Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 530455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1080 skrivet: 17 maj 2015, 21:57:04 »
En inverter bör fÃ¥ ett bra delta pÃ¥ kalla sidan hela Ã¥ret förutom när den gÃ¥r pÃ¥ max effekt och det är inte sÃ¥ mÃ¥nga dagar per Ã¥r. Det är inget problem om deltat ligger lite högre än optimalt pÃ¥ en on/off vp men det kommer ligga högt hela tiden vilket inte är optimalt men inget problem. Se till att brine ledningarna dras med grova rör och fÃ¥ böjar sÃ¥ du fÃ¥r sÃ¥ lÃ¥gt tryckfall som möjligt sÃ¥ blir det nog toppen  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1081 skrivet: 17 maj 2015, 22:06:25 »
Justja såklart den producerar ju inte så mycket effekt mesta tiden och deltat blir då bättre , tänkte inte riktigt klart:)

Brineledningarna blir slangen utifrån, ändå in bredvid VPn. Skall försöka göra det så bra som möjligt, gäller bara att bestämma hur setupen skall se ut. dontknow Ssvårt att välja har jag minst sagt och speciellt brottom har jag inte heller, hehe.
« Senast ändrad: 17 maj 2015, 22:07:58 av Theo »
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad painisland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1082 skrivet: 29 maj 2015, 00:12:18 »
Hej alla kunniga inom värmepumpar!
Jag håller på att ta in offerter från flera firmor och märken på pumpar. Bland annat 1245 har jag fastnat för. Men bland alla installatörer som varit hemma och tittat så har jag fått olika besked med vad de anser om arbetstank. Jag har förstått att det till viss del beror på vilket märke man har och om det är ett eller tvårörs och om man vill ha sommarvärme. Jag har fått för mig att jag vill ha en arbetstank med extern cp. Men vad gäller egentligen anser ni?

1, Jag vill ha lite värme i källaren på sommaren och då skulle det vara bra med en arbetstank, eller?
2, Jag vill kunna styra värmen i de enskilda rummen med termostaterna och då skulle det vara bra med arbetstank, eller?
3, Jag får längre gångtid med arbetstank och det skulle vara bra för livslängden, eller?
4, Är det så att ett-rörssystem har större behov av arbetstank?
5, Hur stor ska tanken vara, räcker det med 100liter?
6, Ska man ha extern CP och låta den vara helt fristående från VP-reglersystem?
7, Efter att ha sökt igenom forumen här lite så verkar arbetstank + Nibe 1245 inte vara så vanligt?

Jag var även i kontakt med Nibe men när jag förklarat vad jag ville och ovan frågeställningar tyckte han jag skulle köpa en 1255 istället.
Är jag rätt ute på detta eller vad har ni för kommentarer?
Enplansvilla från -72. Södra Sverige
156m2 + 156m2 källare. Tilläggsisolerad vind.
Ettrörssystem med 2 slingor per plan samt en slinga för golvvärme i gillestugan
Kombipanna med eldrift, ca 23000kWh/år senaste 4 åren för värme + tappvarmvatten.
2 vuxna, 3 barn

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1083 skrivet: 29 maj 2015, 06:09:38 »
Du är nog rätt ute (på vissa sätt *), skall du värma källaren på sommarn, och nödvändigt låta termostater reglera rumstempen så är det nästan ett måste med arbetstank.
Om du skall ha en arbetstank så blir det alltid behov av en extern cirkpump, köp absolut en snål pump till den kretsen.
Det är inget märkvärdigt med arbetstank till en Nibe, som i alla andra fall gör det att du alltid har optimalt flöde över kondensorn för maximal verkningsgrad på värmepumpen, och kan ha vilka flöden du vill i externa kretsen.
Minst 200 liter skulle jag nog välja för att få rimliga driftstider på sommaren, större ändå är ingen nackdel.

* Det är oerhört viktigt att du försöker trimma in anläggningen (gärna större delen av första vintern) så att du har en bra temp i huset mer eller mindre oavsett utetemp med alla termostater fullt öppna, OM du inte gör en sådan grundinställning av anläggningen är det stor risk att du alltid producerar onödigt varmt vatten, varje grad i onödan kostar runt 3% i förlorad COP.
På dåligt intrimmade anläggningar (som bara är möjligt om man låter termostater reglera rumstempen) är det inte ovanligt att värmepumpen producerar runt 10 grader varmare vatten än nödvändigt med resultatet att anläggningen går ca 30% mindre effektivt än den skulle kunna göra.

En 1255 är ingen bra lösning om du skall köra sommarvärme.
« Senast ändrad: 29 maj 2015, 06:13:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad painisland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1084 skrivet: 29 maj 2015, 23:14:56 »
Hej och tack för bra svar!
Jag måste dock blotta min okunnighet igen. Om jag trimmar in med alla termostater på max och får en vettig medelhustemp så kommer ju det att betyda att de första radiatorerna i varje slinga blir mycket varmare än de sista. (och därigenom vissa rum kalla) Ska jag få någon värme från de sista måste jag ju öka uttemperaturen från cp så mycket att de första radiatorerna blir jättevarma i och med att termostaterna står på max. Eller har jag missförstått något?
Enplansvilla från -72. Södra Sverige
156m2 + 156m2 källare. Tilläggsisolerad vind.
Ettrörssystem med 2 slingor per plan samt en slinga för golvvärme i gillestugan
Kombipanna med eldrift, ca 23000kWh/år senaste 4 åren för värme + tappvarmvatten.
2 vuxna, 3 barn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1085 skrivet: 30 maj 2015, 15:40:00 »
Stämmer att första radiatorn blir varmare än sista i ettrörsystem, storleken på radiatorerna bör dock vara anpassade därefter, är inte sista radiatorn på slingan större än första?
Sen ska kopplen vara injusterade så att en delström passerar varje radiator och resten av vattnet ska passera vidare till nästa radiator osv...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1086 skrivet: 30 maj 2015, 19:08:41 »
Angående storleken på elementen i ett rörssystem så ska man även tänka på att även rummens storlek/energiförbrukning påverka val av elementstorlek. Så att säga att elementen ska vara större i slutet av slingan KAN vara rätt men som sagt det beror på rummen och hur slingan är dragen. Oftast är ju rummen så olika att man får ta med flera parametrar i kalkylen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1087 skrivet: 31 maj 2015, 09:26:09 »
Som arbetstank går det utmärkt att ta en gammal varmvattenberedare och koppla in i serie. Billigt och bra :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1088 skrivet: 31 maj 2015, 09:36:29 »
En VVB fungerar INTE som arbetstank utan som en volymförstorare. En arbetstank har separata anslutningar mot VP och element.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1089 skrivet: 10 augusti 2015, 07:40:51 »
Hej!

har läst här på värmepumpsforumet i snart 4 år... och hittitls bara fått ner kollektorslangen.

jag har i stort sett bestämt mig för en Nibe 1245-10

innan vintern ska jag ha en värmepump iaf.

1245:an har ju funnits hela tiden jag läst på om värmepumpar...
men borde det inte komma nån ny och ännu bättre modell från nibe snart?
har det skett förbättringar under åren av dessa pumpar? tex minskat "barnsjukdomar" nån som har en aning?

borde väl vara som att köpa en bil, bättre att köpa sista modellåret än första av den nya?

kanske det inte kommer nya modellserier så ofta när det gälller värmepumpar :)

och slutligen.. vart köper man billigast en 1245-10 nuförtin? (nätet)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1090 skrivet: 10 augusti 2015, 12:23:32 »
Dom bytte kalla cp på 1245 alldeles i början till en annan modell annars så har det varit en del mjukvaru uppdateringar som även äldre vp får via usb uppdatering men känner inte till att man bytt komponenter men nått borde ha ändrats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1091 skrivet: 10 augusti 2015, 12:52:14 »
då är dom väl välbeprövade iaf :)
säkert en väldigt bra produkt gissar jag...

jag har hittat den för 55800:- pÃ¥ yambo.se  nÃ¥n som vet om den finns billigare nÃ¥nstans?

rinkaby skulle ha 61000:-
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1092 skrivet: 11 augusti 2015, 18:32:38 »
Nibe har väl satsat på sina 1255 på senare år, men visst borde det snart vara dags för nästa generation on/off-värmepumpar från Nibe.
vvs-butiken.nu ligger rätt nära i pris, båda har fraktfritt.
Var faktiskt första gången jag hörde talas om yambo, om nu det har någon betydelse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1093 skrivet: 11 augusti 2015, 21:48:04 »
Är det så säkert det kommer nya on/off vp de flesta tillverkarna verkar lägga krutet på inverters .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1094 skrivet: 12 augusti 2015, 07:42:02 »
Nej, det är absolut inte säkert, men samtidigt, om de nu är billigare att tillverka så kommer alltid ett behov av billigare maskiner att finnas.
Jag menar, om jag klarat mig bra med en on/off-värmepump i 15 år när den havererar, vad är det som säger att jag vill ha en inverter den dag det är dags att byta?
Jag pröjsar hellre 50 000 för en setup jag vet fungerar än 75 000 för en setup jag inte är säker på, kanske...
« Senast ändrad: 12 augusti 2015, 07:43:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!