Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« skrivet: 12 januari 2006, 18:52:28 »
Vet inte om någon tagit upp detta ämne innan, men jag fick Råd & Rön idag och läste att i nästa nummer som kommer ut den 17:e februari, så presenterar man en test av 7 värmepumpsmodeller (bergvärme).

Ska onekligen bli mycket spännande att se en oberoende test av bergvärmepumpar.  :)
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 18:42:23 av FredrikO »
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Test av bergvärmepumpar i R&R
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2006, 12:17:24 »
Problemet med Råd & Rön brukar vara att när de har testat färdigt och publicerar resultatet har det kommit nyare modeller på marknaden.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Test av bergvärmepumpar i R&R
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2006, 17:53:57 »
Citera
Problemet med Råd & Rön brukar vara att när de har testat färdigt och publicerar resultatet har det kommit nyare modeller på marknaden.
Kanske bra för oss då, som haft berg-VP ett tag, nåja iallafall i 1,5 år  ;)
Man kan ju hoppas att testet är utfört på ett bra sätt.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Test av bergvärmepumpar i R&R
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2006, 13:26:08 »
17:e februari  i handeln? Eller till prenumeranter?

Skall bli intressant läsning (om dom nu gjort testerna vettigt)

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Test av bergvärmepumpar i R&R
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2006, 15:29:59 »
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2006, 18:40:36 »
Ett kort sammandrag av testet i nya Råd&Rön nr 2006.

Testade pumpar är:
* Thorén Komplett 09
* Nibe Fighter 1230-10
* Viessman Vitocal 300
* Stiebel Eltron WPT 10
* Thermia Diplomat Optimum 10
* IVT Greenline HT+

COP mättes vid Brine 0 och -5 och vid en framledning på 45 grader.

Överraskande (för mig) är att bäst COP har Thoréns värmepump på 3,5 och 3,1 sedan kommer IVT 3,5 och 3,0. Nibe har 3,4/3,0, Thermia 3,3/3.0, Stiebel 3,0/2,5 och Viessman 2,9/2,6.

(De svenska pumparna har bäst COP  Thumbsup)

Bäst årsvärmefaktor ger Thorén
Tystast: Thermia
Mest varmvatten: Thermia
Minst tomgångsförluster: Stiebel

Källa: Råd&Rön nr 2, 2006

Blev intresserad av Thorénss värmepumpar. Inget som vi brukar diskutera. De hade någon lösning med varmluft, men jag hittar inget på deras hemsida.
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 19:29:19 av FredrikO »
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2006, 19:31:25 »
Överraskande (för mig) är att bäst COP har Thoréns värmepump

Thoréns värmepump har en inbyggd fäkt som kyler underkylaren. Denna energi har tagits med i testet. Delta ligger ju annars på 5 vid denna punkt, dvs framledning och retur på 45/40. Thermias underkylare får inte lika mycket verkan när deltat ligger på 5 grader än om det tex skulle ligga på 10. Om man har möjlighet att ta ut extra energi med en fläktkonvektor som sitter på returen innan pumpen skulle samtliga pumpar få högre COP. Men standarder och tolkningen av dessa slår lite olika.

Thermia Diplomat Optimum har varvtalsstyrda cirkulationspumpar som styrs mot ett givna delta, fabriksinställt på 3 rep 8 för brine och radiator. Som testet utfördes ställdes deltatemperaturerna i styrningen under de temperaturer som standarden föreskriver. Man gjorde så för att pumparna skall ge ett övertryck vid standardens temperaturdelta. När deltat är 5 som standarden föreskriver och styrningen kämpar för ett lägre värde ökar pumparna sitt varvtal. Testriggen stryps dock in så deltat blir 5. Det hela slutar med att pumparna går på fullt varvtal vilket gör att Thermia Diplomat Optimum får ett lägre COP tal i testet än det igentligen skulle haft.

Tycker annars detta test är bra. Vi har äntligen ett jämförande test där de flesta är med och där alla förutsättningar har varit lika.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2006, 20:41:29 »
Länk till artikeln:
http://www.radron.se...
Länk till tabellen
http://www.radron.se...

Kan tyvärr inte tillåta länkarna, dett p.g.a. RoR och dess policy angående länkning till sidor som bara är tillgänliga för prenumeranter./Rickard
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 21:44:14 av Rickard »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2006, 21:49:11 »
Kan tyvärr inte tillåta länkarna, dett p.g.a. RoR och dess policy angående länkning till sidor som bara är tillgänliga för prenumeranter./Rickard

Det går bra för alla att klicka sig dit via hemsidan, hittade själv inte tabellen första gången jag var inne därför la jag in länkarna.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2006, 22:39:15 »
Det hade varit mycket intressant om också CTC Ecoheat hade ingått i testet. Månne finns någon erfaren som på detta utmärkta forum känner för att jämföra CTC-pumpen med tabelluppgifterna för i testet ingående VP ? För de fall jämförande uppgifter kan anges. Det vore uppskattat !

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2006, 22:46:20 »
Ivt var klart dyrare än de övriga, det trodde jag inte.
Thorens hemsida verkade ju inte funka alls.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2006, 22:54:25 »
Bäst COP 3,5 ?

Dom skriver ju COP 5 i annonserna?
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 23:36:14 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2006, 23:02:25 »
Ja vid 0/35 ºC och utan pumpar.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2006, 01:54:34 »
Alla tillverkare som hävdar COP 5 borde anmälas.....  >:D

Vad gäller CTC Ecoheat så kunde den väl varit med. Tippar att den inte utmärkt sig varken positivt eller negativt. Men skillnaderna mellan de svenska pumparna var väl inte så stora. Jag har tidigare skrivit att COP varierar mellan olika modeller från samma tillverkare, på Ecoheat med runt 10%. Så de tiondelar de svenska pumparna diffade på säger väl inget (enda möjligen signifikanta diffen var Thorén på större effekuttag).
Men varför hade de tyska pumparna lite sämre värden?

Varmvatten - de testade pumparna med från tillverkaren anvisade inställningar. Men det är ju möjligt att en del pumpar har bättre möjlighet att ge mer vv vid behov med t ex en knapptryckning (som Nibe)?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2006, 06:07:06 »
Med risk för att sticka ut hakan så säger jag att Nibes värmepumpar, för en gör-det-självare, verkar vara det mest prisvärda.
COP i toppskiktet, dessutom tillgänglig att köpa till ett klart lägre pris än det angivna via t.ex. rinkaby rör eller vilken lokal installatör som helst som har ett konto på Ahlsells eller liknande.

Lite förvånande tyckte jag också att det var med den relativt låga verkningsgraden på de tyska pumparna, likväl som den "höga" verkningsgraden var så lika mellan de stora svenska tillverkarnas maskiner.

Att inte CTC var med var ett mycket stort misstag, förmodligen det största "felet" på hela testen, det skulle vara intressant att veta varför CTC saknades.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!