Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny husgrund beställd - vilken luftvattenpump ska jag välja?  (läst 1470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeHus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jag är ny på detta forum. Så mycket info att man blir lite förvirrad. Ledsen därför att jag ställer en rudimentär fråga.
Vilken luft vatten pump bör jag välja? Jag har läst in mig lite och fastnat för luftvatten dÃ¥ jag inte är  beredd pÃ¥ investeringen som bergvärme innebär just nu variefall. Tyvärr.

Jag har precis köpt en husgrund från Tjällden och har med dem beställt ett golvvärme system från Termotech.
Som jag förstod det innan sÃ¥ var det bara att välja och vraka bland leverantörerna av luftvärmepumpar men när jag nu läser pÃ¥ detta forum känner jag mig mer osäker. Finns det annat att ta hänsyn till. Behöver jag tänka pÃ¥ framledningstemperatur och sÃ¥nt. 

Om leverantörerna är likvärdiga tänker jag givetvis gå på pris men har svårt att ställa rätt frågor till leverantörerna.
Min andra fråga är - vem ska installera pumpen. Ska samma firma som lägger golvvärmen göra det? Har någon praktisk erfarenhet av att det kan bli problem med ansvar annars. Så när firman som ska koppla in pumpen kommer och säger - "men detta är inte vårt ansvar - det är fel på golvvärmen?"

Tacksam för all hjälp jag kan få att ta detta svåra beslut.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ta in priser så ser du att det inte skiljer så mycket till bergvärme fast det skiljer inte mycket i driftkostnad heller i alla fall inte söderut och man slipper en ful utedel. Om 20 år när du ska byta vp kommer bergvärme bli billigare eftersom du kan använda samma hål igen och det finns vissa som tror att en berg vp håller längre än luft vatten men det är nog inget man ska räkna med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Jag har precis köpt en husgrund frÃ¥n Tjällden 

Tycker du ska satsa på väggar och tak innan värmepump Thumbsup



sorry, kunde inte låta bli a:gl

Det är inte så att du kan lägga ner ytjordvärme? Om du ska ha dit grävare för att förbereda för grunden så kanske det är ett alternativ.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!