Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva vs deltaT  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmekurva vs deltaT
« skrivet: 21 januari 2013, 22:49:52 »
Hej!

Jag håller på att trimma in vår bergvärmeanläggning, en IVT Greenline HT plus E9. Pumpen är installerad i ett äldre hus, byggt i början på nittonhundratalet, ca 180 kvadratmeter borta med en mindre källare på ca 20 kvadratmeter där pumpen är placerad.

Vid driftsättningen uppstod problem med lågt flöde på värmebäraren varför en större cirkulationspump monterades. Pumpstorleken var inte orsaken till problemet utan det hade lossnat skräp från radiatorerna eller rörsystemet som fastnat i rören. Dessa lossnade vid genomspolning men pumpen sitter kvar.

Radiatorsystemet är ganska stort, rymmer många liter, vet inte exakt hur mycket men det tar en bra stund att fylla upp.

Jag vet att IVT rekommenderar ett deltaT på mellan 7 och 10 grader Celsius, ställer jag pumpen på läge 2 får jag ca 7,2 i delta på Vb, kör jag läge 1 får jag ca 9,3.

Med cirkulationspumpen i läge 2 blir värmekurvan lagom på ca 4,2, med pumpen i läge 1 kan jag sänka kurvan till 4,0. Pumpen drar 40W mer i läge 2 än läge 1.

Vad är att föredra? Låg värmekurva och låg fart på pumpen men högre deltaT eller tvärtom?

/Tobbe
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2013, 22:54:38 »
Jag skulle nog köra med ett lägre deltaT, runt 7 grader är helt OK.
Din värmepump styr väl på returen, och anledningen till den sänkta kurvan när du sänker cirkpumpens hastighet är alltså att vbf blir högre när du kör med lägre flöde.
(Den bibehåller returtempen, men vbf stiger om du sänker flödet, du producerar alltså varmare vatten vilket ger dig varmare i huset.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2013, 23:01:13 »
Hupp! Du är makalöst snabb Rickard!  :)

Jo, jag är med på resonemanget men om pumpen jobbar lika bra vid VB-diff 9,3 som 7,2 så går ju iaf CP:n snålare. Det blir drygt 350 kWh på ett år... Småsmulor kanske men ändå intressant för optimeringens skull

/Tobbe
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2013, 23:15:57 »
Då din pump kommer att producera ett varmare vatten (framledning) med vb-pumpen i läge 1 så kommer du att få en sämre avkylning av gasen i förångaren varvid du kommer att få ett något lägre COP vilket förmodligen/kanske kommer att äta upp vinsten du gjorde på att sänka pumpen.. En så låg framledningstemp som möjligt utan att det blir kallt i huset är allt som oftast att föredra för en bra verkningsgrad (högt COP) på pumpen.
Bifogar ett effektdiagram för min pump så kan du ju se ungefär vilken skillnad det blir i uteffekt från pumpen om man ändrar framledningstempen.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2013, 23:22:09 »
Kan det då tom vara vettigt att köra CP:n på läge 3? Minns inte exakt men någonstans mellan 6,1 och 6,4 hamnade deltaT på VB med denna pumphastighet. Det är ju iofs lägre än vad IVT rekommenderar så det är kanske inte optimalt. Eller?

Tobbe
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2013, 23:26:56 »
Så här i landet mellanmjölk blir ju valet enkelt eller hur!

Du har tre hastigheter. alla verkar fungera. vet inte riktigt vilken som är bäst så varför inte ta mittenalternativet. Inte för inte som mellanmjölk säljer bäst!

så där har du min röst!

(själv kör jag VB delta 6 ;) men så är jag lite galen också )
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2013, 23:27:46 »
Men jag skämtar inte. Ju lägre delta desto högre flöde. Risk för missljud och onödig stress på systemet. Mittenläget verkar ju fungera fint och ligger till på köpet inom ramen för tillverkarens rekommendation. I ett system där det lossnat prylar från insidan av rören skulle det kännas fel att rekommendera ett högre flöde än du absolut behöver.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2013, 23:44:59 »
Jo, läge två är väl det naturliga valet antar jag... Tror faktiskt att jag läste att du låg på 6 grader i delta David och blev inspirerad av det. Att det lossnade flagor vid drifttagningen oroar mig inte jättemycket då två av radiatorerna var riktigt risiga och nu är bytta. Vi rotade rätt mycket i systemet, tog bort gammalt vindsmonterat expansionskärl, drog om rör etc så flagorna var inte helt oväntade.

Det fÃ¥r väl bli läge tvÃ¥ om jag inte kommer pÃ¥ andra tankar... Tack för din input!  :)
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva vs deltaT
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2013, 23:46:42 »
Kan bara hålla med kör läge 2 om det inte väsnas för mycket i ditt system (en som är allergisk mot ljud)så kommer du att få bra driftförutsättningar. Att betänka om du höjer till 3an är ju som sagt att även flödet ökar vilket troligen oxå efter en stund ger en högre returtemp vilket ju höjer medeltemperaturen i förångaren igen (ska ju helst vara så låg medeltemp som möjligt för bra COP) Lagom är ofta bra!
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!