Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivaren stämmer inte med Rum pÃ¥ VP  (läst 3048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« skrivet: 01 december 2010, 05:38:00 »
Har ställt in rumsgivaren på 18.5 vilket då ger oss ca 20.3 inne på bottenvån m golvvärme. Uppe mkt varmare m radiatorer.
Hur får jag dom i fas med "samma siffror"

Men frågan gällde eg. varför det inte står Rum 18.5 direkt på vp om jag pilar upp\ner,då står det 21?
Går jag in under Tempmenyn står det 18.5 (20.3)


(Not. har varit -20 hela natten och ingen drift på tillsats alls känns bra)

« Senast ändrad: 01 december 2010, 07:19:26 av Rickard »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 06:56:46 »
Reglerings "Rum" avser parallellförskjutning, och har inget med rumstemperatur att göra.

Fabriksintällning är kurva 40 och Rum 20, vilket ger börvärde framledning 40° vid utetemp ±0°.
Vill man parallellförskjuta kurvan 3° uppåt. så ställer man in "Rum" på 21°. Har inget med rumstemperatur att göra, då 3° varmare framledning ger ca: 2° varmare rumstemp.

Är bottenvåningen under marknivå?
Ligger golvvärmen i betong på mark?
Finns det en särskild cirkulationspump för golvvärmen typ shunt/push?
Har installatören ägnat någon tid till flödesjustering?


« Senast ändrad: 01 december 2010, 07:19:08 av Rickard »

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 18:57:46 »
Men om jag trycker på + eller - direkt på värmepumpen så ändrar ju jag den temp jag vill ha inomhus om jag inte hade en rumsgivare eller?
I manualen står det:

"För att justera rumstemperaturen: inled med att tryck +
Den gradangivelse som nu visas i teckenfönstret är den önskade rumstemperaturen."

Jag har trott att då ändras samma parameter som jag ställer in med rumsgivaren, men som nu har jag ju ställt in 18.5 på rumsgivaren och går jag och trycker på + på pumpen står det 21.
Kurvan är ställd till 40, bottenvån ligger ovan marknivå på torpargrund och träbjälklag.
Flödesjustering har gjorts väldigt grovt med rattarna på fördelaren. Har ingen shunt som reglerar värme, utan kör ut samma temp till golvvärme nere som till radiatorerna uppe. Max 45 grader framledn. temp.
Radiatorerna är dimensionerade efter lågtemp och värmen från dom går inte att klaga på iallafall.

Den förskjutning av kurva du menar att man gör med + och -, trodde jag man justerade inne i Kurva-menyn?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 22:02:41 »
Vilken rumsfaktor har du 2 ?  Det är fabriksinställningen.  Ställ den pÃ¥ 4 om du vill att innegivaren ska fÃ¥ större inflytande.   *vinkar*

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 10:20:17 »
Vilken rumsfaktor har du 2 ?  Det är fabriksinställningen.  Ställ den pÃ¥ 4 om du vill att innegivaren ska fÃ¥ större inflytande.   *vinkar*

Den står på 4

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 11:18:41 »

Kurvan är ställd till 40, bottenvån ligger ovan marknivå på torpargrund och träbjälklag.
Flödesjustering har gjorts väldigt grovt med rattarna på fördelaren. Har ingen shunt som reglerar värme, utan kör ut samma temp till golvvärme nere som till radiatorerna uppe. Max 45 grader framledn. temp.
Radiatorerna är dimensionerade efter lågtemp och värmen från dom går inte att klaga på iallafall.

Den förskjutning av kurva du menar att man gör med + och -, trodde jag man justerade inne i Kurva-menyn?

Kurva 40 Rum 21 är normalt för hög kurva för golvvärme.

Att du endast har 20° i rum med golvvärme tyder på att du har dåligt/obalans flöde eller saknar/dålig isolering under golvslingorna.


Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #6 skrivet: 04 december 2010, 09:38:35 »
stämde tempen i dipayen med verkligheten innan de kom till rumsgivare?om inte så koppla bort rumsgivaren o trimma in anläggningen...när du sen kopplar in rums givaren så ska tempen på den o dispayen stämma med en mindre avvikelse bara,,,när du har rumsgivaren inkopplad så knappar du på den ....displayen på pumpen är då inte i funktion för temp inställning

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #7 skrivet: 05 december 2010, 09:00:03 »
stämde tempen i dipayen med verkligheten innan de kom till rumsgivare?om inte så koppla bort rumsgivaren o trimma in anläggningen...när du sen kopplar in rums givaren så ska tempen på den o dispayen stämma med en mindre avvikelse bara,,,när du har rumsgivaren inkopplad så knappar du på den ....displayen på pumpen är då inte i funktion för temp inställning

Kan det inte ha att göra med att vi har både klinkergolv och trägolv (wirsboplåtar hängade mellan reglar på 195 isolering).
Alltså att det är olika underlag\tjockleg. Kanske inte ska spela roll om slingorna är rätt reglerade?

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivaren stämmer inte med Rum på VP
« Svar #8 skrivet: 05 december 2010, 09:57:38 »
en förutsättning för att de ska funka är att slingorna är intimmade till att börja med...... så man kan justera in pumpen.....o efter de kan man koppla in rumsgivaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!