Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!  (läst 16489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad __OJ__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« skrivet: 29 januari 2006, 23:19:18 »
Undrar om någon installerat detta och hur det funkar bra/dåligt.
Vad för pris ca har ni fått installerat och klart?
Har fått ett första pris på 80,000 kr.
Elpannan jag har är från 1998 så det skulle funka med bara utedelen+databox detta skulle då bli ca 65,000 kr
är det dumsnålt att inte byta rubbet?

Har oxå fått förhandspris på BV 120,000-130,000.
Förbrukning ca 27,000kw/h el totti.
BV blir mellan 50,000-65,000 dyrare kan det vara värt det med denna förbrukning.
Vet ni andra fabrikat så skriv gärna.

En snubbe från IVT kommer i veckan och inspekterar har sagt att jag vill ha kalkyler på båda.
Vad är det viktiga att titta/fråga efter?
Tacksam för svar


Utloggad __OJ__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2006, 23:22:35 »
Opps sorry fel tråd.. --/ på mig!

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2006, 01:13:43 »
Ingen fara pÃ¥ taket, detta löser vi i alla fall  :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2006, 09:36:42 »
80.000 kr är ett bra pris, själv betalade jag 83.000 kr. Optiman kostar ca 40.000 kr, A/W 290 ca 23.000 kr. Du får då betala ca 17.000 kr för installationen.

Däremot är 65.000 kr för att docka pumpen till din befintliga panna för högt. En styrbox kostar ca 8.000 kr. Även i detta fall skulle installationen då kosta dig 17.000 kr. 55.000 kr vore ett rimligare pris.

Det är svårt att ge dig ett råd. Men kan du få ner priset för enbart Optiman, så skulle jag nog valt att behålla den rel nya elpannan.

Din låga förbrukning gör väl att bergvärme inte är det mest lönsamma. Men det beror också på var i Sverige du bor...

/Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2006, 15:35:56 »
Behåller OJ sin panna måste en spetsberedare ingå i de 65 000 kr, i annat fall blir priset ca 5 000 kr högre (Nibe Eminent 100L).
Själv så betalade jag i Dec 2004 hos Rinkaby Rör AB, 32 500 kr för utedelen, en CTC EcoAir 5.9, och styrdatorn gick på 6 500 kr + den ovan nämnda VVB:n. Resten av summan upp till min totalkostnad på drygt 48 000 kr är kringmtrl, typ rör, isolering, ventiler, svep, pendlar, muffar, osv. installationen gjorde jag själv.
Hade jag köpt in alla delarna från min lokala VVS- firma hade det blivit ca 15 000 - 20 000 kr dyrare.
När jag frågade VVS- firman varför deras priser var så höga jmft. med Rinkabys priser fick jag svaret att rinkaby rör ab köper in såpass stora kvantiteter att de är att jämföra med grossisterna som mindre firmor tar sitt material från, m.a.o. de har skippat ett led.
Så jag tror inte att 65 000 kr är ett för högt pris som OJ har fått. Men han kan ju alltid kolla med Rinkaby vad motsvarande delar kostar och använda det mot firmorna när de kommer hem till honom. Kanske kan det göra något på priset >:D

// Grolim
« Senast ändrad: 30 januari 2006, 15:53:05 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad __OJ__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2006, 20:11:26 »
Ok nu ligger det till så här!
Nu kommer det 2 st installatörer nästa vecka från CTC som på telefon tror att en CTC 105 skulle passa mig.
Båda två va mycket trevliga och svarade på alla mina frågor.

Sedan kommer det en från IVT som rek Optima 700 och IVT 290a/w oxå han mycket tillmötesgående diskuterat med dessa tre om både LV och BV och alla rek LV.

Ringde även NIBE men han tog bara upp nackdelar som igenisning och att rekomenderar BV fast det är dyrare och enl mig tvivelaktigt om den större investeringen är motiverad. Han lät precis som en riktig krängare inte så noga med att ta uppgifter som dom andra och motivera.
Så ingen offertförfrågan till NIBE noll förtroende där.

Priserna från båda ligger ganska jänt får se vad offerterna innehåller.
Nu till frågan är det enligt er hugget som stucket vilken man väljer av dessa rent kvalitetsmässigt?

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2006, 21:41:57 »
Tja... Är partisk i frÃ¥gan, har själv en CTC EcoAir 5.9 + EcoLogic (Styrdator) + NIBE Eminent 100L VVB dockad mot befintlig kombipanna och kan bara säga att jag är helnöjd med detta. Besparning 1:a Ã¥ret hamnade pÃ¥ 11 097 kWh, pumpens Ã¥rsverkningsgrad blev hos mig 62% = nästan i klass med bergvärme  Thumbsup ;D

IVT hade åtminstone förr en del problem med kompressorn, vet inte hur de är i dag men det kan säkert någon annan informera dig om...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2006, 22:01:21 »
Själv valde jag mellan Nibe, CTC och IVT. Nibe föll bort, eftersom ingen av de fyra installatörer från Nibes hemsida jag kontaktade var intresserad. En kom och tittade och skulle återkomma med en offert, men han hörde aldrig av sig. Två hade plötsligt inte tid, när jag sa att det handlade om en luft/vattenpump. Den fjärde skulle höra av sig "nästa vecka", men icke sa Nicke. CTC föll också bort, jag fick ett "skambud" på ca 100.000 kr. Dessutom är jag skeptisk till CTC efter deras misslyckanden med Bentonepumparna på 80-talet. Jag hade flera grannar som satte in sådana, men de fick kastas ut efter några år. Det sitter fortfarande i...

Men jag tror att de fabrikat jag nämnt är ganska likvärdiga, jag är inte kompetent att  förorda nÃ¥got framför de andra. SÃ¥ lÃ¥t ditt slutliga val styras av dels priset, dels det förtroende du känner för resp installatör.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad jan d

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2006, 21:37:21 »
Hej Oj, Det skall bli spännande att se var det slutar i valet mellan pumparna. Jag är ny medlem och har sonderat marknaden och står i dagsläget i valet mellan CTC. Ecoair och IVT optima. (Men jag har också funderat på Euronom Exoair samt NIBE.) Kunnigt folk har rekomenderat IVT och NIBE eftersom de tydligen är de största (och ledande?) på marknaden. Priserna jag har fått är lite högre än dina men det är inga offerter utan bara rekognoceringar.

Att jag också funderat på exoair är att det verkar vara tilltalande med en ackumulatortank för eventuella framtida projekt med ved eller sol. Men det kanske man kan koppla till även på optima och ecoair. Jag har fått för mig att en tank sparar på pumpen genom att det inte blir så många start och stopp + kanske fler fördelar. Men representanten på IVT tyckte att det var helt fel att värma upp vatten som man inte använder vilket ger sämre verkningsgrad. (Tankarna måste väl ändå vara så isolerade att det är marginellt?)

En sak som gjorde mig konfunderad med IVT var att de absolut tyckte att jag skulle välja Optima 700 trots att jag har ett litet hus (ca 110m2). Annars har jag fattat det som att man skall dimensionera exakt och jag kom fram till Optima 500.

En skillnad mellan Optima och ecoair är att den första har varmvattenberedare och den andra någon slags slinga. Har du eller någon annan en kommentar till det?

Jag bor i västsverige var bor OJ?

Ack tank eller inte är det någon som har synpunkter?

Jan D

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2006, 22:44:10 »


Ack tank eller inte är det någon som har synpunkter?

Jan D

Om du köper ett komplett paket, dvs. utedel + anpassad innedel samt ev. en acktank och samtidigt tar bort din gamla panna, så tänk på att du inte placerar någon av de nya delarna på pannas nuvarande plats intill murstocken. Detta för att om du i framtiden, som du säger, börjar elda med ved (eller pellets?) kommer att du garanterat vilja ställa din nya ved/pellets- panna där.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad __OJ__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2006, 19:40:41 »
Hej Jan!
Nu är jag på målspurten. I röd hörna IVT 290A/W Optima rego 800 Offert pris 84,000.
I blå hörna CTC EcoEL CTC 107 offertpris 75,000.
BÃ¥da installerat och klart skillnad:
*Jag vet hur högt IVT låter inte CTC ( skillnad att fläkten är uppåt IVT??)
*Utseende mässigt utedelen storslam till IVT
*Vvb CTC 130L 163L IVT vet ej om det kan bli så att en av oss får dusha kallt på denna skillnad.
*Förtroende CTC gubben kom inga papper gick ner i källaren sa att detta blir inga problem.
Svarade dock på lite frågor men något loj.
IVT gubben satte sig ner förklarade alla alternativ kostnader kalkyler m.m proffsigt.
*Garanti måste kolla detta lite till, 2 år CTC kunde förlängas till 10år för 700kr
IVT 6 år vet ej riktigt vad det kostar för de sista 4 än.
Käns ganska bra att ha garanti för hela avbetalningsperioden.

Nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra tyvärr så har jag lite dåligt förtroende för CTC känns lite som lågbudget vilket det säkert inte är, medans IVT känns säkert och froffsigt.
Har sådan beslutsångest nu.. huvuddunk

Bor i Göteborg.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2006, 21:50:49 »
Hej OJ!
Jag har som du ser i min signatur en .......
Utedelen låter inte mycket enligt mig. Har visserligen inte jämfört med någon annan men såvida det inte är svinkallt, typ neråt -10 grader, hör jag den inte förrän jag är på ca 2 meters avstånd. Är det riktigt kallt så låter kompressorn en del vid vv-prod.
Garantin förlängde jag till 10 år till en kostnad av 3000:-
Tyvärr kände jag inte till detta forum när jag köpte men har förstått att i vissa fall finns det prutmån. Det behöer nödvändigtvis inte vara bara priset som sådant utan man kan få in i priset t ex en förlängd försäkring eller att bortforsling av gammal panna ingår "kostnadsfritt".
Vi har hittills inte haft några problem med varmvatten. Betänk då att vi inte har något badkar.

Lycka till med vad du än väljer!

// Jarl

Edit: Betalade 89000:- monterat och klart. Tog bort min gamla panna själv. Tyckte inte att det var värt 2500. Det fixade jag och kompisen dan efter på 30 minuter.
« Senast ändrad: 08 februari 2006, 21:52:49 av Jarl »
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2006, 23:52:03 »
Jag har själv en NIBE Eminent 100 liters vvb, 3 kW, och tappade upp ett badkar till barnen, en kvart senare ställde jag mig i duschen och spolade i exakt 10 min, mest för att kolla om varmvattnet räckte till. -Och det gjorde det! Thumbsup ;D
Visserligen så har jag en inbyggd vvb på 150 liter i kombipannan som sitter i serie med NIBE:n men då jag låter pumpen jobba med flytande kondensering var tempen i den beredaren ung. 30°C, jag tror inte du behöver vara rädd för att varmvattnet skall ta slut oavsett vilken leverantör du väljer.

Jag lägger in en liten bild som visar CTC:s ljudnivåer här nedan, hoppas det kan ge dig lite mer hjälp i beslutsångesten. :D
Upplevelsemässigt vad det gäller ljudnivån tycker jag att det går på ett ut mellan IVT Optima och CTC EcoAir, i alla fall på de maskiner som jag har lyssnat på - de låter inte värst mycket någon av dem..... IVT:n morrar och CTC:n väser kan man uttrycka det om man nu skall försöka sig på att återge ljudet här på forumet :D

// Grolim
« Senast ändrad: 09 februari 2006, 08:07:26 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad __OJ__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2006, 19:38:56 »
Finalen avgjord!
Jag har beställt IVT: paketet.

Det som fällde avgörandet var: Förtroende, min känsla att IVT har bättre kvallitet.
Helt enkelt så att jag känner mig trygg på att det kommer att fungera, och om något strular så får jag bra support. Pris skillnaden på 9000 kr svider lite men jag tar det. Hörde föresten att jag kan få en liten slant för min nuvarande elpanna Focus RV13 tror jag den hette från 2000 som ny. Någon som är sugen, kanske till sommarstugan. Vad tror ni man kan få för den??

Utloggad jan d

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 290A/W + Optima 700 erfarenheter!
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2006, 19:50:56 »
Hej  OJ

Eftersom jag också bor i Göteborg så är det intressant att se priserna, även om förhållandena kanske skiljer sig åt. Det är nästan 10 000kr i skillnad mellan dina alternativ. Tänk om man visste säkert vad man får mer för de pengarna. Är det skillnad i kvalité så kan det vara värt det, men hur skall man veta det? Jag har också blivit rekomenderad att man skall använda sig av installatörer som är godkända av SVEP. Tror du att det är någon skillnad på de två kombatanterna avseende yrkesskicklighet vid installation? Vad var det som fick dig att välja just mellan dessa två? Jag har ju inte haft någon hemma ännu. Men när jag ringt runt så tycker jag att jag fått den sakligaste informationen från CTC medan Euronom varit de som låtit mest "försäljaraktiga" utan att egentligen motivera vad som skulle vara bättre. Men det är naturligtvis väldigt godtyckligt med vem man råkar tala med. Nibe har jag inte varit i kontakt med.

Tack grolim för synpunkter på eventuell installation av ack.tank. Överhuvudtaget måste det vara viktigt att tänka på var man ställer grejorna med tanke på framtida förändringar.

Hälsn. Jan D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!