Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ändrar jag varvtalet pÃ¥ cirk-pumpen för köldbäraren. IVT  (läst 4197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Har precis flyttat in i nytt hus med en IVT greenline HT plus C11. Deltat på KB ligger på 7 grader så jag vill öka varvtalet på cirk-pumpen, men jag hittar ingenstans att ställa om det.... För att förtydliga så har jag tagit bort fronten och hittat själva cirk-pumpen, men dock ingenstans att ställa om varvtalet. Vad jag förstår ska det finnas 3 olika lägen.

/Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Har precis flyttat in i nytt hus med en IVT greenline HT plus C11. Deltat på KB ligger på 7 grader så jag vill öka varvtalet på cirk-pumpen, men jag hittar ingenstans att ställa om det.... För att förtydliga så har jag tagit bort fronten och hittat själva cirk-pumpen, men dock ingenstans att ställa om varvtalet. Vad jag förstår ska det finnas 3 olika lägen.
Har ingen IVT sÃ¥ jag vet inte hur den fungerar, men glöm inte att kolla manualen: http://ivt.se/pages/Documents.asp?lngID=88&lngLangID=1  b00k
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
har du kollat silen ?   Ã¤r den täppt blir  :dt: högt.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På de flesta cirkpumpar sitter det en ratt på sidan, på själva elboxen.
Den kan i vissa fall vara lite svår att se men med en ficklampa så bör du kunna se den tycker jag.
Sen sitter väl reglercentralen i vägen framför pumpen på HT+ C-modellen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Har rensat silen nu, problemet kvarstår...hittar heller ingen knapp på cirkpumpen trots att jag lyft bort reglercentralen o legat på alla fyra o lyst med ficklampa....
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
du har troligen i bak-kant på cirkpumpen en spec-lapp där det står modellbet mm
där står även märkström och effekt...
står det bara en angiven ström/effekt är det en enhastighetspump.
står det flera, är det olika hastigheter på pumpen.
börja med att kolla detta.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
du har troligen i bak-kant på cirkpumpen en spec-lapp där det står modellbet mm
där står även märkström och effekt...
står det bara en angiven ström/effekt är det en enhastighetspump.
står det flera, är det olika hastigheter på pumpen.
börja med att kolla detta.

Det står 3 olika värden. Tog en bild:
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
vredet kan vara dolt under plast locket, så du måste först skruva av det för att komma åt vredet.

annars är det vanligt att gt10 och gt11 går sönder och börjar visa fel temp, så du kanske inte har så högt delta som du tror.

testa givarna genom att gå in på service nivå, sen meny 5.11 Val av driftalt för P3,
ställ in på kont.drift, då ska gt10 och 11 visa samma om kompressorn står still.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bakom den beiga bandkabeln sitter kopplingsdosan. På den sitter det en ratt man kan vrida med en stor skruvmejsel. Ratten brukar inte sticka ut speciellt mycket och har samma färg som själva dosan, så det kan vara svårt att se den
Se mer här:
http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Sk%C3%B6tsel/Wilo%20se_starrs256.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
vredet kan vara dolt under plast locket, så du måste först skruva av det för att komma åt vredet.

annars är det vanligt att gt10 och gt11 går sönder och börjar visa fel temp, så du kanske inte har så högt delta som du tror.

testa givarna genom att gå in på service nivå, sen meny 5.11 Val av driftalt för P3,
ställ in på kont.drift, då ska gt10 och 11 visa samma om kompressorn står still.

Själva locket ligger emot själva plåten på VP, o där får man inte mellan ett hårstrå ens....Smart placering av IVT...
När jag går in på servicenivå finns inte meny 5.xx, utan när man scrollar mellan menyerna hoppar den från meny 4 direkt till meny 7....
Bakom den beiga bandkabeln sitter kopplingsdosan. På den sitter det en ratt man kan vrida med en stor skruvmejsel. Ratten brukar inte sticka ut speciellt mycket och har samma färg som själva dosan, så det kan vara svårt att se den
Se mer här:
http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Sk%C3%B6tsel/Wilo%20se_starrs256.pdf
Hittar inget vred, och då har jag tittat och känt ett antal ggr...
Blir tokig, hur svårt ska det va! Pinsamt om man måste ta ut ngn från IVT bara för att ställa om hastigheten på cirkpumpen...
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
mÃ¥ste av med locket..   huvuddunk
se sid 15

http://www.wilo.de/cps/rde/xbcr/se-sv/se_mont_sk_top_s_sd_z.pdf

Ok, ja det förklarar ju varför jag inte hittade vredet.... Så jävla dum placering. Antingen måste man ju montera bort cirkpumpen eller så får jag klippa hål i sidan av VP....

Stort tack för hjälpen!

/Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
Du kanske inte hittar meny 5 för att du gått in som kund 2 "K2" ?
Håll in den högra knappen i några sekunder tills det står Access Service.

Står VP för nära väggen på högra sidan?
Man vill ju helst ha nån decimeter på sidan för ev. service..

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Du kanske inte hittar meny 5 för att du gått in som kund 2 "K2" ?
Håll in den högra knappen i några sekunder tills det står Access Service.

Står VP för nära väggen på högra sidan?
Man vill ju helst ha nån decimeter på sidan för ev. service..

Jag hade gått in som K2. Nu hittade jag meny 5.11. När jag körde på kontinuerlig drift på cirkpumpen och kompressorn var avslagen, var deltat mellan G10 och G11 6 grader, alltså är det fel på temperaturgivarna. När kompressorn går ligger deltat på ca 8 grader (alltså blir det riktiga deltat 2 grader) så jag antar att hastigheten på cirkpumpen ligger relativt bra... Är det svårt att byta tempgivarna eller måste man ta ut en tekniker? För övrigt har jag sett att man kan skruva bort hela sidan på VP:n och då kommer jag kunna komma åt att ändra varvtalet på cirkpumpen...
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!