Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Externt summa larm frÃ¥n ecoel / eco part?  (läst 2486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ragvaldsträsk

  • Elinstallatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Längtar efter en lÃ¥g elräkning
Externt summa larm från ecoel / eco part?
« skrivet: 18 februari 2012, 08:52:20 »
Finns det någon larmutgång på eco el / eco part?
Har kikat genom kretsschemat men hittar inget.

Om min huvudsäkring går, stannar givetvis pumpen pga utlöst motorskydd.

Jag skulle vilja ha ett larm, potentialfri kontakt, så jag kan koppla in en signal lampa eller skicka via
en webswitch som ett mail?

NÃ¥gon som vet?
220m2 Västerbottens kåk från 1811, golvärme nere, radiatorer (PÅ G) uppe Ctc eco el 1550 med eco part 8,5 157m aktivt borrhål. Luft/luft pump. 130m2 mindre villa med luft/luft pump och braskamin. 100m2 garage med 6m takhöjd golvärme. Bastu 20m2 vedeldad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Externt summa larm från ecoel / eco part?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2012, 10:37:48 »
Utgång #12 och #13 på EcoEl är larmutgången, de går till rumsgivaren.
Har du en rumsgivare så kan du använda denna (lampan) om du vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Externt summa larm från ecoel / eco part?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2012, 10:55:58 »
Men jag har för mig att detta inte är en potentialfri kontakt utan en transistorutgång som inte är dimensionerad för mer än att orka styra lysdioden i rumsgivaren. Ska man använda den för andra ändamål är det nog bäst att gå via en optokopplare vars lysdiod man lägger i serie med ledningen till rumstermostatens LED.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Externt summa larm från ecoel / eco part?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2012, 11:34:02 »
Men jag har för mig att detta inte är en potentialfri kontakt utan en transistorutgång som inte är dimensionerad för mer än att orka styra lysdioden i rumsgivaren. Ska man använda den för andra ändamål är det nog bäst att gå via en optokopplare vars lysdiod man lägger i serie med ledningen till rumstermostatens LED.

Aha, bra inlägg, hade inte koll på detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Externt summa larm från ecoel / eco part?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2012, 11:44:25 »
Nu har jag tittat närmare på hur utgången är kopplad. På EcoEl styrkort är det en utgång från vanlig CMOS-logik, alltså 0/5 V. Den går till styrkortets pinne B8 via ett par 560 ohm motstånd för strömbegränsning, det finns inga skydd mot överspänningar, ESD och sånt utöver en liten kondensator. Utanför styrkortet går ledningen till pol 12 i skruvplinten och därifrån via innegivarens lysdiod till jord.
Strömmen blir inte mer än 5-6 mA, och med en optokopplare i serie sjunker den förstås ännu mer. I så fall kan det nog vara lämpligt att minska de båda motstånden på styrkortet för att återställa strömmen till minst 5 mA.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Externt summa larm från ecoel / eco part?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2012, 12:29:22 »
Med en Logger 2020 kan du både få bra uppföljning på din anläggning, optimera funktionen för att spara maximalt med pengar, samt ha full koll på grejerna oberoende på var du befinner dig, du kan även få larm via SMS eller e-post för helt valfria mätpunkter och larmgränser.
CTC:s egna SMS-styrning funkar säkert bra också, vet dock inte vad den kostar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!