Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AngÃ¥ende Nibe 7kw och gradminuter  (läst 5411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Filip

  • Gäst
Filip
Angående Nibe 7kw och gradminuter
« skrivet: 26 januari 2005, 13:57:57 »
hej

Jag har läst på detta forum kanske lång tid och tycker det är toppen med så många som vill och kan dela med sig av sin kunskap! Tack Rickard, thomas, bertil, carman o alla andra!

Jag har hämtat info. kring inställningar mm och märkt att det har gjort susen för vår installation. Vi har sedan 7/7 enbart gjort åt 1900 vp timmar och 28 ts timmar. Vi har ganska få starter per dygn. Nu är det bara en sak som jag inte riktigt har fått klart för mig. När det är lite kallare (-8 och mer) orkar inte pumpen värma huset. Detta leder till att gradminuterna ökar. Under dagen då det brukar vara lite varmare kan vp hämta hem underskottet som blivit under natten. Jag har satt att ts normalt ska gå in vid -1400 gradminuter men för att se hur mycket vp klarar av har jag helt stängt av ts.

Min gissning är nu att vi skulle kunnat haft en 8.5 kw istället för en 7kw. Den skulle då klara bättre av det underskott som blir då det blir lite kallare. När vi borrade kunde borran inte komma längre ned än till 139 m (4 m till berg) då flödet var mycket rikligt (20000m3). Nu till en konkret fråga. Vad händer om vi byter vp till en 8.5kw? Kommer borran att riskera att frysa? Idag (26/1) har vi kb-in på 0 till -1. kb-ut är -4. Måste vi borra ytteligare ett hål eller kan vi enbart byta pump storlek?.

Det vore toppen ifall någon kunde ge kommentarer kring detta. Jag hade sedan tänkt undersöka med leverantören, som förövrigt har varit toppen, kring detta.

mvh/Filip



Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2005, 17:31:36 »
Borran kommer att bli kallare, hur mycke kan jag inte svara på.
kolla den här tråden.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=2;action=display;threadid=1823

där ser du vad en kallare borra gör med din elförbrukning
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Filip

  • Gäst
Filip
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2005, 20:33:03 »
hej igen,

Tack för länkarna. man får en del info ifrån effektdiagrammen. Den tanken som hade slagit mig var att helt enkelt höra med min leverantör ifall det kunde gå att "uppgradera" min nibe 7kw till en 8.5kw. Jag har huvudsäkring på 20 ampere idag så det borde funka. Det jag var rädd för är att borran isåfall bli för klen.

I protokollet från borrfirman står att det är totaldjup 138m, 134m är i berg, stabil grundvattennivå under marken 10m, vattenmängd 20000 liter/timme. När de var här och borrade ville jag att de skulle gå åtminstonde till 160m aktivt. Detta var dessvärre inte möjligt enligt dem eftersom flödet var så rikligt.

kommentarer någon?

mvh/Filip

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2005, 20:53:40 »
16A räcker för att driva en 8,5 pump Det du behöver dom extra amperen till är attt driva elpatronernas olika steg & om du går upp til en 8,5:a så blir det ju mindre elpatron :D
Jag kör min 8,5:a på 16A & en effektvakt.
Jag har ett aktivt djup på 170m & då får jag +2 grader in.

Har du plats på tomten så kan du ju förlänga utgående kb slang med 40-50m & gräva ned det på 1m djup
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2005, 22:15:42 »
Du skriver inte var du bor, men bor du inte i landets norra delar så tror jag att det blir svårt att räkna hem en uppgradering ekonomiskt.

Vill du ändå uppgradera tycker även jag att du skall komplettera med ytjordvärme på utgående KB-ledning istället för att borra.

Gör du inget åt kollektorn finns det risk att den blir för kall.

0--1 tycker jag är nog kallt.

/Rickard

Filip

  • Gäst
Filip
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2005, 23:16:29 »
hej igen,

Jag bor i borås (6 mil från göteborg)
Pumpen har gått 24 timmar det senaste dygnet.
Det fanns ca -1200 gradminuter i morse så den har fått ta igen det nu under dagen då det enbart har varit -2/-4 grader ute. KB-in var -1 nu när jag kollade. kb-ut var -4. Framledning var på 41 grader och retur var på 33 grader. Jag kör cirkulationspumpen på lägsta hastighet.

Huset är på 150 m2+80 biyta. Byggt 1914 med stora radiatorer och revertering som fasad. Vinden är inte direkt tilläggsisolerad.

totalt sedan 7/7 har vp varit igång 1950 timmar och ts 28. Antal starter är ca 2500.

Tidigare gjorde vi åt ca 3.6-4 m3 olja.

Vi satte in 1 fläktkonvektor i pannrummet och en större fläktkonvektor i vardagsrummet som även kopplades så att vi kunde använda kyla på sommaren.

Det har fungerat alldeles utmärkt denna vintern men den har varit ganska varm. Min fundering är hur det hade varit om vintern hade varit ett par grader kallare under november-februari. Min bedömning är att vi skulle få en hel del ts pga vp är lite för klen.

vad tror ni?

mvh/Filip

admin

  • Gäst
admin
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2005, 23:20:27 »
Höj cirkpumpen ett snäpp, sänk tempen i källaren när det blir riktigt kallt.

Tror inte du kan komma billigare unden mad större VP.

Om du investerar i en större kompressor så borde du rimligtvis inte kunna räkna hem det ekonomiskt då investeringen (med tilläggs-mark-kollektor) borde hamna på ca 15-30 000 kr. Kanske mer.

Filip

  • Gäst
Filip
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2005, 23:25:25 »
hej igen

jag går ned och höjer pumpen nu.

det är nog som ni skriver. det kan vara svårt att få ihop det ekonomiskt. när vi bestämde med leverantören om vilken pump vi skulle ha var han negativ till 8.5kw då den skulle vara klart överdim. jag vet inte nu om jag tycker det. men som sagt vi hade fått borra 2 hål istället för 1 och det hade rimligen kostat 10-20 000 mer.

vi får vara nöjda med det vi har.

tack för den snabba responsen!

mvh/Filip

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2005, 00:36:39 »
Om du höjer cirkulationen på varma sidan kanske även till läge 3, då borde du kunna sänka värmekurvan liiite. Genomsnittstempen på rad. blir ju lite högre då avger den lite mera värme.
Det ger i sin tur lite bättre verkningsgrad (lägre driftstemp) dessutom ger den lite högre effekt, som du ser på effektkurvorna. marginellt kanske men åt rätt håll.

Citera
Vi har sedan 7/7 enbart gjort åt 1900 vp timmar och 28 ts timmar.
Den här (milda) vintern skulle du inte belasta borran speciellt mycket hårdare. Det är ju inte så mycket tillskott att ersätta!!!! Men å andra sidan har du ju inte så mycket att tjäna heller!!

Som Rickard antyder källaren är min räddning vid kyla. Min VP klarar ca -20 utan tillskott, blir det kallare då stryper jag värmen i min gammaldags källare. räcker inte det då stänger jag av värmen helt i källaren. så kan jag ha i flera dar utan att tempen sjunker speciellt mycket där.
men vi använder vi källaren som gammaldags källare!!
OBS!!! det kan uppstå frysrisk man måste ha järnkoll på rörsystemet så inte det fryser. Det kan tex finnas kalldrag från ventiler mm.
Då klarar jag ned till minst -25 i flera dar, blir det ändå kallare då får en separat VVB ta över hela varmvattenberedningen.
Då går VP 24 timmar/dygn för enbart värmen! då klarar jag .... det vet jag faktiskt inte än kanske -30 lite drygt... blir det kallare då får man frysa .....

jag säger som dig, med det jag vet idag skulle jag valt en kraftigare pump. Men installatören avrådde mig bestämt. Min borra skulle dessutom klara dt galant!!!
Med en rejäl vattenvolym (äldre rad.system) och låga framledningstemperaturer hade det funkat toppen.
Då hade man kunnat sitta bakåtlutad oavsett utetemp.

Varför gör jag sÃ¥ hör dÃ¥??? ja liite släkt har jag nog i Skottland  ;) men mest är det för att det sysselsätter mig lite att skruva är ju (sjukt) kul  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2005, 08:17:37 »

Som Rickard antyder källaren är min räddning vid kyla. Min VP klarar ca -20 utan tillskott, blir det kallare då stryper jag värmen i min gammaldags källare. räcker inte det då stänger jag av värmen helt i källaren. så kan jag ha i flera dar utan att tempen sjunker speciellt mycket där.
men vi använder vi källaren som gammaldags källare!!
OBS!!! det kan uppstå frysrisk man måste ha järnkoll på rörsystemet så inte det fryser. Det kan tex finnas kalldrag från ventiler mm.

Det finns ett ställe där termostater på element är bra... i källaren. Jag ställer in termostaterna på * (frysskydd).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2005, 20:38:03 »
Citera
Det finns ett ställe där termostater på element är bra... i källaren. Jag ställer in termostaterna på * (frysskydd).
Nog för att jag är termostatmotstÃ¥ndarfundamentalist,  :o men jag är inte sämre karl än att jag kan "ombestämma" mig. Jag hÃ¥ller med du   ;) ;D ;D  dock med viss rysning och obehagskänsla   :P
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bernt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2005, 22:38:30 »
Lite isolering på vinden kanske är det billigaste och bästa sättet att minska effektuttaget. Inte lika roligt kanske som att tjonga in en ny pump... :P


Filip

  • Gäst
Filip
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2005, 22:53:23 »
hej igen,

det är nog sant att tilläggsisolera vinden skulle kunna ge en bra besparing.

Idag är det en kallvind. Vi har funderingar på att göra en "martin timell" och sätta isolering och gips för att kunna ha vinden till något bättre än enbart samling av prylar som ändå kommer att slängas vid något tillfälle.

Tiden räcker dessvärre inte till. Hade hoppats på lite assistans från föräldrar som är pensionärer och som har lite erfarenhet på att inreda vindar...
Vi får se.

Info ang. vp nu är den på-1000 gradminuter och kb-in är på -1 kb-ut är på -4. Det är -3 grader ute. Framledning är på 41 och börvärdet 39.

Vp orkar nog dessvärre inte riktigt.

mvh/Filip

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2005, 00:38:38 »
Liiite klen, men det är väl inte så ofta det är kallare!?
Men om ni vill utöka boytan med vindan.. då blir det väl högre effektbehov..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Filip

  • Gäst
Filip
Re:Angående Nibe 7kw och gradminuter
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2005, 08:41:49 »
hej igen,

det stämmer att effektbehovet blir större då.
När vi skulle bestämma vad vi skulle ha för storlek nämnde vi vår nuvarande förbrukning av olja och sa dessutom att vi hade vissa funderingar på att inreda vinden. Källaren läcker värme som ett såll så vi ska plocka bort onödiga ventiler (gammalt torkrum med stor fläkt, vi har avfuktarare i källaren nu istället.) Tänkte täta fönster mm. Samtidigt är jag mycket rädd för att få det för tätt, det är en gammal källare som används som en källare. Det är bra att det inte är för tätt i dessa utrymmen.

En del grannar som har liknande källare har bilat upp golv och grävt ur, tilläggsisolerat golvet, lagt värmeslingor (vattenburet) och gjutit på igen.

Vet inte om detta är speciellt bra...

mvh/Filip


mvh/Filip

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!