Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro s1326  (läst 10118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Löddeköpinge

  • Gäst
Löddeköpinge
Zibro s1326
« skrivet: 16 juli 2012, 16:05:40 »
Hej

Håller på med montering av en pump av nämnda modell, men blir inte klok på elinkopplingen, följer med en kabel som bevisligen (efter mätning) levererar 230 volt till ute delen från innedeln, räcker det med den eller ska man ha en separat fast matning också?

Man skulle ju dra en separat jord vilket jag gjort men sen har jag endast anslutit snabbkontakten, vilken bara ger fas + nolla (2 trådar) behövs det mer eller? är ju en hel inkopplingspanel bakom luckan dessutom förutom jordskruven som sitter i chassiet

Tacksam för snabba svar

Mvh

löddeköpinge

  • Gäst
löddeköpinge
SV: Zibro s1326
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2012, 19:59:47 »
Jag svarar på mitt eget inlägg ifall nån annan får samma problem, kasta manualen åt helvete för den stämmer inte.

Du behöver den svarta "snabbkontakts" kabeln (denna är till värmeslingan) samt en 5g 1,5 som skall kopplas in från vänster till höger på utedelen 1 2 3 4 jord och likadant på innedelen 1 2 3 4 jord.

enligt manualen skall man ha 4 kablar totalt samt koppla jorden på plinten i utedelen men det skall man alltså inte, den plinten som är utritad som jord i utedelen har ingen förbindelse med chassit, utan är styrkabel till motorn om jag kommer ihåg rätt, är alltså felritat i manualen.

Löddeköpinge

  • Gäst
Löddeköpinge
SV: Zibro s1326
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2012, 11:30:11 »
Nu börjar tempen sjunka ute och jag såg med glädje fram emot att starta upp pumpen för lite skön värme i garaget, men tji fick jag, den startar och blåser luft på alla läge utom heat och auto, innetempen är ca 8 grader o minsta man kan ställa in är 17, låter som att utedelen bara står o avfrostar i flera timmar, men sen händer inget...

NÃ¥gon som har tips?

Anders T

  • Gäst
Anders T
SV: Zibro s1326
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2012, 12:57:06 »
Hej,

Har du fyllt den med kylmedia?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro s1326
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2012, 15:06:00 »
ja kylmedia finns säkert i pumpen, finns normalt i utedelen, men frÃ¥gan är istället om han har vaccumsugit pumpen ordentligt vid installationen och innan igÃ¥ngkörning eftersom det inte är qc-kopplingar till den här pumpen utan vanliga rör och skruvkopplingar. har vaccumsugning inte skett vid installation och innan igÃ¥ngkörning sÃ¥ är pumpen att betrakta som helt värdelös framledes. 

Utloggad Anders T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Zibro s1326
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2012, 15:15:47 »
Hej,

Tack för förtydligandet, det var det jag sökte på, på ett enkelt sätt salut

Utloggad NP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro s1326
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2012, 21:33:42 »
kommer det varm eller kall luft när du kör den pÃ¥ alla andra lägen utom heat och auto ?  Hur känns rören mellan inne/utedel?

dum fråga tänker du men det är inte ett helt ovanligt fel att de kan blåsa värme i kyl -läge och sedan bara avfrosta i värmeläge / auto

har du testat att köra den i FP läge ?
du trycker in knappen längst ner pÃ¥ fjärren där det stÃ¥r FP i ca 2 sek ....sÃ¥ ska temperatur siffrorna bytas mot "FP" pÃ¥ displayen pÃ¥ innedelen...  vad händer dÃ¥ ?


Förresten Har installerat en s1332 nyligen och du har rätt i att medföljande installationsanvisning inte stämmer


Nu börjar tempen sjunka ute och jag såg med glädje fram emot att starta upp pumpen för lite skön värme i garaget, men tji fick jag, den startar och blåser luft på alla läge utom heat och auto, innetempen är ca 8 grader o minsta man kan ställa in är 17, låter som att utedelen bara står o avfrostar i flera timmar, men sen händer inget...

NÃ¥gon som har tips?
Eget montage av inVest inverter LLVP MSC-09HRDN1-QD0E 2,9kW 6000kr
Zibro; 2st  s1233 3,7kW a 4500kr. 1 st s1332 3,2kW 5000kr

Löddeköpinge

  • Gäst
Löddeköpinge
SV: Zibro s1326
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2012, 17:18:01 »
Hej

Vad kul att fler har engagerat sig i problemet, vi monterade pumpen i somras, den kommer förfylld med kylmedia, innan igångsättning vakumsög jag med en pump som jag lånat av en kyltekniker, slangpaketet är färdigt så att säga så vi skruvade ihop detta och vakumsög efter det. När vi sedan provkörde enligt anvisningen i manualen så blåste den kalluft, provade dock inte värmen vad jag kan komma ihåg. sedan dess har den varit avstängd.

Trycker jag på turboknappen så hoppar den över i läge FP och blåser luft en stund men luften som den blåser är inte varm, känns som att hålla handen framför en fläkt, och sedan slutar den efter ett tag o går över i avfrostningsläge. utedelen går ibland har jag märkt när jag låtit den vara igång en längre tid (flera dygn) men inte alls lika ofta som utedeln på våran IVT pump i villan. Ska prova köra den på kylläge och se om den vill leverera värme då.

Löddeköpinge

  • Gäst
Löddeköpinge
SV: Zibro s1326
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2012, 18:51:32 »
Har ikväll provat köra den på kyla med tempen ställd på max (30grader) utan skillnad, den blåser luft och som en fläkt och inget annat, kände på rören på utedelen då jag inte kommer åt dem vid innedelen och de är ljumna, vilket halva utedelen är då jag antar att värmeslingan är igång. Får ringa ÖoB i morgon o höra hur man löser sådana här problem

Löddeköpinge

  • Gäst
Löddeköpinge
SV: Zibro s1326
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2012, 18:53:43 »
Just det ja, trycker jag på FP så skiftar den till FP och börjar blåsa (ibland) men när den väl blåser så blåser den ingen varmluft

Utloggad NP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro s1326
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2012, 21:33:11 »
Jag hade en pump som var feltillverkad...inte Zibro utan en "kusin" InVest.  DÃ¥ fick jag ställa den pÃ¥ lägsta temp= 17 grader och cool för att fÃ¥ ut värme.. Men det verkar inte vara ditt problem.   

Känns lite som du gjort nåt fel vid installationen. Typ inte öppnat kranarna ?



Vad händer om du kör den pÃ¥ värmeläge och 30 grader dÃ¥ ?  FP läget är ca 8 -10 grader och det är ju inte sÃ¥ kallt ute än... Testa heat o 30 grader tycker jag.

 ...den ska stÃ¥ pÃ¥ AUTO allra helst HEAT  annars i tex cool läge blÃ¥ser fläkten bara lite för att maskinen ska känna av lufttempen..  och sÃ¥ slÃ¥r den igÃ¥ng när tempen stämmer..ställer du den pÃ¥ 30 grader och cool sÃ¥ gÃ¥r den inte mÃ¥nga timmar alls per Ã¥r i vÃ¥rt land...

Är du säker pÃ¥ att det kom kyla frÃ¥n innedelen i somras dÃ¥ ?   Var det inte bara fäkten som gick dÃ¥ ?

När du kör i värmeläge , så får utedelen absolut inte vara varm eller ljummen någonstans på själva värmeväxlaren/batteriet o allt vad den kallas. Den ska snararare vara skitkall.

Rören till innedel ska dock vara vara så varma att man inte vill hålla i dem nån längre stund efter att pumpen gått en stund.




Undrar om du installerat rätt ?
sitter alla fem ledare i elkabeln + den separata 2-ledaren rätt  ? 1,2,3,4 och jord till jordskruven pÃ¥ utedelen och sÃ¥ pÃ¥ korresponderande ställen pÃ¥ innedelen ?

Du har väl inte glömt öppna kranarna på utedelen ?!!!


Hur gick installationen till dÃ¥ ? Efter att du vakummsugit ca 1 tim ska du kolla att trycket gÃ¥r mot minus 1 (=vakuum) o  du stänger kranen pÃ¥ manometerstället och därefter slÃ¥ av vakuumpumpen...sedan vänta och kolla sÃ¥ att vakuumet är detsamma efter 30 min.... sedan släpper du pÃ¥ gas frÃ¥n utedelen till vakummpumpen i nÃ¥gon sekund tills mätaren visar 0 eller mer i tryck...  du kopplar sedan bort slangen till vakumpumpen.  sedan öppnar du bÃ¥da kranarna pÃ¥ utedelen med insexnyckel.
Du tar fram sÃ¥pvatten o kör igÃ¥ng maskinen.   pensla pÃ¥ alla skarvar o kolla att inga bubblor kommer... DÃ¥ har du ett tätt system.  Gjorde du sÃ¥här eller ?

Jag tror du glömt kranarna eller sÃ¥ har gasen läckt ut...  Berätta hur det gÃ¥r !!


Har ikväll provat köra den på kyla med tempen ställd på max (30grader) utan skillnad, den blåser luft och som en fläkt och inget annat, kände på rören på utedelen då jag inte kommer åt dem vid innedelen och de är ljumna, vilket halva utedelen är då jag antar att värmeslingan är igång. Får ringa ÖoB i morgon o höra hur man löser sådana här problem
Eget montage av inVest inverter LLVP MSC-09HRDN1-QD0E 2,9kW 6000kr
Zibro; 2st  s1233 3,7kW a 4500kr. 1 st s1332 3,2kW 5000kr

löddeköpinge

  • Gäst
löddeköpinge
SV: Zibro s1326
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2012, 20:02:09 »
Jag har inte forskat mer i det, har lämnat igen pumpen efter samtal med ÖoB´s huvudkontor och fått pengarna tillbaka. Har läst/ hört för mycket skit om dessa pumparna att jag kommer köpa en riktig istället.

Anders1326

  • Gäst
Anders1326
SV: Zibro s1326
« Svar #12 skrivet: 14 november 2012, 12:33:37 »
Hejsan,

Jag har samma pump som dig, fungerar utmärkt, du skriver att du har 8°C inne, vad var temperaturen ute? En värmepump är ju en extra värmekälla, och många
pumpar är svära att starta vid låg temperatur, ett bra sätt att "lura" igång pumpen att att ställa ett konvektor element under inne delen så att man får en temp diff mellan
ute och inne, bara ett tips,

Okänd

  • Gäst
Okänd
SV: Zibro s1326
« Svar #13 skrivet: 14 november 2012, 23:12:58 »
Jag köpte och monterade en S-1326 i höstas. Vaccumsög och startade. Värmde bra de första dygnen men sen stod den bara och avfrostade. Kände på undre röret om det var varmt och fick olja på fingrarna.... Läckage...
Tog dit en firma som blev tvungen att byta ut det tunnare röret. Han försökte först kona om det, men det är ngn slags uddastorlek sÃ¥ koningsverktyget passade inte...  Sen fyllde han pÃ¥ ny gas. Kostade 4000:- (lika mkt som pumpen)  :(

Broens

  • Gäst
Broens
SV: Zibro s1326
« Svar #14 skrivet: 15 september 2013, 19:10:37 »
Jag svarar på mitt eget inlägg ifall nån annan får samma problem, kasta manualen åt helvete för den stämmer inte.

Du behöver den svarta "snabbkontakts" kabeln (denna är till värmeslingan) samt en 5g 1,5 som skall kopplas in från vänster till höger på utedelen 1 2 3 4 jord och likadant på innedelen 1 2 3 4 jord.

enligt manualen skall man ha 4 kablar totalt samt koppla jorden på plinten i utedelen men det skall man alltså inte, den plinten som är utritad som jord i utedelen har ingen förbindelse med chassit, utan är styrkabel till motorn om jag kommer ihåg rätt, är alltså felritat i manualen.

Vad gäller igentligen?
Mina svärföräldrar köpte en på Jem & Fix i Skene och efter 4 ggr fick de med sig alla? kompontnter för installationen.
Nu misstänker jag att alla elkablar inte är med, bl.a. den 5 ledare som skall kopplas in mellan inne- och ute delen
Jag äger själv en Zibro, men det är den modellen som är föffylld med gas och den var enkel att installera och funkar bra, men denna skit vill jag inte befatta mig med >:(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!