0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppe vid taket sitter en blandningsventil, motionera den fram och tillbaka och ställ den sen på max?
Känn på röret före resp efter blandningsventilen tempen ska vara lika det kan gå att kugga om ratten på blandningsventilen om det behövs.
Med 50 grader i tanken är det en lågoddsare att blandningsventilen spär ut varmvattnet till fisljummet.Finns ju även blandare som kan ställas in för eco-läge så att man inte får full värme, men duschblandare med termostat ska ju gå till skalans ändläge.
Precis köpt ett hus med ctc eco el kopplad till en eco air-pump. Huset har inga problem hållas varmt ca 20 grader men vi har inget varmvatten. Det är inte så att det tar slut utan det är helt enkelt kallt. Mätt upp det till mellan 37-41 grader aldrig över. Det känns lite kallt duscha i så hur justerar jag detta?
Det kan även vara nån blandare som läcker så att det blir kallt i dom andra. Är det runt 50 grader före och efter blandningsventilen?
Det är inget synligt läckage i så fall, utan internt läckage mellan varma och kalla vattnet. Man brukar kunna känna på rören till blandaren om dom blir varm när man tappar varmvatten i ett annat rum.Om vattnet ut från blandningsventilen vid pannan är väsentligt varmare än vid tappstället så måste det ju ske nån utblandning på vägen.
Förstår jag dig rätt, du menar att mina vattenledningar kan läcka i väggarna någonstans? Jag har helt nya ledningar till båda plan eftersom jag byggt om badrummen på båda plan. Borde jag inte se de? Alla ledningar går utanpå i källaren men i väggar upp genom betongvalvet och sen via en loftgång till ovanvåning. Kan väl bara läcka i skarvar...?
Det hänger på tempen i båda tankarna och hur fort man spolar. Det var därför jag upprepade det någon redan sagt: mät temperaturen på utgående VV (har man ingen mätare, köp en IR-pistol på Biltema). Och det var därför jag förklarade hur tempen på VV påverkas av hur man spolar. Sen handlar det möjligen om omställningen från lägenhet/bostad med fjärrvärme och villa med egen uppvärmning. Var det bara jag som noterade och reagerade på "inte duschar ens 10 min"? Utan snålspolande duschmunstycke lär inte EcoEl klara att hålla temperaturen på VV i 10 min om inte både övre och nedre tanken är rejält varma.
Det är väldigt mycket vilt gissande nu...
Problemet verkar löst. Hade förra ägaren här, alla värden ok men blandningsventilen lever sitt eget liv och släpper igenom men inte fullt. Går knappt att känna skillnad på rören men efter lite trixande så verkar de fungera bättre nu. Tar hit en som byter den åt mig . Tack för er hjälp!
... och ett enkelt sätt att uppnå det är att ha tillräckligt hög temperatur i nedre tanken, så den också hjälper till att producera VV. De som har problem med VV med gamla EcoEl (som numera är lösta och borta med nya i350) har oftast valt att ha golvvärme och därmed lägsta tänkbara temp i nedre tanken. Nu vet vi ju fortfarande inte hur TS inställningar och system ser ut. De första bilderna gav inte mycket ledning. Och det var det jag skrev i min första post i tråden. Folk som inte har EcoEl+EcoAir gissar på allt möjligt, utan att ha några data som underlag.Det är bättre att avvakta och se om hon återkommer med mer info.
Man behöver inte äga en ecoel för att första hur den fungerar däremot är det svårt att veta vilka temperaturer den behöver hålla för att ge en viss vv mängd