Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga angÃ¥ende intallation  (läst 2855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hypnotic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Fråga angående intallation
« skrivet: 26 januari 2010, 20:17:05 »
Hej vi använder ca 29000 kvh/år.
Vi har en TMV Attack 2000 från 1999
Har precis fått dragit mer el till den för innan var där bara 2kw i den och det räckte inte, nu är där 6kw.
Skall även tilläggas att vi har en luft/luft som går över vinterhalvåret också.

Har fått in lite offerter på luft/vatten men jag tycker att det är fantasikalkyler.
Enligt dom skall vi spara allt mellan 18500 till 20000 kwh/Ã¥r.
Tycker det låter overkligt med tanke på att vi har elgolvvärme i både badrummet och köket.

Extremt mycket julpynt har vi också som är tänt lite mer än 1,5 månader per år.
Vi är sju pers i huset också två vuxna två tonårsdöttrar och tre småpågar.
Tv är igång nästan dygnet runt precis som datorerna. Lampor likaså.

Vad tror ni vi kan använda i hushållsel per år ca. Själv tror jag 7-8 tusen.
Sen med golvvärmen för den är kvar också även om vi har luft/vatten.


Med andra ord tror jag att vi endast kommer att spara ca 10-12 tusen kwh/år och det tycker jag inte lönar sig i längde med tanke på att det då tar 9 år innan det är betalt. och då är det nog dags o byta kompressor.

Hade det kanske varit bättre o sätta in en braskamin i vardagsrummet för mysfaktor och lite i uppvärmning och fortsätta som vi har det nu.

MVH Daniel

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Fråga angående intallation
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 21:24:48 »
SvÃ¥rt att svara pÃ¥ utan mer uppgifter, sÃ¥g t.ex. ett amerikanskt program om extrema julgransbelysningar och tror hade hade avsäkrat 400 Ampere...  :D

Luft/vatten brukar man generellt idag säga inte är det lönsammaste valet längre i och med att berg/markvärmeinstallation är ROT-avdragsberättigad. Du skulle inte kunna sätta upp en fläktkonvektor på ngt strategiskt ställe så du får bra värme även i köket och så bara köra golvvärmen för komforten? Så gör vi hemma och då drar de inte särskilt mycket. Badrummet är väl värre, men kanske en värmeförflyttare?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fråga angående intallation
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2010, 09:09:46 »
SvÃ¥rt att svara pÃ¥ utan mer uppgifter, sÃ¥g t.ex. ett amerikanskt program om extrema julgransbelysningar och tror hade hade avsäkrat 400 Ampere...  :D

Luft/vatten brukar man generellt idag säga inte är det lönsammaste valet längre i och med att berg/markvärmeinstallation är ROT-avdragsberättigad. Du skulle inte kunna sätta upp en fläktkonvektor på ngt strategiskt ställe så du får bra värme även i köket och så bara köra golvvärmen för komforten? Så gör vi hemma och då drar de inte särskilt mycket. Badrummet är väl värre, men kanske en värmeförflyttare?

Luftvatten är också ROT avdragsberättigad via arbetskostnaden. Däremot finns inget bidrag till luftvatten.
Med så mycket elgolvvärme är det nog bättre med luftluft pumpar av bra kvalite och hög effekt. Med mer värme från luftluft så kan golvvärmen minskas lite med bibehållen komfort i rummen.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga angående intallation
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2010, 10:10:57 »
Ett annat sätt att räkna..

dom flesta som skaffar l/v tex en liten Ecoair 105, kör dom cirka 3.500h/år. På detta sparar dom elenergi för kanske drygt 10.000kr/år. Och har pumpen betald på 3-4 år.

Pumpen räcker för att själv värma en normalvilla (+varmvatten) ner till kanske ungefär 0 ºC, sedan måste den ha stöd av elpatron men går då för fullt skaft 24h/dygn. Vid -15 ºC stannar den och du sparar ingenting.

Hur många timmar/år du kan köra en l/v måste du bedöma själv utifrån husets förutsättningar. Men jag tror att du förbrukar rätt mycket varmvatten året runt. Normalt förbrukar man kanske 6.000kWh för VV per år. Antag att du förbrukar 8.000kWh/år. Och kan spara hälften, dvs 4.000kWh eler 6.000kr /år bara på varmvattnet.
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 12:17:54 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga angående intallation
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 11:46:46 »
Med andra ord tror jag att vi endast kommer att spara ca 10-12 tusen kwh/år och det tycker jag inte lönar sig i längde med tanke på att det då tar 9 år innan det är betalt. och då är det nog dags o byta kompressor.

Hade det kanske varit bättre o sätta in en braskamin i vardagsrummet för mysfaktor och lite i uppvärmning och fortsätta som vi har det nu.

MVH Daniel

Jag förstår inte hur du räknar. En luft/vatten typ EcoAir 105-107 kostar under 40 000:-, det tar väl inga 9 år att tjäna in den om du sparar 10-12 tusen kWh per år, den är ju betald på ett par år.
Du behöver ju inte byta panna och rör bara för att kompressorn har tjänat ut, och pannan måste du väl ha om du rätt inte skaffar en värmepump.

//Ronnie
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 11:48:36 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga angående intallation
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2010, 12:40:09 »
Sen vart man bor, skulle inte satsa på värmesystem som inte klarar att värma huset än kallare än noll gr, det är ju då värmebehovet behövs som mest! Då ska jag bo långt!

Tycker vi hade det kasst när inte vår värmepump klarade av att värma utan element kallare än -5-8gr.


/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fråga angående intallation
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2010, 16:11:23 »
Sen vart man bor, skulle inte satsa på värmesystem som inte klarar att värma huset än kallare än noll gr, det är ju då värmebehovet behövs som mest! Då ska jag bo långt!

Tycker vi hade det kasst när inte vår värmepump klarade av att värma utan element kallare än -5-8gr.


/A.

Antar att hypnotic...

redan har ett värmesystem som klarar värme och VV när det blir mycket kallt!

Frågan gäller snarare att spara pengar på elräkningen? Och hur mycket det är lönsamt att investera.!
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 20:13:41 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga angående intallation
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2010, 17:37:24 »
Men ska man in med tillskott redan vid noll gr, beroende på vart jag bor, under värmesäsong är det många timmar, sen ska även VV värmas..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hypnotic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fråga angående intallation
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2010, 19:34:13 »
Jag förstår inte hur du räknar. En luft/vatten typ EcoAir 105-107 kostar under 40 000:-, det tar väl inga 9 år att tjäna in den om du sparar 10-12 tusen kWh per år, den är ju betald på ett par år.
Du behöver ju inte byta panna och rör bara för att kompressorn har tjänat ut, och pannan måste du väl ha om du rätt inte skaffar en värmepump.

//Ronnie

Nu är det så att jag har offert på hela installationen med ny panna och allt klart o sparar ja bara 10000 per år tar det juh nio år innan det är betalt eftersom installationen kostar mig ca 90000:-

Men det blir nog ingen investering i det, blir braskamin och fläktkonvenktor. Så blir det bara golvvärme till komfort.


Tack för alla svar

MVH Daniel

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga angående intallation
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2010, 17:48:36 »
Ny panna ska ju inte räknas in, för 90' skulle jag alla ggr satsa på bergvärme/jordvärme.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!