0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur varmt är det i acktanken?
Problemet är: VP slår ifrån med "Larm om kompressor temperatur". Mycket riktigt, när man sedan startar om så stiger temperaturen jämt och fint upp till 125 och så slår den ifrån. Dock så startar inte tillsatsvärmen, trots att tillslagstiden visar 0min kvar. Rättelse, ibland startar den...Vad styr när tillsatsvärmen skall slå till?
Har jag hört förut Kolla glaset. Roland vet du om det finns det?
Sitter det synglas i pumpen? Det låter som brist på köldmedium. Glaset ska vara helt klart.
Hetgasgivaren kan var felaktig också. Det har funnits exempel på 10 -15 graders felvisning.
På min nya Bosch/IVT visade den 15-20 grader för lite. Varför visar just hetgasgivaren så mycket fel? Vad jag kan se så är det likadana givare till alla temperaturer. Använder man givare som inte är gjorda för de höga temperaturerna?
Vattentemp in i pumpen typ 0,7 och ut 0,0. Värme ut ligger på 51 och så fort man startar om den så stiger kompressortempen i sakta mak tills den slår ifrån.
Citat från: eskilnilsson skrivet 21 december 2010, 23:17:26Vattentemp in i pumpen typ 0,7 och ut 0,0. Värme ut ligger på 51 och så fort man startar om den så stiger kompressortempen i sakta mak tills den slår ifrån.Hur lång tid efter det att kompressorn har startat är det de temperaturerna? Det ska inte kunna bli så låg differens. Det betyder att antingen producerar pumpen ingen värme eller också så är visar någon eller bägge givarna fel. Prova med att ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och läs av köldbärartemperaturerna efter ca 10 minuter eller när de inte ändras längre. Differensen skall då helst vara noll. Blir den inte noll så vet man i alla fall korrektionsfaktorn.
@Roland: Nu hänger jag inte med riktigt. Ska det vara noll i differans eller kan differansen inte bli så låg. Har inte koll på hur länge den gått när jag läste av de värdena men kall-ut som är en knapp grad kallare än in och samtidigt värmebärare ut som är 5-6grader varmare än in låter väl rimligt? Eller skall flödet i köldbäraren vara så högt att den inte tappar nåt märkbart?
Mest för att driva iväg i detaljer nu men, om du vill ha hög diff så sänker du ju flödet. Ju högre flöde vid ett givet uttag av energi, desto mindre skillnad i temperatur in/ut?