Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 mars 2013, 10:38:34 »

Cop 3 är tummenupp
Skrivet av: styrman
« skrivet: 30 mars 2013, 10:36:00 »

En inverter låter nog vettigare vid luft/vatten än vid en mark VP.
Dom säger att vid L/V är vinsten 15-20% vid en inverter men jag är skeptisk:)
En on/off har ju betydligt fler starter. Ett helt annat arbetssätt.
Men beprövad teknik.
Sen kan man ju teoretiskt räkna på antagen livslängd om man vet vad kopressor tollverkarem antar.
Vi får se, det finns ju ingen lång statistik att tillgå på L/V och inte minst inverter pumpar. 13 år, hm... lite kort tid eller?

Har sett på nattens förbrukning ( kontinuerlig drift ) snitt 1.5kW/h
Om minsta avgivna effekt är 4.5 så blir ju COP 3 vid 0*C utr och 48*C framledning...måste väll vara acceptabelt :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 mars 2013, 09:27:00 »

Det är nog ingen som vet vad som är värst men helt klart är inte för många starter bra. En inverter kommer få betydligt mera timmar än en lika kraftig on/off vp men för bra livslängd gäller det att on/off vp har mycket vatten att jobba mot så den inte får för mycket start stopp. Sen beror det lite på vad man vill satsa enkel gammal teknik eller lite nyare. Har dålig koll på luft vatten men på bergvärme vp verkar inte inverters ha vare sig bättre cop eller rimligt pris om man har plats med en tank men har man inte plats kanske en inverter är lösningen. Kom på en sak till tanken håller i massor med år så den kan man ju ha till nästa vp också läste nånstans att branchen räknade med en livslängd på drygt 13 år på luft/vatten ca 10 på luft/luft drygt 18 år på en bergvärme vp.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 29 mars 2013, 22:28:51 »

Det är väl ok med 4,5 kw bör inte bli mycket start stopp då om man är rädd för det men tror knappast det är nåt problem på en inverter om man räknar på hela året bör bli antal drift timmar som knäcker en inverter.

Har testat låg framledning (47*C) 24/7 och 23 begärd temp , höll 22*C inne.
Sänkte begärd till 22 då hade vi kanske 3 starter/ dag.
Samma typ av kompressor bör väll i grunden vara lika långlivad som on/off.
Vilket är värst, driftstid eller "många" start/stopp.
Lägsta noterade momentan förbrukning 1.16kW vid 0*C. Snitt ca 1.5-1.7kWh

Gen att reglera framledning temp och begärd temp inne kan man undvika start/ stopp helt på en inverter. Åtminstonde vid lägre ute temp. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 mars 2013, 21:43:02 »

Det är väl ok med 4,5 kw bör inte bli mycket start stopp då om man är rädd för det men tror knappast det är nåt problem på en inverter om man räknar på hela året bör bli antal drift timmar som knäcker en inverter.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 29 mars 2013, 21:26:48 »

Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.

Fick veta att minsta möjliga avgivna effekt är 4.5kW.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 mars 2013, 20:49:02 »

är nog lite trög .. men kan nån hjälpa mig o förstå dom olika kurvorna som finns på en elomin 3.  vet inte vilken inställning man skall ha på =)  tacksam för svar ..

Ehh.. Du är i luft/vatten delen på forumet...
Jag har ingen aning om hur dom kurvorna fungerar. Har du inte manualen?
Skrivet av: norsken2013
« skrivet: 28 mars 2013, 17:54:55 »

är nog lite trög .. men kan nån hjälpa mig o förstå dom olika kurvorna som finns på en elomin 3.  vet inte vilken inställning man skall ha på =)  tacksam för svar .. 
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 23 februari 2013, 17:35:01 »

Så då var värmesystemet inköpt. Blev inte riktigt vad jag tänkt mig från början, men när jag kom över en ny (2011 iofs med ouppackad) Nibe 2025-10 +vvm300 för 50kkr så kunde jag inte låta bli..

Det blev en Nibe, som tankarna inte varit på innan... Möjligt att man får komplettera med en volymtank, men det tar vi vid installationen.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 09 februari 2013, 18:54:25 »

Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.

Tænkte detsamma... jag har ju sett den jobba ner mot 1,3kW
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2013, 18:37:10 »

Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 09 februari 2013, 18:32:29 »

Så är det, men den dagen du inte längre behöver hög framledning så kanske den blir överdimensionerad?
Som i mitt fall där golvvärme ska installeras i takt med att jag renoverar de olika rummen, framförallt i källaren där plattan ska bilas upp och ersättas med bra isolering och vattenburen golvvärme?

Detta kommer inte ske inom øverskådlig framtid... om någonsin i detta hus ::) Før mycket styr... och dyr renovering... skulle riva alla parkett golv osv.
Men om... så kanske man kan køra den på 35-40 °C i framledning ....( kommer ej ihåg lægsta værdet )... investeringen ær ju gjord....
Annars får jag sælja den till grannen 8) ::) :) och investera i en LT. Ligger på 13100kWh/år total førbrukning av el... 2 VP , Eluppværmd badrumsgolv...
kan inte klaga som det ær nu.  ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2013, 18:18:24 »

Eftersom Daiking är så dyra i Sverige så skulle jag valt att lägga 50000 kr på att byta till större radiatorer vilket ger högre cop gynsamare liv för vp och radiatorerna överlever många vp byten. Gör man det så kan man få riktigt bra lösning med en rejäl luft vatten on/off vp men bäst är naturligtvis en berg/jordvärme lösning om man har möjlighet till det. 
Skrivet av: styrman
« skrivet: 09 februari 2013, 18:11:28 »

Ja garanterat är att det verkar vara en bra pump, men för dom pengarna får man en markvärmepump som också är väldigt bra!

Ingen som vet om någon annan tillverkare har motsvarigheten till Ecozenith??

Har en liten tomt... 412m2 kunde ej borra av diverse anledningar. Om VP då bara Luft/Vatten...
Hade IVT på besøk samt ett annat mærke... Alpha Innotec tror jag... de såg på huset... kliade sig i huvudet och skulle læmna offert.
Hørde aldrig av dom... En annan IVT representant læmnade offert på markværme pump via nætet.... med alla arbete skulle investeringen bli 50000:- SEK høgre... Men som sagt jag betalade ej 150000:- før vår pump... å andra sidan læmnar Daikin 5 års garanti i Sverige.... jag har 3år... kanske skillnaden
ligger dær :-\
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 09 februari 2013, 17:52:19 »

Så är det, men den dagen du inte längre behöver hög framledning så kanske den blir överdimensionerad?
Som i mitt fall där golvvärme ska installeras i takt med att jag renoverar de olika rummen, framförallt i källaren där plattan ska bilas upp och ersättas med bra isolering och vattenburen golvvärme?
Skrivet av: styrman
« skrivet: 09 februari 2013, 17:49:57 »

Om priset är så högt är det nog bättre att välja en enklare modell av vp tycker det känns som 3 st kompressorer kan bli 3 gånger så mycket krångel. Men behöver man den höga framledningen och inte vill byta nån radiator så finns det inte så mycket att välja på om man inte borrar eller gräver då tror jag man kan få 72 grader från kompressorn men cop blir lidande med så hög framledning.

2 Kompressorer ;) och visst ær 148000:- mycket pengar. Men å andra sidan slipper man konvertera till golv værme, byta radiatorer ( mot større eller klimakonvektorer )... detta blir ju inte gratis æven om en LT kanske kostar 80-100000:-
Visst blir COP lidande vid høg framledning... sjælvklart. Men jag resonerar som så att det ær bættre att ha 60-65 °C
( har inte behøvt mer æven vid -22 °C ) ut på en pump som klarar 80 °C æn køra en LT som klarar 55-60 °C på Max.
Om vi t.ex jæmfør rent teoretiskt en CTC Eco Air Polar 110 så ær avgiven effekt vid -7 °C ute och 45 °C framledning 7,4kW avgiven effekt- tillførd 3,3kW COP 2,24
HT'n vid samma ute temp och 65 °C framledning har 11,9 kW avgiven och 5,53kW tillførd  COP 2,15 vid 55 °C framledning  11,8 avgiven 5,12 tillførd
COP 2,3.
Om vi då antar att husets behov ær 7kW så har kanske HT'n chans att inte ha sæmre på COP æn LT.
Som sagt... låg framledning, golv værme eller anpassade radiatorer blir billigare... likaså investerings kostnaden .
Men nær vi pratar ældre hus dær olje, gas pellets skall bytas ut... jag vet inte... vad blir total ekonomin
nær sæg 150m2 skall værmas upp till 22 °C en kall vinter... Sjælvklart skulle jag ønska golvværme i hela huset och en bra LT pump  ;)
Samt mekanisk ventilation med værmeåtervinning... men det skulle bli dyyyyyyyyyrt att fixa om allt ???

PS. Man får inte sæga detta... men nær priset ær så høgt kanske man kan kika på resten av Europa... Har sett att man kan få dem <10000:- Euro
 :-\ Sc:,h
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 09 februari 2013, 16:15:04 »

Ja garanterat är att det verkar vara en bra pump, men för dom pengarna får man en markvärmepump som också är väldigt bra!

Ingen som vet om någon annan tillverkare har motsvarigheten till Ecozenith??
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2013, 09:47:32 »

Om priset är så högt är det nog bättre att välja en enklare modell av vp tycker det känns som 3 st kompressorer kan bli 3 gånger så mycket krångel. Men behöver man den höga framledningen och inte vill byta nån radiator så finns det inte så mycket att välja på om man inte borrar eller gräver då tror jag man kan få 72 grader från kompressorn men cop blir lidande med så hög framledning.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 februari 2013, 09:33:20 »

Kanske priset är ett skäl till att Daikin HT inte är så vanlig? Jag kollade på nätet och hittade en Daikin HT 11 kW pris 148 000 kr.

http://www.luftmiljobutiken.se/sv/altherma-ht-ekhbbrd011-11-kw/product_details.php/products_id/155

Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 februari 2013, 22:59:49 »


Glømde också en sak i føregående post...
COP vid -15 °C och 65 respektive 75 °C ut 1,89 samt 2,1 ær ju också vid full uttagen effekt i detta fall 11kW ( enligt tabell )

om huset behøver mindre kW før att hålla temperaturen så skall væll COP bli høgre vid lægre uttagen effekt... eller tænker jag fel...?
Har aldrig sett Altherman jobba kontinuerligt med 4-5kW førbrukning under uppværmning... Har førbruknings logg... och blæddrar jag i den så
varjerar det allt från 1,4kW till 2,8kW /h av vad jag minns... Normalt sæg vid -7 så puttar den væll runt 1,6-2,2kW
Naturligvis ær førbrukning høgre vid uppstart samt VV tillverkning.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 februari 2013, 22:36:46 »

Hög effekt och hög framledning fixar en elpatron också :) Vad ligger cop på en Daikin när det är -15 ute och framledningen ligger på 75 grader ?

Japp.... fast jag har inga elpatroner.... COP vid -15 och 75C ut 1,89   vid -15 och 65C ut 2,1
Å andra sidan behøver jag aldrig øver 65 °C. Momentan COP ær ju också ointressant egentligen.... pumpen går inte 24/7
Vilken COP har LT pumparna vid 45 eller 55 °C framledning och -15 °C. Hur minskar effekten effekten från angiven sæg 14kW vid +7 till -15 °C ???
Intressant ær ju vad års COP ligger på, vid samma inne temp och motsvarande VV førbrukning...

Mr. Henke

Pumpen har 2 kompressorer 1 i ute delen R410 och en i inne delen R134 ( samma som i bilen :) ). Ovanpå inne delen står VV tanken 260L allt ser ut som ett stort kylskåp... utan dørr :D
Den arbetar i 2 steg. Det exakt tekniska kan jag ej.... men 2 stegs komprimering....
Vet inte varfør dom inte ær vanligare hemma i Sverige... inte minst då den bibehåller minsta effekt 9kW...
Kanske inte førsta val till nybbygda hus men ett klart alternativ till olje, gas, pellets etc. ersættning i existerande hem.
Personligen såg jag detta som bæsta ersættning før fjærrværme...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 februari 2013, 21:53:44 »

Hög effekt och hög framledning fixar en elpatron också :) Vad ligger cop på en Daikin när det är -15 ute och framledningen ligger på 75 grader ?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2013, 21:36:51 »

Imponerad av effekten vid kyla och framförallt vilken temperatur på vattnet man kan få. Surfade lite på daikin.se men där stod inte så mycket tyckte jag. Men hur fungerar den. Jag förstod att ingetvattwn finns i utedelen. Men varför är dom inte vanligare i Sverige om där nu är sån hög effekt och kan ge så hög framledning?
Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 februari 2013, 20:40:37 »

Kan bara säga att jag är imponerad.

 :)  Av utlægget eller pumpen ?  ::)   ;)

Hade varit kul att høra om andra har motsvarande pump och deras erfarenheter... forum domineras ju av LT pumpar av diverse slag.

2014 skall visst en ny førbættrad Altherma HT komma ut... Skall bli kul att se hr mycket bættre den blir. Tyværr kommer inte den existerande kunna "upgraderas"
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2013, 20:25:30 »

Svarade men det sket sig... .doc fil kan ej bifogas så....

Altherman HT klarar 80 °C kontinureligt vid -20 ( se kapacitets tabell jag bifogade tidigare ). Detta har vi dock ej testat då 60-65 °C ræcker før att
bibehålla 22-23 °C inne. Skall prøva att sænka kurvan ytterligare. Ær øvertygad att det ær bættre att køra høgre capacitet snællare an mindre
kapacitet på max  ::) ( 60-65 °C  ær ju øvre græns før de flesta pumpar ).
VV værms varje morgon till 55 °C, før att klara detta måste ju VP leverera >60 °C sedan nær tempen i tanken ( vid sensorn ) faller till 35 °C ( har fortsatt VV i kran ) så återværms vattnet i VV tanket till 45 °C
Allt det kan ju stællas in... man kan ha 70 °C varje morgon eller 45 °C som gørs 3 ggr/ dag... återuppværmnings grænsen kan sættas osv.
1 gång i veckan kørde vi "Leginella døden" 70 °C då var ju VP tvungen att jobba upp emot 80 °C vinter som sommar.
Nu tror jag att jag har sænkt detta till 65 °C men under længre tid istællet. ( får se nær jag kommer hem ).
Så før att svara kort på frågan... jag har aldrig haft lægre VV temp æn instælld æven vid -20. ( 60 °C ær inget problem  ;) )
Dessa temperaturer kan vara bara några dagar hos oss men -10 eller -15 under længre perioder ær ej ovanligt. Førra vintern var betydligt kallare æn denna.
Bifogar ( .xls denna gång ) Daikins temp antagande och utrækning....

Hælsningar från Texas
Kan bara säga att jag är imponerad.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 februari 2013, 17:59:38 »

Ursäkta jag lånar tråden. En fråga till styrman. Vad har du för temperatur i vv beredaren? Går det att få ut 60 graders framledning vid 15 minus grader så länge men har tillräcklig effekt givetvis?

Svarade men det sket sig... .doc fil kan ej bifogas så....

Altherman HT klarar 80 °C kontinureligt vid -20 ( se kapacitets tabell jag bifogade tidigare ). Detta har vi dock ej testat då 60-65 °C ræcker før att
bibehålla 22-23 °C inne. Skall prøva att sænka kurvan ytterligare. Ær øvertygad att det ær bættre att køra høgre capacitet snællare an mindre
kapacitet på max  ::) ( 60-65 °C  ær ju øvre græns før de flesta pumpar ).
VV værms varje morgon till 55 °C, før att klara detta måste ju VP leverera >60 °C sedan nær tempen i tanken ( vid sensorn ) faller till 35 °C ( har fortsatt VV i kran ) så återværms vattnet i VV tanket till 45 °C
Allt det kan ju stællas in... man kan ha 70 °C varje morgon eller 45 °C som gørs 3 ggr/ dag... återuppværmnings grænsen kan sættas osv.
1 gång i veckan kørde vi "Leginella døden" 70 °C då var ju VP tvungen att jobba upp emot 80 °C vinter som sommar.
Nu tror jag att jag har sænkt detta till 65 °C men under længre tid istællet. ( får se nær jag kommer hem ).
Så før att svara kort på frågan... jag har aldrig haft lægre VV temp æn instælld æven vid -20. ( 60 °C ær inget problem  ;) )
Dessa temperaturer kan vara bara några dagar hos oss men -10 eller -15 under længre perioder ær ej ovanligt. Førra vintern var betydligt kallare æn denna.
Bifogar ( .xls denna gång ) Daikins temp antagande och utrækning....

Hælsningar från Texas
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2013, 17:01:52 »

Ursäkta jag lånar tråden. En fråga till styrman. Vad har du för temperatur i vv beredaren? Går det att få ut 60 graders framledning vid 15 minus grader så länge men har tillräcklig effekt givetvis?
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 08 februari 2013, 16:50:17 »

Det är bra pris och då är det något att fundera på....
Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 februari 2013, 16:43:52 »

Ja jag kikade lite på HT pumpen, men det verkar också bli en ganska dyr investering om jag förstod det rätt..
Vad kostade din anläggning (om du inte vill skriva det här får du gärna skicka pm isf)?

Jag vet faktiskt ganska många som har konverterat olja till LT system och det fungerar bra, blandannat hos föräldrarna som har ett äldre hus men nästan samma storlek.

Framtida förändringar i huset är ju att det blir vattenburen golvvärme i mer än halva källaren och förmodligen i hall och badrum på ovanvåning. Dock är detta framtidsinvesteringar så man kanske får leva med lite svalare eller lite dyrare elräkningar till att börja med. Märker man att man inte får riktigt varmt i rummen får man byta radiatorer till LT dito..

Nog ær HT'n dyrare æn motsvarande LT och andra LT mærke... Vi hade dock enbart klassiska radiatorer i hela huset och dyr fjærrværme ....
Visst kunde man ta LT system och byta samtliga radiatorer mot klimakonvektorer ( inte gratis  :-\ ). Har man ændå tænkt investera i golv værme... ja då
kan LT vara något... urvalet ær ju stort dær. Daikin kom visst nyligenn ut med en helt ny førbættrad serie... ny styrning etc.
Men som sagt, med LT finns det mycket att vælja på... æven om jag personligen i min okunskap skulle enbart se på inverter pumpar och ej on/off ::)
Priset på vårt system ær ingen hemlighet... i 2010 gav vi ca 45000:- PLN installerat och klart... dvs. ca 96000:- SEK. ute, inne del och 260l SS VV tank
med rums givare och kontrol panel ingick.
Idag såg jag en prislista dær allt skulle kosta ( utan installation ) 49000:- PLN alltså ca 104000:- SEK før 14kW

Lycka till med beslutet
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 08 februari 2013, 16:15:50 »

Ja jag kikade lite på HT pumpen, men det verkar också bli en ganska dyr investering om jag förstod det rätt..
Vad kostade din anläggning (om du inte vill skriva det här får du gärna skicka pm isf)?

Jag vet faktiskt ganska många som har konverterat olja till LT system och det fungerar bra, blandannat hos föräldrarna som har ett äldre hus men nästan samma storlek.

Framtida förändringar i huset är ju att det blir vattenburen golvvärme i mer än halva källaren och förmodligen i hall och badrum på ovanvåning. Dock är detta framtidsinvesteringar så man kanske får leva med lite svalare eller lite dyrare elräkningar till att börja med. Märker man att man inte får riktigt varmt i rummen får man byta radiatorer till LT dito..
Skrivet av: styrman
« skrivet: 08 februari 2013, 15:59:30 »


CTC Ecozenith ær sjælva vatten tanken som jag førstår... ihop med en CTC Eco Air då eller Eco Air Polaris
Hm... sækert ett fint system... men frågan ær om den helt ok ersættning før olje panna och ihop med vanliga radiatorer.
Effekten anges vid +45C framledning... ( i broschyr ) Vid ett høg temp behov bør man kanske se på hur VP effekt sjunker i takt med
minskande ute temp. Men kanske 7,4 kW vid -7 ræcker... men vad blir det vid -15 °C
Sæger inte att vårt val var det bæsta... men det visar sig att det passade oss. Numera tror jag att Daikin har større VV tankar æn den på 260 SS vi har,
møjlighet att koppla på solpaneler... och jag tror æven att de har kylmøjligheter på sommaren.
Som sagt kanske vært att kika på, finns i 11, 14 samt 16kW utførande... det intressanta ær att effekten sjunker inte under 9 kW æven vid -20 °C
De kan extra utrustas med el patroner men vår har de inte... och jag har inte sett någon annan pump på marknaden som har kapacitet att leverera 80C
ut ( æven om detta aldrig behøvs førutom nær den kør Legionella till 70C )

Men visst kan det gå i spin... många VP finns det  ;)

Skrivet av: MattisH
« skrivet: 08 februari 2013, 13:00:29 »

Jaha, då tog det vändning en gång till för ett tag sedan. Då var jag helt inne på att byta till pellets igen eftersom det finns mkt billiga saker på blocket till sånt.
Men jag har återigen tagit mitt förnuft till fånga. Förmodligen var det efter att fått offerter på över 150kkr för markvärme och 200kkr för en viessmann som skrämde mig lite..

När jag får tillträde till huset kommer jag begära ut folk från olika tillverkare för att lämna offerter på olika pumpar. Både mark och luft/vatten, men det lutar mer åt det senare.

*Minst 350 liter varmvatten ska kunna rinna ut ur kranen
*Värme för 224m² (hälften under mark)
*Underhållsvärme via fläktkonvektor i garaget med möjlighet till uppvärmning till hyffsad temp ca 60m².

Utav någon anledning så har jag fastnat för anläggning i stil med CTC Ecozenith, men övriga tillverkare har förhoppningsvis liknande lösningar? Kan ni hjälpa till med vilka andra tillverkare som har liknande?

Och ni som redan svarat med bra svar kanske har något nytt att tillägga med inputen ovan?
Skrivet av: styrman
« skrivet: 04 februari 2013, 07:32:57 »

Ersættning før Olje panna...

Kan med gott samvete rekommendera Altherma HT.... mærk væll ej LT.

Funkar bra... 60C framledning ær inte i nærheten av max kapacitet, inga elpatroner.
Personligen ser jag det som det enaste alternativet i ett gammalt hus med "standard" radiatorer.
Læs nærmare om den... jæmfør osv. vi ær nøjda.... < 7500kWh / år  VV och Uppværmning....
150m2 , østeuropeisk standard från 1989  ;) ( har tillæggsisolerat vinden  )  Klimat område jæmførbart med sødra Sverige ;)
Har haft temperaturer ner till -20 °C ,  -22 °C førra vintern... inga driftsproblem dær....
Lætt installation, acceptabel ljudnivå och bra komfort  :) Dock en del vatten , i.e is under pumpen på vintern.  ::)
Skrivet av: KentJohansson72
« skrivet: 09 januari 2013, 10:32:55 »

Jag sällar mig oxå till skaran som förordar luft/vatten. Dagens moderna anläggningar är bra och bättre än de första generationernas on/off anläggnignar.

Vi har en inverterstyrd Daikin i dagsläget och den stör inte oss alls ljudmässigt, min fru älskar att den är "underhållsfri", på sin höjd går hon dit och fepplar på ett par grader extra när jag inte är hemma och ser det. Pellets eller nått man eldar är omständigt i jämförelse.

Ytjordvärme gick bort då vi för fem år sedan grävde om hela tomten och la sten/grus i partier. Det jobbet hade varit ogjort om vi fått för oss att gräva kollektorslang. Sen kan man i efterhand undra varför vi inte la ner en när vi ändå grävde sönder hela tomten då  ::)

Anyway - nu ska vi ha en ny anläggning till vårt stundande hus och det blir absolut luft/vatten igen. Merkostnaden för borr eller ytjordvärme kan jag inte motivera där vi bor. Hade vi bott i Norrland hade jag inte resonerat så. Men i Småland (eller i Skåne) så..

Årskontrollen för läckage på en vp med över 3kg ligger på 500-1500 beroende på vem man frågar. Så fråga tills du hittar ngn billig. Skicka ett PM om du vill ha namnet på min förra leverantör av Daikin:en som gjorde ett mkt förtroendeingivande intryck.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 08 januari 2013, 00:03:34 »

Prestandamässigt är markvärme och bergvärme ungefär jämförbara, men det är ju betydligt billigare att gräva ner slang i marken än att borra hål 200 m ner i berget. Men det förutsätter ju att man har markytan och kan/får gräva upp den
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 januari 2013, 20:46:43 »

Stör du dig inte av utedelen hade jag tagit luft vatten. Du bor i Skåne precis som jag och här är inte så kallt. Plöja upp hela trädgården är inte så kul. Om du ska ha en luft vatten så sätt in en volymtank på 200-300 liter också en rejälare luft vatten. Då får du väldigt lite spets. Nackdelen med luft vatten är ju att den inte är så bra på att göra varmt vatten när det är kallt ute. Men 50 grader vid tio minus klarar dem. Det viktiga för dig är att kolla upp vilka temperaturer du behöver ut på radiatorerna. Det skulle du gärna gjort nu i vinter. Visserligen har jag för mig du skrev tidigare att du inte hade tillträde till huset.

Skrivet av: MattisH
« skrivet: 07 januari 2013, 20:29:27 »

Jaha nu har tankarna vandrat iväg lite igen. Börjat fundera på att kanske lägga markvärme istället. Jag blir dock inte riktigt klok på besparingen mellan lvvp och markvärme, det är ju även en merkostnad på x tiotusentals kr. Har planerna isf på att lägga slang samtidigt som grunden dräneras om och tilläggsisoleras.

Har konstaterat att jag gärna vill ha möjlighet till större varmvattenproduktion än vad standardhöjningarna kan erbjuda mig.

Värmepump ska det bli iaf, var inne ett tag på pellets men det har jag lämnat långt bakom mig!

Skrivet av: MattisH
« skrivet: 29 december 2012, 16:36:20 »

En sak stör mig med fotot, det har gjorts större VVS-jobb nyligen, se alla presskopplingar, varför går en del rör ner i sulan?, färskvatten in verkar nybytt också då det är PEM-ledning till vattenmätaren. Advokaten bör ha dokument/kvitton från firman som utförde dessa presskopplingar vilket du borde ringa och kolla med.

Vad gäller rak dragning av kylrör en längre sträcka:
Kåken är från 50-talet, risken är stor att dräneringen runt kåken är taskig och behöver fixas till, om nu detta är med i planen kan du ju då vid ev grävjobb lägga ner en liten minikulvert dikt intill grundmuren som då går parallellt med grundmuren från garaget och fram till pannrummet, då är det bara frågan om ett ställe för håltagning.

Jag tror att det jobbet som gjorts är att dom har dragit nytt kallvatten till badrummet på ovanvåningen, för röret springer iväg i hallen till mitt under fördelningscentralen i badrummet..
Huset är byggt 79 så det är original vattenmatning in i huset och den går under källaren tvärs genom hela huset och under garaget ut i gatan. Denna ska ändå bytas i framtiden eftersom jag inte vill ha kvar vattnet på den väggen där det kommer in. Den väggen ska förhoppningsvis rivas så att vi får större gillestuga. Jag ska kolla lite mer med mäklaren (och advokaten kanske) vad det finns för papper osv.

Ang. dragningen av rör så är ju en omdränering med i planerna framöver. Väggen runt pannrummet är omtjärad för ett antal år sedan, men ändå är där fuktbelastning i väggen på ett ställe.
Det där med kulvert är inte en så dum ide faktiskt... Problemet är att där är ett uterum ivägen som inte går att flytta på, jag vet inte hur man löser det när man ska dränera om ?

Ang. resten med rörlängder och sånt så kanske det drar iväg mycket pengar om man ska fylla med gas osv. Tror att placeringen blir på kortsidan där det är tänkt från början...

Och det här med allt tekniksnack gör mig ännu mer snurrig än vad jag var innan jag började fråga här :P Man måste ha lugn och ro och tänka igenom allting någongång extra när man läser, särskilt när man inte förstår allt som skrivs :D
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 december 2012, 12:12:17 »

Nibe har i stort sett samma styrning i sin 2026 med VVM300 som i sin 2026 med SMO10 kopplad till acktank
CTC har i stort sett samma styrning i sin EcoAir med Ecoel som i sin EcoAir med CTC EcoLogic EXT
mot acktank
Bosch/IVT har i stort sett samma styrning i sin Air/EHP med AW290/CC160 som i sin Shuntat tillskott mot acktank.

Det behöver inte bli krångligare bara för att man inte väljer en "Fabriks" lösning

Jag håller med.

Det jag menade var att man bör väga in detta när man jämför de olika systemen/offerterna. Ju mer som är "färdigtänkt" från början, av tillverkaren, desto enklare blir det förmodligen i efterhand för den som inte är så intresserad. Själv håller jag ett öga på vad systemet gör när temperaturen sjunker och stiger, ökar hastigheten på radiatorpumpen när temperaturen sjunker ordentligt och elpatronerna kommer att sköta hela värmen, håller lite koll när jag eldar för att kunna få ut så mycket som möjligt av det, etc. Men samtidigt är systemet så enkelt att om jag är borta några dagar så behöver resten av familjen inte bry sig om nånting. Då ställer jag in systemet i "safe mode" så att allt ska fungera utan krångel, även om det kanske kostar någon extra kWh. 

När det gäller systemlösningar:
Om vi tar CTC så är EcoZenith en modernare och smartare lösning än EcoEl, eftersom den kan styra allting så mycket mer i detalj. Fast i mitt fall kanske den tekniskt enklare lösningen med EcoEl och EcoTank är nog så smart? När jag eldar kan jag värma EcoTank till 95 grader men lägga EcoEl på 65, så jag behöver inte cirkulera ut 95-gradigt vatten i EcoAir. Med EcoZenith (som har ungefär samma vattenmängd som EcoEl och EcoTank tillsammans) hade jag fått värma hela EcoZenith till 90-95. Å andra sidan hade eldningen då startat från 55-gradigt vatten istället för ca 20, fast det gäller ju bara vid första eldningen.
Jag kan mer om systemen nu än när jag tog beslutet om installationen, men jag är inte säker på att beslutet hade blivit ett annat med det jag vet nu.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 29 december 2012, 11:53:08 »

En detalj att tänka på om du har långa avstånd är att lagen ställer till det för dig. Du får ha max 3 kg gas i systemet, annars är det krav på årlig kontroll. Att det sedan inte är någon som kollar att du låtit göra kontroll underlättar saken, men om du exempelvis säljer huset så måste du rimligen inkludera detta som en boendekostnad.

När jag kollade på Split gick denna installationen över 3 kg eftersom den behövde fyllas pga de långa rören. Nu var det primärt inte därför jag valde bort den utan för styrsystemet och ljudnivån. T.o.m. Nibe sa att de låter åt skogen för mycket, men de vill förmodligen hellre sälja 2025/2026.

Räkna inte med att installatören berättar detta för dig. Jag hade två firmor här som inte ens efter påtalande låtsades kunna reglerna. Ingen dealbreaker för dig gissar jag, men du bör iaf veta att du eventuellt kommer att bryta mot lagen...  ;)

/Marcus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 december 2012, 10:43:26 »

Är det lite större tomt kan ju jordvärme vara ett alternativ visst tråkigt att gräva upp gräsmattan men när väl slangen ligger där så håller den livet ut och det kostar antagligen inte mer än luft/vatten vp.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 29 december 2012, 10:35:31 »

Pannbild för er som är intresserade:


En sak stör mig med fotot, det har gjorts större VVS-jobb nyligen, se alla presskopplingar, varför går en del rör ner i sulan?, färskvatten in verkar nybytt också då det är PEM-ledning till vattenmätaren. Advokaten bör ha dokument/kvitton från firman som utförde dessa presskopplingar vilket du borde ringa och kolla med.

Vad gäller rak dragning av kylrör en längre sträcka:
Kåken är från 50-talet, risken är stor att dräneringen runt kåken är taskig och behöver fixas till, om nu detta är med i planen kan du ju då vid ev grävjobb lägga ner en liten minikulvert dikt intill grundmuren som då går parallellt med grundmuren från garaget och fram till pannrummet, då är det bara frågan om ett ställe för håltagning.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 december 2012, 09:54:59 »

Det finns värmepumpar med framledningstemp på över 60grader.

Ja, de flesta VP klarar 60 grader, går till 10-20 minusgrader och har ett COP på närmare 5. Problemet är att de tre sakerna aldrig inträffar samtidigt. Du har ju inte så stor nytta av 60 grader när det är 7 plusgrader ute...
Räkna med att VP'n klarar 45-50 grader framledning när det är ca 10 minus ute. Sen kan eltillskottet höja några grader till. Men om du måste höja tempen mycket med tillskottet så kan du råka ut för att returtempen till VP'n blir för hög så att den stannar på grund av det eller hög hetgastemp och du får en ren elpanna när det är som kallast ute.

Alla möjliga problem går att bygga bort om man tänker till och gör rätt från början. Därför är det allra viktigaste att du hittar en installatör som vill lösa ditt uppvärmingsproblem och inte bara sälja prylar för 100 000:-. Det näst viktigaste är att läsa och ställa frågor här på forumet...  ::)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 december 2012, 01:26:41 »

Att oljetanken är tom gör inte så mycket men som sagt man hade fått en del bra info
sen att ställa utedelen vid garaget går men det blir en fasligt massa väggar att gå igenom i källaren och jag misstänker att en del av dem är murade.
Varför rata placeringen utanför pannrummet?
Ser ut som det är vardagsrum alldeles vid dn gaveln.

Alla i familjen kanske inte är lika roade av att ratta och styra och du kanske inte alltid är hemma?

Alla i familjen är garanterat inte roade av det. Dom (läs frun) vill nog inte ens att jag ska skruva något själv.. Jag har ju vissa perioder som jag är borta en del också..

Spelar ingen roll om man köper ett färdigt system i så fall eller hur?
Nibe har i stort sett samma styrning i sin 2026 med VVM300 som i sin 2026 med SMO10 kopplad till acktank
CTC har i stort sett samma styrning i sin EcoAir med Ecoel som i sin EcoAir med CTC EcoLogic EXT
mot acktank
Bosch/IVT har i stort sett samma styrning i sin Air/EHP med AW290/CC160 som i sin Shuntat tillskott mot acktank.

Det behöver inte bli krångligare bara för att man inte väljer en "Fabriks" lösning
Skrivet av: 109an
« skrivet: 28 december 2012, 20:29:15 »

Behövs inte vara split för det, raka rör har låga tryckfall
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 december 2012, 20:08:47 »

En annan sak jag funderade på ang. placeringen av utedelen...
Se bifogad bild: Om man har en splitpump, dvs en med gas mellan ute- och innedel, så kanske man kan montera pumpen på baksidan av garaget/uterummet istället? Ca 15 meter är det.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 december 2012, 20:00:21 »

@LMF
Det är lite därför jag överväger en smart tank, tex Zenith I550 där man kan docka till olika saker.

a: Totaltom, går på elpatron nu och har gjort i över en månad, men med reducerad innetemp max 15 grader. Hade det funnits olja kvar hade läget varit väldigt annorlunda!
b: Ja det gör man. Någon månad kan man kanske skjuta på det..
c: Sant, frågan är bara hur värdefullt det kan vara.. Det jag ska försöka göra är att ta reda på vad elmätaren står på nu och kolla fram till övertagandet hur mkt som går åt för underhållsvärme.

@Lunk Umeå
Alla i familjen är garanterat inte roade av det. Dom (läs frun) vill nog inte ens att jag ska skruva något själv.. Jag har ju vissa perioder som jag är borta en del också..

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 december 2012, 18:13:17 »

Vilken systemlösning man väljer påverkas också av hur mycket man vill fixa och trixa själv och hur mycket som ska vara färdigt när det gäller styrsystem osv. Alla i familjen kanske inte är lika roade av att ratta och styra och du kanske inte alltid är hemma?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 28 december 2012, 18:02:46 »

Bra att du planerar hur ditt system skall se ut.

För om du vill ha mer värmekällor än VP så kanske du skall göra som ArtDeco föreslog och överväga en acktank.
Då kan du välja i stort sett vilken värmepumpstillverkare som helst samt att du kan koppla in både vattenmantlad kamin och solfångare om så önskas.

Sen skulle jag föreslå att du väntar med att bygga om därför att
A. Du vet inte hur mycket olja som finns i tanken (du kanske klarar hela vintern)
B. Elpriset är ganska överkommligt att man klarar en vinter
C. Man få reda på mycket som kan vara värdefullt inför ombyggnaden om man kör på det som finns.
Skrivet av: MattisH
« skrivet: 28 december 2012, 13:57:09 »

Nej du har rätt. Tillfälliga lösningar har jag nog redan skippat. Isf är det billigare att köpa (läs hämta hos kompisen) ett lass ved och stödelda när man kommer ihåg det och behöver varmvatten. Där är ju trots allt en jacuzzi i badrummet :D

Resten du har skrivit är så jag planerat att göra! Tanken är att sätta in anläggning innan vi flyttar in, men jag kanske ändrar mig och kör enligt ovan...

Uppskattat kostnad på mitsubishi fick jag igår till 83000:- för 9,3kW pumpen, men jag funderar på att ta storleken över. Då kan man komplettera med garagevärme och man har en pump som räcker till. Fast det är bara tankar om man köper inverterpump. On/off ska ju inte vara för stor om man inte har tank.

Man känner sig fram första året med hur värmen fungerar i huset och precis som Lunk Umeå skrev så byter man radiator där det behövs.

Behöver man komplettera med element i pannrummet eller pannan värmer tillräckligt. Pannrummet kommer bli tvättorkningsrum när där inte är skitigt längre..

Om säljarna är lite hjälpsamma borde de kunna hjälpa till med det, be dem kolla temperaturen när det är som kallast. Eller om de kan släppa in dig. På ett hus som är byggt för oljepanna kan det krävas höga temperaturer, över 60 °C.

Huset är tomt nu och därför nersatt till låg temp. Ägaren är död och det är en advokat som säljer huset. Därav är det väldigt svårt att få tillgång till någon som helst info om tidigare effektförbrukning förutom kvitto som finns. Det är ju erfarenheter som är värt mest..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!