Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Manometer pÃ¥ brinekretsen?  (läst 2889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Manometer på brinekretsen?
« skrivet: 25 december 2006, 19:09:02 »
Någon som har monterat manometer på brinekretsen? Att veta trycket i kretsen måste jo vara viktigt?

Om trycket i brinekretsen så småning om blir lite lågt, hur ökas då trycket?
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Manometer på brinekretsen?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2006, 19:25:11 »
Hej, jag har en manometer på KB-ledningen, NATURLIGTVIS! :D

För att öka trycket så använde jag min tryckluftskompressor, höll munstycket mot säkerhetsventilens utlopp och blåste samtidigt som jag vred på "ratten" till säkerhetsventilen (hatten).
När man vrider på den så öppnas den och trycket kan höjas.

Det går säkert fixa med en cykelpump, men då blir det lite viktigare att få tätt...
« Senast ändrad: 25 december 2006, 19:27:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Manometer på brinekretsen?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2006, 22:06:54 »
Hej!
Jag har använt ett korsrör med inv 15R gäng samt en D-nippel 15R sen får man anpassa med lämplig bussning till manometer & bilventilen rinkaby har en 15R utv gäng som passar perfekt.

PS fungerar lika bra med trycklös brine. DS
« Senast ändrad: 26 december 2006, 11:14:10 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Manometer på brinekretsen?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2006, 15:34:15 »
Min installatör använde mitt "gamla" expansionskärl till brinekretsen, så jag har alltså en manometer som visar trycket. Han tyckte att det var ett bra sätt att hålla koll på trycket samt att återanvända sånt som var dugligt.
Själv har jag väl ingen begåvad uppfattning men det är säkert bra.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Manometer på brinekretsen?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2006, 17:58:54 »
Rickard svarade hur man kan göra. Konsult sin uppkoppling med bilventil och manometer pÃ¥ toppen är ännu bättre.  Mycket bra.

Tack till båda.

Min rörmokare tipsade mej om nÃ¥n sort av  ventil  1" R in och 1" R ut till att montera pÃ¥ brinekretsen. Tar effektivt bort all luft frÃ¥n systemet automatisk. Kostade visst en tusing. NÃ¥gon som har en sÃ¥dan monterad?
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Manometer på brinekretsen?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2006, 19:13:06 »
Ja, det finns de som har den typen av ventiler, jag har dock inte haft behov av den, vet inte hur vanligt problem med luft i brinevätskan är men jag upplever det inte som ett stort problem.

Om du ser till att sätta anslutningen av nivålkärlet på toppen av ledningen så skall ju all luft ändå åka upp till nivåkärlet så småningom.

Det där "ventilen" han tipsade dig om tar nog bort "mikrobubblor" som inte avluftas pÃ¥ natulig väg, jag har dock inte hört vad skadan med lite mikrobubblor skulle vara.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!