Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 527928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #885 skrivet: 27 februari 2014, 20:14:51 »
Jag brukar logga varje minut filerna blir inte så stora ändå och dom är fortfarande tillräckligt exakt och ändå lättlästa. Syns det inte i din logg vad vp gjort ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Northtorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #886 skrivet: 28 februari 2014, 06:45:06 »
Hej
Nu har VP:n gått ett dygn med den nya programuppdateringen och följande iakttagelser är gjorda.

KB-pumpen försökte igår att eftersträva ett delta på 3 grader vilket i vårt fall innebar nästan 100% men nu imorse låg deltat på 3.6-3.7 grader och 65%, hur kommer det sig?
Även pÃ¥ varma sidan har det skett en anpassning,  där siktade den först pÃ¥ delta pÃ¥ 7 grader och dÃ¥ gick pumpen pÃ¥ lÃ¥ga 25% vilket jag är rädd för är för lÃ¥gt.
Men likadant där imorse siktade den in sig på 6 grader istället och en mer normal pump hastighet på ca 55%.
Hur kommer det här sig? Sitter det en liten jeppe där inne och räknar  tummenupp
Bor i Uppsala
230kvm i två plan + ett fristående garage på 40kvm, allt uppvärmt med golvärme. Bottenplanen betongplatta och övervåningen träbjälklag
Huset är byggt 1995 tillbyggt 2002. Välisolerat 240-260mm i ytterväggarna, 310mm i snedtaken samt 450mm lösull på vindarna.
Hade tidigare en IVT Greenline E7 med en enorm acktank för varmvatten (hade planer på solpaneler). Efter ett tankhaveri har vi nu istället en Nibe F1245/8.
140m borra, berget ca 0,5m ner.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #887 skrivet: 28 februari 2014, 07:14:22 »
Min lägger deltat på ca 3.5 grader på kalla sidan varma kommer jag inte ihåg men återkommer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #888 skrivet: 28 februari 2014, 09:01:36 »
Jag har också provat nya firmware.

PÃ¥ kalla sidan siktar den med Auto pÃ¥  :dt: 3.0 och det tycks funka bra.

På varma sidan tror jag den reglerar med hjälp av DUT (kallaste utetemp) och det delta man specificerar i menyn 5.1.14. Default dT tror jag är 10 grader för Radiatorer, 7 grader för Golvvärme och 15 (!) för Radiatorer och Golvvärme (de 3 val som finns i menyn, väljer man dom och sedan hoppar över till Egen inställning fick jag upp de siffrorna 10/7/15). Man kan också alltså manuellt specificera dT i menyn med en egen inställning.

Jag ställde in på golvvärme (dt=7) och nu är det varmt ute (typ 0) tycks pumpen vilja ha delta 4 grader. Tolkar jag menyerna rätt så skulle den sikta på ett delta på 7 vid -26 som är min DUT. Men jag vet inte varför den anser att 4 är ett lämpligt delta nu vid nollgradigt?

NÃ¥gon som har insikt hur regleringen fungerar?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #889 skrivet: 28 februari 2014, 10:13:11 »
Har inte riktigt koll på styrningen, men vill gärna ha koll. Jag vill gärna ha 5 grader i delta. Så jag har satt CP för VB vid värme manuellt och låter den köra auto på VV. En kompromiss som funkar i praktiken, men irriterande över tid med olika förutsättningar höst, vinter och vår...

Möjligen att VP vill ha längre körningar och samtidigt inte hamna så långt över bör i slutet av körningen varpå den tvingar ned den till 4 °C :dt:?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #890 skrivet: 28 februari 2014, 16:51:21 »
Senaste mjukvaran installerad med följande iakttagelser....

CP KB gick 100% vi kalibrering av tempgivare. Tidigare diff på tempgivarna som var ca0,6 grader är nu borta.
Efter detta övergick den till kalibrering av tempgivare för VB. Vill minnas att CP inte gick 100% utan på samma fart som den tidigare manuella inställningen. (I vårat fall 30%)
Vid nästkommande start började CP KB pÃ¥ 100% och jag tänkte att sÃ¥ här vill jag ju inte ha det men det  har korrigerats efter nÃ¥gra starter. Nu ligger hastigheten vid start runt 65% vilket även ser ut att vara där det hÃ¥ller sig vid drift. (Samma som tidigare manuella inställning)  :dt: verkar den vilja hÃ¥lla vid ca 3,2- 3,5
CP VB ligger runt 30% precis som tidigare manuella inställning och ett :dt: strax under 7. I slutet av en körning sjunker hastigheten på CP ner till ca15% innan körningen avslutas.....

Toppning av VV i slutetet av en körning har jag sett starta vid 1grad över lägsta inställda temperatur.

Toppningen av VV känns helt rätt då starter för VV ibland gjorts strax efter avslutad värmekörning vilket känts lite som en onödig start för kompressorn.....
Har inte funderat sÃ¥ mkt pÃ¥ vad den automatiska styrningen av  :dt: innebär. Vad kan vi tänkas fÃ¥ för fördelar?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #891 skrivet: 28 februari 2014, 17:06:35 »
Att du sett vv toppning vid 1 grad temp kvar till startvärdet beror på att värdet är valbart i samma meny som man ställer in de olika vv temperaturerna men står på 1 grad som default.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #892 skrivet: 28 februari 2014, 17:14:45 »
Ja där ser man, du har helt rätt!
Tur att det kommer nya uppdateringar dÃ¥ och dÃ¥ sÃ¥ det finns nÃ¥gon anledning att gÃ¥ ut till värmepumpen som annars bara gÃ¥r och gÃ¥r och hÃ¥ller det varmt och skönt  :)
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #893 skrivet: 28 februari 2014, 17:47:52 »
Har inte funderat sÃ¥ mkt pÃ¥ vad den automatiska styrningen av  :dt: innebär. Vad kan vi tänkas fÃ¥ för fördelar?

Det hjälper kunder som inte hänger här hela nätterna att fÃ¥ en gladare VP även om röris lämnar allt helt uppÃ¥t skogen, den hjälper oss slippa skruva CP-hastigheter under hösten med varmt borhÃ¥ll o vintern/vÃ¥ren med kallare borra etc etc...  tOOmten
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #894 skrivet: 28 februari 2014, 19:09:20 »
Det hjälper kunder som inte hänger här hela nätterna att fÃ¥ en gladare VP även om röris lämnar allt helt uppÃ¥t skogen, den hjälper oss slippa skruva CP-hastigheter under hösten med varmt borhÃ¥ll o vintern/vÃ¥ren med kallare borra etc etc...  tOOmten

Fattar inte vad du menar alls.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #895 skrivet: 28 februari 2014, 19:52:01 »
Senaste mjukvaran installerad med följande iakttagelser....
...
CP VB ligger runt 30% precis som tidigare manuella inställning och ett :dt: strax under 7. I slutet av en körning sjunker hastigheten på CP ner till ca15% innan körningen avslutas.....
Vad har du ställt in för DUT och dT (eller radiator/golvvärme/båda) i 5.1.14-menyn?

Jag fick ett delta på typ 4 grader och min VB CP gick i 65%. Men 4 grader är ju inte 7 grader som är det delta jag hade inställt (som jag skrev i min tidigare postning). Undrar varför det inte stämmer för mig? Jag har ju en arbetstank så för mig behöver VB CP inte gå mer än kanske 15-20% för ett delta på 7 grader, undrar om det har med saken att göra?

Någon som kollat loggfilerna för nya firmware, och om hastigheterna loggas där? (eller om det är andra ändringar i vad som loggas)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #896 skrivet: 28 februari 2014, 20:19:14 »
Deltat du ställt in tror jag vp strävar efter vid Dut. Loggarna ser ut som förr vill du logga andra saker får du göra en egen log set fil. Provade det för ett tag sen men fick inte cp hastigheten att loggas rätt endast det värde den startade på loggas men det kanske dom fixat till nya versionen. Man kan även logga totala förbrukningen per fas men tror man var begränsad till 10 st loggar eller hur det nu var. Vill man göra en egen log set fil är det Nibe modbusmanager som man använder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #897 skrivet: 28 februari 2014, 20:52:49 »
Vad har du ställt in för DUT och dT (eller radiator/golvvärme/båda) i 5.1.14-menyn?

Har inte ändrat något i den menyn. Blev default radiator, DUT-18 vid uppdateringen. Tyckte att detta passade in hos oss.....
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #898 skrivet: 03 mars 2014, 21:45:05 »
Vad har du ställt in för DUT och dT (eller radiator/golvvärme/båda) i 5.1.14-menyn?

Jag fick ett delta på typ 4 grader och min VB CP gick i 65%. Men 4 grader är ju inte 7 grader som är det delta jag hade inställt (som jag skrev i min tidigare postning).
Ovanstående var med DUT -26 och 7 dT (golvvärme) och det var ca 0 ute. VB-pumpen gick i 60% ca.

Nu har jag provat ändra till Radiator (dT = 10) och provat ändra DUT till -5 för att se vad som händer. Fortfarande 0 ute. Då ser jag att VB-pumpen varvar ner till ca 30 ner mot 10% i slutet av körningen och deltat har stigit till ca 6 grader.

Så det verkar ju som att det är som det står i menyn och manualen (och som Smurfen skrev) att dT är det pumpen strävar mot vid DUT. Och att den vill ha ett mindre dT vid varmare temperaturen än DUT. Någon annan som ser detta hos sig?

Men varför gör den så tro? Förut, med konstant VB-hastighet så var väl snarare dT större vid 0-gradigt ute än vid DUT (gäller för en fulleffekt-VP (ingen eltillsats) vid DUT eftersom ju VPs effekt sjunkit pga kallare KB och varmare VB då).

Det är nog rätt komplext med ett Auto-läge, i synnerhet om det ska funka i alla situationer.... Men Nibes mål med Auto kan nog vara att det ska funka bra i den vanliga situationen med radiatorer/golvvärme. Men har man externa saker som arbetstank/cirkulationspumpar så får man klara sig själv. Typ.

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #899 skrivet: 03 mars 2014, 23:18:01 »
Såhär ser det ut hemma hos mig i alla fall. Jag har inte sett något larm om "hög kond in" sedan pumpen uppdaterades.

Kan det ha varit den periodiska höjningen som spökade?

Vad tror ni experter om loggfilen i övrigt?
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!