Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??  (läst 7217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2006, 13:23:46 »

OT.
För övrigt anser jag att dom som inte kan parkera sin bil på härför avsedda platser är samhällets riktiga parasiter och förtjänar sina böter. Det finns en anledning till parkerings och stoppförbud som den klentrogne i sin enfald inte kan förstå. Genom att parkera på dessa platser ställer han/hon till elände för andra.


Inlägget ovan speglar ingen större insikt i P-bolags affärsmetoder. Trafiksäkerhet är ett begrepp som definitivt inte ingår som någon huvudsaklig del av verksamheten.

Ännu mer OT. Instämmer! Vid parkeringsvaktsstrejekn hos kommunala lapplisor för några år sedan så trodde alla att det skulle bli kaos. I Jönköping (som jag har som referans) var det lika ordningsamt som vanligt och inte mycket felparkerade bilar i vägen.
Nej, det här är ren och skär extraskatt eller parasitism (beroende på vem som är ägare till parkeringen).

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2006, 13:42:34 »
Om du med ditt inlägg, som bygger på insikt, menar att parkeringsbolagens verksamhet går ut på att parasitera på bilisterna så anser jag att du pratar i nattmössan.

Det är glädjande att läsa om den höga parkeringsmoral som tydligen finns i Jönköping. Ni måste ha fått den som en gång fanns här i Malmö. Här finns den i varje fall endast kvar i väldigt begränsad omfattning. Vilket i sig är positivt då den kommunala parkeringsverksamheten då blir självfinansierad och behöver inte drivas med skattemedel :-)

På http://www.svepark.se/index1.asp?id=142 kan man läsa om Regler och etik inom Svenska Parkeringsföreningen.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2006, 15:25:43 »
Nja. Ska nog erkänna att sanningen ligger nånstans mittemellan. Sannolikt skulle parkeringsmoralen sjunka efterhand om det aldrig fanns några lapplisor eller parkeringsbolag.

MEN att t ex ta ut 10:- i timmen på länssjukhusets parkering är ren extrabeskattning.
Finns ingen som parkerar där för nöjes skull.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2006, 23:39:01 »
1. P-bolags verksamhet går ut på att generera vinst till sina ägare. Inget annat.
Hur vinsten genereras är underordnat den avkastning ägarna vill ha på sitt kapital.

2. Jag har uteslutande omtalat P-bolag. Kommuner är inte P-bolag. När de kommunala lapplisorna strejkar får det naturligtvis konsekvenser för trafiksäkerheten. När lapplisorna på P-bolagen strejkar så blir den enda konsekvensen att ägarnas vinst minskar - och självfallet att bilister kan strunta i att betala för parkeringen. Här handlar det nämligen tomtmark (med undantag av några områden i större städer där kommunen av någon outgrundlig anledning lagt ut P-övervakningen på privat entreprenad). Men att P-bolagens lisor strejkar tar inte bort rätten för markägaren att beivra icke avtalsenlig uppställning av fordon på tomtmarken. Problemet är dock att man sällan har de praktiska rutiner som krävs för att driva in sina fordringar. P-bolagens lappar bygger på att de är till förväxling lika kommunala lappar och ytterligt få medborgare känner till den grundläggande juridiska skillnaden mellan de båda utan betalar snällt i tron att de måste.

3. Jag tycker det är helt korrekt att individer som parkerar trafikfarligt får stå för sina handlingar - så länge lappningen sker i enlighet i tillämplig lag.
I själva verket tycker jag att man kunde ta till mycket hårdare metoder. Klampning är ett fantastiskt sätt att sköta den detaljen.
I London har det funnits i flera decennier, men tyvärr har det urartat. Klampning infördes som ett sätt att beivra trafikfarliga uppställningar, men numera klampas för allt, oavsett grad av överträdelse. I värsta fall kommer borttransportbilen och då blir det riktigt dyrt.
Svensk grundlag tillåter inte klampning eftersom man med åtgärden förnekar ägaren av fordonet tillgång till sin egendom för en överträdelse som inte är reglerad i brottsbalken. En sådan åtgärd är omgärdad med omfattande regelverk.
Engelsk och svensk lagstiftning skiljer sig fundamentalt och man kan egentligen inte jämföra dem, och i dagsläget är klampning omöjlig.

Men däremot att som affärsidé åka runt och hitta på krav för att dra in stålar är sjukt. Det är lite samma nivå som att sälja sadistisk våldsporr. De ska ha problem.
Min svåger har P-tillstånd från sin arbetsgivare. Det nya P-tillståndet låg bredvid det gamla. Han fick en lapp.
Jag hjälpte honom med det första bestridandet som självfallet avvisades från P-bolaget.
Eftersom det i en eventuell rättsprocess blir en bevisfråga och jag dessförinnan läst ett antal domar i liknande mål så kunde jag bara informera honom om att chansen till framgång är mindre än 50% eftersom rätten i de flesta fall sätter större tilltro till P-bolagen än enskilda. Och detta vet naturligtvis P-bolagen varför de håller en sjukligt hög profil.
450 spänn rakt i sjön för en ljugande P-nisse som har provision på vad han drar in till bolaget.
Groteskt.
Och det är en av anledningarna till att jag anser P-bolag är parasiter.

Men det är klart, vid närmare eftertanke står nog tjyvar, våldtäktsmän, hustrumisshandlare, knarklangare och pedofiler lite lägre på samhällsstegen.

Med detta är diskussionen över för min del  :)
« Senast ändrad: 28 oktober 2006, 09:50:40 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #19 skrivet: 02 november 2006, 20:43:43 »

Tråden har kanske spårat ur något, hade en liknande fråga om kompensation då jag förlorade ca 3000 krpå att en nyinstallerad pump stod stilla ca 5 veckor, se länk.
 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8058.0
Fick tillslut alltså kompensation för (ca1/3=1000kr)av min förlust vilket jag tycker är ynkligt speciellt som det handlade om en ny pump a 160 papp. Undrar fortfarande om man skulle kunna få hjälp i konsumentköplagen...
IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvÃ¥planshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag kräva i ersättning??
« Svar #20 skrivet: 02 november 2006, 22:03:38 »

Tråden har kanske spårat ur något, hade en liknande fråga om kompensation då jag förlorade ca 3000 krpå att en nyinstallerad pump stod stilla ca 5 veckor, se länk.
 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8058.0
Fick tillslut alltså kompensation för (ca1/3=1000kr)av min förlust vilket jag tycker är ynkligt speciellt som det handlade om en ny pump a 160 papp. Undrar fortfarande om man skulle kunna få hjälp i konsumentköplagen...

Ja, du skulle kunna krävt allt - under förutsättning att du kunde göra sannolikt att detta var dina faktiska kostnader. Att hota med stämning brukar alltid få fart på de mest snåla (men det är ingen garanti).
Hur som helst, om du redan har gjort upp med dem om tusingen så är det väldigt svårt att komma och kräva mer i efterhand, eftersom det då räknas som att du har godkänt kompensationen och därmed är saken ur världen.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!