Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???  (läst 5058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej!

Det blev diskuterat här i en tråd nyligen att fast kondensering är dåligt för drifts ekonomin.

Kan någon säga hur mycket det påverkar?

Vad jag har förstått av Bertils lexikon så har jag fast kondensering. Men jag värmer inte tanken till någon fast temperatur utan den värms enligt uträknat framledningstemp. Vid slutet av körningarna är framledningstempen från VP ca 6-8 grader Högre än beräknat systemframledningstemp, så där förlorar jag väl lite. Se bild på hur det är kopplat.
Är det någon som vågar gissa hur många % jag förlorar på detta?

I mitt fall var fördelarna många fler än nackdelarna med fast kondensering. 4700 Kw i Januari till VV och Värme. Ca 12-16 starter/dygn

Varmvattnet förvärms i en slinga i AC.tanken, så det tar ju oxå en del av energin som finns lagrad i den.

Systemframledningstempen mäts efter AC.tanken, Där finns även en El-panna, som inte har använts i vinter.

Framledningstemp och Returtemp mäts vid VP.

Tumpi
« Senast ändrad: 17 mars 2010, 15:54:15 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2010, 16:17:14 »
Eftersom du har en växelventil för varmvattnet så har du egentligen flytande kondensering, jag ritade om bilden lite för att visa hur du kan optimera grejorna enkelt. Egentligen är det bara att ställa shunten i läge så att allt returvatten går tillbaka via acktanken. På det sättet blir aldrig acktanken varmare än vad som behövs för att hålla huset varmt (om du också ställer in rätt kurva).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2010, 17:51:11 »
Hej Carl!

Desto mera man läser här så ju mindre kan man :o

Enligt ditt råd så skulle det bara vara att öppna shunten helt och ta bort styrningen till den.

Eftersom jag har en extern Cirkpump så fortsätter det att komma värme till huset från tanken när VP gör varmvatten.

Du anser ändå att jag har flytande kondensering? Varför görs fast kondensering, om då man kan göra på detta "halv" fast/flytande sätt?

Minskar detta sätt på verkningsgraden?

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2010, 19:29:58 »
Fast kondensering att tex köra vp mellan 50 och 55 grader året runt, måste man göra om man har en tank med inbyggd VVB som enda varmvattenkälla. Det kostar massor kan va 30% beroende på tex vilken värmekurva som behövs.

Den 25 kw pump jag kör har flytande kondensering exakt som du ritar, förvärmning av vv i acken osså en VVB för slutvärmning.
Jag har shuntarna (två) fullt öppna så den tidigare styren som var i drift vid oljeeldningen har jag kopplat bort helt.

Jag är lite kinkig ibland, har man äldre shuntventiler så läcker dom ganska mycket. Därför har jag även stängt stoppkranen från returen som ansluter till shunten. Det läkte så pass att jag kunde mäta tempskillnad med IR termometer.

Kör du pumpen mot utegivare kör du ju flytande, men kan optimera (sänka värmekurvan) för bättre driftsekonomi.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2010, 22:19:08 »

Hej Bertil!

Pumpen körs mot utegivare, värmekurvan är helt ok. Shunten är gammal, men med nya pakningar, den nu enligt er "onödig".

Shunten skulle förstås uppfylla sin funktion om El-pannan skulle behöva jobba, men pannan går att ställa på olika effekter och olika temperaturer.

Det finns även en by-pass mellan framledning och retur, den är ny mycket kraftigt strypt, vad anser ni om den?

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2010, 22:21:38 »
By pass är av ondo  fiR:
Den (kan) ska stängas bara man försäkrar sig om ett bra flöde genom värmepumpen!

Ingen shunt som kan stänga flödet
Inte en hop termostatventiler som kan stäng mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2010, 22:27:21 »
Kan detta va nått

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2010, 07:58:36 »
@Bertil: Intressant att du säger det.. jag har ju problem med flödet genom min värmepump (troligen) och har ingen bypass. Skulle en bypass kunna öka flödet tror du?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2010, 08:09:03 »
Shunten skulle förstås uppfylla sin funktion om El-pannan skulle behöva jobba, men pannan går att ställa på olika effekter och olika temperaturer.

Elpannan styrs väl av VP:n?
I så fall så är det fortfarande VP:ns värmekurva som styr framledningstemp, shunten behövs inte.

Framledningsgivaren sitter väl efter elpannan?
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 08:19:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2010, 08:13:07 »
@Bertil: Intressant att du säger det.. jag har ju problem med flödet genom min värmepump (troligen) och har ingen bypass. Skulle en bypass kunna öka flödet tror du?

Du måste hitta orsaken till det dåliga flödet.
Om det går trögt genom radiatorerna så kommer du få backflöde genom bypassen och det försämrar verkningsgraden.
Om det går trögt genom VP:n förändrar en bypass ingenting.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2010, 08:44:47 »
Hej!
Vp-oraklet: Jag tror jag har det ungefär som enligt din ritning, men du har ju förstås mycket finare bild. Elpannan är efter Ac.tanken, men före shunten.

Carl N: Joo VP styr El-pannan, jag tänkte mera på om VP slutar att fungera helt, då fungerar ju el-pannan som en traditionell el-panna.

Bertil: By-passen är en sådan där som man kan mäta flödet från, den har även en skala på hur mycket den är öppen 0-10. Den är ställd på 1 (ett).

Jag tycker inte att jag några desto större problem med vare sig flödet eller driftsekonomin. Delta är ca 8 grader. Det var det här om flytande-fast som jag hade för lite kunskaper om. 4700 Kw i Januari är jag mycket nöjd med.

VP alarmerar någon gång om för hög retur, men det beror troligtvis på strypta radiatorer. Jag skulle vilja sänka kurvan lite ( 3 grader över hela registret) men det går inte nu, av vissa orsaker.

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fast-Flytande kondensering negativt för ekonomin???
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2010, 09:21:57 »
Om man med flytande kondensering...

menar att systemet alltid producerar värme med så låg temperatur som möjligt, som raddarna behöver i varje ögonblick(istället för att tex alltid producera 55 ºC). Så får man kanske 30-40% bättre COP på årsbasis.

Åtminstone om man får tro Copelands diagram. Har försökt att mäta själv och det kan nog stämma. (Jag eftervärmer VV så jag slipper 55 ºC körningar). Ytterligare något kanske man kan tjäna på att ha en inverter istället för en on-off VP. Invertern kan ju lägga sig "prick på märket" på lägsta temperatur. ON-off svänger ju alltid runt BÖRvärdet.

Fast den här vintern kan man nog i praktiken glömma flytande kondensering vad gäller L/Vpumpar. Min lilla Ecoair gick i tre veckor i sträck i Februari. Men med dålig COP eftersom framtempen låg över 45 ºC.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!