Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionella bakterier eco el  (läst 2767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anglia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Legionella bakterier eco el
« skrivet: 28 december 2010, 08:04:45 »
 Finns det inte risk för legionella bakterier om man hÃ¥ller för lÃ¥g panntemp?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Legionella bakterier eco el
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 08:32:31 »
Inte i en CTC, de har varmvattenslingor som värmer vattnet, liten vattenvolym och höga flöden gör att bakterien inte hinner/kan växa till på insidan av rörväggarna även om temperaturen är "rätt".
Har du inte tappat nåt vatten på veckor eller månader är det alltid en god ide att spola ur lite vatten innan du dricker eller duschar, det gör jag i alla fall, t.e.x i vattenslangen som sitter i bastun när vi inte använt den på länge.
« Senast ändrad: 28 december 2010, 08:34:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Legionella bakterier eco el
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 20:13:58 »
Lånar tråden lite...

Har en ecoel/air med en thermoheat vvb i serie efter, tyvvär hamnade nu blandningsventilen innan vvb och jag har vvb på ca 45gr samma som jag blandar ut från ecoel, vad tror ni finns det risk för bakterer eller är det ok att köra så här i vanliga fall är det max 6-7 tim som vattnet står i vvb, jag kommer senare sätta blandningen efter vvb men jag måste fixa det senare i år.
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionella bakterier eco el
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 20:52:49 »
Lånar tråden lite...

Har en ecoel/air med en thermoheat vvb i serie efter, tyvvär hamnade nu blandningsventilen innan vvb och jag har vvb på ca 45gr samma som jag blandar ut från ecoel, vad tror ni finns det risk för bakterer eller är det ok att köra så här i vanliga fall är det max 6-7 tim som vattnet står i vvb, jag kommer senare sätta blandningen efter vvb men jag måste fixa det senare i år.

Senare i Ã¥r???  Thumbsup DÃ¥ blir det till att skynda sig :) Nej skämt Ã¥sido, kolla längre upp, har du bra flöde sÃ¥ ska det inte hända. Gott nytt Ã¥r.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!