Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme är det nÃ¥n som kan tipsa vilken effekt pÃ¥ pumpen  (läst 14433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förra året fick vi 28000kwh totalt vi har bara bott där snart i två år. En gammal kombipanna från 67

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
28000kwh men då är ingen källare uppvärmd? Och inget garage? Har jag fattat rätt?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja presis bara boytan, har ett element i källaren, diesel kanon i garaget 😷

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Ca 23000 kwh för uppvärmning. Med garage o källare + bostad skulle jag tippa på att det behövs ca 12 kws effekt, utan att ha nåt räkneprogram.
« Senast ändrad: 20 november 2014, 21:41:53 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Tumpi,, du ligger hyfsat nära  tummenupp
Med den ytan  hade nog jag föreslagit min en 13 kW VP
Med 2* 160 m för full komfort ,
Gärna en 17 kW VP  tummenupp
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Med 23 000 kWh/år blir max värmebehov när det är som kallast ute 8-9 kW. Till det skulle jag, baserat på min erfarenhet, gärna vilja ha en pump som ger i alla fall 7 kW (vad den ger, inte typbeteckningen). Sen kommer garage och källare till. Dåligt isolerade källare (om det nu är en sådan) drar mycket värme. Å andra sidan minskar en uppvärmd källare värmebehovet för våningen ovanför. En 12 kW pump låter inte orimligt men då krävs mer borrhål än 200 meter .
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med tanke på det högre energibehovet efter installation så skulle jag nog rekommendera antingen en 12-13 kW värmepump + arbetstank + extra cirkpump eller en inverter, Nibes eller Daikins skulle passa bra, bäst anpassad just efter ert behov om man ser till den effekt som tidigare personer räknat fram verkat ju Diakins inverter vara.
Om du sammanställer vad du fått till dig i denna tråd och gör en förfrågan i forumets gratistjänst för värmepumpsofferter kanske du får några fler förslag. (www.energioffert.se)
Glöm inte att ta med fläktradiatorer och sånt som du behöver komplettera med så du får så likvärdiga förutsättningar som möjligt för de olika företagen att räkna på.
Fundera även en gång till på det där med fläktradiatorer, inte alls säkert det blir billigare än vanliga radiatorer, men har du inte plats för vanliga radiatorer kan det vara en bra lösning med fläktradiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo har plats för element,men har läst att om man kopplar det på varmvatten bredaren då har man lite värme på sommaren med.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul att dom flesta säger 12-15 kW, och dom säger 6-9 kW. Lite klyven blir man. Om man vill tjäna pengar sÃ¥ fÃ¥r man skita i källaren Ã¥ fortsätta med diesel kanon i garaget. Tankade  20l förra Ã¥ret, har fortfarande soppa kvar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att värma en källare sommartid med hjälp av tappvarmvatten är inte att rekommendera, då får värmepumpen arbeta mycket med varmvattenberedning, vilket är den "jobbigaste" driften för värmepumpen, högt tryck och hög temperatur sliter helt enkelt onödigt mycket på värmepumpen.
En värmepump med arbetstank är kanske bästa lösningen om man vill underhållsvärma en källare eller golv som värms med golvvärme sommartid.

Daikins inverter har rätt låg lägsta uteffekt, så även den skulle kunna fungera hyfsat i en anläggning där man vill underhållsvärma på sommaren.

Du skriver att du kan "spara pengar" på att skita i källaren, och värma garaget med diesel när du behöver det.
Frågan man kan ställa sig är väl kanske varför du funderar på att konvertera, är det bara för att spara pengar, ja, då skall man kanske resonera som du gör, men tänker man mer på att få bättre komfort och större nytta av de lokalytor man förfogar över kanske man skall tänka/räkna lite annorlunda.
Hur mycket är det värt att du verkligen kan nyttja källaren och garaget året runt med god komfort?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hehe att slippa höra  qvinnan gnälla pÃ¥ att är kallt i källaren kan ju vara värt nÃ¥n krona 😎. Vad bra dÃ¥ vet man att man inte kopplar fläktkonverter sÃ¥ där. Sommaren är ju inte hela världen att ha varmt i källaren där trivs man bra när  det är svalt.  Men om hon öppnar egen frisörsalong i källaren dÃ¥ kan det vara bra med lite värme.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fÃ¥tt en offert pÃ¥ daikin 
Den skulle hamna på 120000kr efter rot
DÃ¥ borrar dom 175 aktivt.  Det är konstigt att alla firmor man pratar med har sagt att 175 m räcker och ni säger minst 200m.
 Har tänkt att borra 200m som ni säger.
 Vem ska man lyssna pÃ¥ för att fÃ¥ den rätt installerad?
känns dumt att borra mer än vad man behöver. / Micke

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag upplever att vissa installatörer är rädda att förlora affären pga för höga priser om man size'ar upp anläggningarna mer anpassat till husens förhållande.
Visst klarar man sig på en mindre pump över lag, men delvis på bekostnad av elspets eller komplement.

Många man har pratat med som har äldre installationer tvingas till kompletteringar med t.ex Braskaminer för att komfortvärma och hålla nere elspets. Är det rätt väg att gå? Jag tycker inte det.

Själv fick jag be flera av utvalda installatörer att ta fram nya kalkyler baserade på högre förbrukning av olja och ved för att se vad det skulle kunna hända med elspets på mindre pumpar.

Detta gjorde att mitt val föll på en dyrare frekvensstyrd och längre borra... nu har jag haft 0,5tim elspets för legionellakölrning, all värme hämtas ur hålet även när det varit som kallast (-15grader än så länge) och pumpen drar ca 20-25kWh per dygn nu när det varit under 0an... skjuter ned 0gradigt brine och får tillbaka 4grader... så jag är skapligt nöjd.

Ibland kan det löna sig att lägga det där lilla extra när man ändå ska göra en större förändring, man vill inte snåla på detta och få göra om eller komplettera med annat senare...

Jag tror dessutom att vi under senaste kvartalet har eldat braskamin bara ett 10tal ggr och då oftast halva korgar. Vi eldade dagligen tidigare och dessutom fler än en korg per dygn om det var riktigt kallt.

För mig blev detta en superbra investering.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oki, det är så det ligger till, för dom flesta borrar ju några extra meter när dom ändå är där.
Var nästan klar att ta nibe f1255 4-16, men räcker inte till i takhöjden, har 1930mm i takhöjd annars är det 1155 men dÃ¥ är vi uppe i 1420000 efter rot 180m med den. SÃ¥ fÃ¥r det bli en daikin som dom flesta är ju nöjda med + lite mera borra 😄

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska du inte ha pumpen till annat än värme och varmvatten så passar nog en Daikin med hänseende av takhöjden alldeles utmärkt. Var själv inne på en sådan ganska länge men hittade ingen i regionen som kunde/ville installera den.

Jag valde att flytta in poolpumpanläggningen till nya pannrummet för att låta bergvärmen även fixa poolvärmingen, där av blev det en Nibe 1255 för mig.
Har väl ca 2m mellan sockeln som pumpen står på och upp till tak, med isolering på rören är det inte mer än två handflators marginal ovanför pumpen :)

En 1155 behöver ju externa tankar och plats för upp till ca 180m i bredd för både vv och eventuell arbetstank som volymförstorare på radiator/golvvärme om det behovet finns.
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!