Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rego 800, avancerad meny, tillskott inställningar - vad betyder?  (läst 11874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Okej, då är jag med på problemet du hade/har.
Visst det är ju inte optimalt, men det är väl inte märkbart i inomhus klimatet?

Jag har min T1 också efter volymtanken och vill nog påstå att det fungerar som hos dig efter kl4. Visst är det lite svaj på T1, men det handlar om några grader när tillskottet och shunten jobbar.

Thalle, ett stort tack för dina uttömmande svar!!! Hur har du fått dessa kunskaper?
SÃ¥ lite, det är bra med en kompis som jobbat pÃ¥ IVT  ;)
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Mitt problem var att jag innan kl 04 hade svängningar på T1 på upp till 8-9 grader. Svängningarna på till-luften kändes i sovrummet, ibland kall-luft och ibland varm och go luft. Inte så behagligt faktiskt, även om det inte är någon större luftström det handlar om.

Imorgon skall jag flytta tillbaka T1 till efter volymtanken och börja experimentera med gångtidförlängning. Dvs öka värdena på shunt öppna och stänga, samt slå av värmepumpen och köra på eltillskott :o

Gångtidsförlängning? Det borde ju faktiskt heta gångtidsförkortning. Man förkortar ju shuntens gångtid.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 22:41:26 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Mycket intressant diskussion. Jag tror att jag förstår gångtiderna. Hur regleras tillskottet och vad betyder "ramptiderna"? När min pump behöver tillskott ger patronerna full effekt upp till ca 56 grader därefter sjunker temperaturen för att stabiliseras ett antal grader över börvärdet. Hur fungerar denna reglering och vilken betydelse har ramptiderna?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Om jag har förstått rätt (mha detta forum) så bestämmer ramptid öka under hur lång tid eltillskottet skall öka till max.

Dvs om du har "ramptid öka" satt till 30 minuter ökas eltillskottet efterhand under 30 minuter till max inställt värde nås.
Ramtid minska är samma sak fast då är det ju minska.

Jag har satt ramptid öka till max tillåtna värde, 30 minuter om jag kommer ihåg rätt. Ramtid minska har jag satt till minsta värdet, vad det nu är.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 22:51:35 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Tack för svaret! Det låter rimligt. Frågan är vad och vilka parametrar som reglerar när och hur mycket tillskottet ska kopplas in?

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Mitt problem var att jag innan kl 04 hade svängningar på T1 på upp till 8-9 grader. Svängningarna på till-luften kändes i sovrummet, ibland kall-luft och ibland varm och go luft. Inte så behagligt faktiskt, även om det inte är någon större luftström det handlar om.
Okej, så pass.
Imorgon skall jag flytta tillbaka T1 till efter volymtanken och börja experimentera med gångtidförlängning. Dvs öka värdena på shunt öppna och stänga, samt slå av värmepumpen och köra på eltillskott :o
Morgondagen räddad hör jag.  :)
Gångtidsförlängning? Det borde ju faktiskt heta gångtidsförkortning. Man förkortar ju shuntens gångtid.
Med tanke på default värdet, så ja.
Tack för svaret! Det låter rimligt. Frågan är vad och vilka parametrar som reglerar när och hur mycket tillskottet ska kopplas in?
När timern för tillskottet räknat ut styrs tillskottet mot sin stopptemp, dvs stopptemp T3 inställningen (default 55ºC). Shunten börjar jobba först när dess tidsfördröjningstimer räknat ut. Detta för att få upp lite temperatur i tanken.
Tillskottstimern börjar räkna när :
1. T1 ligger under startnivå för kompressor.
2. T1 ligger mellan start och stopp och om T1's medeltemp är lika med eller minskande under 30 sek.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Shunten börjar jobba först när dess tidsfördröjningstimer räknat ut. Detta för att få upp lite temperatur i tanken.

Om jag har fattat korrekt är värdet på parametern "begränsningstid" den tid som denna timer börjar räkna ned ifrån?

Eller anger parametern "begränsningstid" i menyn "Tillskott inställningar" pulslängden för shunt öppna respektive shunt stänga? I ditt exempel i denna tråd har du angivit denna pulslängd som 20 sekunder.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Shunten börjar jobba först när dess tidsfördröjningstimer räknat ut. Detta för att få upp lite temperatur i tanken.

Om jag har fattat korrekt är värdet på parametern "begränsningstid" den tid som denna timer börjar räkna ned ifrån?

Eller anger parametern "begränsningstid" i menyn "Tillskott inställningar" pulslängden för shunt öppna respektive shunt stänga? I ditt exempel i denna tråd har du angivit denna pulslängd som 20 sekunder.
När jag bläddrat igenom menyerna är det inte helt självklart vilken som avses med avseende på benämning.
Men i timer listan så har du iaf "Fördröjning av shuntreglering". Du kan ju ändra begränsningstiden och se om denna ändrar sig.

Vad jag förstått så går inte pulstiden att ändra.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
VERKLIGEN STORT TACK Thalle!
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2010, 20:03:12 »
Efter jobbet idag flyttade jag tillbaka T1 efter volymtanken och satte shunt öppna och stänga till 4. Fixade därefter en del annat.

Duschade och läste gonattsaga för sonen.  Skulle in i tvättstugan för att fixa nÃ¥got och hörde att shunten jobbade - VP kallade pÃ¥ eltillskott efter duschen.

Tog fram klockan och mätte. Man hör reläklicken i pannans styrkort. Shunten öppnar nu i fem sekunder och är stilla i 15 sekunder, vilket motsvarar värde 4. Dvs 20/4 = 5 sekunders gångtid.

TACK Thalle! Detta innebär att jag nu kan justera shunten så att eltillskott och T1 blir jämnare utnyttjat. Detta måste utprovas. Börjar med värdet 4 och ser vad det leder till.

Uppdaterade min realtidshistorik för att visa shuntningen. http://franzens.nu/statlink/WebRpt.html
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 20:10:59 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
hmm, kan det vara så att vi har olika benämningar på inställningarna? Jag har benämningen "Öppna begränsningstid" under tillskott och shuntinställningar. Denna är ställd på 20 s. Det är väl den tid shunten arbetar vid öppna eller stäng signal?

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: VERKLIGEN STORT TACK Thalle!
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2010, 20:45:28 »
TACK Thalle! Detta innebär att jag nu kan justera shunten så att eltillskott och T1 blir jämnare utnyttjat. Detta måste utprovas. Börjar med värdet 4 och ser vad det leder till.

Kul att du ser resultat.
Man lär sig själv genom att hjälpa andra. Intressant att grotta ner sig lite i detaljerna ibland.

hmm, kan det vara så att vi har olika benämningar på inställningarna? Jag har benämningen "Öppna begränsningstid" under tillskott och shuntinställningar. Denna är ställd på 20 s. Det är väl den tid shunten arbetar vid öppna eller stäng signal?
Jag vet att olika versioner av Regon kan ha lite olika rubriker och val. Här kanske är en sådan.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!