Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur lÃ¥ngt upp i landet är det lönsamt?  (läst 3962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Jag har hört mig för lite grand bland olika försäljare av luft/vatten pumpar och fått lite varierande svar. Alla är dock tveksamma till att luft/vatten vp ska vara ett bra alternativ för mig som bor i Hälsingland (de tycker att bergvärme är ett bättre alternativ, bara det att jag vet att jag har långt ner till berget så priset lär dra iväg...). Någon som har någon uppfattning om hur långt upp i landet som dessa ger en bra verkningsgrad och inte "bara gör av med en massa el till avfrostning av systemet" på vintern?
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2005, 15:50:18 »
Har du kollat på Stiebel Eltrons värmepumpar, de går ned till -18 grader.

Skulle jag köpa luft/vatten-VP "norrut" skulle jag nog fundera på en sån.

Eller jordvärme om plats finns.

Ett annat alternativ är IVT:s kompaktkollektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2005, 16:20:24 »
Har du kollat på Stiebel Eltrons värmepumpar, de går ned till -18 grader.
Stirra dig inte blind på stopptemperaturen, det viktigasre är väl verkningsgraden. Jag tror säkert att man skulle kunna leverera pumpar som går till -30°, dock med kontinuerlig avfrostning och negativ verkningsgrad.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2005, 16:59:51 »
Vid vilken lägsta temperatur man stänger av sin luft-VP beror på hur rädd om kompressorn man är. Bifogar en pdf där man kan se driftområdet för en Copland värmepumpsscrollkompressor.

I detta fall är köldmediet R407c. I diagrammet för driftområde kan man anta att man har ca 5 grader lägre föråning (dew) än utetemperatur. Samt att kondenseringen (dew) ligger 6 grader högre än utgående värmebärartemperatur. Kondensering vertikal axel, förångning på lodrät axel.

Man ser att om kompressortillverkarna fick bestämma så skulle man nog stänga av VP vid -8 till -10 grader utetemperatur om man samtidigt ska ha 55 grader på framledningen. Kör man lägre framledningstemperatur kan man låta anläggningen gå till lägre utetemperaturer.

Diagrammen ser principellt lika ut oberoende på kolv eller scroll, och köldmedium, mindre förändningar i tillåtet driftområde.

Det senaste året har det blivit "modernt" att uteluft VP ska gå att köra till låga temperaturer, det är ett föräljningsargument som troligen kommer förkorta livslängden på kompressorn.

När det gäller avfrostningsbehovet sÃ¥ minskar det när det är riktigt kallt ute, det beror pÃ¥ att luftens fuktinnehÃ¥ll minskar vid lÃ¥g utetemperatur. Har kört stora luftvärmepumpsanläggningar (flera hundra kW). De gick sämst när det var snöglopp och nollgradigt dÃ¥ krävdes mer eller mindre kontinuerlig avfrostning. Vi hade dÃ¥  bättre prestanda vid -15 grader utetemperatur avfrostade dÃ¥ kanske en eller tvÃ¥ gÃ¥nger per dygn.

PerJ

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2005, 18:26:41 »
Nibe skyddart sina L/V VP genom att om man sätter lägre temp minskar de framledningstempen till 50.
 grader. Eller nya 2005 som normal har max 58 gr minskas till 55.

Men jag vill säga att det reglerar sig själv pga att vis kallare ute klarar ej VP upp med dess norminella flöde att komma i så hög framlednings temp.

Citera
Om man vill höja tempen måste man då sänka flödet till dess minimum innan för¨lågt flöde så det blir HP stopp. Mitt 2010 är det ca 360-380l/h. Har man emellertid ej så hög returtemp kan man köra den ner till 320L/h.

Det kan ses i min test med ack tank laddning. Bra skiktning föresträvas och konst framledn temp vid ca 54-55 gr. Med så låg temp i retur (ca 30 gr) alltså mellan 20-25 diff. (special körning av VV laddning)


Nu begränsar temp till max 45 gr i tank med VP bästa COP. (4,1) 1,4kW förbr med 5,75kW ut effekt.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2005, 21:28:02 »
Jättetack för de svar som jag har fått de har varit givande.

Är det någon som har egen erfarenhet av luft/vatten vp från Gävle och norrut?
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2005, 22:01:44 »
hej per. lyfter på mössan av respekt för den kunskap du visar . forumet är skyldig dig ett stort tack.
har en fråga du kanske kann besvara? vart hittar man fakta böcker att läsa om den kyltekniska utbildningen du troligtvis innehar. har läst dom innlägg du gjort dom får du m,v,g på

m.v.h obelix

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2005, 06:46:55 »
Sök i forumet på Atria.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2005, 09:01:54 »
Hej,
Nytt hus?
Skall du byta eller komplettera värme system?

Om du har en elpanna idag, och kan tänka dig attt behålla den så är lv pumpen
alltid ett intressant alternativ.

För min del så hade jag en oljebrännare, och blev orolig för att min elförbrukning
några skulle bli så hög när det blev för kallt för LVP'n,
att jag skulle behöva säkra upp huset mm,
och det kändes lite jobbigt bara för att klara några dygn per år.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur långt upp i landet är det lönsamt?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2005, 21:32:30 »
Jag har en Diom kombi panna (el ved) från mitten på 80-talet som jag tänker ha kvar så länge den fungerar. Skulle jag hitta någon "bra" LV-pump så är tanken att behålla den befintliga pannan och köra med den då pumpen inte orkar med, samt någon gång emellanåt för att snåla lite på elen.  ::)
Har 20 A h-säkring nu vilket borde räcka. 
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!