Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott  (läst 2475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bluesky

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« skrivet: 23 januari 2007, 00:15:17 »
Jag har nu ca -13C ute och får redan nu eltillskott i min pump. Innan elen gick in så var VBfram bör 45 och VB fram 40 ca, alltså -5 gradminuter. Varför ??!?! När den växlar över till varmvattenproduktion så orkar den ju få upp VBfram till +54C, varför inte när den gör värme?

Är det något felinställt i mitt system?

Tacksam för all hjälp! :)
--Nibe 1130 FIGHTER - 8kw - 180 m hål i Sollentuna
--Startad i juni 2006
--13 st radiatorer + 3 st golvvärmeslingor (i tillbyggnad)
--150 m2 boyta + 80 m2 källare

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 00:35:19 »
Ditt system behöver inte vara fel inställt, kanske behöver optimeras lite.

Varför orkar inte VP'n upp till mer än 45 ? jo till skillnad frÃ¥n varmvatten tillverkning sÃ¥ kyls radioator vattnet av i elementen  :) och när det blit kallare ute kyls det av mer för att hÃ¥lla tempen i huset. tillslut orkar inte kompressorn att värma upp VB och du fÃ¥r en max temp pÃ¥ VB som värmepumpen orkar med när det är ett visst antal minus ute. Och dÃ¥ behövs tillskotts el (elpatronen gÃ¥r in)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 07:12:35 »
Du har gått över gränsen vad din pump klarar antagligen...
Jag klarar med att få upp min framledning till 48 ºC och det räcker ner till ca -14 ºC med min valda kurva (8/+1).

Jag har för skojs skull stängt av elpatron för att se när huset börjar bli utkylt. Jag tror jag klarar denna natt, har fortfarande 21 ºC inne trots att tempen ute dippade ner till -15 ºC inatt.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 07:57:23 »
Jag har nu ca -13C ute och får redan nu eltillskott i min pump. Innan elen gick in så var VBfram bör 45 och VB fram 40 ca, alltså -5 gradminuter. Varför ??!?! När den växlar över till varmvattenproduktion så orkar den ju få upp VBfram till +54C, varför inte när den gör värme?

Är det något felinställt i mitt system?

Tacksam för all hjälp! :)

Prova att sänka VB-cirkpump ett snäpp, om den redan går på lägsta hastighet så är det dags att börja strypa in flödena på radiatorerna. Känn efter om några är jämnvarma upptill och nertill och styp flödet på dessa (fast instrypning, ej termostat), de ska vara varma upptill och ljumma nertill. Du ska ha ca 7 ºC diff mellan VB-f och VB-r för optimal drift och då bör din VP klara några minusgrader till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 17:54:13 »
Vilken tur du har. Min börjar krokna redan vid - 5 grader men det kan ju bero på att jag har en 5 kW pump och att huset råkar dra mer i effekt än vad pumpen kan leverera vid just den temperaturen.

Ungefär samma som att din bil antagligen inte går i 300 km/h men det är ju bara en fråga om att köpa rätt bil (eller värmepump) :)


Jag har nu ca -13C ute och får redan nu eltillskott i min pump. Innan elen gick in så var VBfram bör 45 och VB fram 40 ca, alltså -5 gradminuter. Varför ??!?! När den växlar över till varmvattenproduktion så orkar den ju få upp VBfram till +54C, varför inte när den gör värme?

Är det något felinställt i mitt system?

Tacksam för all hjälp! :)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 21:30:43 »
Jag har nu ca -13C ute och får redan nu eltillskott i min pump. Innan elen gick in så var VBfram bör 45 och VB fram 40 ca, alltså -5 gradminuter. Varför ??!?! När den växlar över till varmvattenproduktion så orkar den ju få upp VBfram till +54C, varför inte när den gör värme?

Är det något felinställt i mitt system?

Tacksam för all hjälp! :)
din varmvatten beredare är bättre isolerad/ har inte lika stor avkylnings yta som ditt hus + att tempraturen utanför varmvatten beredaren är varmare än utanför ditt hus.

detta gör att pumpen orkar värma varmvattnet i beredaren till en högre tempratur än vad han orkar få upp radiatorvattnet i, det går helt enkelt åt mer energi än vad pumpe kan ge, så ha tar hjälp av elpatronen för att nå börvärdet
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 20:53:56 »
Jag har nu ca -13C ute och får redan nu eltillskott i min pump.

VaddÃ¥ redan? Hur mÃ¥nga dagar pÃ¥ ett Ã¥r har Sollentuna kallare än -13. Min gissning utan statistiskt underlag är 2. Det jag menar är att en VP i Mälardalen som gÃ¥r utan tillskott vid typ -13 är nog pÃ¥ gränsen till överdimensionerad. LÃ¥t säga att du fÃ¥r 2h tillskott (3kW) 10 dagar om Ã¥ret. Just det - 60 riksdaler, sÃ¥ du blir inte ruinerad precis  :,v(

Så oroa dig inte (men försök få en högre VB-diff)

Bye bye    *vinkar*
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 21:06:14 »
Jag har nu ca -13C ute och får redan nu eltillskott i min pump.

Vaddå redan? Hur många dagar på ett år har Sollentuna kallare än -13. Min gissning utan statistiskt underlag är 2. Det jag menar är att en VP i Mälardalen som går utan tillskott vid typ -13 är nog på gränsen till överdimensionerad.


"...på gränsen till överdimensionerad" låter som du menar att det är fel?? Är det inte litet överdimensionerad den skall vara i förhållande till alla tillverkarmallar och med litet för stor kollektor. Det kostar inte så mycket men om alla, oftast samtidigt, behöver litet tillskott blir det ganska ansträngande för elnätet helt i onödan. Man kan ju göra det till litet av en sport att undvika TS, eller?? :D :D :D
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 21:42:25 »
Jodå, jag har varit på detta forum en tid. Och jag har vid ett flertal tillfällen nämnt om forummedlemmars noja att undvika TS. Det kan vara ganska kul, och jag har själv deltagit i denna "sport".

Men... jag hävdar fortfarande att det är mer en hobby än nåt man sparar särskilt mycket pengar på. Alltså, det finns värre saker i livet som kan hända än att få några minuter TS.

/Ekke
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bluesky

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1130-8 kw redan eltillskott
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2007, 22:24:14 »
Stort tack för all hjälp och kommentarer!

Jag börjar förstå mer och mer hur allt hänger ihop... När man börjar se på det från Ekkes håll så inser jag ju att det antagligen inte kommer gå åt några stora summor "riksdaler" på TS i min anläggning... Men jag ska försöka trimma VB-f och VB-r en aning. Det känns bra att att den inte är helt underdimensionerad i alla fall!

Nu när man börjar få kläm lite på alla data som finns i pumpen så skulle man vilja börja logga allt till en dator för att föra lite statistik på hur det går. Vet någon om det finns något sätt att koppla in en dator i NIBE systemet och logga data utan NIBES svindyra RCU?
--Nibe 1130 FIGHTER - 8kw - 180 m hål i Sollentuna
--Startad i juni 2006
--13 st radiatorer + 3 st golvvärmeslingor (i tillbyggnad)
--150 m2 boyta + 80 m2 källare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!