Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt som fan  (läst 1512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagarn56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kallt som fan
« skrivet: 21 september 2008, 20:39:17 »
Hej.
Nu börjar det bli kallt hemma. Termometern kryper ner mot 8-10 grader, och elementen är iskalla. Vrider jag upp shunten för hand så funkar det, men efter ett tag går det ner igen. Börvärde på framledning står på 24 grader, men under huskurva har jag ställt in graderna på 50 grader. Hur ska jag få upp börvärdet på framledning? Vad gör jag för fel? ???
CTC Ecoair 107
CTC Ecoel
Fender Stratocaster

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Kallt som fan
« Svar #1 skrivet: 21 september 2008, 20:46:33 »
Kan just inget om CTC, men finns det möjligen något sommarläge i styrsystemet? Går cirkulationspumpen?


/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt som fan
« Svar #2 skrivet: 21 september 2008, 20:57:44 »
Hej

Om du väljer 50º och lutning 0 under huskurva, så innebär det att du får 50º på framledningen, när det är -15º ute och cirka 25º just nu.

Det verkar som om du behöver något varmare än kurva 50, prova med att öka till 55º under huskurva och vänta någon timma och kolla vad som händer med värmen. Blir det fortfarande för kallt, kan du prova med att ändr justering till 5º.

Lutningen avgör vilken framledningstemp du får vid -15º C ute. Justering ändrar framledningstemperaturen lika mycket som du anger här.

Har du alldeles för kallt, öka lutningen, är det bara lite för kallt, öka justeringen. Är det för varmt, gör du tvärt om.

Läs vad som står på sid 6 i manualen, längst ner står lite om justeringar om det är för kallt eller för varmt.

Titta på lutningarna och försök välja en kurva som ger en temp vid noll grader, som du tror att du behöver, men får du för kallt, öka lutningen eller justeringen. Det viktigaste är att hitta en lutning, som ger en lämplig temperatur inomhus. Sedan kan man finjustera med lutningen.

//Ronnie


PS: Jag behöver runt 50º på elementen vid några minusgrader ute. Jag kör med huskutva 55º och justering 0º. Blir det så kallt ute att det blir för kallt inne, höjer jag värdet på justering ett par grader.
« Senast ändrad: 21 september 2008, 21:05:17 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Bagarn56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt som fan
« Svar #3 skrivet: 21 september 2008, 21:27:31 »
Nu efter en timme så är det tvärtom. Nu är fremledningtempen 50 grader och börvärdet fortfarande 24 grader. Nu är det bastu istället. Vad är det som händer?
CTC Ecoair 107
CTC Ecoel
Fender Stratocaster

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!