Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP orkar inte ge värme och isbildning pÃ¥ köldbärare ut  (läst 8325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scroolland

  • Gäst
scroolland
VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« skrivet: 01 december 2012, 20:32:29 »
Har precis köpt en villa med bergvärme, Thermia Villa Classic 55 (5.4kW) med borrhål på 100m. Uppvärmd yta är på 126 kvm, så anläggningen kanske är lite i underkant...

Har ett problem (tror jag):
VP orkar inte värma mer än till 40 grader på framledningen = går hela tiden. Integral ligger just nu på -720 gradminuter! Hysteresen mellan framledning och retur ligger bara på 5 grader, så huset har inget direkt värmebehov...
Ingen ryslig kyla ute än, -6°C, men ändå orkar inte VP ge mer. CP har jag ställt ner på min.fart, men lyckas bara få upp framledningen någon grad...
När elpatronen går in så ökar temp på framledningen snabbt. Men varför orkar inte VP? Underdim?

KB in ligger på 0°C (?)
...och nästa fråga som oroar mig; har kraftig isbildning på KB ut vilket fått isoleringen att spricka och CP till KB är full med is. Förståeligt om KB ut ligger på minusgrader, men är det verkligen bra?

Har haft två olika rörkrökarfirmor här, men ingen av dem har kunnat något om intrimning eller liknande.
Är total rookie pÃ¥ detta, sÃ¥ alla tips mottages tacksamt!  a:gl



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
0 grader på inkommande är helt ok vilket naturligtvis ger minus på ut. Man brukar rekomendera en diff på ca 3 grader på kb samt 5-10 grader på varma sidan. Det är nog så att din vp är lite för klen för värmebehovet men det ger nog inte så mycket kostnad för spets i alla fall om den klarar några minusgrader utan spets naturligtvis beroende på vart huset ligger men misstänker det ligger söderut eftersom kb har hyffsad temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Har du kallt i huset(dålig värme).Om du följer röret som går från cirkulationspumpen upp så kommer du till växelventilen och det är den som växlar mellan värme och varmvatten och tyvärr brukar dom kärva (läcker) och på växelventilen sitter det som en lite arm som du kan dra nedåt så ska den fjädra tillbaka så kolla den.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om växelventilen läcker brukar det väl bli för varmt inne eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Om växelventilen läcker brukar det väl bli för varmt inne eller  Sc:,h
Nej handlar om vilket läge den kärvar.Och i ts fall blir det att den läcker till beredaren för om man tittar på integralen så står den på max och kan inte hämta hem integralen eftersom framledningen inte kommer över börvärdet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men beredaren ligger väl minst på samma temp som framledningen så då kan inte mer värme försvinna dit eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Men beredaren ligger väl minst på samma temp som framledningen så då kan inte mer värme försvinna dit eller Sc:,h
Problemet blir ju att det blir inte helt fritt i kanalen på ventilen(den är inte helt öppen) till vb.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

scroolland

  • Gäst
scroolland
SV: VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« Svar #7 skrivet: 01 december 2012, 21:24:44 »
Tack för svar sÃ¥ snabbt!  tummenupp

Smurfen.: Tack! Ja, ligger söderut - sÃ¥ jag ska kanske inte klaga  ;) Tempgivaren pÃ¥ KB ut är kass (mäter 65°C) men jag har inte resistansmätt den än för att kolla. Förutsätter att jag har en diff som ligger mellan ~2 - 3 °C. Ska kolla detta. PÃ¥ varma sidan har jag en diff pÃ¥ 5°C och datorn styr efter 7°C.

måle10: Det är bra värme i kåken. Ibland får jag en värmepuls genom radiatorslingan när VP kört mot varmvattenberedaren, men även om den läcker lite (har spänt fjädern) så borde det inte påverka så mycket. Hade det pytsat ut till varmvattenberedaren så skulle ju tempen ökat där... Eller som Smurfen. säger så skulle jag haft 50 grader på framledningen om det varit på det hållet.

Har ni nÃ¥gra tips pÃ¥ standard-grejor jag kan kolla status pÃ¥ för att konstatera att allt är som det ska? Fick inga papper med huset och pÃ¥ www.thermia.se finns ingen dokumentation till min utgÃ¥ngna modell av stenÃ¥lders-värmepump  :(

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tack för svar sÃ¥ snabbt!  tummenupp

Smurfen.: Tack! Ja, ligger söderut - sÃ¥ jag ska kanske inte klaga  ;) Tempgivaren pÃ¥ KB ut är kass (mäter 65°C) men jag har inte resistansmätt den än för att kolla. Förutsätter att jag har en diff som ligger mellan ~2 - 3 °C. Ska kolla detta. PÃ¥ varma sidan har jag en diff pÃ¥ 5°C och datorn styr efter 7°C.

måle10: Det är bra värme i kåken. Ibland får jag en värmepuls genom radiatorslingan när VP kört mot varmvattenberedaren, men även om den läcker lite (har spänt fjädern) så borde det inte påverka så mycket. Hade det pytsat ut till varmvattenberedaren så skulle ju tempen ökat där... Eller som Smurfen. säger så skulle jag haft 50 grader på framledningen om det varit på det hållet.

Har ni nÃ¥gra tips pÃ¥ standard-grejor jag kan kolla status pÃ¥ för att konstatera att allt är som det ska? Fick inga papper med huset och pÃ¥ www.thermia.se finns ingen dokumentation till min utgÃ¥ngna modell av stenÃ¥lders-värmepump  :(
Hej Du får ju inte varmare i beredaren om den läcker eftersom ditt startvärde ligger på 44 °C så det märker du inget.Men titta där det står ÄR-värde och vad börvärdet visar när den producerar värme och inte varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

scroolland

  • Gäst
scroolland
SV: VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« Svar #9 skrivet: 01 december 2012, 21:51:24 »
Pinsamt om det är växelventilen...
Det verkar som om den inte går tillbaka _helt_... Drar jag ner spaken (utanpå kåpan till motorn) på växelventilen så stiger framledning och retur väldigt snabbt. Blir till att kolla detta.
Tackar sÃ¥ länge!  tummenupp

scroolland

  • Gäst
scroolland
SV: VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« Svar #10 skrivet: 01 december 2012, 21:54:17 »
Hej Du får ju inte varmare i beredaren om den läcker eftersom ditt startvärde ligger på 44 °C så det märker du inget.Men titta där det står ÄR-värde och vad börvärdet visar när den producerar värme och inte varmvatten.

Jepp - är-värdet förändras inte. Inte heller är-värde pÃ¥ VV. I see your point.  :o

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Jepp - är-värdet förändras inte. Inte heller är-värde pÃ¥ VV. I see your point.  :o
Japp Du kan prova ha lite olja på pinnen och dra i spaken men dom kostar typ 250+moms och är lätt att byta.ett vanligt fel.Om du tittar nedanför spaken så sitter det en liten pigg med samma färg som spaken,Om du trycker in piggen och vrider moturs så lossnar själva ställdonet och så tar du lite olja på pinnen och ta en skruvmejsel och tryck nedåt några gånger.Gör omvänt när du sätter tillbaka ställdonet och är allt ok så borde din framledningstemperatur ÄR-värdet gå över BÖR-värdet och integralen börja räkna nedåt men som sagt byt ut insatsen för dom brukar kärva ganska snart igen.
PS:Att det har bildats is är narturligtvis inte bra.Vet du om integralen har legat(-720) under en längre tid.
« Senast ändrad: 02 december 2012, 05:44:55 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« Svar #12 skrivet: 02 december 2012, 10:15:15 »
Skötselanvisning finns hos thermia.fi

http://www.thermia.fi/varmepump-dokumentation/_thermia-dokumentation.asp

Näst längst ner på sidan finns Villa Classic.

Har du kollat om det bubblar i synglaset?
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« Svar #13 skrivet: 02 december 2012, 10:43:56 »
Hur gammal är anläggningen? Stenålderspump låter som så där 10 år gammal och då är det en helt normal installation för den tiden som rimligtvis inte kan fungera bättre än den gör.

Förmodligen är flödena till radiatorerna inte intrimmade. Går igenom radiatorerna och känn efter att det är en märkbar temperaturskillnad mellan in- och utlopp när pumpen har gått ett tag. Kontrollera framför allt små radiatorer som rörledningsmässigt ligger nära pumpen. Använd helst en IR-termometer, det skall vara minst 5 graders temperaturskillnad mellan in- och utlopp. Mindre temperarturskillnad betyder att radiatorn matar tillbaka alltför varmt vatten till pumpen som då får arbeta vid för hög temperatur. Flödet till sådana radiatorer skall strypas. En sådan genomgång ger på sikt en mycket bra timpenning men den ändrar inte på det faktum att pumpen är för klen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: VP orkar inte ge värme och isbildning på köldbärare ut
« Svar #14 skrivet: 02 december 2012, 10:52:25 »
Sätter man fläktar under radiatorerna kan man arbeta med lägre temperaturer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!