Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 127020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FredrikGE

  • Gäst
FredrikGE
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #180 skrivet: 08 december 2017, 23:54:21 »
Hejsan
Jag har en GEO 312C med 2 x 180m borrhål, samt en akkumulator tank på 300l(har tre döttrar;)
Har problem med att rumstemperaturen är 3° över rumbör temperaturen.
Misstänker att det har något med inställningarna för SmartGrid. Kollar i manualen och där är det beskrivs det hur man kan använda "överskottsenergin" till antingen väme eller varmvatten. Problemet är att manualen inte stämmer överens med menyerna på värmepumpen, så denna inställningen är inte tillgänglig.
Huset har vattenburen golvvärme på bottenplan och radiatorer på andra våningen. Anledningen till två borrhål är en utomhuspool på 55m3 som värms via pumpen.

Tacksam för svar

almgren

  • Gäst
almgren
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #181 skrivet: 10 december 2017, 20:01:08 »
Spännande  tummenupp
Ang GEO 312 C är det någon som vet hur man får fram temperaturen in och ut på jordslingan på reglercentralen. Jag hittar inte det i bruksanvisningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #182 skrivet: 11 december 2017, 06:20:46 »
Hejsan
Jag har en GEO 312C med 2 x 180m borrhål, samt en akkumulator tank på 300l(har tre döttrar;)
Har problem med att rumstemperaturen är 3° över rumbör temperaturen.
Misstänker att det har något med inställningarna för SmartGrid. Kollar i manualen och där är det beskrivs det hur man kan använda "överskottsenergin" till antingen väme eller varmvatten. Problemet är att manualen inte stämmer överens med menyerna på värmepumpen, så denna inställningen är inte tillgänglig.
Huset har vattenburen golvvärme på bottenplan och radiatorer på andra våningen. Anledningen till två borrhål är en utomhuspool på 55m3 som värms via pumpen.

Tacksam för svar

Du har troligen för hög kurva inställd på värmepumpen, dessutom troligen lite för liten påverkan från rumsgivaren.
Om du har en rumsgivare monterad, vissa installatörer struntar i dessa för att det är besvärligt.

Sänk kurvan i värmepumpen tills du får lagom varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #183 skrivet: 11 december 2017, 22:09:56 »
Ang GEO 312 C är det någon som vet hur man får fram temperaturen in och ut på jordslingan på reglercentralen. Jag hittar inte det i bruksanvisningen.

Tryck och håll inne meny knappen ca 4-5sekunder
, vrid ner i meny till diagnostik längst ner. Gå in på övervakningsvärden. Välj värmepump, temperaturer. Där ser du TB0 och TB1 alltså temp för brine.

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #184 skrivet: 23 december 2017, 20:50:42 »
Jag misstänker att det finns inställningar på hur snabbt rumsgivaren skall reagera vid temperaturförändringar, men jag hittar inte vart jag gör denna inställning. Kan någon berätta var den finns, om den finns?

Sedan undrar jag vilka tider ni har ställt in värmeproduktion och varmvattenproduktion. T ex värme 45 min, varmvatten 30 min. Pumpen går efter dessa tidsangivelser om både varmvatten och värme behövs. Men jag kan inte komma på vilket som blir effektivast. :-)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #185 skrivet: 23 december 2017, 21:12:45 »
Har inte ivt, men kör 20/20 värme /varmvatten

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #186 skrivet: 23 december 2017, 21:47:12 »
Hade jag nog inte börjat där.
Om du gÃ¥r in i service meny. Meny 5 sek. Och gÃ¥r sedan in pÃ¥ värme/kyla 》anläggningsdata. Där kan du ställa in byggnadstyp.  Själv har jag trähus pÃ¥ betongplatta 1,5plan golvvärme i bÃ¥da plan. Kör pÃ¥ hustyp lätt och dämpning pÃ¥ utegivaren. Funkar utmärkt. Har du stenhus, mycket trögt system. Välj medel eller tung.
Sen bör kurvan justeras så att den funkar bra mot huset.
Den ändrar du pÃ¥ värme/kyla 》 ställa in värmekurva. Försök hitta en bra slutpunkt först. Där kan du även justera rumsinflytande. Själv har ja den pÃ¥ 2K . AlltsÃ¥ liten pÃ¥verkan frÃ¥n rumsgivaren. Fabrikinst. Är 3K.  Kör du för högt rumsinflytande kan värmepumpen bli efter i kraftiga utetemperaturväxlingar.

Sen din andra frÃ¥ga sÃ¥ antar att ingenjörerna pÃ¥  IVT har kommit fram till att fabrikinst. funkar rätt bra 😉 testa isÃ¥fall att köra Varmvatten pÃ¥ tidsprogram. DÃ¥ kan du ju ev spara nÃ¥got under natten eller när du inte behöver Vv. Men frÃ¥gan är om inte besparingen äts upp när den ska hämta hem
Lycka till!😃

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #187 skrivet: 23 december 2017, 22:35:06 »
Hade jag nog inte börjat där.
Om du gÃ¥r in i service meny. Meny 5 sek. Och gÃ¥r sedan in pÃ¥ värme/kyla 》anläggningsdata. Där kan du ställa in byggnadstyp.  Själv har jag trähus pÃ¥ betongplatta 1,5plan golvvärme i bÃ¥da plan. Kör pÃ¥ hustyp lätt och dämpning pÃ¥ utegivaren. Funkar utmärkt. Har du stenhus, mycket trögt system. Välj medel eller tung.
Sen bör kurvan justeras så att den funkar bra mot huset.
Den ändrar du pÃ¥ värme/kyla 》 ställa in värmekurva. Försök hitta en bra slutpunkt först. Där kan du även justera rumsinflytande. Själv har ja den pÃ¥ 2K . AlltsÃ¥ liten pÃ¥verkan frÃ¥n rumsgivaren. Fabrikinst. Är 3K.  Kör du för högt rumsinflytande kan värmepumpen bli efter i kraftiga utetemperaturväxlingar.

Sen din andra frÃ¥ga sÃ¥ antar att ingenjörerna pÃ¥  IVT har kommit fram till att fabrikinst. funkar rätt bra 😉 testa isÃ¥fall att köra Varmvatten pÃ¥ tidsprogram. DÃ¥ kan du ju ev spara nÃ¥got under natten eller när du inte behöver Vv. Men frÃ¥gan är om inte besparingen äts upp när den ska hämta hem
Lycka till!😃

Tack för bra svar! :-)

Så dämpning betyder att temperaturgivarna inte reagerar med en gång på temperaturförändringar? Jag har min rumsgivare i hallen och när vi öppnar ytterdörren sjunker temperaturen ca 1 grad och då vill jag inte att pumpen ska ge 100% då temperaturen snabbt stabiliserar sig.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #188 skrivet: 23 december 2017, 22:54:39 »
SÃ¥g att jag missuppfattat din frÃ¥ga lite 😃 Men i mitt svar sÃ¥ framgÃ¥r hur man kan justera hur snabbt värmepumpen ska reagera mot värmekurvan/rumstemp (byggnadstyp +dämpning) för att fÃ¥ en mjuk och stabil gÃ¥ng pÃ¥ maskinen.  Och en jämn värme inne.
Mig veterligen sÃ¥ om du väljer dämpning sÃ¥ gör det att utegivaren släpar efter nÃ¥got. Dvs den reagerar inte sÃ¥ snabbt.= stabil gÃ¥ng pÃ¥ maskinen.  Om det även gör samma med rumsgivaren kan jag inte svara pÃ¥. Men bra frÃ¥ga 😉.  LÃ¥ter väl lite som en dÃ¥lig placering av rumsgivaren?..

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #189 skrivet: 27 december 2017, 09:19:08 »
Hejsan
Jag har en GEO 312C med 2 x 180m borrhål, samt en akkumulator tank på 300l(har tre döttrar;)
Har problem med att rumstemperaturen är 3° över rumbör temperaturen.
Misstänker att det har något med inställningarna för SmartGrid. Kollar i manualen och där är det beskrivs det hur man kan använda "överskottsenergin" till antingen väme eller varmvatten. Problemet är att manualen inte stämmer överens med menyerna på värmepumpen, så denna inställningen är inte tillgänglig.
Huset har vattenburen golvvärme på bottenplan och radiatorer på andra våningen. Anledningen till två borrhål är en utomhuspool på 55m3 som värms via pumpen.

Tacksam för svar

Köper du el på rörligt pris på Nordiska elbörsen? och har du Smartgrid aktiverat ?i så fall borde det bli varmare ibland och kallare ibland då huset anv som trögt lager. Annars ska väl värmekurvan ner ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #190 skrivet: 30 december 2017, 19:57:08 »
Ahhh!

Äntligen har jag fått svar på min fråga om varmvattnet räcker med bara Geo 312c utan extra tank! Ett helt ovetenskapligt test har gjorts, hörnbadkaret tappades upp med 41gradigt vatten(mättes med Thermapen) med ca 15cm till kanten. Detta bör vara minst 200-300L. Badade i ca 20min och sen dusch i kanske 10min. Ej snålspolande munstycke. Termostaten fick dras upp några grader och sen kom 40 gradigt vatten i ren slöseri. Fantastiskt! Pumpen börjar jobba omedelbart och det tar ca 20min för den att få upp tempen i tanken med 20A avsäkring. Det ger 6kw i tillskott. 25A ger 9kw. Jag har testat med både ECO läge och Komfort, båda ger värme men komfort verkar trycka på mer effekt för att få upp värmen i tanken snabbare. Jag tror att just slingberedaren ger kontinuerligt varmvatten? Bifogar en graf över badet.. :) Jag har inte kopplat värmen än men går ni i samma fundering som mig om vatten räcker och om ni inte riktigt får plats med extra tank så kör på en Geo 312!

Fler tester kommer självklart att göras!
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad FrankTheDog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #191 skrivet: 17 januari 2018, 03:24:12 »
Du har troligen för hög kurva inställd på värmepumpen, dessutom troligen lite för liten påverkan från rumsgivaren.
Om du har en rumsgivare monterad, vissa installatörer struntar i dessa för att det är besvärligt.

Sänk kurvan i värmepumpen tills du får lagom varmt inne.

Tack för svar. Det är en rumsgivare installerad, hur justerar man påverkan ifrån den?
MVH
Fredrik

Utloggad FrankTheDog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #192 skrivet: 17 januari 2018, 03:25:45 »
Köper du el på rörligt pris på Nordiska elbörsen? och har du Smartgrid aktiverat ?i så fall borde det bli varmare ibland och kallare ibland då huset anv som trögt lager. Annars ska väl värmekurvan ner ?

Tack för svar, ja Smart Grid är aktiverat så det är säkert därför.

cobj700

  • Gäst
cobj700
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #193 skrivet: 04 februari 2018, 15:16:59 »
Hej.
Min Geo 312 C stannar upprepade gÃ¥nger  ( 9 pÃ¥ 2 mÃ¥n ) beroende pÃ¥ fel pÃ¥ köldbärarpump i kombination med för höga hetgaser.
Köldbärarpumpen har de bytt men samma fel händer igen.
Pumpen och borrhålet är 3 månader gamla.
Nu skall de komma imorgon igen - tips och funderingar!

cobj700

  • Gäst
cobj700
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #194 skrivet: 04 februari 2018, 16:05:05 »
Hetgaser pÃ¥ 116 grader när den startar göra elementvatten  efter att ha gjort varmvatten - rimligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 605
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!