0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
så vitt jag kan se i mitt eget system så får jag det till att ett högre flöde är bättre än ett lågt. Således 7 eller mindre snarare än 10. effekten är bland annat summan av flödet * deltat Ibland kan man ju få problem med oljud i ledningar och element när man ökar flödet. Då kan det ju vara läge att sänka flödet till precis innan ett störande ljud uppstår i boytan.
Hm....... Som jag skrivit i Boschtråden sänkte jag KB-pumpen och fick då även mindre VB-delta. Nu sänkte jag även VB-pumpen och fick delta på ca 9 ºC. Då blev det varmare i tanken (jag kör mot acktank) och testar att sänka kurvan en aning. Nu har jag KB :dt:3,6 ºC och VB :dt:ca 9 ºC vid normaldrift.Vad är era synpunkter o erfarenheter? Bättre COP? Eller annat?
Om VB-deltat sjunker för att du sänkt KB-pumpen indikerar det att VP:n ger mindre effekt ut.Om COP påverkas beror ju på hur ineffekten till kompressorn påverkas av detta. Om du på grund av detta plötsligt behöver tillskott för att hålla värmen lär det ju inte direkt öka COP. Jag skulle nog höja KB-pumpen igen.
Tack för svar.Jag minskade KB-flödet på inrådan av Boschsupporten, de rekommenderade 3,5 , kan det finnas någon anledning? Det här med "glide" eller annat skäl att inte maximera effekten?Något el-tillskott har jag inte ännu, bara minus 7, får se när det blir kallare.