Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt inställning pÃ¥ min ctc panna?  (läst 12506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
Rätt inställning på min ctc panna?
« skrivet: 26 januari 2012, 08:34:15 »
Hej!

Installerade en luft/vattenpump från ctc i somras!

Har lite funderingar kring driften!

Jag har källarplan, plan 1 och plan 2.

PÃ¥ plan 1 har jag en braskamin.

Hur är mest ekonomiskt att driva dom båda systemen!

När jag eldar blir det väldigt varmt på plan 1 då det sprids värme från brasan och även från elementen. Bör inte elementet känna av att dom ej behöver leverera värme?
Alla element står på 9 (max)!

Om jag sänker tempen på framledningen så blir det lagom varmt på plan 1 men för svalt på plan 2 och jättekallt i källarplanet.

Min fundering är att tvinga upp framledningen så att radiatorerna alltid levererar mycket värme. Samtidigt som jag sänker radiatorerna på plan 1 då jag eldar och bara vill ha värme på de andra planen!

Då källarplanet är väldigt kallt så krävs det mycket värme fram till radiatorerna, på plan 2 finns det sovrum, så även där får jag då strypa något...

Är detta väldigt oekonomiskt att göra så här?
Hur ska jag annars göra för att få ett bättre innomhusklimat?

En utomhustermometer visar nu -7. Pannan visar -3.
Lite konstigt!

Mvh
Johan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 09:59:42 »
Till att börja med bör du strypa in radiatorerna/slingorna med eventuella termostater inaktiverade samt justera in rätt värmekurva på VP'n så att du får jämn innetemp oavsett utetemp vid VP-drift.
Sen kan du använda termostater på radiatorerna så att inte VP'n värmer de rum som blir varma av kaminen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 10:44:48 »
Du måste beskriva hela systemet för att det ska gå att förstå. Exakt vad installerades, hur ser resten av värmesystemet ut, och hur är inställningarna? Och hur är VP placerad?

Det kan väl finnas flera orsaker till att du har mycket varmare vid VP än vad en vanlig termometer visar, exempelvis fel på givare eller att VP har placerats så att luften runt den värms upp.

Min EcoEl visar två temperaturer: utegivarens (som sitter 4m upp på väggen) och vid VP. Både VP och utegivaren är placerade på norrsidan av huset. Oftast visar dom sammatemperatur, men ibland visar VP en grad varmare. Den digitala termometern i köket, som har sin känselkropp på samma sida av huset men 5-6 m från värmepumpen, diffar sällan mer än 1 grad. VP:n står ca 30-40 cm från husväggen men har ett skärmtak (som skyddar mot snöras) som är placerat så att framkanten slutar ca 40 cm ovanför VP:ns högsta punkt, så det finns ingenting utöver huset som bromsar luftrörelser runt VP.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 12:27:26 »
Till att börja med bör du strypa in radiatorerna/slingorna med eventuella termostater inaktiverade samt justera in rätt värmekurva på VP'n så att du får jämn innetemp oavsett utetemp vid VP-drift.
Sen kan du använda termostater på radiatorerna så att inte VP'n värmer de rum som blir varma av kaminen.

Hur menar du med att strypa in radiatorerna med termostater inaktiverade?

Sitter det termostater på varje radiator eller måste jag installera någon typ av rumsgivare?

jag tycker huskurvan är helt ok, kommer inte ihåg exakta värden just nu, men lutningen har legat runt 42 och justering runt 0 ev +4
fördröjningen ligger på 180min

problemet är att radiatorerna fortsätter värma fast att jag eldar.
samt att jag gärna vill få upp värmen på källarplanet!

Använder mig utav nattsänkning, 2200 till 0500, man känner redan vid 21-2130 att det är svalare i huset. vet ej om det har med sänkningen att göra.

det är även stora värmeväxlingar i vädret. från -10 till 0 under ett dygn har det varit i någon veckas tid nu!

värmepannan sitter i källaren och utedelen precis utanför, inte optimalt placerad då det är en kulle ca 1meter från utedelen, vet ej om detta påverkar något!
vad för mer information vill du ha?
Har 3 slingor som går upp genom huset till radiatorer på samtliga plan!

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 12:34:00 »
CTC ecoair heter utedelen
CTC ecoel tror jag innerdelen heter

framledningen brukar ligga på runt 32-35c

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2012, 13:26:49 »
Som första enkelt test skulle jag nog testa att höja huskurvan en aning och istället vrida ner termostaterna på elementen från 9 till 7 eller nåt sånt. Då borde du kunna hitta ett läge där du har lika varmt som idag, men där radiatortermostaterna på plan 1 är mer "aktiverade" eftersom dom inte är uppskruvade i fullt öppet läge och därför borde kunna stänga.
Sen skulle jag stänga av nattsänkningen, för värmehÃ¥llningen är oftast sÃ¥pass trög när man har vattenburet att det bara strular till det för värmepumpen om den bÃ¥de ska ta hänsyn till varierande utetemp och innetemp. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2012, 13:53:17 »
Varför höja kurvan? Om huskurvan är bra och temperaturfördelningen mellan rummen är bra så är det bara att vrida ner termostaterna och hitta det läge då dom precis börjar stänga. Då kommer dom att stänga när det blir varmare i rummet pga eldning i pannan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2012, 14:09:48 »
Som första enkelt test skulle jag nog testa att höja huskurvan en aning och istället vrida ner termostaterna på elementen från 9 till 7 eller nåt sånt. Då borde du kunna hitta ett läge där du har lika varmt som idag, men där radiatortermostaterna på plan 1 är mer "aktiverade" eftersom dom inte är uppskruvade i fullt öppet läge och därför borde kunna stänga.
Sen skulle jag stänga av nattsänkningen, för värmehållningen är oftast såpass trög när man har vattenburet att det bara strular till det för värmepumpen om den både ska ta hänsyn till varierande utetemp och innetemp.

Ja detta var min tanke, dom som installerade systemet har sagt att alla radiatorer ska stå på max för att kompressorn (har jag för mig han sa) inte ska starta lika ofta,,, men det är kanske skit samma!
ja man ska kanske skita i nattsänkningen o bara sänka värmen manuellt på radiatorn i sovrummet!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2012, 15:34:25 »
Anledningen till att man rekommenderar att alla termostater skall stå på max är just att man annars kan 'dölja' en för hög värmekurva. Högre kurva ger sämre COP!
För att kunna ha termostaterna på max krävs dock att alla radiatorer är korrekt injusterade med den fasta instrypningen och att man inte har några andra värmekällor.

Eftersom du själv säger att kurvan är OK så finns det väl ingen anledning att sänka VP'ns verkningsgrad genom att höja kurvan? Eftersom problemet är att det blir lokal övertemperatur när du eldar så är bästa lösningen att aktivera termostaterna i de rummen som blir för varma genom att vrida ner dom så pass mycket att dom nästan börjar stänga vid 'normal' innetemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2012, 15:41:50 »
Anledningen till att man rekommenderar att alla termostater skall stå på max är just att man annars kan 'dölja' en för hög värmekurva. Högre kurva ger sämre COP!
För att kunna ha termostaterna på max krävs dock att alla radiatorer är korrekt injusterade med den fasta instrypningen och att man inte har några andra värmekällor.

Eftersom du själv säger att kurvan är OK så finns det väl ingen anledning att sänka VP'ns verkningsgrad genom att höja kurvan? Eftersom problemet är att det blir lokal övertemperatur när du eldar så är bästa lösningen att aktivera termostaterna i de rummen som blir för varma genom att vrida ner dom så pass mycket att dom nästan börjar stänga vid 'normal' innetemp.


JA, precis!

När märker jag att radiatorerna börjar stänga av? har för mig att man kunde höra detta på äldre anläggningar i form utav sus,, men det ger sig nog!

Tack för all hjälp!!

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2012, 07:11:39 »
Du måste beskriva hela systemet för att det ska gå att förstå. Exakt vad installerades, hur ser resten av värmesystemet ut, och hur är inställningarna? Och hur är VP placerad?

Det kan väl finnas flera orsaker till att du har mycket varmare vid VP än vad en vanlig termometer visar, exempelvis fel på givare eller att VP har placerats så att luften runt den värms upp.

Min EcoEl visar två temperaturer: utegivarens (som sitter 4m upp på väggen) och vid VP. Både VP och utegivaren är placerade på norrsidan av huset. Oftast visar dom sammatemperatur, men ibland visar VP en grad varmare. Den digitala termometern i köket, som har sin känselkropp på samma sida av huset men 5-6 m från värmepumpen, diffar sällan mer än 1 grad. VP:n står ca 30-40 cm från husväggen men har ett skärmtak (som skyddar mot snöras) som är placerat så att framkanten slutar ca 40 cm ovanför VP:ns högsta punkt, så det finns ingenting utöver huset som bromsar luftrörelser runt VP.


Skrev ner lite info igår!

Panna 46c
Extra vv nej
Ute -3
Framl 37(39)
Panna nedre 36(44)
Hetgas 74
Kompr till
Fläkt hög
Laddpump till
Vp in ut 35/37
Ute vp -2
Radiatorpump till
Eleffekt kW 6.0+0

Inställningar
Elpanna 50c
Elpanna Max kW 6.0 (ändrade till 3.0 vet inte riktigt vad det innebär!?)
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Extra varmvatten min 120
Extra vv elpanna 60

Husparametrar
Max fram 57
Min fram från
Lutning 43
Justering 3

glömde ta med historisk info tyvärr!!
Hur tycker ni mina inställningar verkar vara, kan det här systemet väldigt dåligt, tyvärr

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2012, 09:40:06 »
Om du vill lära dig systemet, läs det översta inlägget i den här delen av forumet: "EcoAir - EcoEl fungerar såhär (startat av erp)". Där beskrivs grundprinciperna väldigt bra.

erp har också då och då lagt ut grundinställningar som funkar bra för dom flesta som testat dom. En sak som du borde ändra under Inställningar är Elpanna 50. Du spar en hel del på att sänka det till 40, eller rentav 35. Sen har du inte visat om du har VVhöjning ja eller nej. Om du ställer den på 'ja' så kör VP upp tempen vid var fjärde start så du ändå får tillräckligt med varmvatten för dusch osv.

Men sen har du ett värde som ser lite mysko ut och det är diffen på VPin/ut. Om du inte har läst av precis när VP kört igång igen efter en avfrostning så är det alldeles för lite skillnad mellan VPin/ut. Den borde vara ca 5 grader vid -2 ute och inte 2 grader, så cirkulationspumpen till värmepumpen går antagligen på för hög hastighet.

Vilken EcoAir har du och har du EcoEl 1550 eller 1800? 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 10:28:14 »
Om du vill lära dig systemet, läs det översta inlägget i den här delen av forumet: "EcoAir - EcoEl fungerar såhär (startat av erp)". Där beskrivs grundprinciperna väldigt bra.

erp har också då och då lagt ut grundinställningar som funkar bra för dom flesta som testat dom. En sak som du borde ändra under Inställningar är Elpanna 50. Du spar en hel del på att sänka det till 40, eller rentav 35. Sen har du inte visat om du har VVhöjning ja eller nej. Om du ställer den på 'ja' så kör VP upp tempen vid var fjärde start så du ändå får tillräckligt med varmvatten för dusch osv.

Men sen har du ett värde som ser lite mysko ut och det är diffen på VPin/ut. Om du inte har läst av precis när VP kört igång igen efter en avfrostning så är det alldeles för lite skillnad mellan VPin/ut. Den borde vara ca 5 grader vid -2 ute och inte 2 grader, så cirkulationspumpen till värmepumpen går antagligen på för hög hastighet.

Vilken EcoAir har du och har du EcoEl 1550 eller 1800?


Tack för tipset!
ska läsa hans tråd!

vvhöjning är på! är detta bra, har funderat på att stänga av den då jag trodde det var elpatronen som spetsar, men det kanske det inte är!!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2012, 11:38:01 »
Det är skillnad på VVhöjning och Extra VV. VVhöjning betyder att värmepumpen försöker köra upp tempen i nedre pannan till 55 grader (58 på Polar) vid var 4:e start, medan Extra VV betyder att elpatronen värmer övre tanken till den temperatur du valt (i ditt fall 60 ºC). Jag använder ExtraVV på morgonen, schemlagt på vardagar, när alla ska duscha, och har då satt extra VV elpanna 55.

Kolla VPin/ut lite då och då. Det borde skilja ca 5 grader vid -2. Om du har för liten skillnad så betyder det att VP inte hinner värma vattnet när det passerar därför att det har för hög fart, och då får du dålig verkningsgrad på värmepumpen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Rätt inställning på min ctc panna?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 13:50:48 »
Jag sänkte cirkulationspumpen från läge 3 till läge 1 och fick bättre diff. Pumpen sitter under pannan och man får skruva bort fronten för att komma åt den.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!