Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kb givare problem  (läst 2234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kb givare problem
« skrivet: 30 november 2011, 21:45:11 »
Hej, min pump(1235)blev så effektiv i våras att returtempen på köldbäraren var varmare än det som kom in, tyvärr var det nog inte så eftersom jag läst här att det är ganska vanligt att givarna ger upp på Nibe. Fick några nya av Nibe men det har inte blivit att jag bytt den förrän igår men det är fortfarande varmare det som går ut än det som kommer in! Kan det vara fel på den nya givaren också eller kan det vara något annat fel? Tror inte att jag fick in den nya givaren lika långt som den gamla in under isoleringen, såg på ritningen i handboken att det ser ut att vara en skarv ungefär där givaren sitter och under skarven vet jag inte om det är kopparrör, kan det vara en "slang" där och det är därför givaren inte sitter nog hårt mot något som inte leder temp lika bra? Ni som bytt har ni något tips på vad felet är?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kb givare problem
« Svar #1 skrivet: 01 december 2011, 10:25:03 »
Du kan prova givaren i ett glas med isvatten. Ska vara 0.0 grader.
(du kan ju prova både KB-in och KB-ut när du ändå är i farten)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kb givare problem
« Svar #2 skrivet: 01 december 2011, 12:38:46 »
Först kan du testa att handköra KB-cirkpumpen när inte kompressorn går. Efter nån minut eller två skall både KB-in och KB-ut vara samma.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kb givare problem
« Svar #3 skrivet: 01 december 2011, 18:22:30 »
Du kan prova givaren i ett glas med isvatten. Ska vara 0.0 grader.
(du kan ju prova både KB-in och KB-ut när du ändå är i farten)
Först kan du testa att handköra KB-cirkpumpen när inte kompressorn går. Efter nån minut eller två skall både KB-in och KB-ut vara samma.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Ã„r det inte ganska säkert att jag inte fÃ¥tt givaren rätt eller att det är fel pÃ¥ den,  för utgÃ¥ende temp kan väl aldrig vara varmare än det som kommer in!? Kan det vara nÃ¥got annat än givaren som gör att värdet blir tokigt, typ +6 ut!
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kb givare problem
« Svar #4 skrivet: 01 december 2011, 19:10:15 »
Är det inte ganska säkert att jag inte fÃ¥tt givaren rätt eller att det är fel pÃ¥ den,  för utgÃ¥ende temp kan väl aldrig vara varmare än det som kommer in!? Kan det vara nÃ¥got annat än givaren som gör att värdet blir tokigt, typ +6 ut!
Prova Purjos tips och se vad det ger. Ger det inte samma temp på båda givarna kanske du monterat den som du bytte för dåligt som du skriver. Purjo skriver "handköra" men han menar nog att du ska köra KB-bärarpumpen kontinuerlig istället för intermittent. I min 1245-pump ändrar man i en meny. Kolla Installatörsmanualen.

Sen skrev du ju att du hade fått NÅGRA givare av Nibe så det antyder att du har en ytterligare du kan prova med? (är det så att du bytt båda samtidigt kanske du råkat montera dem på fel plats förresten).

(och så kan du ju ringa Nibe och fråga också vad de tror)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ketron74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kb givare problem
« Svar #5 skrivet: 01 december 2011, 23:34:45 »
Hej, min pump(1235)blev så effektiv i våras att returtempen på köldbäraren var varmare än det som kom in, tyvärr var det nog inte så eftersom jag läst här att det är ganska vanligt att givarna ger upp på Nibe. Fick några nya av Nibe men det har inte blivit att jag bytt den förrän igår men det är fortfarande varmare det som går ut än det som kommer in! Kan det vara fel på den nya givaren också eller kan det vara något annat fel? Tror inte att jag fick in den nya givaren lika långt som den gamla in under isoleringen, såg på ritningen i handboken att det ser ut att vara en skarv ungefär där givaren sitter och under skarven vet jag inte om det är kopparrör, kan det vara en "slang" där och det är därför givaren inte sitter nog hårt mot något som inte leder temp lika bra? Ni som bytt har ni något tips på vad felet är?
Med den gamla givare togs bort en hel del värmepasta,det är det första du ska titta i givare rörett.Du måste skära en bit av isoleringen ovanpå KB pumpen för att du ska se det och sätta in rätt den nya givare.Köp lite isoleringstejp så du kan tejpa det ihop sen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!