Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: driftpressostat  (läst 1626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rauno

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
driftpressostat
« skrivet: 09 januari 2016, 21:39:27 »
hej! nybliven husägare med bergvärme och ny på forumet.
pumpen är Nibe fighter 1225 . Försöker lära mig så mycket som möjligt...
fråga 1. efter ett fasbortfall på nyårsafton har tillsatsvärmen börjat gå nästan dygnet runt, det blev visserligen kallare väder, men undrar ändå om det kan vara normalt att den går 20 timmar vid -15.?
frÃ¥ga 2.  bläddrade till status för driftpressostaten och siffran är 0, 0=bruten, betyder det att den är trasig? Dum frÃ¥ga kanske , men vill ju lära mig.

tack på förhand !

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: driftpressostat
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2016, 23:02:25 »
jag tror du får börja med att redogöra lite bakgrund tex hur mycket du värmer,hur kraftig pumpen är,hur kallt ute/varmt inne,hur varmt vatten du skickar ut på element mm.då vet jag att det finns gott om riktigt duktigt folk här som säkert vill hjälpa och jag skall försöka med det lilla jag kan!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: driftpressostat
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2016, 10:43:09 »
Behöver lite mer information om VB-Fram (är och bör), VB-r (är och stoppvärde), KB-in, KB-ut (inkl stoppvärde).
Nånting spärrar kompressorn och det kan vara många saker...

Men kollade du i meny 13 och det stod 0 där så är driftpressostaten bruten, detta sker när den precis laddat klart varmvatten eller om fram o returtemp blir så pass hög att driftpressostaten bryter.
Bästa åtgärden är om du kan sänka kurvan, inget kul när värmepumpen förvandlas till en elpanna.
« Senast ändrad: 10 januari 2016, 10:47:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!