Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat 6, bara varmvatten - ingen värme pÃ¥ nedervÃ¥ningen  (läst 10525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elakasmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Jag hade sedan installationen som gjordes av auktoriserad firma, haft en vedpanna ansluten till värmesystemet i huset. Denna har dock varit bortstängd med kranar och har inte sedan installationen av pumpen gjordes använts alls.
Nu gjordes slag i saken, och pannan kopplades bort av annan rörfirma.
I huset sitter ett enrörssystem av "Elementhus-typ" så det är inte någon raketvetenskap direkt ...
I samband med att allt återställts så får jag inte någon värme på elementen på nedervåningen. Till att börja med så hade pumpen en returtemp på 48 grader fast returledningarna från över och undervåningen var iskalla. Rörmokaren hittade tillsammans med support från Thermia, en trasig returgivare. Innan dess så tillverkade inte pumpen värme alls, utan bara varmvatten. Dock så blir värmeledningen ut till första elementen på nedervåningen varma och de på övervåningen också.
Med en frisk givare pÃ¥ returen lyckades man fÃ¥ pumpen att göra värme nÃ¥gra gÃ¥nger, men den gör mest varmvatten fortfarande och i ungefär halva  huset sÃ¥ är ändÃ¥ elementen varma pÃ¥ nedervÃ¥ningen.
 Jag har känslan av att nÃ¥got inte stÃ¥r rätt till.
Luftat har vi gjort till förbannelse, både jag och rörmokaren.

Kan man tvinga pumpen att köra värme en längre tid?
Eller känner någon igen symptomen?

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag hade sedan installationen som gjordes av auktoriserad firma, haft en vedpanna ansluten till värmesystemet i huset. Denna har dock varit bortstängd med kranar och har inte sedan installationen av pumpen gjordes använts alls.
Nu gjordes slag i saken, och pannan kopplades bort av annan rörfirma.
I huset sitter ett enrörssystem av "Elementhus-typ" så det är inte någon raketvetenskap direkt ...
I samband med att allt återställts så får jag inte någon värme på elementen på nedervåningen. Till att börja med så hade pumpen en returtemp på 48 grader fast returledningarna från över och undervåningen var iskalla. Rörmokaren hittade tillsammans med support från Thermia, en trasig returgivare. Innan dess så tillverkade inte pumpen värme alls, utan bara varmvatten. Dock så blir värmeledningen ut till första elementen på nedervåningen varma och de på övervåningen också.
Med en frisk givare pÃ¥ returen lyckades man fÃ¥ pumpen att göra värme nÃ¥gra gÃ¥nger, men den gör mest varmvatten fortfarande och i ungefär halva  huset sÃ¥ är ändÃ¥ elementen varma pÃ¥ nedervÃ¥ningen.
 Jag har känslan av att nÃ¥got inte stÃ¥r rätt till.
Luftat har vi gjort till förbannelse, både jag och rörmokaren.

Kan man tvinga pumpen att köra värme en längre tid?
Eller känner någon igen symptomen?
Spännande! Skriv ner dina temperaturer när den försöker köra värme och visa oss. Vad exakt gjorde rörisen när han tog bort pannan? Vad tog han bort mer? Har du någon tanklösning?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det en optimum?
Om inte, vad har du för tempdiff mellan framledning och retur då VP:n värmer huset?

Sen kan den lilla piggen på ventilen under termostaten fastna i intryckt läge, lossa termostaterna på de kalla radiatorerna och kolla att piggen fjädrar tillbaka då den trycks in.
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 10:26:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Det går tvångsköra pumpen genom att höja kurva-min till typ 50 ºC. Så du kan felsöka lite.
Har du fått cirkulationen åt rätt håll efter ombyggnaden? Kan vara så att det går baklänges.
Jag hade ett sådant fall för ett tag sedan. Då blev radiatorerna väldigt varma på den sidan som kopplet sitter, och ca 3 celler bort. Det varma vattnet gick in i botten via returen och rakt upp genom radiatorn och ut via termostaten... VP gick väldigt konstigt och de va inge vidare varmt i huset heller.

Sen skulle det vara intressant med mer fakta. Alla temperaturer under drift.
VV-temp efter avslutad vv-produktion. Hur gammal är den? Har du både VV-topp och VV-startgivare?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rörkrökaren borde väl kollat elementen samt att det snurrar rätt håll?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Citera
Rörkrökaren borde väl kollat elementen samt att det snurrar rätt håll?
Rörkrökaren borde väl kontrollerat att skiten fungerar över-huvud-taget...? :D
Felsökning handlar om att inte ta något förgivet. ALLT kan vara fel. Har man den inställningen när man går in i en felsökning är det lättare att hitta felet. Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sant..han borde givetvis gjort efterkomtroll före han packade bilen, tycker han borde löst problemet när han kom tillbaka och påbörjade felsökningen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Fattar man inte ens att en returgivare är fel utan stöd av Thermia-support så kan man väl säga att "osten glidit av kexet" lite grann...

Förresten, varför föll inte pannjobbet på VP-installatören? Han borde ju ha koll på grejerna.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Fattar man inte ens att en returgivare är fel utan stöd av Thermia-support så kan man väl säga att "osten glidit av kexet" lite grann...

Förresten, varför föll inte pannjobbet på VP-installatören? Han borde ju ha koll på grejerna.
Precis min tanke. Fast vem är förvånad. Alla indianer sitter inte alltid i kanoten. *roflmao*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad elakasmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Skall försöka svara på samtliga frågor:
Rörmokaren har i samråd med thermia växlat plats på givarna så att returingången nu har Brine ut temperaturen och vise versa, fram till idag när givaren skall bytas. Detta för att få den att göra mera värme.
Det verkar inte fungera nåt vidare, men imorse kunde jag konstatera att det sista elementet innan pumpen på nedervåningen faktiskt börjar bli aningen varmt.
Jag har justerat upp rumsgivaren till en önskad temperatur på 27 grader för att få lite snurr på grejorna då det var ganska ruggigt inne efter panndemonteringen. Men vid 22,9 grader så så står det "inget behov av värme". Oftast ligger framledningstemperaturen ganska högt trots att den inte gör värme utan bara varmvatten. Dock är fortfarande returledningen väldigt sval.
Det är svårt att "komma på den" med att göra värme fast imorse så gick den med "hussymbolen" då var temperaturerna enligt följande:
Ute:4  grader
Rum: 22,9 grader
Framledning: 52 (52)
Returledning: 1 (48)
Varmvatten: 52 (44)
Integral: -89
Brine ut: 47
Kom nu ihåg att den defekta givaren sitter på Brine ut och Brine ut givaren sitter på Returledningen....
Jag har inte någon tanklösning. Jag hade en acctank mot pannan men den var också bortkranad förutom tappvattnet som verkade passera den vägen.

Det är nog bara en Diplomat - ingen optimum och jag har inte några termostater på elementen utan det sitter ett strypvrede som styr upp en del värme till radiatorn och resten passerar förbi under. Det har fungerat klanderfritt i ca 4- 5 år och ingen justering har gjorts där.

Riktningen på vattnet är korrekt, det är som det alltid varit, och rören är ju defakto kalla på retursidan.
Jag kan inte svara på om jag har VV-topp och VV-startgivare. En diplomat 6 som är 5-6 år gammal kanske 7.... :-[

Varför inte VP installatören fick jobbet... Största installatören i Borlängeregionen gjorde min installation. Han lovad stort och höll tunnt. Efter två år eller om det var tre så återstod fortfarande installationen av rumsgivaren med kabeldragning som skulle ingå i priset liksom tätning av golvgenomföringar för köldbärarkretsen i våtrumsutrymme.
Ett evigt tjatande utan resultat. Jag ringde ut dom för ett annat fel och vägrade betala fakturan som blev från det jobbet innan VPinstallationen färdigställts..... Vi är inte kompisar längre om man säger så...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad jag kan se så är det inga fel på din VP (förutom givarnas placering då).
Har man 47 ºC på returen till VP:n men ändå kallt i ett element så har man problem med elementet.
Min gissning är att det geggat igen någonstans på den slinga som inte funkar som den ska.
Har du möjligen nån ventil på respektive radiatorslinga så kan du prova att stänga till de som funkar samt dra på CP på max för att se om det lossnar.
Alternativet är att tömma värmesystemet, skruva loss och spola rent.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elakasmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Vad jag kan se så är det inga fel på din VP (förutom givarnas placering då).
Har man 47 ºC på returen till VP:n men ändå kallt i ett element så har man problem med elementet.
Min gissning är att det geggat igen någonstans på den slinga som inte funkar som den ska.
Har du möjligen nån ventil på respektive radiatorslinga så kan du prova att stänga till de som funkar samt dra på CP på max för att se om det lossnar.
Alternativet är att tömma värmesystemet, skruva loss och spola rent.

Nu tror jag att du missförstod mig, men det beror nog på min beskrivning av temperaturerna..... Givaren som anger 47 grader på retur (som är inkopplad på brine ut) är alltså defekt. Jag borde ha utelämnat det värdet. Returen är inte 47 grader på värmepumpen, utan rören på returledningarna från både över och undervåningen är kalla. Halva slingan blir lite varm på nedervåningen, men jag tror inte själv på att något element skulle beckat igen, då det finns utrymme för flöde att passera även förbi elementet. Alltså pumpen gör väldigt sporadiskt värme, returledningarna är svala/kalla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
I så fall är det cirkpumpen som inte funkar, du har nog bara självcirkulation genom din VP om returen är kall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Ehh... Har ni kollat smutssilen på returen?
En kulventil med en stor mutter på sidan. Stäng ventilen och lossa muttern. Bakom sitter en sil. Rensa denna. En tång för spännring behövs. Alt. små skruvmejslar och en näbbtång.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad elakasmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Jag har också haft mina misstankar om cirkulationspumpen. Det känns som om den snurrar när man håller handen på den, men det kan väl i och för sig kanske vara den på brinesidan som fortplantar sig i rören.
I servicemenyn så står det en 1 på cirkulationspump, men riktigt vad det visar vet jag inte.
Hur kan jag se om den fungerar?
Smutssilen var det första jag kollade, och den är ok och rengjord för säkerhetsskull.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!