0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan inte utläsa så mycket när inte kompressorn går, men några förslag har jag.Installera rumsgivare.Demontera termostaterna på golvslingorna.Stäng bypass på golvslingefördelaren.Sänk kurvan från nuvararande 4.0 till 2.5 och finjustering från 0 till -4.Sänk börvärdet på varmvattnet till 45Justera deltaT till 7°-9° (skillnaden mellan GT8 och GT9) vid värmedrift med kompressor. Justeras med hastigheten på cirkulationspumpen.144 watt känns mycket, även om cirkulationspumpen går på högsta hastighet. Samtidigt är det för lite om köldbärarpumpen också går kontinuerligt. Det kan väl aldrig vara så galet, att de har monterat en extra pump på framledningen? Eller har du en push, som är kopplad till värmepumpen?
Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.
STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?
SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?
JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?
Citat från: Thomas59 skrivet 24 april 2009, 12:52:14Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.Prova utan, men märker du att innetemp pendlar mycket mellan solsken/mulet så skaffa enHuset är välisolerat och det tar lång tid innan förändringar i utetemperaturen slår igenom. Under de tre och en halv dag som vi hvar utan värme pga installationen sjönk temperaturen inne bara drygt en och en halv grad och då var det ändå kylslager och blåsigt ute.Testar utan innegivare så länge så får vi se hur det funkar.CiteraSTÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?Det är ett rör (som bör ha en ventil) som går direkt mellan framledning och retur på golvvärmefördelaren.Okidoki, har inte sett något sådant rör/ventil och då har jag ändå tillbringat åtskilliga timmar med huvudet i fördelarskåpet. BÖR jag ha en bypass?CiteraSÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?VP:n har inbyggd legionellafunktion som höjer VV-temp till 65 ºC var 14:e dag, kolla meny 2.2Ok, jag det nämnde faktiskt installatören.CiteraJUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?Det är den inbyggda CP:n som sitter nere till vänster i VP:n som man justerar DeltaT (mellan GT8 och GT9). Sen bör det bara finnas en värmebärarpump till, den till golvvärmefördelaren. Frågan är om det sitter 2 extra värmebärarpumpar utanför din VP, i så fall är det nog en för mycket.Ok, har inte kollat vilket läge den inbyggda pumpen står på. Har i alla fall bara en värmebärarpump för det är väl den som sitter på volymtanken?Vet inte om jag missuppfattade ditt svar men PUSH till värmepumpen, vad är det, är det någon av pumparna vi talar om?
Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs
Okidoki, har inte sett något sådant rör/ventil och då har jag ändå tillbringat åtskilliga timmar med huvudet i fördelarskåpet. BÖR jag ha en bypass?
Citat från: Thomas59 skrivet 24 april 2009, 15:19:51Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studsPush är en shunt med cirkulationspump.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=7505.0;attach=15067Allvarligt, har ingen aning, jag har en helt standardmässig installation av en HT+ c9 med tillägg för volymtank där det sitter en cirkulatiosnpump för värmegolvetNär du får 3 watt förbrukning, så är utetemperaturen över 18°. (fabriksinställning)Då stannar cirkulationspumparna.OkJag undrar om du inte har för hög kurva ändå. Kan vara så att du har rumstemp 23°, och därigenom behöver hög kurva. Då finns risk att rekommenderad temp för parkettgolvet överskrids.Vad menar du med att jag har rumstemp 23 grader? Jag har ingen innegivare men försöker, i alla fal vintertid att hålla drygt 22 grader inne. Har med gamla pannan aldrig behövt köra ut mer än 34 grader i värmegolvet. Bläddrade lite i menyerna men hitta inget värde på temp ut i värmegolvet. Returen hittade jag men installatören sa att någon givare för temp ut i värmegolvet inte finns på HT+ C9. Märkligt tycker jag. Nu kan jag ju inte se deltaT på värmegolvet???Har du golvvärmen i betong i alla 270m²? 220m2 golvvärme i betong resten elraddar (garage)Om svar JA....så är volymtanken onödig.Du menar att volymen i golvvärmen räcker pga golvytan? Jag satsade på volymtank då jag misstänker att pannan är något överdimensionerad pga att jag hade svårt att få fram tillförlitliga förbrukningsiffror och inte vågade chansa på en mindre pannaAnser att den andra cirkulationspumpen också är onödig.Varför, menar du att pannans inbyggda cp skulle klara flödesbehovet i golvvärmen? Vilka nackdelar får det i så fall ( med en pump för mycket)?När du skriver att huset behåller värmen i dagar, så är det på grund av det finns lagrad energi i betongen.Ja det stämmer nog, det tar dygn innan ändringar i värmekurva slår igenomAtt påstå att det fungerar lika bra utan rumsgivare, är ett felaktigt påstående.Misstänker jag också men den är väl ganska lätt att eftermontera?
En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?
Citat från: Thomas59 skrivet 24 april 2009, 22:56:02En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?Normalt så har du ingen sån givare, GT8 visar utgående från VP, men sen blandas ju det med radiatorvatten från returen.
Carl:Är det gångtider eller vattenvolymen som är viktig. Kan inte se när vattenvolymen i sig har betydelse. Kan du?
Vad är rätt flöde över golvvärmen? Varför skall detta flöde finnas? Är det rekommenderat värde 5° deltaT du avser, så undrar jag om skillnaden till 7° har betydelse för komfort. Vem känner skillnaden?
Rumsgivare är extra viktigt med IVT och golvvärme i betong. Detta just på grund av värmetrögt system, och risk för att framledningen hamnar mellan börvärde och stoppvärde. Den kan gå i timmtalutan stopp, med övertemp som följd. Likaså när starttempen är låg, så finns värmeenergi i betongen som håller upp returtempen för kompressorstart.
Mitt värmegolv har, efter min injustering, legat på ett deltaT på ca 1,5 till 3 grader. För gamla pannan spelade delta nog inter så stor roll och jag hade väldigt små¨temperaturskillnader i golvet mellan kallaste och varmaste punkt vilket var positivt. Nu pratar man om deltaT på 5-7 grader och först undrar jag ju på vilket sätt ett högre deltaT gynnar pannan? Är det färre start stopp? Är lägre hastighet på cp enda sättet att öka deltaT eller kan/ska jag stypa ner alla slingor i fördelaren också?
Citat från: Thomas59 skrivet 25 april 2009, 07:36:27Mitt värmegolv har, efter min injustering, legat på ett deltaT på ca 1,5 till 3 grader. För gamla pannan spelade delta nog inter så stor roll och jag hade väldigt små¨temperaturskillnader i golvet mellan kallaste och varmaste punkt vilket var positivt. Nu pratar man om deltaT på 5-7 grader och först undrar jag ju på vilket sätt ett högre deltaT gynnar pannan? Är det färre start stopp? Är lägre hastighet på cp enda sättet att öka deltaT eller kan/ska jag stypa ner alla slingor i fördelaren också?VP:n jobbar bäst med en tempdiff på ca 7-8 ºC, exakt varför det är så finns det flera teorier om, men jag har testat och funnit att min VP tappar ork om jag ökar flödet så att tempdiffen går under 5 ºC.Tempdiffen över VP (GT8 och GT9) styrs med interna cirkpumpen. Flödet över golvvärmen styr du med externa cirkpumpen till önskad tempdiff. Slingorna i fördelaren ska du inte strypa ner om du inte behöver fördela flödet bättre, typ om det är väldigt olika flöden mellan slingorna.
En extra cirkulationspump kan förbruka 500 kWh/år. Värmepumpen med cirkulationspumpar i ditt hus förbrukar ca: 8 000 kWh/år d.v.s. den extra pumpen förbrukar 6,25% av värmepumpens förbrukningen. Antar att frånluften skicka ut utan återvinning, alternativt till en VBX.Kanalfläkt ut i naturen, kråkornaär glada men jag fick inte riktigt ihop återvinningskalkylen så det blev lite extra borra iställetAlternativet är att köra golvvärmens retur direkt till värmepumpen, och låta värmepumpens cirkulationspump snurra vattnet i golvvärmen med 7° deltaT. Det är det optimala för värmepumpens verkningsgrad, driftekonomi och kostnad för inköp. Bedömer kostnad för cirkulationspump och installation till 2 000 kr.Nu kommer jag i vilket fall att spara så pass mycket, även om nuvarande set-up kanske inte är optimal, så värmekomforten får vara prio 1 tills vidare men jag förstår ditt resonemang.Alternativet är att köra värmepumpen med 4° deltaT, och få en lite sämre verkningsgrad från kompressorn. Det ger jämnare värme i golven. Värmepumpens interna cirkulationspump förbrukar i detta fall mer, och så även kompressorn. Kanske det går jämt upp med föregående driftfall.Skrev tidigare att en arbetstank aldrig är fel, förutom kostnaden. Nu står den där, så då är det väl bara att gilla läget.Jo!Det du behöver göra, är att justera in golvslingorna. Som det är nu har du kortslutning på någon eller några slingor d.v.s. du har för stort flöde på någon/några slingor som i sin tur ger lågt flöde på de längsta slingorna. Har du inte upplevt att så är fallet, kan du köra alternativ två d.v.s. direkt till/från värmepumpen med 7° deltaT. Sikta in dig på justering av golvslingan i badrummet med 25°-26° rumstemp. Har svårt att tro den slingan har rätt flöde.Det ÄR sedan tidigare (med ES480:ian) lågt flöde i värmegolvet mot vad som beräknats av leverantören. Trots detta har jag haft lågt deltaT (1,5-3 grader). Värmen i golven är jämn (lågt deltaT!) i varje rum och diffar max 0,5 grader mellan rummen. Sovrummen är injusterade någon grad svalare och badrummen drygt 2-3 grader varmare. Jag har bra koll på flödena och inget rum är över spec men några är under. Detta med reservation för att de som drog slingorna i grunden inte följde ritningen utan drog lite som dom hade lust och jag kan inte heller avgöra om längden på resp slinga stämmer med spec. De längsta slingorna har högst flöde, de kortaste lägst flöde idag.
För några slingor kan jag få flöde på eller över tillverkarens rek men för andra slingor kan jag inte få upp flödet till mer än drygt hälften
Ja, jag ser nu i produktbladet, att det finns ett dykrör för GT1 i tankens nedre del.Du skrev tidigare:CiteraFör några slingor kan jag få flöde på eller över tillverkarens rek men för andra slingor kan jag inte få upp flödet till mer än drygt hälftenHar man endast halva flödet av det projekterade, så borde deltaT vara högt. Är ganska säker på att projekterat flöde är räknat för 5° deltaT.Nu påstår du att deltaT är 1,5°-3° och tillsammans med halva flödet så är värmeavgivningen endast 25% av dimensionerad värmeavgivning. En fantastisk kåk du har.