Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillskott  (läst 3964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rob84

  • Gäst
rob84
Eltillskott
« skrivet: 20 november 2012, 16:14:58 »
Har en IVT premiumline EQ C10 och undrar lite över de inställningar som finns för tillskottet. I dagsläget så står temp för när den tillåter eltillskott på -5 grader och det verkar även vara en timer som gör att den måste gå en timme för att tillskottet ska gå in. Min fråga är borde det inte vara bättre att sänka tempen för när tillskott får gå in? Jag förstår inte riktigt hur styrningen fungerar, jag menar pumpen har ju varvtalsstyrd kompressor så för att den går en timme vid -5 grader behöver väl inte betyda att den behöver tillskott? Den borde ju kunna öka varvtalet lite bara. Eller är temp och tid när den går på högsta effekt redan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eltillskott
« Svar #1 skrivet: 20 november 2012, 16:23:57 »
Premiumline EQ har inte varvtalsstyrd kompressor. Det är bara cirkulationspumparna som är varvtalsstyrda.

Vad gäller tillskottet så är det så att om kompressorn inte klarar av att värma framledningen till rätt temperatur inom en timme (eller vad man nu har ställt in) så kopplas elpatronen in. Inställningen för vid vilken temperatur tillskottet skall tillåtas innebär inte per automatik att elpatronen går igång då, utan bara att den inte tillåts gå igång om det är varmare ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

rob84

  • Gäst
rob84
SV: Eltillskott
« Svar #2 skrivet: 20 november 2012, 16:33:54 »
Okej. Betyder det då att den bara ska få upp ärvärdet på framledningen till genererat börvärde inom en timme? Den kan alltså gå i mer än en timme utan att tillskottet går in bara den fått upp framledningstempen till rätt nivå?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eltillskott
« Svar #3 skrivet: 20 november 2012, 16:38:01 »
Den skall komma upp i uträknat stoppvärde (börvärde + aktuell kopplingsdifferens) inom inställd tid. Sen kopplas inte elpatronen in direkt, utan den rampas in enligt inställningarna för det...
« Senast ändrad: 20 november 2012, 16:39:56 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

rob84

  • Gäst
rob84
SV: Eltillskott
« Svar #4 skrivet: 20 november 2012, 16:45:13 »
Hur vet man vilken som är den optimala tiden då? Hur vet jag att en timme är rätt inställning för mig? Är rätt inställning så lång tid som möjligt om man kan acceptera tempen som blir inne? Typ att om jag ställer in en oändligt lång tid så kommer värmepumpen att gå hela tiden när det är riktigt kallt men den kommer kanske inte upp i precis den framledningstemp som den vill hålla.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eltillskott
« Svar #5 skrivet: 20 november 2012, 16:51:22 »
Ja, så blir det. En timme är nog valt just utifrån att man inte skall råka ut för svängningar i innetempen - Komfort går före ekonomi i fabriksinställningarna. Accepterar man att det blir kallare inne runt den utetemp då VP'n knappt räcker till själv längre så kan man öka tiden. När det blir ännu kallare så kommer så småningom elpatronen att starta ändå (om man inte har valt oändligt lång tid) och innetempen återgår förhoppningsvis till den normala...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

rob84

  • Gäst
rob84
SV: Eltillskott
« Svar #6 skrivet: 20 november 2012, 16:56:42 »
OKej, tack för bra svar!

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott
« Svar #7 skrivet: 02 december 2012, 22:42:46 »
Nu går min pump kontinuerligt men når inte riktigt börvärdet. Timern är sedan länge på noll men elpatronen går inte in och värmer. Beror det alltspå på att temperaturen pumpen klarar att hålla ligger mellan börvärdet och börvärdet minus kopplingsdifferensen?
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott
« Svar #8 skrivet: 03 december 2012, 18:26:02 »
Min pump funkar på samma sätt, har den passerat börvärdet så kopplas inte tillsats in.
Pumpen har gått kontinuerligt sedan i går kväll,ligger ca 2grader från stoppvärdet
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!