Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??  (läst 7189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martini2

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skee, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« skrivet: 25 oktober 2006, 19:02:50 »
Hej!

Mitt första inlägg här, men man söker sig ju till experter när man har problem :-)

Jag har en Thermia Villa 75 som jag fick installerad för nästan 2 år sedan.

För c:a 1 år sedan hade jag problem med att pumpen gav felmeddelande. Jag ringde då installationsfirman, som skickade hit en gubbe efter några dagar. Han konstaterade att ett litet rör nere vid kompressorn hade legat och vibrerat mot ett annat rör tills det blev hål, och köldmediat läckte ut. Dom fixade lite med rören, och så var allt frid och fröjd.

Men, så nu för 3 veckor sedan fick jag problem igen. Jag ringde reparatören som lovade skicka någon. Det var fortfarande garanti också, så det skulle inte bli några problem. Nu har jag ringt, och besökt rep. 3 gånger, och det har gått 3 veckor som jag kört pumpen enbart på tillsats. Frågan är nu; ungefär hur mycket pengar som ersättning för den extra tillsatstiden skall jag försöka klämma dom på? Jag började ju tyvärr inte att logga timmarna när detta började eftersom jag trodde tills bara några dagar sedan att det snart skulle vara ur världen, och nu påstår firman att dom skall skicka hit gubben imorgon bitti.

Har ni något ungefärligt hum på hur många kw extra det kan röra sig om på en 3-veckors period? Ungefär i runda slängar bara, om det kan röra sig om några hundra, eller t.o.m. upp mot tusentals?

Jag har 120 meters borrhål, gamla hyffsat rejäla radiatorer, 2 plans suterängvilla på c:a 120 inredda m2. Bra 3-glasfönster, ganska bra isolering. Familj på 3 personer som alla duschar 1 gång om dagen.
Thermia Villa 75, 120 m borra.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2006, 19:06:50 »
Förmodligen ingenting om det inte står något i garanti vilkoren om inställelesetid.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad martini2

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skee, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2006, 19:40:36 »
Jo, det inser jag också att dom inte måste, men om nu reparatören ändå kan tänka sig att göra detta eftersom dom inte hållt det dom lovat om inställelse osv och vill behålla mig och alla mina bekanta som kunder i framtiden, hur mycket skulle det isåfall vara för att täcka mina extrakostnader?
Thermia Villa 75, 120 m borra.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2006, 19:48:03 »
Beror ju lite pÃ¥ vart ni bor trerikesröset eller smygehuk. kolla vad hur mÃ¥nga timmar du har under ett dygn nu gÃ¥ngra det med effekten pÃ¥ elpatronen och gÃ¥ngra det med antalet dagar du varit utan  sen drar du bort ca 30 procent av det sÃ¥ har du ungefär hur mÃ¥nga kwh extra det gÃ¥tt Ã¥t
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2006, 23:16:47 »
Det är inte mycket om ni bor söderut, några hundra ..

Testa kanske att fÃ¥ förlängd garanti, pga av att du haft upprepade fabrikationsfel....   Men det ska va skriftligt isÃ¥fall o helst direkt av Thermia.

Om du får böra nån del av kostnaden, pruta bort den isåfall.
Ev var glad att det inte var i en smällkall period!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2006, 23:46:59 »
Konsumenttjänstlagen är tillämplig i ditt fall. Jag förutsätter att du är konsument och installatören är näringsidkare och att inget är svartjobb.
KtjL är en tvingande lag, dvs den går inte att avtala bort helt eller delvis med avtalsvillkor som är sämre än lagen.
Läs lite om dina skadeståndsrättigheter här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM
§ 31 är den du ska läsa ordentligt.
Det gottiga med konsumentskyddslagar är följande:
1. Näringsidkaren har bevisbördan under minst sex månader eller längre om förlängd garantitid utfästs av säljaren.
2. Du får ersättning för alla kostnader, stora som små. Även indirekta. Det här går inte att avtala bort och om installatören börjar tjafsa så ska du stå på dig.

Alltså, för att få lite fart på installatörens uppenbarligen ganska långt gångna förruttnelse av sitt dödkött, säg till honom att pallra sig över till dig, fixa grejerna, betala dina kostnader och om inte så kommer du stämma honom till tingsrätten, där din advokat kan närmare utveckla de juridiska grunderna för dina anspråk.

Det här brukar sätta fart på de flesta, och har det inte någon effekt på den här göken, backa inte för att lämna en stämningsansökan. Det kostar inte många kronor och du behöver inte fullfölja stämningen.

Annars skulle jag bara vilja säga - grattis, kul! Såna som jag tycker att ett skönt bråk livar upp tillvaron......... :-)
Det allra mest kuliga är att j*vlas med privata parkeringsbolag. Deras blotta existens fÃ¥r alla taggar att vända sig utÃ¥t pÃ¥ mig  >:D
« Senast ändrad: 26 oktober 2006, 00:05:57 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2006, 09:08:05 »
Kan man tillämpa samma lag mot parkeringsbolagen... eller har du tips om nån annan?
 knUp
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2006, 09:40:40 »
Kan man tillämpa samma lag mot parkeringsbolagen... eller har du tips om nån annan?
 knUp

P-bolag - Avtalslagen, fakturaprincipen etc, etc.
Leta efter brister eller oklarheter i skyltning på platsen, det är oftast det bästa argumentet och det finns många domar man kan stödja sig på. Fotografera och ha helst vittne.
1. Bestrid bolagets fordran inom den tid som föreskrivs på boten. Rekommenderat brev till bolaget. Ange i brevet att du bestrider fordran och grunder för bestridandet.
2. Vidhåll ditt bestridande när P-bolaget nobbar ditt bestridande.

En privat P-lapp är, till skillnad från en kommunal, en civilrättslig fordran. Det är därför steg 1 är oerhört viktigt. När du bestridit och har bevis på att du skickat ditt bestridande inom tiden så faller bevisbördan på P-bolaget. Det ankommer således på P-bolaget att bevisa att de har rätt till sin fordran på dig.
Om du betalar, bestrider efter fristen eller inte rekommenderar brevet så anses det av rättssystemet som att du inte har fullgjort din reklamationsplikt, alternativt godtagit fordran varför bevisbördan att visa att fordran är felaktig faller på dig. Den uppförsbacken är oftast svår, för att inte säga omöjlig, att ta sig över.

Det finns således inte någon generell regel vad man kan ge sig på, men 1981 vann Dieter Strand, vid den tiden journalist på Aftonbladet, över ett P-bolag i högsta domstolen dit han hade drivit en lapp på 55 kronor. En dom som blev prejudikat. För den som är intresserad kan domen hittas på följande namn "NJA 1981 s 323".

Är det däremot en kommunal P-lapp måste den betalas oavsett vilket. Den processen är förvaltningsrättslig, inte civilrättslig.

Räkna med att P-bolaget kommer bli hotfulla i sin skriftväxkling, men ge dig inte. De mÃ¥ste ansöka om betalningsföreläggande hos tingsrätten och eftersom du har bevis pÃ¥ att du bestridit deras fordran sÃ¥ mÃ¥ste de bevisa rätten till den. Fortsätt bestrida. Du kan inte fÃ¥ nÃ¥gon betalningsanmärkning sÃ¥ länge du har gjort allt detta rätt - och alla Ã¥tgärder kostar pengar för P-bolaget. Det är de väldigt medvetna om. Eftersom det handlar om smÃ¥mÃ¥l kommer din eventuella kostnad om du förlorar bli högst ungefär en tusenlapp, medan P-bolaget fÃ¥r betala enorma summor i juridiska arvoden  >:D

Så j*vlas med dem. De är parasiter i samhället och förtjänar allt tänkbart elände man kan ge dem.
« Senast ändrad: 26 oktober 2006, 09:50:03 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad martini2

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skee, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2006, 19:20:12 »
Imorse det en gubbe här från installationsfirman. Tittade 10 minuter, mumlade något om alkohol och en reservdel, sa att han kommer tillbaka imorgon... Hmmm...

Jag har kollat mina timantal under ett dygn nu, och det är 16 timmar tillsats och 2 timmar tillsats2. Såvitt jag förstår betyder det 16h*6kw + 2h*3kw = 102 kwh. och om man drar ifrån 30% på det som är den normala driften så hamnar man på c:a 70 kwh på ett dygn. Det låter ungefär i stil med vad jag kunde gissa på, dvs. c:a 500 kr extra per vecka.

Hur ofta behöver man normalt sett fylla på alkohol, och hur mycket kostar det??? I mitt fall har jag aldrig haft någon här enbart för det, utan det har behövt göras båda gångerna pumpen gått sönder ändå...
Thermia Villa 75, 120 m borra.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2006, 22:27:03 »
Imorse det en gubbe här från installationsfirman. Tittade 10 minuter, mumlade något om alkohol och en reservdel, sa att han kommer tillbaka imorgon... Hmmm...

Jag har kollat mina timantal under ett dygn nu, och det är 16 timmar tillsats och 2 timmar tillsats2. Såvitt jag förstår betyder det 16h*6kw + 2h*3kw = 102 kwh. och om man drar ifrån 30% på det som är den normala driften så hamnar man på c:a 70 kwh på ett dygn. Det låter ungefär i stil med vad jag kunde gissa på, dvs. c:a 500 kr extra per vecka.

Hur ofta behöver man normalt sett fylla på alkohol, och hur mycket kostar det??? I mitt fall har jag aldrig haft någon här enbart för det, utan det har behövt göras båda gångerna pumpen gått sönder ändå...

Tja, när det gäller mig själv så behöver jag nog fylla på dagligen för att jag ska gå ordentligt. Men f-n ta den som försöker fylla på mig med något lådblask........

Nä, skämt åsido, du ska nog kräva ett ordentligt klarläggande vad han menar samt skriftlig redovisning över vilka åtgärder han vidtar och varför. Köldbäraren snurrar i ett slutet system, precis som värmebäraren. Om det försvinner soppa så är det inte tätt och det duger inte. Systemet ska vara 100% tätt.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2006, 08:01:44 »
När man gör ett ingrepp i köldbäraren så bör man lufta och då behöver man mer sprit dels för att ersätta de lilla man sölat och dels för att ha i baljan under luftningen se till att få behåhålla det som är i baljan så har du till nästa gång.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad martini2

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skee, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2006, 09:10:43 »
Japp :) Jag hade också fått för mig att båda systemen skulle vara täta, att det just är förångningen och sedan återgången till vätskeform som gör värmepumpar så effektiva (grovt talat).

Jag var inne och kikade på Thermias hemsida, och såg att det fanns dokument där om att det är 6 års garanti på deras pumpar. Är det någon som känner till om det fortfarande gäller? Jag hörde nämligen inte talas om så lång garanti när jag köpte pumpen...
Thermia Villa 75, 120 m borra.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2006, 09:29:31 »
Stop nu priten förångas inte köldbäraren och värmebäraren innehåller vätska hela tiden ingen förångning där. Köldmedie kretsen däremot inehåller köldmedie dvs R407 R404 R410 Propan osv veroende på fabrikat i den kretsen har du förångning och kondensering som är nyckeln till efektiviteten på vp.
Köldbäraren är bara ill för att hämta värme från berg, mark, sjä eller luft. Och nu var det sprit han pratade om och inte köldmedie.
6 års garanti??? 6 års Trygghetsförsäkring som betalar självrisken på din hemförsäkring vid reparation Det ingick förmodligen inte i din pump.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2006, 10:20:05 »
Att det kan behövas fylla på sprit i en bergvärme eller ytjordvärmeslinga är inte ovanligt den första tiden. Detta beror på hur noggrant installatören har luftat slingan. Kall vätska har svårare att avge sin luft, microbubblor, än varm har. När dessa microbubblor samlas på ett eller flera ställen går dom ihopa och blir större, då kan dom med pumpens hjälp transporteras ut. Dom kommer då att byta plats med den brine som finns i expansionskärlet eller på annan högpunkt. detta kan ibland förleda en att tro att brinet läckt ut. Det kan också förorsaka cirkulationssvikt i systemet om man inte har möjlighet att lufta ur högpunkterna.

OT.
För övrigt anser jag att dom som inte kan parkera sin bil på härför avsedda platser är samhällets riktiga parasiter och förtjänar sina böter. Det finns en anledning till parkerings och stoppförbud som den klentrogne i sin enfald inte kan förstå. Genom att parkera på dessa platser ställer han/hon till elände för andra.

Det finns saker som är värre än döden. Att rannsaka och ifrågasätta sig själv kan vara en sådan sak.
"Livingstone".

« Senast ändrad: 27 oktober 2006, 10:52:32 av Heiho »

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2006, 13:04:41 »

OT.
För övrigt anser jag att dom som inte kan parkera sin bil på härför avsedda platser är samhällets riktiga parasiter och förtjänar sina böter. Det finns en anledning till parkerings och stoppförbud som den klentrogne i sin enfald inte kan förstå. Genom att parkera på dessa platser ställer han/hon till elände för andra.


Inlägget ovan speglar ingen större insikt i P-bolags affärsmetoder. Trafiksäkerhet är ett begrepp som definitivt inte ingår som någon huvudsaklig del av verksamheten.
« Senast ändrad: 27 oktober 2006, 13:09:34 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!