Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 21 januari 2010, 20:50:03 »

Jag har varit supernöjd med fast kond under de 5 år jag kört L/V men den här vintern har det inte funkat något vidare.
Nu när det varit riktigt kallt och jag behövt ha elpatronen på för att få tillräcklig framlednings temp så kan jag inte kräma på elpatronernerna för att jag har så dålig skiktning.   Ställer jag elpatronerna på 55 så har jag typ 52 i botten och så stannar vp.....
När hela familjen har dushat så faller tanktempen enormt.  Springa ner och sätta på elpatronerna   huvuddunk huvuddunk   kör jag på balanstempen så går elpatronen onödigt mycket trots att det är varmt i huset.  Vp klarar sig utmärkt ner till-10 men blir det kallare börjar problemet.     
Det är en billig lösning som ger stor besparing   men vill man ha komfort och alldrig behöva tänka på grejerna   så skall man ha elpannan som är till för vp.  /eller ecologic/smo 10
Själv kommer jag nog installera en vvm 300 till sommarn
Hur är pumpen dockad mot pannan? Vvx, slinga, direkt? Vilken höjd i tanken är den dockad på? Vilken höjd sitter elpatronerna på? Frågvis? Ja, men det beror på att jag själv står inför valet att docka en LVVP mot en 'urgammal' panna...

Har en gammal diom kombipanna som jag dockat på, från 88
ut till pumpen genom het vatten returen nästan i botten och så matar jag in i topppen i en expansonsutgång.
därför suger den vattnet från topp genom elpatronerna till botten. Desutom om vp har 50 ºC i framledningstemperatur har jag nog bara 45 ºC på framledningen efter shunten. Returen från elementen sugs upp till shunten så det blandar sig också.

Skall det funka bra så skall man ha ingången under elpatronerna och returen från elementen ända ner i botten
men det funkar kanon så länge vp klarar uppvärmningen ensam
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 21 januari 2010, 09:44:33 »


Hur är pumpen dockad mot pannan? Vvx, slinga, direkt? Vilken höjd i tanken är den dockad på? Vilken höjd sitter elpatronerna på? Frågvis? Ja, men det beror på att jag själv står inför valet att docka en LVVP mot en 'urgammal' panna...


Du kan docka en Ved/Pellets/El/Olje-panna enligt bifogad bild, om du gillar CTC Eco Air och köper en CTC EcoLogic.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 21 januari 2010, 09:05:24 »

Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.

Det är nog sant tyvärr. Det är nackdelen med det hela. Men herregud bara att läsa forumen om helt nya installationer som inte fungerar och ingen hjälp......
Så det skiter sig oavsett nyinstallation eller dockning på gammal utrustning.

Jag har inte kännt detta problemet. Min installatör har varit oerhört lyhörd för allt. Vill ni ha namnet PMa mig för jag tror inte att man får göra reklam här. OBS jobbar INTE där men jag jobbar med folk som turistbusschaufför och hade jag bara varit hälften så tillmötesgående som min installatör så hade det varit för vänligt mot mina gäster :) och jag är oerhört trevlig för jag leder tackbrevsligan på jobb ;)

Ja ja vi ska inte anklaga alla installatörer givetvis. Mina rader bygger på generell uppfattning och egen erfarenhet via bekantskapet. Det är synd att många förstör för de verkligt duktiga seriösa folket. Men så är det inom alla branscher även inom radio tv branschen under min verksamma tid som tv-tekniker.

Mycket viktigt att framföra beröm gentemot personer som gjort bra jobb.
Fick sällan beröm direkt utan bara via rykten...Däremot skit fick man höra direkt.... :)
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 20 januari 2010, 23:05:53 »

Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.

Det är nog sant tyvärr. Det är nackdelen med det hela. Men herregud bara att läsa forumen om helt nya installationer som inte fungerar och ingen hjälp......
Så det skiter sig oavsett nyinstallation eller dockning på gammal utrustning.

Jag har inte kännt detta problemet. Min installatör har varit oerhört lyhörd för allt. Vill ni ha namnet PMa mig för jag tror inte att man får göra reklam här. OBS jobbar INTE där men jag jobbar med folk som turistbusschaufför och hade jag bara varit hälften så tillmötesgående som min installatör så hade det varit för vänligt mot mina gäster :) och jag är oerhört trevlig för jag leder tackbrevsligan på jobb ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2010, 22:50:38 »

Jag har varit supernöjd med fast kond under de 5 år jag kört L/V men den här vintern har det inte funkat något vidare.
Nu när det varit riktigt kallt och jag behövt ha elpatronen på för att få tillräcklig framlednings temp så kan jag inte kräma på elpatronernerna för att jag har så dålig skiktning.   Ställer jag elpatronerna på 55 så har jag typ 52 i botten och så stannar vp.....
När hela familjen har dushat så faller tanktempen enormt.  Springa ner och sätta på elpatronerna   huvuddunk huvuddunk   kör jag på balanstempen så går elpatronen onödigt mycket trots att det är varmt i huset.  Vp klarar sig utmärkt ner till-10 men blir det kallare börjar problemet.     
Det är en billig lösning som ger stor besparing   men vill man ha komfort och alldrig behöva tänka på grejerna   så skall man ha elpannan som är till för vp.  /eller ecologic/smo 10
Själv kommer jag nog installera en vvm 300 till sommarn

Hur är pumpen dockad mot pannan? Vvx, slinga, direkt? Vilken höjd i tanken är den dockad på? Vilken höjd sitter elpatronerna på? Frågvis? Ja, men det beror på att jag själv står inför valet att docka en LVVP mot en 'urgammal' panna...
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 januari 2010, 22:21:40 »

Jag har varit supernöjd med fast kond under de 5 år jag kört L/V men den här vintern har det inte funkat något vidare.
Nu när det varit riktigt kallt och jag behövt ha elpatronen på för att få tillräcklig framlednings temp så kan jag inte kräma på elpatronernerna för att jag har så dålig skiktning.   Ställer jag elpatronerna på 55 så har jag typ 52 i botten och så stannar vp.....
När hela familjen har dushat så faller tanktempen enormt.  Springa ner och sätta på elpatronerna   huvuddunk huvuddunk   kör jag på balanstempen så går elpatronen onödigt mycket trots att det är varmt i huset.  Vp klarar sig utmärkt ner till-10 men blir det kallare börjar problemet.     
Det är en billig lösning som ger stor besparing   men vill man ha komfort och alldrig behöva tänka på grejerna   så skall man ha elpannan som är till för vp.  /eller ecologic/smo 10
Själv kommer jag nog installera en vvm 300 till sommarn
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 18:41:14 »

Thumbsup Tack Carl N. Det man tillägga också är att förmodligen inom några år finns ännu effektivare system och förhoppningsvis enkla också. Då kan en investering på 100K kännas lite förtretligt om man inte måste investera så mycket.
Anser att frågeställaren inte behöver investera så mycket. Inte jag heller för all del och det gjorde jag inte.... *vinkar*
Det lär ju alltid komma något som är billigare och bättre om man väntar tillräckligt länge. Finns det anledning att tro att det är något revolutionerande på gång? Fysikens lagar lär ju inte ändras, men det är klart att verkningsgraden alltid kan förbättras.

I rätt ögonblick....Kolla den nya tråden...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30098.new;boardseen#new

Du kan få råd av den killen förhoppningsvis. Bortse nu från tempproblemen han har.
Skrivet av: Ziggy
« skrivet: 20 januari 2010, 14:18:39 »

Thumbsup Tack Carl N. Det man tillägga också är att förmodligen inom några år finns ännu effektivare system och förhoppningsvis enkla också. Då kan en investering på 100K kännas lite förtretligt om man inte måste investera så mycket.
Anser att frågeställaren inte behöver investera så mycket. Inte jag heller för all del och det gjorde jag inte.... *vinkar*
Det lär ju alltid komma något som är billigare och bättre om man väntar tillräckligt länge. Finns det anledning att tro att det är något revolutionerande på gång? Fysikens lagar lär ju inte ändras, men det är klart att verkningsgraden alltid kan förbättras.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 13:10:58 »

 Thumbsup Tack Carl N. Det man tillägga också är att förmodligen inom några år finns ännu effektivare system och förhoppningsvis enkla också. Då kan en investering på 100K kännas lite förtretligt om man inte måste investera så mycket.
Anser att frågeställaren inte behöver investera så mycket. Inte jag heller för all del och det gjorde jag inte.... *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 januari 2010, 12:30:29 »

Det finns jättemånga kompletta anläggningar med både VP och anpassad innerdel som funkar utmärkt, till detta forum söker sig väl de som fått problem.

Men det blir dyrare att skaffa en sån komplett anläggning, runt 100 kkr kostar det normalt.

Hultas lösning kostar mindre och ger lite mindre besparing, räknar man direkt på återbetalningstid så betalar sig en sån anläggning snabbare men på längre sikt, t ex 20 år, så tror jag en komplett anläggning med flytade kondensering är mer ekonomisk.

Så enligt er: Vilka är de viktigaste frågorna att besvara inför en investering i L/V VP. Vad måste jag ha koll på innan köpbeslut?

Det är bra att veta hur varmt vatten du måste shunta fram när det är som kallast ute, behöver du mer än 50-55 ºC så är värmesystemet olämpligt för värmepump. Du bör också ha en bra uppfattning om husets energibehov, och se upp med att vissa installatörer gärna erbjuder för klena grejor.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 11:13:52 »

 *vinkar* Välkommen till verkligheten! :)
Du vill ha en enkel lösning? Då bortfaller dagens avancerade ingenjörs"lösningar"
Ska fundera lite.

Yeov en sådan panna skulle jag vilja ha! Precis lagom mycket vatten i pannan och lagom stor beredare.
Jag skulle koppla framledning till anslutningen expansionskärl, retur från antingen hetvattensuttag i botten eller avtappningsventilens anslutning. så är gjort på min panna.

9kw elpatron blir onödigt stort då tillskott behövs, koppla ur och använda endast 4.5kw.
På ex. Nibe kan man koppla via hjälprelä (kontaktor) så att pumpen kallar på eltillskott när det krävs.
Enda problemet blir nog att lösa hur man kopplar så att elpatronen höjer tempen i pannan till önskad varmvattentemp efter det pumpen stannat. Vid kalla dagar klarar nog inte pumpen fullt upp till 52-58gr.
Det går att lösa.

kostnad max 50000:_ beroende på pump fabrikat och effekt. En laddpump måste till och avstängningsventiler samt smutsfilter.

Avluftning sker lätt via expansionskärlet.

Hur mycket el som sparas, vet ej men åtminstone hälften. Min pump förbrukade 560kw under det kalla december. så pga större hus och beredare så kanske 1000kw åtgår en månad och mycket mindre vid varma årstiden.

Skrivet av: Ziggy
« skrivet: 20 januari 2010, 11:03:59 »

Jag hittade till detta forum från poolforum.se eftersom jag nyligen gått igenom en smärtsam inköpsprocess av utespa. Den branschen känns full av skojare och det tog mycket tid och kraft att hitta rätt produkt och rätt sälajre. Till slut blev vi dock riktigt kloka och tack vare det forumet så är vi supernöjda med det spa vi köpte och får en massa tips om skötsel etc.

Nu trodde jag i min enfald att detta med värmepumpar var en, i förhållande till spabranschen, mogen bransch med tydliga erbjudanden och en "enklare" beslutsprocess och framförallt mindre krångel när det gäller själva produkten. Av kommentarerna i tråden och andra poster, så får jag samma känsla som inför spaköpet. Jag måste nog "gå hela vägen" och skaffa min egen kunskap om VP, installationer, skötsel, etc.

Så enligt er: Vilka är de viktigaste frågorna att besvara inför en investering i L/V VP. Vad måste jag ha koll på innan köpbeslut? Siffran 100.000 kr för investering känns rimlig om jag kan spara 10-15 kwh per år.

/Ziggy
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 10:25:54 »

Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.

Det är nog sant tyvärr. Det är nackdelen med det hela. Men herregud bara att läsa forumen om helt nya installationer som inte fungerar och ingen hjälp......
Så det skiter sig oavsett nyinstallation eller dockning på gammal utrustning.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 10:23:31 »

selgere som mente at å bytte ut oljepannen jeg hadde før mot l/v eller v/v ville ikke være bra fordi jeg hadde tynne drålige rør og små radiatorer fikk meg faktisk til å rive ut alt for å bygge nytt, i gulvene og leve med en luft/luft og el fram til det er ferdig.

Jeg ANGRER fordi jeg har pratet med en som hadde akkurat likt hus og system, satt inn ivt og den klarte seg utmerket alene ved -28 og makset vel med eltilskudd 65 grader på turvannet.  Det holdt det. Selv om han hadde shuntet 70-80 grader før, hadde nok termostatene på radiatorene skrudd seg av til tider før, nå måtte de såt på max hele tiden. dvs. raditorene ble aldri kalde, men jevn varme holdt huset varmt likevel.

Det andre er at det å koblet en rimelig l/v til den gamle olje og el pannen (12kwh el) hadde fungert helt bra, under -20 måtte jeg kjørt på ren el eller olje, men det er kangskje 2 uker tilsammen på et helt år. 

Så selgere er noe drit til tider...

Tack för det! Bekräftar lite vad jag skrivit. *vinkar*
Skrivet av: 6wood6
« skrivet: 20 januari 2010, 09:39:00 »

selgere som mente at å bytte ut oljepannen jeg hadde før mot l/v eller v/v ville ikke være bra fordi jeg hadde tynne drålige rør og små radiatorer fikk meg faktisk til å rive ut alt for å bygge nytt, i gulvene og leve med en luft/luft og el fram til det er ferdig.

Jeg ANGRER fordi jeg har pratet med en som hadde akkurat likt hus og system, satt inn ivt og den klarte seg utmerket alene ved -28 og makset vel med eltilskudd 65 grader på turvannet.  Det holdt det. Selv om han hadde shuntet 70-80 grader før, hadde nok termostatene på radiatorene skrudd seg av til tider før, nå måtte de såt på max hele tiden. dvs. raditorene ble aldri kalde, men jevn varme holdt huset varmt likevel.

Det andre er at det å koblet en rimelig l/v til den gamle olje og el pannen (12kwh el) hadde fungert helt bra, under -20 måtte jeg kjørt på ren el eller olje, men det er kangskje 2 uker tilsammen på et helt år. 

Så selgere er noe drit til tider...
Skrivet av: overlander
« skrivet: 20 januari 2010, 09:28:35 »

Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 06:14:33 »


Andra fabrikat får andra berätta om. Ctc kräver ecologic systemet som fördyrar.

Vill du ha fast kondensering, dvs en förbestämd vattentemp som VP jobbar mot oavsett utomhustemp, behöver du INTE köpa till CTC EcoLogic. I CTC EcoAir finns en enklare styrning inbyggd som klara fast kondensering

Det nämndes inte att Ctc EcoAir bara klarar minus 10grader men med ecologic minus 15. Enligt info förra året hur det är i år vet jag inte. ;D
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 06:11:08 »

Är rätt nyfiken på om alla som kör flytande kondensering har provat fast kondensering och jämfört förbrukning.
Nu pratar jag vintertid och UTAN el-tillskott för bättre jämförelse.
Bergvärme givetvis undantaget pga funktion även under minus 20.

Vid flytande kondensering arbetar pumpen direkt mot radiatorerna med risken för många start och stopp samt knäppande radiatorer och rör. Ja problemet existerar nog bara vid varma dagar.
Men jag ska prova flytande kondensering när varmare dagar kommer, det är bara att ansluta en innegivare till pumpen. Bara för jämförelsens skull.
Pannans temp kommer då att variera mycket liksom elementens pga pumpen värmer pannan direkt utan växelventiler. Ändock skoj att jämföra.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 januari 2010, 00:17:06 »

Jag tjänar 30% även på den kalla årstiden... max temp är 42 grader och jag har klarat mig med 100 kwh tillskott i år.
då var det två dygn med -28 som VARMAST, och 14 dar med ett snitt på ca -20 grader!!!
Med andra ord pumpen jobbar med 42 grader om det är -25-30 grader kallt, annars med lägre framledning.

Skrivet av: hulta
« skrivet: 19 januari 2010, 22:16:44 »

Är det problemfritt du vill ha så kasta ut den gamla elpannan och satsa på ett system med utedel och inedel som fungerar bra ihop, Instalerat av en instalatör som verkar seriös och engagerad fråga runt bland granar och bekanta i samma stad vilken dom rekomenderar.
Lycka till Thumbsup

Nibe var seriösa och ville "lura" på mig en ny innerdel men jag lyssnade inte på det örat! :)
Är glad för det nu med tanke på hur bra det fungerar utan automatik....Ja shunt automatik har jag men det hade jag innan....
Finns seriösa installatörer? Får inte det intrycket av att läsa forumen här..... >:(
30% på flytande? Ja kanske under varma årstiden men under kalla tiden skit samma.

Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....
Skrivet av: overlander
« skrivet: 19 januari 2010, 21:22:03 »

Är det problemfritt du vill ha så kasta ut den gamla elpannan och satsa på ett system med utedel och inedel som fungerar bra ihop, Instalerat av en instalatör som verkar seriös och engagerad fråga runt bland granar och bekanta i samma stad vilken dom rekomenderar.
Lycka till Thumbsup
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 januari 2010, 18:24:56 »

Flytande kondesnering kostar väl  inget extra det följer med pumpen...

Skillnaden i verkningsgrad kan vara mera än 30%!
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 19 januari 2010, 18:04:27 »

Allt går att koppla ihop. Kolla med flera installatörer och olika märken precis som det står i ett tidigare inlägg i tråden. Ta det som blir bäst för ditt hus men viktigt att kolla med mer än 1 installatör och mer än 1 märke. Sedan kommer ju alltid frågan om man ska ha vatten ut i utedelen lr om man ska undvika det. Inget vatten ut betyder att det inte kan frysa och ev frysa sönder vid ett eventuellt strömavbrott. som andra har sagt här så är ju golvvärme idealiskt för värmepump.
Skrivet av: Ziggy
« skrivet: 19 januari 2010, 17:42:54 »


Tack för många kloka synpunkter. Faktum är att jag börjar förstå en hel del tack vare er  Thumbsup.


Är pannan felfri så behåll den så länge och skaffa pump med tillräcklig effekt för värmebehovet huset behöver.
Billig installation och lägg undan pengar för ny innedel i framtiden.

Min första plan var att att behålla min nuvarande c:a 12 år gamla elpanna (TMV Pannan, Attack 2000 El) som både producerar varmvatten för dusch, disk etc. och givetvis varmvatten för golvvärme och radiatorer, samt att koppla in VP för att generera extra värme. Dock så sa säljaren som var på hembesök att "det går inte". Därav att jag nu då tänker byta ut hela rasket. Men menar ni att säljaren har "fel" och att jag kan köra en VP separat? Jag trodde att dessa båda komponenter, panna och VP jobbade ihop för att säkerställa en problemfri värme och varmvatten.

Väljer man fast eller flytande kondensering en gång för alla, dvs. är det olika modeller, eller är det en inställningssak?

Mitt primära intresse är att det skall vara bekvämt och förutsägbart, speciellt med tanke på att regleringen av värmen i mina 3 olika system är tillräckligt komplicerad. Den tredjedel som värms upp av radiatorer är inte så kritisk eftersom jag har en vedkamin i den delen som vi mest eldar i för mysfaktorn, men den ger såklart rejält värmetillskott om man så vill.

/Ziggy
Skrivet av: hulta
« skrivet: 19 januari 2010, 10:00:02 »

Fast kondensering är fast temperatur. Flytande kondensering är varierande temp efter husets värmebehov.

Fast kondensering: Pannan har samma värme i stort sett och el-patron höjer vid behov så varmvattnet får rätt temp. Exempel pump ger 50gr elpatron höjer till 55-60gr

Flytande kondensering: Pumpen arbetar i huvudsak mot elementen och husets värmebehov. Elpatron i pannan får då värma allt vatten till varmvattnet.
Går att få pumpen att värma vattnet i pannan också men ytterligare grejor som komplement. Styrelektronik växelventiler m.m.

Slutsats: Fast kondensering billigast att ansluta utan massa "prylar" extra.
ekonomi? Kanske något sämre verkningsgrad men ganska så försumbart med tanke på hur dyrt det blir med automatiken..... :)

Är pannan felfri så behåll den så länge och skaffa pump med tillräcklig effekt för värmebehovet huset behöver.
Billig installation och lägg undan pengar för ny innedel i framtiden.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 januari 2010, 00:53:59 »

Klart man ska använda värmepumpen till rubbet, all värme och varmvatten.

Men kolla först om du har lämpliga radiatorer. Det nämndes här längre ned.
Om dom har nog stor värmeavgivande yta så att lämplig värmekurva kan användas (låg tempradiatorer) så är äldre radiatorer MERA lämpade för värmepumpdrift!!!
Detta pga av sin stora vattenvolym som gör att pumpen trivs som fisken i vattnet  ^-^

Läs lite här också om du har lust.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0

Skrivet av: pi.r
« skrivet: 18 januari 2010, 23:31:08 »

Det känns ändå som att man kan spara betydligt mer energi genom att låta VP'n värma allt vatten istället för bara golvvärmeslingorna. Även om man får lite sämre verkningsgrad på pumpen så måste det väl vara bättre än att 2/3 av värmen + allt tappvarmvatten värms av elpannan med COP 1.0?
Har du eller jag missuppfattat proportionerna?
  • Var det inte 1/3 av huset som hade radiatorvärme? - Alltså 2/3 av värmebehovet med golvvärme från VP...
  • Med förvärmt varmvatten ger VPn även ca 2/3 av varmvattnet...
Eller..?
Låt VPn göra det den är bra på: värma så mycke som möjligt till låg temp.
Låt El-pannan göra vad den är bra på: värma resten till hög temp.

Men om det lönar sej hänger ju åxå på förutsättningen att radiatorerna helst ska dra mindre än 1/3, och att man inte tar ett varmt bad 2 ggr om dagen... Jag ville bara peka på ett alternativ...

---

LL är ju inte heller bästa komfort, så att byta raddar är ju i alla fall trevligare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 januari 2010, 22:33:26 »

Det känns ändå som att man kan spara betydligt mer energi genom att låta VP'n värma allt vatten istället för bara golvvärmeslingorna. Även om man får lite sämre verkningsgrad på pumpen så måste det väl vara bättre än att 2/3 av värmen + allt tappvarmvatten värms av elpannan med COP 1.0?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 18 januari 2010, 22:30:32 »

Så mycket skiljer det inte i efiktivitet att det lönar sig med l/l i rad delen.
Byt helre ut dessa radiatorer till störe så kan man köra golv värme temp på dessa.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 18 januari 2010, 22:14:46 »

Eftersom värmepumpar arbetar effektivare vid låga radiatortemperaturer är dom ypperliga för golvvärme. Du skulle kunna överväga att bara köra LV-pumpen på golv-slingorna, och låta befintlig el-panna fortsätta att värma dina radiatorer. Om energibehovet på radiator-delen är relativt litet i förhållande till golv-slingorna, och om framlednings-temperaturen till radiatorerna är hög, kommer man att tappa mycke av effektiviteten i LV-pumpen om den även ska mata radiatorerna.

Den enklaste lösnigen kan vara att låta LV-pumpen gå med flytande kondensering direkt på golv-slingorna (utan VV-beredare). Ännu bättre är att dessutom ha en liten tank i serie med golvslingorna (fortfarande flytande kondensering). Tanken har man för att förvärma varmvatten som sedan spetsvärms i din nuvarande el-panna.

Sen skulle du kanske kunna komplettera med en LL-pump i din radiatorvärmda del.

Flytande kondensering:
Värmepumpen värmer radiatorvattnet direkt. (kondenserings-)temperaturen på pumpens varma sida varierar med framlednigstemperaturen. - Effektivaste sättet att arbeta för en VP.

Fast kondensering:
Värmepumpen värmer en vattentank till fast temperatur, ofta ca 55°C. Radiatorerna matas från tanken med lagom framlednigstemperatur via en chunt-ventil. - Mindre effektivt, men enkelt sätt att få både varmvatten och värme
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 18 januari 2010, 20:45:20 »

Den enda uppenbara anledningen till att det kan fungera mindre bra är om man har ett sk. hög temp system. De vanligaste typerna av värmepumpar för villor gillar låg framledningstemperatur. Golvvärme brukar därmed fungera bra, eller om du har stora vattenradiatorer som kan avge hög effekt trots låg temperatur i framledningen.

Börja med att mäta din framledningstemp nu när det är kallt. Ligger den på <45 ºC vid -15 ºC kommer det fungera mycket bra. Ligger den högre runt 55 ºC vid -15 ºC funkar det OK, här ligger min huskurva (beror på var i landet du bor, dvs kanske sällan det är så kallt). Behöver du ännu högre temp börjar det fungera sämre, då el-spets måste användas tidigare och pumpen kanske börjar stängas av pga för hög temp på returen från radiatorerana

Både effekt på pumpen och behov av hög framledningstemp påverkar inkoppling av el-spets. Även de allra största pumparna har ofta en gräns på max 55 ºC i framledning, detta leder till inkoppling av el-spets även om pumpen inte går 24/7 /(för fullt), om behovet är >55 ºC.

Utöver detta ger ofta en högframledningstemp även en högreturtemp, detta kan medföra att pumpen stängs ned pga av att de inte kan jobba med för hög temp på returen. (Ex- CTC stänger ned vid en retur på 44 ºC vid -15 ºC (Vill jag minnas utan att kolla i manualen))
Skrivet av: overlander
« skrivet: 18 januari 2010, 20:32:16 »

Borde funka utmärkt med luft vatten i skåne men undvik fast kondensering=(Fast temperatur på framledning) välj istälet flytande kondenserig=(Framledning som anpassar sig efter rådande utetemp samt ev innetemp) som ställs in på det värde raddiator kretsen behöver.
Kolla På maskiner uttan vatten i utedelen typ Nibe split daikin mfl.
Skrivet av: Ziggy
« skrivet: 18 januari 2010, 18:56:33 »

Hej

som sagt nybörjare.... Tack för svar, förstår inte riktigt detta med fast eller flytande kondensering. Eftersom jag har både golvvärme och radioatorer så har jag fått kompromissa med hur varmt det utgående vattnet är, skall ju vara varmare för radiatorer och inte fullt så varmt för golvvärme. Det har dock VVS killen ställt in när vi satte in nuvarande elpanna (Attack2000) för c:a 12 år sedan (i samband med en mer omfattande renovering av byggnaden).

Det jag undrar över är helt enkelt om en ny elpanna med L/V VP skulle fungera som "motor" i mitt värmesystem på samma sätt (fast energieffektivare) som min nuvarande och om jag kan räkna med den besparing på förbrukningen som man kan förvänta sig, runt 50% enligt säljaren. Jag har fått en offert på CTC Ecoair 107 och Eco El 1550, inkl. installation, skrotning av befintlig  och ROT avdrag på 96.500 kr.

/Ziggy
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 18 januari 2010, 17:47:09 »


Andra fabrikat får andra berätta om. Ctc kräver ecologic systemet som fördyrar.

Vill du ha fast kondensering, dvs en förbestämd vattentemp som VP jobbar mot oavsett utomhustemp, behöver du INTE köpa till CTC EcoLogic. I CTC EcoAir finns en enklare styrning inbyggd som klara fast kondensering
Skrivet av: hulta
« skrivet: 18 januari 2010, 17:01:36 »

Hej!
Ska du ha ett komplett system med flytande kondensering så bör man, precis som du gör, undvika termostater o dyligt. Bättre upp att försöka åstakomma en bra värmefördelning med fasta instrypningar och styra värmen med framledningstemp på radiatorvattnet. Låter bra att du redan har vana i att fördela värmen genom manuella instrypningar.

Däremot så styr VP:n värmen inne med att variera framledningstemp, man ställer in en kurva där en viss utetemp motsvarar en viss framledningstemp som VP:n styr emot, detta ingår normalt i VP:ns reglersystem. Detta kan kompletteras med en innegivare till VP:n som justerar framledningstemp om innetemp avviker från den inställda.

Sen är det bra om ditt värmesystem klarar att hålla huset varmt vid rätt låga framledningstemperaturer.

Är inte fast kondensering det bästa ihop med gammalt system? Tänker på gamla högtempsradiatorer. Flytande kondensering är nog bättre ihop med moderna radiatorer.

Fördelen med fast kondensering är att blir lätt att docka på befintligt system och sedan låta automatiken i pumpen sköta tempen till pannan. Pratar Nibe nu som har den elektroniken ute i pumpen som möjliggör detta utan att köpa till inne elektronik.
Andra fabrikat får andra berätta om. Ctc kräver ecologic systemet som fördyrar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 januari 2010, 15:42:18 »

Hej!
Ska du ha ett komplett system med flytande kondensering så bör man, precis som du gör, undvika termostater o dyligt. Bättre upp att försöka åstakomma en bra värmefördelning med fasta instrypningar och styra värmen med framledningstemp på radiatorvattnet. Låter bra att du redan har vana i att fördela värmen genom manuella instrypningar.

Däremot så styr VP:n värmen inne med att variera framledningstemp, man ställer in en kurva där en viss utetemp motsvarar en viss framledningstemp som VP:n styr emot, detta ingår normalt i VP:ns reglersystem. Detta kan kompletteras med en innegivare till VP:n som justerar framledningstemp om innetemp avviker från den inställda.

Sen är det bra om ditt värmesystem klarar att hålla huset varmt vid rätt låga framledningstemperaturer.
Skrivet av: Ziggy
« skrivet: 18 januari 2010, 15:02:39 »

Hej

Nybörjare här....

jag bor i Skåne i en gammal avstyckad gård från c:a 1850 i 1,5 plan. Bottenvåningen är c:a 100 kvm och har en öppen planlösning även med öppet mellan våningsplanen c:a 20 kvm. Vi har idag vattenburen elvärme och gör av med förhållandevis mycket el, minst 30.000 kwh.

Vi har vattenburen elvärme. Det finns 3 st separata cirkulationssystem; 1) - radiatorer på halva bottenvåningen, 2) golvvärme i kök och badrum, samt 3) - golvvärme på ovanvåningen. Det finns alltså 3 st av varandra oberoende cirkulationspumpar. Rumsgivare och annan ”automatik” saknas fullständigt. Värmen reglerar jag helt enkelt manuellt med shunten till det utgående systemet (gemensamt för alla 3 cirkulationssystemen). Kök och badrum står alltid på fullt och så skruvar jag lite på radiatorerna samt cirkulationspumpen på ovanvåningen för att få någorlunda jämn temperatur i hela bostaden.

Nu till min fråga: När jag läser på forumet så läser jag mycket om givare, automatik, kurvor, mm. och undrar om jag med tanke på mitt ”röriga” värmesystem skulle kunna dra nytta av en Luft/Vatten VP. Kan jag helt enkelt byta ut min befintliga elpanna mot en ny med L/V pump som värmekälla och fortsätta ”skruva” som hittills? Kan jag räkna med att få ut samma besparingseffekt trots att värmeregleringen är helt ”manuell”?

Visserligen skulle jag uppskatta termostater och automatik, men jag kan inte riktigt se det framför mig att få alla dessa komponenter att fungera tillsammans. De olika systemen har tillkommit vid olika tidpunkter och har inte mycket gemensamt.

/Ziggy

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!