Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DAIKIN eller Mitsubishi?  (läst 14804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LG_H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
DAIKIN eller Mitsubishi?
« skrivet: 10 december 2010, 23:21:15 »
Hej.

Skall förmodligen byta ut två stycken luft/luftpumpar av märket Panasonic i fritidshuset i härjedalen. Det är ett sutteränghus med övervåning på 110 kvadrat och en underåning på 70kvadrat. Står och väger mellan Daikin och Mitsubishi. Har fått goda vittsord om Mitsubishi eftersom en god vän har en sådan och är oerhört nöjd vad gäller allt. Någon som kan säga bu eller bä om vad man skall välja? Tacksam för respons.

Mvh.

Utloggad UffeTrader

  • Mitsubishi rules
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har insett att LL-Värmepumpar är jäkligt bra!
    • HOPPECKE NiCd Batterier
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 09:31:05 »
Hej,

Jag har totalt fem L/L maskiner där alla är hyfsat nya.(Fyra olika byggnader) En Panasonic 12a, två identiska Daikin FTXS25, en ME 25 samt en ME35a.
Om jag hade vetat vad jag nu vet, så hade jag nog köpt Mitsubishi för hela slanten.
Daikinerna är helt enkelt lite för små för mitt behov, där den ena sitter i ett isolerat garage på 35 kvm. Den orkar inte med. Och då får man följdproblem med isbildning på utedelen, då avfrostningen inte fungerar som tänkt.
Mitt råd är att du noga ser efter vilka effekter du har på de maskiner du har idag, funderar på om du är nöjd med dem, eller om du behöver mer effekt. Köp därefter inte för små maskiner, och kolla noga att de har bra COP värden vid -15 grader, för det är DÅ man behöver verkligen behöver effekten.
Till sist, jag förmodar att du avser att köra värmepumparna på underhållsvärme? Då bör du förvissa dig om att de maskiner du tänker köpa även är konstruerad för det! Inte bara i broschyren, utan verkligen få utlåtande från tex detta forum.
Jag har fått för mig, att igenisning på utedelen KAN inträffa om temperaturen är låg där innerdelen sitter. Förmodligen beror det på att avfrostningen behöver energi för att smälta isen, och den har då inte tillgång till samma energi när det bara är +10° mot tex +20°C. Relativt 0° är det stort skillnad.

Men mitt val är Mitsubishi då jag är HEL nöjd med mina två. 35an är hårdvarumässigt samma maskin som 25an. Men det ger mer effekt när det är -15°, vilket är nog så viktigt. Välj den större ::)
ME är bäst!

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2010, 23:29:35 »
Ja inte vet jag....... men jag har e n Daikin FTXL20G2V1B och den har värmt upp huset galant hela dagen idag 127kvm och det har varit -17 till -19 hela dagen och kvällen. ;D  Jag är helt imponerad.  ;)

Kör med inställningen 23 grader och fläkten pÃ¥ steg 3 med lÃ¥sta vingar.  Tilläggas kan att huset är väldigt välisolerat med 3-glas fönster överallt och ganska öppen planlösning och sen gör väl Ã¥tervinningen och luftcirkulationen sitt till................
« Senast ändrad: 14 december 2010, 23:38:41 av Emans »
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2010, 11:51:43 »
Båda är bra maskiner. Grannen har Mitsu och han är nöjd. Kompisen har Daikin och han är nöjd. Jag har Daikin Luft/Vatten iofs men jag kommer att ligga på ett COP på ca 3 trots den kalla vintern som var så jag är HELNÖJD. Personligen hade jag köpt Daikin om jag skulle byta ut min Panasonic. Beror på att jag har haft så bra erfarenheter när det gäller service på min Daikin.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Zorban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nödinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 14:53:14 »
Man får dock tänka på att Daikin FTXS 25 är en lite lugnare variant av FTXL , förstår inte vem som rekomenderat dig att sätta en sådan i huset, skiljer väl bara typ 1000:- på ftxs och ftxl.
Tycker att FTXL 25 :an är en underbar maskin, både tyst och med mycket kapacitet.
 Mvh Zorban
Bor i den lilla hålan Nödinge 2 mil norr om Götet i en fd sommarstuga som har byggts till.Bostadsytan är 115 kvm. uppvärmning via el-radiatorer, 1st MitsubishiMSZ-GA25VAH som sitter i vardagsrum och 1 st Frigoline 9:a On-Off pump, 1st Handöl tälgstenskamin i kök och 1st öppen spis i vardagsrummet.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 23:05:40 »
Hej,

Har en FTXL 25:a men om jag skulle köpa idag skulle det nog ha blivit en FD35:a. Är inte missnöjd med min pump men tycker den går väl "säkert". Med detta menar jag i vissa fall onödigt frekvent avfrostning (kostar effekt när det är kallt). Nu orkar den med hemma hos mig men har man lite större behov kanske det inte skulle räcka till... Vid lågt effektbehov går den väldigt tidigt i on/off pga sin höga mineffekt. Nu har FD:n ganska hög minsta effekt också, dock något lägre, detta stör mig inte så mycket men skulle kunna vara irriterande om man har innerdelen placerad där man hör den bra (mer irriterande med ett ljud som kommer och går än är konstant). Sen förlorar man nog lite i effektivitet pga detta också.
Men du kanske vill ha underhållsvärme och då är väl inte FD:n aktuell? Har för mig att de inte har detta. Om det är den enklare ME:n (GE tror jag de heter) skulle jag nog valt FTXL före denna.

MVH

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2011, 16:15:35 »
Hej,

Har en FTXL 25:a men om jag skulle köpa idag skulle det nog ha blivit en FD35:a. Är inte missnöjd med min pump men tycker den går väl "säkert". Med detta menar jag i vissa fall onödigt frekvent avfrostning (kostar effekt när det är kallt). Nu orkar den med hemma hos mig men har man lite större behov kanske det inte skulle räcka till... Vid lågt effektbehov går den väldigt tidigt i on/off pga sin höga mineffekt. Nu har FD:n ganska hög minsta effekt också, dock något lägre, detta stör mig inte så mycket men skulle kunna vara irriterande om man har innerdelen placerad där man hör den bra (mer irriterande med ett ljud som kommer och går än är konstant). Sen förlorar man nog lite i effektivitet pga detta också.
Men du kanske vill ha underhållsvärme och då är väl inte FD:n aktuell? Har för mig att de inte har detta. Om det är den enklare ME:n (GE tror jag de heter) skulle jag nog valt FTXL före denna.

MVH


Om du skulle  skaffa en ännu större maskin sÃ¥ skulle det bli ändÃ¥ fler start och stopp vid lÃ¥gt effekt behov....kanske du skulle haft en ftxl20 istället?
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2011, 22:56:43 »
Citera
Om du skulle  skaffa en ännu större maskin sÃ¥ skulle det bli ändÃ¥ fler start och stopp vid lÃ¥gt effekt behov....kanske du skulle haft en ftxl20 istället?

Nja, en FD35:a är större men har lägre mineffekt mao mindre on-off. Men om on-off är viktigt ska man givetvis titta på en som har än lägre som Toshiba t.ex. Deras Polar 2 är nog den som jag skulle sätta som andra val efter FD:n men då jag sett själv vad ME:n klarar av och Toshiban bara läst om här känns ME:n som bästa valet för mig.
En FTXL 20 skulle nog inte ha orkat denna vinter hos mig. (Antar då att den har liknande frekvent avfrostning som min, vilket den borde ha.)

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2011, 14:17:24 »
hej  LL dakin

skulle du beskriva dina avfrostningar så här eller ???

ja några 1-2 timmar värme har jag aldrig under -5.. när det är mellan -5 - +5 ºC så går den nog mellan 40min-1timme mellan avfrostn. runt -6,-7 grader så börjar den med 30min värme, 12 min avrost och håller på så ner till den lägste temp jag haft, dvs -23 ºC.

eller har du en egen version


alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2011, 15:19:57 »
Hej tbatba,

Låter ganska likt, ja. Kan inte svära på övergångarna då jag inte haft superkoll på utetempen men det är inte långt ifrån i alla fall.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2011, 13:22:26 »
LL Daikin

om du har tid o lust

förutsättningar är olika men

om du ställer kontrollen på 23 grader has 4 vingar rakt fram

och trycker in QUIET knappen får du inte längre gång tider då ???

fungerar utmärk hos mig till -2 grader även lägre temp men då blir det bara 22grader vid

pumpen o 20 i öviga huset


alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2011, 18:40:10 »
hej  LL dakin

skulle du beskriva dina avfrostningar så här eller ???

ja några 1-2 timmar värme har jag aldrig under -5.. när det är mellan -5 - +5 ºC så går den nog mellan 40min-1timme mellan avfrostn. runt -6,-7 grader så börjar den med 30min värme, 12 min avrost och håller på så ner till den lägste temp jag haft, dvs -23 ºC.

eller har du en egen version




Verkar vara flera som har strul med sina avfrostningar.. Jag fick förklarat för mig av återförsäljaren att det skulle vara så här... Jag har exakt samma symptom som detta. Även jag har upptäckt att den fungerar mera "normalt" med quietmode aktiverat!

Jag har en dialog med tillverkaren,, får se vad det slutar med..
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2011, 19:53:04 »
Jag har läst om era framgångar med quiet-läget men har inte haft tillfälle att prova än. Har varit plusgrader här och då funkar det ganska bra. Får se om det blir tillfälle imorgon då det ska bli kallare....

Höll själv på att bli riktigt skärrad när kylan kom i höstas då pumpen helt plötsligt inte orkade med när det blev 7-8 minus... Efter ett tag upptäckte jag dock att jag hade Economy-mode intryckt! Blev varmt och skönt när denna slogs av. Den verkade avfrosta lika frekvent i denna mode....

Annars tror jag det är smart (har inga mätningar som belägg bara "enkelt bondförnuft") att ha denna intryckt på vår/höst när jag kör en del med veckotimern. Genom att ha den i economy tvingar man ju den att gå i dellast drift dvs den kan inte gasa onödigt mycket när den ska höja tempen.

Ska i alla fall prova quiet läget vid tillfälle.

Dennisson berätta när du fått svar från Daikin!

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2011, 21:01:05 »
ang detta 30 min drift 12 min  avfrostning kallas skydds läge som kopplas in vid ca -20 grader

om detta kopplas in runt -6,-7 grader då håller inte det data blad somco finns på deras hem sida

så dom som känner igen beskrivningen 30 min drift 12 min runt -6,-7 grader STÅ PÅ ER

om detta skulle stå på data bladen så skulle inte en pump säljas


dags form på min pump 2 tim på eco knappen -4 ute fukt i luften

alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2011, 19:33:52 »
ang detta 30 min drift 12 min  avfrostning kallas skydds läge som kopplas in vid ca -20 grader

om detta kopplas in runt -6,-7 grader då håller inte det data blad somco finns på deras hem sida

så dom som känner igen beskrivningen 30 min drift 12 min runt -6,-7 grader STÅ PÅ ER

om detta skulle stå på data bladen så skulle inte en pump säljas


dags form på min pump 2 tim på eco knappen -4 ute fukt i luften



Exakt detta misstänker jag oxÃ¥.. har med fullgas normalt delta-t,(över innerdel) normal temp  konrta tryck pÃ¥ hetgas. Den fungerar ypperligt i övrigt...

Mina misstankar:

1: NÃ¥got fel/bug i programvara/styrkort.
2: Felaktig tempgivare. (om nu styrkort tror att det är -20 så borde det vara utetempgivaren)

Inga felkoder..

NÃ¥got triggar avfrostningarna. Vad händet om tex utelufttemp och förÃ¥ngartempgivaren skulle vara "skiftade"? Dvs felmonterade frÃ¥n fabrik? För.Ã¥ng.tempen lär ju bli bra jävla kall i förhÃ¥llande till utetempen. Om bÃ¥da givarna hÃ¥ller "rimliga värden" inom spec för mjukvaran sÃ¥  blir det ju heller ingen felkod, men programvaran tror att kung Bore kramar ihjäl den.. Bara funderingar..

Det som motsäger detta är att nu på senare tid kan ibland kan aset fungera bättre även i normalmode.. Den kan köra ut värme 80min utan avfrost och sedan kommer en period med 3-4 avfrostningar i 30 min intervaller. Vissa dagar kan den gå på 30min defr. hela tiden. Om givarna vore felkopplade/skiftade så borde jag ha konstant felaktiga intervaller. Visserligen så har den börjat med detta nu, efter att jag kört quietmode några veckor och skiftat över till normalmode igen för lite mätingar, sedan har utetempen varierat gaska kraftigt på sistonde. (-6 - +2 ºC) Jag verkar ha en slags gräns vid -5 ºC och under denna så börjar konstigheterna.. Sc:,h

tbatba-> Vem har du fått bekräftat av att detta är ett skyddsläge som normalt skall gå in vid -20? Har du fått snurr på din? Var det styrkortet?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2011, 22:39:06 »
Håller på och provkör nu, ser inte lovande ut.....

-5 ute när jag började "labba" nu är det -4, tyvärr som vanligt 98% luftfuktighet, rått här på västkusten...

Eco mode: 30-32 min drift, 8 minuter avfrostning.
Quite mode: Samma lika.
Eco + Quite mode: Samma lika (avfrostning precis startat, antar att den tar lika länge).

Har ni fått era förbättringar på en gång? jag har bara lämnat den ett "varv" förutom i Quite där den gick två varv vilka båda var lika.

Har ni betydligt torrare luft? Kanske så att den känner av den extrema fuktigheten här vilket får den att tippa över i "äggklocka" trots lägre maxeffekt?

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2011, 22:43:11 »
Kan inte minnas att jag läst om avfrostningsreglerna för vår pump.
Ingen som har en service manual till FTXL:en?
Jag letade efter en på nätet när pumpen var ny och hittade ingen, närmaste jag kom var FTXS:en och vår ska ju vara en utveckling av denna för förbättrad värmedrift i kalla klimat. Då borde den ju ha bättre avfrostning...

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2011, 08:53:13 »
LL DAIKIN

ang fukten så varierar den mycke i detta land inland, kustband osv
så att dom har tänkt på detta BETVIVLAR jag på och om du bor på kusten
så har du väl råkat ut för isbark någon gång ??

 sÃ¥ dessa maskiner som monteras där kan kan bygeln klippas om det inte är gjort (det kan förändra avfrostningen) OBS detta görs av installatören

lika med service handboken bör kunna tillhanda hållas av installatören (om installatören inte har någon eller inte är villig att lämna ut eller skaffa så bör han byta yrke )

om ni inte LYCKAS med service handboken så hör av er igen

jag efter lyste någon med konstruktiv erfarenhet av daikin i en annan tråd men !!!!

ÄR det inte dags att SKAPA en ny  trÃ¥d om detta ämne eller ??

DENNISSON

vi hade en dialog i en annan tråd om samma ämne svaret är det samma
ang vart står detta med -20 grader i HANDBOKEN

om du har mejlat till daikin som jag förstod i en annan tråd så hoppas jag att
du har fÃ¥tt svar 

dags form -8 20 grader fläkt 5 drift 1 tim 47 min fukt i luften (så fuktigheten är höga där jag bor )

min har snurrat sedan dec 09 med hyffsat resultat (kan bli bättre men vi jobbar på det)

än en gång det behövs en ny tråd så någon som är drabbad bör starta den, jag kan inte
pga att jag inte är drabbad längre

där emot kan jag till föra en del nyttig info ang denna modell

om man inte vill skylta skicka pm

DENNISSON känner du igen detta citat  ???

Gammal tråd, men jag vill belysa för framtida köpare att jag har inga problem med stomljud eller annat konstigt. Kör FTXL20G på gjutet markstativ. (plintar) = Knäpptyst

nu mera kallad aset  ;)

nä nu är det fika

bli inte arg bli förbannad och var saklig  hmm

vi  hörs




alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2011, 12:36:46 »
LL DAIKIN

ang fukten så varierar den mycke i detta land inland, kustband osv
så att dom har tänkt på detta BETVIVLAR jag på och om du bor på kusten
så har du väl råkat ut för isbark någon gång ??

 sÃ¥ dessa maskiner som monteras där kan kan bygeln klippas om det inte är gjort (det kan förändra avfrostningen) OBS detta görs av installatören

lika med service handboken bör kunna tillhanda hållas av installatören (om installatören inte har någon eller inte är villig att lämna ut eller skaffa så bör han byta yrke )

om ni inte LYCKAS med service handboken så hör av er igen

jag efter lyste någon med konstruktiv erfarenhet av daikin i en annan tråd men !!!!

ÄR det inte dags att SKAPA en ny  trÃ¥d om detta ämne eller ??

DENNISSON

vi hade en dialog i en annan tråd om samma ämne svaret är det samma
ang vart står detta med -20 grader i HANDBOKEN

om du har mejlat till daikin som jag förstod i en annan tråd så hoppas jag att
du har fÃ¥tt svar  

dags form -8 20 grader fläkt 5 drift 1 tim 47 min fukt i luften (så fuktigheten är höga där jag bor )

min har snurrat sedan dec 09 med hyffsat resultat (kan bli bättre men vi jobbar på det)

än en gång det behövs en ny tråd så någon som är drabbad bör starta den, jag kan inte
pga att jag inte är drabbad längre

där emot kan jag till föra en del nyttig info ang denna modell

om man inte vill skylta skicka pm

DENNISSON känner du igen detta citat  ???

Gammal tråd, men jag vill belysa för framtida köpare att jag har inga problem med stomljud eller annat konstigt. Kör FTXL20G på gjutet markstativ. (plintar) = Knäpptyst

nu mera kallad aset  ;)

nä nu är det fika

bli inte arg bli förbannad och var saklig  hmm

vi  hörs






Haha! Nej absolut inte ;D Blir aldrig arg (nästan) ^-^  Med "aset" menas med glimten i ögat ;) Är supernöjd med min pump, det är bara avfrostningarna som jag stör mig pÃ¥! Den är otroligt tyst, knappt inte ens ett knäpp frÃ¥n innerdel när den skiftar avfrost->heat o viceversa, bÃ¥de ytterdel o innerdel är bland de tystaste jag hört i l/l pump väg. Kapacitet finns det, siffrorna pÃ¥ pumpen är nog väldigt ärliga gissningsvis. ABSOLUT inga problem med isbildning! Det kan jag ju säga. Den is som vÃ¥gar/hinner sticka fram näsan är snart borta igen (pga avfrostningarna) Med Quiet sÃ¥ fungar den ju mer eller mindre perfekt, Ã¥tminstÃ¥nde ner till -7° som är det kallaste jag haft sedan jag upptäckte den funktionen. Troligen är det väl ett skitfel som triggar defrost, men att komma pÃ¥ vad det är, de e en annan femma. Tyvärr (om man kan säga sÃ¥) är det lite varmare ute nu vilket gör att problemen inte visar sig.. Det är svÃ¥rt att mäta fram avikelser dÃ¥ ???

Är som sagt i övrigt väldigt nöjd med den!

Sorry för dubbelfrågan.. var lite trötter igår. Hjärnan du vet..

Jag hör av mig när jag har något bra att komma med ;D

EDIT-> Du får ursäkta, men jag hittar inte någonstans i min manual att det står att den skall börja avfrosta var 30:e minut som skyddsfunktion vid -20°? Att det säkert är så betvivlar jag inte, då det verkar troligt.I min manual står det: "En säkerhetsanordning stoppar eventuellt driften" Har du en annan manual? Vilken sida står det på?
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 14:53:04 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad T22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DAIKIN eller Mitsubishi?
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2011, 23:21:53 »
Hej ! Har själv ingen pump, men har fastnat för Daikin !
Verkar vara en kvalitetspump(har jag läst mig till här på forumet) och veckotimern verkar vara en bra grej !
Frågetecknet med den verkar vara den höga lägstaeffekten !
När jag nu inte har någon erfarenhet av pumpar själv så vet jag ju inte hur stor betydelse det har .
Frågan jag ställer då är vid vilken temperatur som pumpen blir en on off pump ? Och har det någon betydelse vilken storlek på pumpen iom modellerna ftlx 25-35g har samma lägstaeffekt ?
Bor i ett 100 år gammalt hus nedervåning 60 kvadrat 2.10 takhöjd övervåning 60 kvadrat snedtak.
Mitsubishi FD 35 vabh installerades en solig dag i maj 2012 . Stockhus byggt början av 1900 talet . 18000 kWh med oljefyllda elelement innan inköp av pump.120 kvm i två plan ,2.10 takhöjd . Gammla tvåglasfönster

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!