Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #645 skrivet: 28 januari 2013, 09:19:21 »
Hur rengör man filtret i altherman? Står att man ska göra det, men inte hur man gör.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #646 skrivet: 28 januari 2013, 20:45:51 »
Hos mig gör man så här: stäng ventilen med det röda handtaget under hydroboxen. Skruva loss muttern som sitter på den. Det rinner ut en liten skvätt vatten. Ta en låsringstång och ta bort låsringen som håller fast filtret. Ta ur filtret (ser ut som en fingerborg) och tvätta det. Sätt tillbaka i omvänd ordning men använd 10 gånger fler svordomar vid monteringen av låsringen, om det alls går.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Zzzikko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #647 skrivet: 30 januari 2013, 12:27:22 »
Nu ser ju inte min riktigt likadan ut, men det ser ut som du stryper returen sen öppnar filtret?

Har 16kw modellen.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #648 skrivet: 30 januari 2013, 14:57:38 »
Den sitter på returen ja, och jag tror den stänger både före och efter filtret annars skulle det ju rinna ut flera liter.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #649 skrivet: 03 februari 2013, 21:39:57 »
Hos mig gör man så här: stäng ventilen med det röda handtaget under hydroboxen. Skruva loss muttern som sitter på den. Det rinner ut en liten skvätt vatten. Ta en låsringstång och ta bort låsringen som håller fast filtret. Ta ur filtret (ser ut som en fingerborg) och tvätta det. Sätt tillbaka i omvänd ordning men använd 10 gånger fler svordomar vid monteringen av låsringen, om det alls går.

:) gör du rätt så snäpper den dit hur lätt som helst, det viktiga är att få in filtret riktigt, det är det som kan spöka.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #650 skrivet: 04 februari 2013, 12:38:11 »
Mitt problem är att det är omöjligt att se vad man gör när man sätter dit ringen, och dessutom måste man hantera tången med vänster hand. Detta eftersom ventilen är vriden 45 grader åt sidan. Det krävs två seriösa skiftnycklar för att lossa och vrida rätt.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #651 skrivet: 15 februari 2013, 10:27:17 »
Tänkte kolla här om någon kan kasta lite ljus över mitt problem.

Jag har en 9 kW Daikin Altherma LVVP som installerades 2010 av förra husägarna. Huset på 160 kvm är från 30-talet med spånisolering och gamla 2-glasfönster, så isoleringen är väl inte den bästa.

Jag får bara upp rumstemperaturen till max 21°C när det är mellan -3 - 0°C, jag kör då med 55° inställd framledningstemperatur till de gamla sektionsradiatorerna. Detta betyder att pumpen går i stort sett hela tiden med korta avbrott för avfrostningen. Delta mellan in- och uttemperatur på sektionsradiatorerna ligger på bara ca 3°. Energiförbrukningen för huset vid dessa förutsättningar ligger på ca 120-140 kWh/dygn varav kanske 90% eller mer är värmepumpen.

Har testat att sänka hastigheten på cirkulationspumpen för att minska flödet i en teori om att radiatorerna då skulle kunna avge mer värme och få ett större delta, men då tappar jag värmen helt i ett par radiatorer på övervåningen.

Så mina problem är egentligen två, dels att jag inte får upp min rumstemperatur, dels att energiförbrukningen på pumpen är hög vid hyfsat milda vintertemperaturer. Isoleringen kan väl förklara en del, men deltatemperaturen på radiatorerna känns som att den ligger fel, de avger inte tillräckligt med värme? Att energiförbrukningen ligger högt beror väl på att pumpen tvingas köra med 55 graders framledningstemp? Sänker jag denna så sjunker också rumstemperaturen.

Har mätt temperaturen på anslutningsrören till utomhusenheten, de ligger på 64° på gasröret och 42° på kylvätskeröret. Verkar det rimligt?

Vad tror ni om detta?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #652 skrivet: 15 februari 2013, 11:29:52 »
Eftersom VP'n går konstant och det inte blir varmare inne så avges tillräckligt mycket värme av radiatorerna (under förutsättning att VP'n ger den effekt den skall). Den enkla förklaringen är att huset kräver all den energi som VP'n producerar och radiatorerna kräver 55 grader för att avge den.
Det du möjligen kan göra är att se över radiatorsystemet och kolla om du kan justera flödena lite i enskillda radiatorer för att få lite mer värme i de rum som behöver det, men om du har lagom varmt överallt i dag så finns det inte så mycket att omfördela... Då återstår att byta de klenaste/minst gynnade radiatorerna till effektivare/större eller öka effektavgivningen på strategiska ställen med fläktar el dyl.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #653 skrivet: 15 februari 2013, 12:00:25 »
55 grader ut på elementen det har jag bara haft när det varit under -20 under längre perioder... Mitt hus har en uppskattad energiförbrukning på 76kwh/m2, vilket enligt uppgift ska vara bra för en 70-talskåk. Men så har jag bytt gummilister på fönster och skottat in 40 cm extra isolering på vinden.

Försök se över vad du kan göra för att behålla värmen i huset istället för att skotta in mer energi i något som antagligen läcker som ett såll.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #654 skrivet: 15 februari 2013, 17:47:34 »

Har mätt temperaturen på anslutningsrören till utomhusenheten, de ligger på 64° på gasröret och 42° på kylvätskeröret. Verkar det rimligt?

Vad tror ni om detta?

Beror helt på vilken frekvens kompressorn går på. När den har vätsketemp 42° och 64° på gasröret, så är det troligt att kompressorn på på dellast.

Cirkulationspumpen i din värmepump är en 7 meters Wilo. Enda och rätta farten på den är lägsta hastighet. Får du inte värme på alla radiatorer, så berorer det på att flödet inte är justerat på de värmeavgivande installationer du har.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #655 skrivet: 22 februari 2013, 11:22:21 »
Tack för svaren,
Jag hade en tekniker hemma för att se över systemet och det är inget fel på värmepumpen, den går perfekt. Kanske lite för lågt tryck i radiatorsystemet, men det var ju lätt fixat... bara släppa på mer vatten... Men... det stora problemet är att den är underdimensionerad för vårt dåligt isolerade hus på 160 kvm . Fick till uppgift av säljarna att värmepumpen är på 9 kW, men det är inte hela sanningen, det visar sig att själva värmepumpen är på 7 kW och elpatronen 9 kW vilket innebär att när det är kallt så kör den med tillsatsvärme mest hela tiden... blir lika dyrt som att köra en ren elpanna. Han sade om de hade sålt detta till vårt hus hade de installerat en värmepump på minst 10 kW, helst 12 kW, de hade räckt och blivit över.

Våra radiatorer är det inget fel på tyckte han. Även om de är gamla så skulle det inte löna sig att byta ut dem till nån nyare modell med något större yta. Så som det är nu finns det ingen möjlighet att få ut mer värme ur den pump vi har.

Han sade också att det var optimalt med 6-7 graders skillnad på framlednings- och returtemperatur, därför borde vi sänka flödet nu när vi fått upp trycket i systemet.

Hans förslag var att installera en 6 kW luft-luft-VP som komplement på entrévåningen där vi idag har störst problem att hålla temperaturen. Då skulle vi kunna strypa flera radiatorer på denna våning och låta det mesta av den vattenburna värmen gå till övervåningen.

Så mina slutsatser är att för att klara värmen när det är svinkallt så skulle vi behöver en värmekälla till. Med en luft-luft-VP blir det en rimlig kostnad om man samtidigt kan justera vatten flödet så det mesta av LVVP-värmen går till övervåningen, då lär behovet av tillsatsel vid normala vintertemperaturer försvinna. För att sedan sänka husets värmebehov så krävs ju bättre isolering av i första hand vind och fönster/dörrar.
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #656 skrivet: 22 februari 2013, 11:38:41 »
Är problemet att du inte har komfort, eller är problemet att det går för mycket el-tillskott.
Hur gammal är värmepumpen?

------------------------------------------------------

Glöm mina frågor.
Ser nu att jag svarat dig två inlägg längre upp, med budskap om var problemet finns.
« Senast ändrad: 22 februari 2013, 13:58:54 av Lexus »

Utloggad cf112

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #657 skrivet: 01 augusti 2013, 23:59:41 »
På Daikins hemsida hittar jag bara Altherma LT. Vad har hänt med HT? Är LT tillräckligt effektiv i stort hus med gamla sektionsradiatorer?
NÖ Skåne, gammalt tegelhus byggt 1917
2-plan + oinredd källare och vind - boyta 210kvm.
Nya fönster och nytt tak 2012.
Uppvärmning idag - Nibe Vedex 3000 + 1,5 kubik acktankar som inte riktigt orkar med. Utan shuntstyrning dock...
Skall byta till LVVP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #658 skrivet: 02 augusti 2013, 10:54:15 »
Om du klarar dig med lite lägre framledning finns det ingen anledning att välja Ht modellen för jag antar att den är dyrare. Jag vet inte vad den vanliga Alterman klarar för framledning hittar inte nån fakta på hemsidan heller men gjorde endast en snabbkoll men hittade däremot en massa skryt om att dom är bäst :) Om du klarar dig med framledning runt 50-65 grader finns det flera märken att välja mellan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #659 skrivet: 03 augusti 2013, 17:16:14 »
LT tror jag har 55*C som max.
Vad om det ej blir nog i gammalt, stort hus?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!