Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: måle10
« skrivet: 19 december 2012, 22:54:09 »

Nja, lite.. jag lufta på luftnippel på kärlet eftersom de stiger mot det och det blir högsta punkt så.
Kan de bli stående luft i tws slingan? de borde väl följa med upp till kärlet?
Hej visst kan du få luft i yttermanteln men slingan kan lufta som vanligt genom systemet när den kör på värme men du hör om du får luft i slingan.Brukar spotta och fräsa lite när den kör varmvatten.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 19 december 2012, 22:46:19 »

Nja, lite.. jag lufta på luftnippel på kärlet eftersom de stiger mot det och det blir högsta punkt så.
Kan de bli stående luft i tws slingan? de borde väl följa med upp till kärlet?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 19 december 2012, 22:44:42 »

Nu ä insatsen bytt, gick som på räls... Nu förstår när du sa att de gick enkelt :)
Sen Prova jag att manuell köra ventilen från installationslägey och den gick både upp och ner nu... Väldigt fint :)
Tack för all hjälp!
Japp Du kan ju kolla om du ser smårepor på den gamla ventilen.Fick du lufta mycket efteråt.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 19 december 2012, 22:12:08 »

Nu ä insatsen bytt, gick som på räls... Nu förstår när du sa att de gick enkelt :)
Sen Prova jag att manuell köra ventilen från installationslägey och den gick både upp och ner nu... Väldigt fint :)
Tack för all hjälp!
Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 december 2012, 22:14:04 »

Tack för bra beskrivning.

Nej jag har 28mm på växelventilen, röret som går till expansionskärlet (ser inte längre men de borde väl va ett t-rör där som går till tws slingan?) från växelventilen är förminskad med en 28x22 men de andra från pumpen och stigarledningen är 28mm.
Jo displayen och allt är redan borttaget, motorn har jag haft borta när jag motionera växelventilen... jag var egentligen nyfiken på just momentet med insatsen men de har du beskrivit bra!

Tack för hjälpen, ska bli skönt att få de fixat imorgon.

Återkommer med resultat.

Mvh Andreas
Hej! Helt riktigt jag som inte tänkte att du har en tws.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 18 december 2012, 21:43:30 »

Tack för bra beskrivning.

Nej jag har 28mm på växelventilen, röret som går till expansionskärlet (ser inte längre men de borde väl va ett t-rör där som går till tws slingan?) från växelventilen är förminskad med en 28x22 men de andra från pumpen och stigarledningen är 28mm.
Jo displayen och allt är redan borttaget, motorn har jag haft borta när jag motionera växelventilen... jag var egentligen nyfiken på just momentet med insatsen men de har du beskrivit bra!

Tack för hjälpen, ska bli skönt att få de fixat imorgon.

Återkommer med resultat.

Mvh Andreas
Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 december 2012, 21:19:37 »

Måle, jag följer ditt råd med att byta bara insats, leveransen hade inte gått iväg på ventilen så imorgon kommer de en insats och verktyg.

Det är bara skruva ur samt skruva i?
Inget speciellt läge den ska vara i eller något sådant?

Tack för du tar dig tid...// Andreas
Hej Okej såg att du hade beställt 28mm och du har 22mm på din så det var kanske lika bra men om du funderar på att byta skulle jag råda dig att köpa en LK 525 istället.

Byta insatsventil.
Stäng av vpn på arbetsbrytaren,Stäng tur och retur och lätta på säkerhetsventilen så systemet blir trycklöst(0bar).Lossa dom 4st toraxskruvarna som och ta bort displayplåten och lossa stiftkontakten men se upp så du inte tappar plåten i backen.På ställdonet (motorn)sitter det en spak och under den sitter en liten spärr och om du trycker in den och vrider samtidigt(MOTURS) så lossar ställdonet,Nu ser du själva insatsventilen och ta den nyckeln som följer med förpackningen och gänga av insatsventilen.Torka rent i huset och o-ringspåret i ventilhuset.Sätt dit nya insatsventilen men dra inte åt den för hårt.Nu är det bara göra det omvända resten och när du är klar så öppnar du tur och retur och börja fylla på systemet.Starta pumpen och lufta systemet och det kan hända att den kommer starta med hjälp av tillsatsen men är normalt.
Lycka till

PS:När du stänger av pumpen på arbetsbrytaren så stäng av den när den vilar.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 18 december 2012, 18:26:50 »

Måle, jag följer ditt råd med att byta bara insats, leveransen hade inte gått iväg på ventilen så imorgon kommer de en insats och verktyg.

Det är bara skruva ur samt skruva i?
Inget speciellt läge den ska vara i eller något sådant?

Tack för du tar dig tid...// Andreas
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 december 2012, 20:54:38 »

Måle, menar du när man byter insatsen eller byter hela växelventil+motor?
Tack för alla bra svar!
Hej Det är betydligt mindre jobb att byta insatsen.Du tar bara bort ställdonet och tar verktyget som följer med insatsen och byter ut den(Det är en sådan som du ser bild på uppe till vänster)Så behöver inte lossa på själva ventilen.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 december 2012, 20:47:03 »

Kom på en sak.Det är inte den modellen som är fjädrande den med.Nej byt den om det går.Säg att den inte passade.Vet att dom har en modell som är vridande men har inte deras katalog.Jag skulle satsa på en LK 525 i stället som är vridande om jag nu skulle byta hela ventilen.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 17 december 2012, 20:45:54 »

Måle, menar du när man byter insatsen eller byter hela växelventil+motor?
Tack för alla bra svar!
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 december 2012, 20:09:13 »

måle, jag vet inga konstigheter att byta den.. kan tänka mig att de e som att byta insats i en radiatorventil men men tror jag får rätt okej så känns helt okej att byta.
Jag sparar ju den gamla, så nångång kanske de kommer i en ny insats!

Tänkte på, hoppas jag får en med molex anslutning för de har jag nu.
Borde väl bara vara att plugga i?
SÅ det inte är att tåtarna ska ligga på annat sätt i nya motorn?
Nejdå inga konstigheter det ända du får ha koll på är vilket läge den står i A/B (öppen/stängd) när du ansluter den.Lycka till.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 17 december 2012, 19:31:36 »

måle, jag vet inga konstigheter att byta den.. kan tänka mig att de e som att byta insats i en radiatorventil men men tror jag får rätt okej så känns helt okej att byta.
Jag sparar ju den gamla, så nångång kanske de kommer i en ny insats!

Tänkte på, hoppas jag får en med molex anslutning för de har jag nu.
Borde väl bara vara att plugga i?
SÅ det inte är att tåtarna ska ligga på annat sätt i nya motorn?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 december 2012, 19:08:07 »


Vad på esbe ventilen är han missnöjd med?
deras 3vägs ventiler i mässing är både täta och pålitliga
cocacola

Det var visst nåt vekt plastfäste som kuggar över, eller nåt, om den av någon anledning kärvar.

Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 december 2012, 18:36:11 »

Tack måle!

Men jag köpte ny ventil+motor istället ..
Köpte en ESBE, ska se vad den hette....

SERIE VZB253/VZB263, KLÄMRINGSKOPPLING 28

Hade i princip samma byggmått, skiljde knappt nåt.
Känns som ESBE e bra kvalitet, eller har jag köpt nåt galet?

Mvh
hej Har du monterat den än?men så dåliga är oftas inte honeywells växelventil utan problemet brukar oftas vara själva insatsen som kärvar och det brukar oftas handla om att insatsen sväller lite och det blir tajt i själva ventilhuset när det produceras hög framledningtemp med det är sällan den krånglar med golvärme.både LK och ESBE är ju vridande istället för tryckfjädrande och är en bättre lösning men det finns dom som kör med honeywell år efter år utan några som helst problem.Har du en gång bytt själva insatsen så är det rena barnleken och tar typ 10min och går säkert många år utan problem men du gör som du vill bara en tanke.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 17 december 2012, 18:18:57 »

Enligt rörmokarsvågern är ESBE växelventilen om möjligt sämre än Honeywell-originalet.

LK verkar vara "da shit" numera. Tror de flesta använder dessa och många byter sina krånglande ventiler mot dessa. Jag planerar att göra det i min Stiebel-Eltron, där Honeywell-ventilen just börjat krångla, efter över 8 år av prickfri funktion.

Nibe 1245:an har LK-ventil som standard.


Vad på esbe ventilen är han missnöjd med?
deras 3vägs ventiler i mässing är både täta och pålitliga
cocacola
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 december 2012, 18:08:57 »

Enligt rörmokarsvågern är ESBE växelventilen om möjligt sämre än Honeywell-originalet.

LK verkar vara "da shit" numera. Tror de flesta använder dessa och många byter sina krånglande ventiler mot dessa. Jag planerar att göra det i min Stiebel-Eltron, där Honeywell-ventilen just börjat krångla, efter över 8 år av prickfri funktion.

Nibe 1245:an har LK-ventil som standard.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 17 december 2012, 17:31:06 »

Tack måle!

Men jag köpte ny ventil+motor istället ..
Köpte en ESBE, ska se vad den hette....

SERIE VZB253/VZB263, KLÄMRINGSKOPPLING 28

Hade i princip samma byggmått, skiljde knappt nåt.
Känns som ESBE e bra kvalitet, eller har jag köpt nåt galet?

Mvh
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 december 2012, 15:25:02 »

Hej! Bara åka till närmsta ÅF för värmepumpar åk och köp en.Den ventilen du ska ha heterVCZZ6000/U och kostar 250+moms.Bara höra av dig igen om du behöver hjälp att byta.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 17 december 2012, 15:06:27 »

Felet är en kärvande växelventil.. så vart köper man en ny insats till en Honeywell VC4012?
Vore tacksamt för snabbt svar!

Mvh Andreas
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 16 december 2012, 23:46:05 »

Lyfter tråden igen....

Idag hörs de mängder med luft i pumpen, vilket de inte varit förut.
Jag lyfte bort frontplåten och märkte att de var massa luft i cirkpumpen(varma sidan)
Jag luftade, luften försvann.

Gick in och kollade mina körningar idag för jag har tyckt att innetempen har varit lite högre än normalt.
Jag kunde inte ens utläsa hur många vv körningar jag haft, de är så mycket toppar så jag kan inte ens tyda.
Sen starta en vv körning igen när jag stod där och gick i kanske 20 min, när den va klar var de mängder med luft igen.

Jag tittade på värdet bredvid startvärdet på VV och de sjunker fort ner till startvärdet och börjar producera vv igen.

Vad gör jag? Är de luft i tws slingan? Växelventil?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 december 2012, 21:21:59 »

hjopek, missa en sak.. men min pump står ju och går nästan hela tiden, beror de på att den inte "orkar" jobba sig ner mot noll eller?
Gör de något att den går hela tiden?
Värmen från vp måste ta vägen nånstans ? går den hela tiden behövs energin annars blir det varmt inne. Det gör inget att den går då spar du pengar.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 december 2012, 21:13:45 »

Hjopek, då e jag helt med på vad du menar!
Men jag har bra koll på pumpen eftersom mina föräldrar ägde huset innan och de hårda vintrarna 2009/2010 vart de mkt tillsats.

Om man vill få fram vilken storlek på pump som krävs för huset lite höftat kan man räkna:
Effektbehov, 50w/m2?
Hur mycket räknar man att en pump ska klara av husets effektbehov i procent? 100% eller? Alltså ingen tillsats.

Måle, jag gillar att du engagerar dig :)
Siffran innan startvärdet på VV i menyn ska alltså inte sjunka vid en värmekörning?
Växelventilen isf som släpper igenom?
Hur länge behöver man kolla.. Har kollat i 5 min nu utan att den rör sig!

Skål på er, de e ju trots allt lördag :)
Japp har precis samma fel som du har nu och har ingen ventil hemma.Ligger 2 °C under bör värdet och integralen ökar.Bara vänta tills patron går in och stöttar.På måndag hämtar jag ut en LK 525

Sjunka ska den göra vid värmekörning men inte öka som min gör.Bottengivaren visar 48 °C fast varmvattengivaren visar 49 °C.Har ringt han som har jouren den här veckan så han kommer förbi och det lär man väll få höra på måndag :-\ han tyckte det var skitkul men han skulle lägga en ny ventil i brevlådan så fixar jag den i morgon.Har -20 nu
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 08 december 2012, 21:11:15 »

hjopek, missa en sak.. men min pump står ju och går nästan hela tiden, beror de på att den inte "orkar" jobba sig ner mot noll eller?
Gör de något att den går hela tiden?
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 08 december 2012, 21:06:28 »

Hjopek, då e jag helt med på vad du menar!
Men jag har bra koll på pumpen eftersom mina föräldrar ägde huset innan och de hårda vintrarna 2009/2010 vart de mkt tillsats.

Om man vill få fram vilken storlek på pump som krävs för huset lite höftat kan man räkna:
Effektbehov, 50w/m2?
Hur mycket räknar man att en pump ska klara av husets effektbehov i procent? 100% eller? Alltså ingen tillsats.

Måle, jag gillar att du engagerar dig :)
Siffran innan startvärdet på VV i menyn ska alltså inte sjunka vid en värmekörning?
Växelventilen isf som släpper igenom?
Hur länge behöver man kolla.. Har kollat i 5 min nu utan att den rör sig!

Skål på er, de e ju trots allt lördag :)
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 08 december 2012, 20:57:58 »

Men om jag ställer om integral a1 och a2 till standard kan ju jag tycka att det inte borde påverka tillsats? Enda skillnaden är att det blir mer start/stopp men även där när pumpen går borde väl ändå tillsatsen jobba som den får göra nu? Eller tänker jag fel?
Integralen vill jag ju helst inte röra med tanke på att tempen inne är helt perfekt :)
Min tanke med standard integral var att pumpen startar vid en högre temperatur i radiatorkretsen i stället för att vänta tills temperaturen fallit ytterligare, vilket medför en större "uppförsbacke" att ta sig fram tills integral 0. Om du ställer till standard borde det inte påverka din innetemperatur alls förutsatt att de andra inställningarna är oförändrade.
Om pumpen är för liten så kommer väl tilsatsen att gå in som hittills.
Att du har bytt element kan ju förklara att du kört med så låg kurva, jag har också gjort det men kör på kurva 36 men har ju lite större yta att värma upp.
Förra årets temperaturer kan också vara en förklaring till att du upplever att det har gått bra tidigare, jag fick uppfattningen att du bott längre tid i huset, 2010 borde du haft minst samma problem med tillsats... ::)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 december 2012, 20:45:23 »

De klart jag har ju bytt lite element som sagt inne.. Till större raddar... Men de i sin tur har ju bara gjort att jag kunna sänkt kurvan vilket e bra :)

Jag tror ju pumpen e för liten.. Detta är min andra vinter i huset men förra vintern var inte riktigt lika kall.
De fyra åren innan jag köpte så ägde mina föräldrar huset och dom har tyckt att de varit dyra månader över vintern!
Hej Kan inte riktigt släppa det där med ditt varmvatten.Om du tittar på varmvatten (53 °C) och sedan går du in i servicemenyn och tittar på värdet som visar din temperatur (bottengivaren) som är brevid startvärdet.Om du tittar på bottengivaren och vpn inte kör varmvatten och ökar ditt bottenvärde i temperatur då har du hittat felet.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 08 december 2012, 19:12:44 »

De klart jag har ju bytt lite element som sagt inne.. Till större raddar... Men de i sin tur har ju bara gjort att jag kunna sänkt kurvan vilket e bra :)

Jag tror ju pumpen e för liten.. Detta är min andra vinter i huset men förra vintern var inte riktigt lika kall.
De fyra åren innan jag köpte så ägde mina föräldrar huset och dom har tyckt att de varit dyra månader över vintern!
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 08 december 2012, 19:06:59 »

Rumbör på VP?
Både innegivaren och VP:n e ställd på 21 Rumbör..
Så egentligen ska jag ställa ner Rumbör på VP:n till 20grader? Och låta innegivaren stå kvar på 21grader?
Vi har ju ständigt 21 inne :)

Men om jag ställer om integral a1 och a2 till standard kan ju jag tycka att det inte borde påverka tillsats? Enda skillnaden är att det blir mer start/stopp men även där när pumpen går borde väl ändå tillsatsen jobba som den får göra nu? Eller tänker jag fel?
Integralen vill jag ju helst inte röra med tanke på att tempen inne är helt perfekt :)
Skrivet av: mliljedl
« skrivet: 08 december 2012, 18:04:19 »

....och RUM Bör värdet skall väl vara 20grader som standard? Jag har förstått att man bara skall ställa RUM värdet om man vill ha en tillfällig ökning/sänkning av temperaturen. Vill man ha en långsiktig temperatur förändring så ställer man kurvan.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 december 2012, 17:29:19 »

Måle, finns ingen luft i systemet.. gått över alla element.
Jämn värme på alla förutom ett i källaren men de beror på att jag inte kan justera in den slingan men så har de alltid varit.

Hjopek, ställer jag om a1 och a2 till standard så kanske den orkar jobba hem integralen utan att tillsatsen behöver gå in?
Kan de äventyra så min innetemp blir mer ojämn med tanke på att jag hittat bra inställningar som det är nu! :)
Hej okej ingen luft knepigt men tror det är något skitfel.En fråga den kurvan du körde på innan du kopplade in innegivaren var det kurva 34(vintern) eller körde du en högre kurva då?Om jag vore dig skulle ställa A1/A2 standard och sätta kurva 40 och släcka maskin för att se om den har hängt sig och blir det ingen skillnad så skulle jag koppla ur innegivaren för har du inte gjort någon annan ändring så verkar det knepigt om den måste stötta med tillskott helt plötsligt.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 08 december 2012, 11:55:52 »


Hjopek, ställer jag om a1 och a2 till standard så kanske den orkar jobba hem integralen utan att tillsatsen behöver gå in?
Kan de äventyra så min innetemp blir mer ojämn med tanke på att jag hittat bra inställningar som det är nu! :)
Innetempen borde bli jämnare ju oftare pumpen går, det är bara att testa men notera nuvarande inställningar så du kan gå tillbaka om det inte funkar. Den borde ju börja jobba hem integralen tidigare med standard inställningar. Fast jag tycker också att det är mysko att den inte värmer mer trots tillsatsvärme.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 08 december 2012, 10:29:46 »

Måle, finns ingen luft i systemet.. gått över alla element.
Jämn värme på alla förutom ett i källaren men de beror på att jag inte kan justera in den slingan men så har de alltid varit.

Hjopek, ställer jag om a1 och a2 till standard så kanske den orkar jobba hem integralen utan att tillsatsen behöver gå in?
Kan de äventyra så min innetemp blir mer ojämn med tanke på att jag hittat bra inställningar som det är nu! :)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 december 2012, 06:26:25 »

Ja då klart den måste räknat hem till 0 fyra gånger men man kan ju tycka att den sk klara se utan tillsats med tanke på -7 ute.
Ingen volyntank inkopplad.. Jag satte in automatiska luftare i somras på värmesidan... Kan de ställa till de? Att dom suger in luft istället?
Okej men prova lufta högsta radiatorn.Något gör att du har tappat effekt och körde du förra året utan tillsats tycker jag det är mysko att den börjar nu.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 07 december 2012, 23:13:59 »

Jaha, jag som trodde att det var på framledning den räkna?  Sc:,h
Alltså jag har ju oerhört jämn temp inne, runt 21 hela tiden.

Men problemet är ju att den inte räknar hem och går på tillsats redan vid -7  :'(

Ju lägre integral A1 är ställd, desto lägre blir returtempen innan VP startar igen, har man den på standard -60 så startar den efter det, kan variera beroende på hur kallt det är bl a, men har man ställt A1 på t ex -95 dröjer det ju innan pumpen går igång igen vilket innebär att radiatorkretsen hinner kallna mer som i sin tur betyder att det blir mer att jobba ikapp för VP, jag har iallafall min på standard åtminstone på vintern för att hålla systemet varmt hela tiden. Det finns ju fördelar med färre starter men ligger man på marginalen effektmässigt så kan det vara intressant att prova med standard eller t om -30, bara att testa.  :)
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 07 december 2012, 22:23:13 »

Smurfen, jo du menar att de kylet ner returen bra?
Skrivet av: mliljedl
« skrivet: 07 december 2012, 22:18:27 »

jag har också 2 element, ett i vardera garage. Garagen är oisolerade, och i det ena kör jag in och ut bilen i snitt 2ggr per dag men dom håller i allafall en temp på 17grader. men pumpen orkar i allafall hålla tempen utan tillsats.

Och andra vintrar skrev du att pumpen inte behövt så mycket tillsats.... så jag håller fast vid att något är galet med pumpen, men jag har ingen erfarenhet att bedömma vad som är fel.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 21:31:11 »

Ett stort element i ett lite kyligare utrymme lämnar bra med effekt.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 07 december 2012, 20:37:47 »

Jo jag har ju ett ganska stort element i mitt garage som går för fullt, har väl runt 8-10 grader där men kan ju inte tycka att just ett element ska trycka ner returtempen såpass mycket?
Hehe, kanske har kopplat ihop nån kv ledning till nån värmeslinga :)
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 07 december 2012, 20:36:04 »

Jaha, jag som trodde att det var på framledning den räkna?  Sc:,h
Alltså jag har ju oerhört jämn temp inne, runt 21 hela tiden.

Men problemet är ju att den inte räknar hem och går på tillsats redan vid -7  :'(
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 07 december 2012, 11:50:07 »

Man kan ju testa det här med integralen genom att under drift ställa kurvan så lågt att framledningsbörvärdet (inom parantes) blir lägre än det som är nuvarande returtemp, då borde integralen börja räkna hem och det snabbt. (medan man väntar vid pumpen)
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 07 december 2012, 10:55:14 »

Det finns ju ett börvärde som man ser inom parantes vid Framledning, den blir t ex 40 beroende på utetemp, rumbör och kurva.
Pumpen strävar efter att få upp tempen till 40, men inte vid Framledning utan värdet för Returledning.

I det här fallet ska returtempen bli ca 40 innan den VP stannar, och då kommer framledning att vara ca 40 + deltat t ex 7 = 47 °C
Sedan kommer integralen att räkna ned till det inställda t ex -60, vilket brukar bli ca 40 minus deltat 7 = 33 °C, sedan startar pumpen igen och upprepar. Snittvärdet blir 40 °C som det ska vara.

I detta fall har jag inte sett att du har några returtemperaturer över 36 °C trots att börvärdena har varit runt eller drygt 40.

Jag hade i min förra kåk en slinga från garaget som var ansluten på returen från slingorna från huset, och jag hade ställt termostaterna i garaget så att det inte skulle vara så varmt där och eftersom de inte var strypta så kom det in väldigt kall returvatten från garaget och höll nere returtempen till VP vilket medförde att det blev aldrig någon bra värme i huset förrän jag antingen stängde i garaget eller öppnade så att returtempen från radiatorerna blev varmare.

Det kan inte vara något sådant? Det är väl ganska lätt att kolla om du har sådana slingor.

Eller något som matar in kallvatten i radiatorsystemet  :-\

Och alla 3 säkringar är felfria?
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 07 december 2012, 10:05:02 »

Ja då klart den måste räknat hem till 0 fyra gånger men man kan ju tycka att den sk klara se utan tillsats med tanke på -7 ute.
Ingen volyntank inkopplad.. Jag satte in automatiska luftare i somras på värmesidan... Kan de ställa till de? Att dom suger in luft istället?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 07 december 2012, 06:00:54 »

Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs ?

Exakt.. Om de inte är växelventilen vad kan de då vara?
Morrgon En liten fråga.Har din värmepump gjort värmecyckel 4gånger och varmvatten 3gånger på 24/t.Då måste den ha stannat 4 gånger och integralen räknat ner till 0 stämmer det.Och har den kört varmvatten 3gånger och det är bra för i så fall gör den inte varmvatten ofta stämmer det.Har du provat stängt av vpn på arbetsbrytaren.
Det kan ju vara så enkelt att du har luft i systemet och lyssna efter luft när den gör varmvatten.
PS:Du har inte typ en volymtank inkopplad.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 06 december 2012, 22:48:54 »


Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs ?

Exakt.. Om de inte är växelventilen vad kan de då vara?
Skrivet av: mliljedl
« skrivet: 06 december 2012, 22:43:41 »

Jo men min tillsats startar ju på -1145.. Hur är de möjligt när a1+a2 hos mig blir -1045? Inställd på 95 och 950!

Problemet som jag ser är att tillsatsen startar överhuvudtaget.
Skrivet av: mliljedl
« skrivet: 06 december 2012, 22:41:16 »

Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...

Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs av?

Men kolla växelventilen som Måle skrev för det värkar som att pumpen inte får upp temperaturen riktigt. När vi hade runt -20 grader här i veckan så såg jag på min pump att är värdet var uppe i 54grader vilket var 4grader över börvärdet.
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 06 december 2012, 22:36:36 »

Måle, de stämmer.. Nåt du funderar på om de?
Tack för att du tar dig tid..

Fila,
Jo men min tillsats startar ju på -1145.. Hur är de möjligt när a1+a2 hos mig blir -1045? Inställd på 95 och 950!
Skrivet av: fila
« skrivet: 06 december 2012, 22:28:46 »

Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...

Saxat ur "justera och optimera en thermia"

"Sträng kyla
Vid sträng kyla orkar inte vp upp i börvärdet då ackumuleras minusminuter till Integralen (värmebalansen). När Integralen når inställt värde för start av tillskott + värdet för start av VP. Då startar den inbyggda el-patronen.
Från fabrik är -60 gradminuter start av kompressor valt och (-600 + -60) -660 gradminuter ger start av el-patronen. El-patronen jobbar sällan upp mot -60 igen, detta för att den även bryter om ärvärdet blir 3 grader högre än börvärdet. Det sparar el, och möjliggör för VP att själv jobba bort underskottet.
Fördröjningen av tillskottet sker bara "en" gång vid fortsatt kyla och behov av tillskott, då ligger oftast integralen kring -600 och el-patronen kan starta utan ny fördröjning"

Förklarar att den stänger av elpatronen.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 06 december 2012, 22:10:23 »

Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...
Den ska jobba till 0 men hade du 4st värmekörnigar och 3st varmvatten körningar tidigare.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!