flera håll, Strömmatningen, utetempgivare, rumsgivare och extern manöverpanel, vissa kanske t.o.m är kopplade med nätverkskabel till en Router...
Man kan jämföra dem med en TV eller en telefon på det sättet, de är mer utsatta, och att Åskan tar on/off-värmepumpar är inte allt för ovanligt, det kan jag intyga efter att ha drivit detta forum i många år.
Risken med en inverter är alltså lite större, då jag gissar att just invertern, om den skulle skadas, är en av de dyrare elektronikenheterna i maskinen.

Sen skall man väl inte heller överdriva risken, men den finns där, det är jag helt säker på.
Ungefär lika säker som jag är på att radon är skadligare för en rökare än för en ickerökare, även om det är ytterst få som drabbas av cancer på grund av radon.

Mest driftsäker är troligen en on/off-värmepump med mekaniska tryckvakter och som styrs av en enkel termostat.
Sen ökar risken för elektronikrelaterade fel/problem ju mer elektronik man sätter in.
Vinsten med de allt mer elektronikspäckade maskinerna är att de blir effektivare, och är lättare att dimensionera för 100% effekttäckning.
« Senast ändrad: 19 september 2014, 16:07:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #25 skrivet: 19 september 2014, 17:16:34 »
Lite information om detta med borrhål.
Driftsfall:
Villa i Stockholm
230 m2
Byggd 2002
2002-2014.01: Nibe Fighter 1215-7
2014.01- Daikin BV
Golvvärme
110 m borrhål.
Granit.
Inkommande brine ca: 3,5 °C varmare än med 1215-7 vid samma tidpunkt (mätt dagen innan)
Temperaturer Daikin:

Häls
/D

Det finns bara ett svar, antingen kommer energin från borran eller från elbolaget
Ju mer energi som kommer från borran, ju kallare blir den (helt logiskt).
Ju varmare borra, ju mer energi kommer från elbolaget.
Energin i borran är gratis, energin från elbolaget betalar du för.

Så varför skryta med varmare borra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #26 skrivet: 19 september 2014, 18:34:42 »
Skilj på energiuttag och temperatursänkning. Vi tar ut energin över en längre period och får således en varmare brine och samtidigt ett högt energiuttag. Rullande 12 månaders har sänkts med 3400 kWh under första 7 månader.
Så det är knappast elbolaget som har levererat energin.

Häls
Daikin

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #27 skrivet: 19 september 2014, 19:01:03 »
Lite information om detta med borrhål.
Driftsfall:
Villa i Stockholm
230 m2
Byggd 2002
2002-2014.01: Nibe Fighter 1215-7
2014.01- Daikin BV
Golvvärme
110 m borrhål.
Granit.
Inkommande brine ca: 3,5 °C varmare än med 1215-7 vid samma tidpunkt (mätt dagen innan)
Det säger inte mycket. Jag antar att temperaturerna är de som har avlästs på respektive pumps displayer. Temperaturgivarna kan visa fel med mer än en grad. Jag har en köldbärargivare som visar fel med 1,3 grader. Avläsningarna gjordes förmodligen i samband med byte av värmepump. Borrhålet var då obelastat under den tid då pumpen byttes. Då blir temperaturen när den nya pumpen körs igång starkt beroende på hur snart efter start avläsningen görs. Jag håller med om att en inverterpump har fördelar jämfört med en on/off men den typen av argumentation som ovan upplever jag inte som helt seriös.

Inverterns verkningsgrad ligger på 97-98% beroende på frekvens, överskjutande värme tar vi tillbaks in i värmeprocessen då vi kyler invertern med köldmediekretsen.

Det betyder av verkningsgraden för den återförda värmen blir som för en frånluftmodul, dvs 5-10 %. Man tappar alltså några procents verkningsgrad vilket ungefär motsvarar en grad högre köldbärartemperatur. Frågan är alltså om kontinuerlig drift i snitt ger mer än en grad högre ingående köldbärartemperatur än on/off.

Såg att Daikin hade "Öppet hus" igår men min fru var inte intresserad så det blev inget av det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #28 skrivet: 19 september 2014, 19:07:35 »
Borran var olastad mindre än 5 timmar under bytet. Tempavläsning efter mer än 2 veckors kontinuerlig drift efter bytet. Givarna kalibrerade.
Trevlig kväll.
Daikin

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #29 skrivet: 19 september 2014, 19:10:08 »
Det finns bara ett svar, antingen kommer energin från borran eller från elbolaget
Ju mer energi som kommer från borran, ju kallare blir den (helt logiskt).
Ju varmare borra, ju mer energi kommer från elbolaget.
Energin i borran är gratis, energin från elbolaget betalar du för.

Så varför skryta med varmare borra?

Hmm alltsÃ¥ om jag borrar 20m extra utöver kalkyl dÃ¥ lär ju brine bli varmare,,, blir det till att handla mera ström dÃ¥ av elbolaget eller vad är det du säger?  ???

Att du orkar dra detta gång på gång Daikin_ elogen är din! tummenupp

Daikins maskin hÃ¥ller utmärkt när Ã¥skan slÃ¥r stenhÃ¥rt & tele-jacken far 3 meter ut pÃ¥ golvet, eldkloten omringar sambon i köket mellan 3 vägguttag. Jordfelsbrytaren löser ut och undertecknad springer förtvivlad  ut i störtregn för att desperat försöka lägga tillbaka de ca 200 betongpannorna som formodats flugit Ã¥t h-vete när blixten bara mÃ¥ste gÃ¥tt rakt ner i nocken pÃ¥ huset, samtidigt som 3 st ungar 12, 4 & 0,2Ã¥r panikgrÃ¥ter ! 

Nja inte riktigt i nocken men väl i berggrunden 200m bort och Telia har fortfarande entreprenör på plats rotandes runt likt vildsvin i jorden 4 veckor efter.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!