Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.  (läst 6431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Morsning, helt ny här.

Har en gaspanna frÃ¥n 1940 som spÃ¥rat helt nu, den stänger inte av och är en klar brandfara  fiR:(men det är en annan historia).

Eftersom det hela är lite akut undrar jag om en offert jag fÃ¥tt är helt uppÃ¥t väggarna. Har idag ett väl tilltaget radiatorsystem som enligt vvsfirman skall klara alla mina kommande behov. Huset är pÃ¥ 80m2 1 ½ plan samt en källare med garage pÃ¥ 45 m2. Offerten jag fÃ¥tt innefattar en Euronom ExoAir 7,5 med en 500l vps. Allt el arbete, bortforsling av gaspanna, inkoppling och in-trimning av systemet samt eventuella oförutsedda detaljer som kan tillkomma som vvsfirman missat. Priset för detta kalas skulle bli 100 000:-  :,v(. Snälla kan nÃ¥gon ge mig ett rÃ¥d om detta lÃ¥ter vettigt. Just det jag bor i Stockholm och Euronom tycker själva att det skulle vara lite overkill med en ExoAir Polaris i mitt fall.

Med vänlig hälsning

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #1 skrivet: 05 april 2006, 10:36:36 »
Morsning, helt ny här.

Har en gaspanna från 1940 som spårat helt nu, den stänger inte av och är en klar brandfara  fiR:(men det är en annan historia).

Eftersom det hela är lite akut undrar jag om en offert jag fått är helt uppåt väggarna. Har idag ett väl tilltaget radiatorsystem som enligt vvsfirman skall klara alla mina kommande behov. Huset är på 80m2 1 ½ plan samt en källare med garage på 45 m2. Offerten jag fått innefattar en Euronom ExoAir 7,5 med en 500l vps. Allt el arbete, bortforsling av gaspanna, inkoppling och in-trimning av systemet samt eventuella oförutsedda detaljer som kan tillkomma som vvsfirman missat. Priset för detta kalas skulle bli 100 000:-  :,v(. Snälla kan någon ge mig ett råd om detta låter vettigt. Just det jag bor i Stockholm och Euronom tycker själva att det skulle vara lite overkill med en ExoAir Polaris i mitt fall.

Med vänlig hälsning

/Orre


Typiskt stockholmspris, ute i landet kostar en normal Luft/vatten VP + installation 60-80 ksek.
Synd att det är akut, annars skulle du ta in några fler offerter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #2 skrivet: 05 april 2006, 10:40:00 »
Ringde Euronom, listpriset pÃ¥ denna anläggnig för mig som konsument är ca 85" sÃ¥ jag tycket inte det var sÃ¥ farligt. Tycker Euronom verkar vettigt eftersom man kan hänga pÃ¥ fler värmekällor vartefter, att utomhusdelen är i rostfritt gör ju inte det hela sämre tycker jag  :).

Fler synpunkter mottages tacksamt.

MVH

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
Du får gärna kolla våran hemsida, där finns ett förslag för mindre hus som ditt.

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #4 skrivet: 05 april 2006, 12:02:44 »
Vore jag dig Orre, sÃ¥ skulle jag skita i offerten pÃ¥ Euronomen, Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ Kaj:s "panna" Acqua inverter:n eller liknande. DÃ¥ kan Du ta nÃ¥n veckas semester utomlands, under tiden dom byter ut din gamla anläggning för mellanskillnaden som blir  ;D Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #5 skrivet: 05 april 2006, 12:27:20 »
Jag är lite sugen på Euronom eftersom pannan verkar skalbar med möjlighet att koppla vår blivande kamin och ev Aga-spis. Om jag skall vara helt ärlig handlar det inte bara om $ utan snarare få något som håller bra kvalité. Någon som kan uttala sig om denna på Euronoms produkter?

Tack för alla fina svar hittills, jättetrevligt  Thumbsup!

Fler åsikter?

MVH

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #6 skrivet: 05 april 2006, 12:33:15 »
Om du är någolunda händig kan du köpa allt på Rinkabyrör och instalera det helasjälv, det är inte svårt, Och du sparar en heldel pengar.
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #7 skrivet: 05 april 2006, 12:43:28 »
Bra kvalité..., dom svaren ska jag följa noga. Troligen lär Du hamna i nÃ¥n värmepumpsvariant, pÃ¥ Gösta Ekman i Aftonbladet eller Expressen  ;D Men om pengarna inte spelar nÃ¥n större roll, sÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ det som känns mest rätt. Glöm inte att kolla upp firman, som ska göra jobbet Ã¥t dig, innan dom fÃ¥r sätta igÃ¥ng bara.

mvh humlan.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #8 skrivet: 05 april 2006, 12:53:35 »
Bra kvalité..., dom svaren ska jag följa noga. Troligen lär Du hamna i nÃ¥n värmepumpsvariant, pÃ¥ Gösta Ekman i Aftonbladet eller Expressen  ;D

Jag kanske är humorlös men jag förstår inte riktigt vad du menar humlan? Borde det inte finnas bra och dålig kvalité på dessa prylar som med allt annat?

För övrigt har jag fått med i offerten att det skall ske en kvalitetsuppföljning efter 1, 6 och 12 månader.

MVH

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #9 skrivet: 05 april 2006, 13:42:16 »
Jo jag menar. Har man haft en panna som fungerat i 60 Ã¥r, dÃ¥ lär det säkert bli en smärre chock, när det gÃ¥r upp för dig, att det kan bli nog sÃ¥ svÃ¥rt, att hitta en som kommer att fungera problemfritt i 6 Ã¥r. Tyvärr är enligt all tillgänglig statestik, inte värmepumpar nÃ¥t under av tillförlitlighet. Trots det, sÃ¥ är dom ändÃ¥ lönsamma att investera i, dÃ¥ det faktiskt inte finns nÃ¥t bättre alternativ att välja. Man hamnar alltsÃ¥ i ett ganska sÃ¥ underligt läge, att investera rätt stora pengar, i nÃ¥t som inte kommer att fungera värst länge, utan reperationer. Samtidigt som det inte finns ett alternativ som ger en större besparing  Sc:,h Nu kommer jag säkert att fÃ¥ massor med mothugg, men försäkringsbolagens egna statestik kan bekräfta det jag pÃ¥stÃ¥r.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 05 april 2006, 14:25:49 av humlan57 »

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #10 skrivet: 05 april 2006, 14:12:56 »
Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag vad du menar Humlan, tack för reflektionen  ;D!

Tycker att det låter vettigt med Euronoms 5 års konstruktions- och funktionsgaranti.

/Oscar
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #11 skrivet: 05 april 2006, 16:09:15 »
Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag vad du menar Humlan, tack för reflektionen  ;D!

Tycker att det låter vettigt med Euronoms 5 års konstruktions- och funktionsgaranti.

/Oscar


det har Aqva inVerter också. Det som är +med Aqva inVerter är :
-Den går på R410A och inte 407 som i min mening aldrig har varit bra förutom för miljön.
-Den är även inverter styrd
-Docknings bar mot det mesta
-Utedelen är mindre
-Stänger inte av sig för att det blir lite kallt

mvh Rickard

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #12 skrivet: 05 april 2006, 16:16:36 »
För sent, jag har beställt!
Det där med 407 och 410 låter jag er klara ut som provat dem ett par år.
Jag har fått en garanti som gör att jag inte direkt förlorar på Euronom.
Skönt att jag inte hann få höra att Euronom e ren skit i alla fall, läste någonstans här på forumet att Hjort vet vad han gör.

Tack för era svar.

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #13 skrivet: 05 april 2006, 18:25:02 »
För sent, jag har beställt!
Det där med 407 och 410 låter jag er klara ut som provat dem ett par år.
Jag har fått en garanti som gör att jag inte direkt förlorar på Euronom.
Skönt att jag inte hann få höra att Euronom e ren skit i alla fall, läste någonstans här på forumet att Hjort vet vad han gör.

Tack för era svar.

/Orre

Nu kommer jag vara riktigt ärlig... vad ville du egentligen??
Få medhåll att du var klok som valde en Euronom??
Panik om hjälp i morse å senare på eftermiddagen beställt grejer..

Jag förstår ingeting brann det eller?? Sc:,h

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: HJÄÄÄLP behöver luft/vatten-pump snarast.
« Svar #14 skrivet: 05 april 2006, 18:47:27 »
Måste hålla med om att, det var lite väl snabba ryck, för att man inte ska börja fundera. Hur sjutton kunde Du så snabbt få fram vad som passade just din kåk?

mvh humlan.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!