Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markus 2500 Kombi  (läst 6735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janneKDO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Markus 2500 Kombi
« skrivet: 25 september 2009, 11:58:52 »
Är det någon som vet vem som har service eller dylikt på markvärmepumpen av typen Markus 2500 Kombi?

Mvh // Janne

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #1 skrivet: 25 september 2009, 16:23:03 »
Tror inte det finns någon serviceorginisation för dom längre,, men det sitter inga specialgrejor i dom så vilken kylkille som helst borde kunna hjälpa dig
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #2 skrivet: 25 september 2009, 17:11:25 »
Tror bestämt det finns läge för någon som vill starta eget här.
Sökmotoroptimera för "reservedelar, service, markus, värmepump"
Det finns kunder...

Om pumpen är helt kass kanske du kan hitta en ersättare hos Zirius eller Sirius värmepumpar, de bygger på samma princip och kan t.o.m ha reservdelar till din pump, kolla med dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad janneKDO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #3 skrivet: 26 september 2009, 15:30:54 »
Tror bestämt det finns läge för någon som vill starta eget här.
Sökmotoroptimera för "reservedelar, service, markus, värmepump"
Det finns kunder...

Om pumpen är helt kass kanske du kan hitta en ersättare hos Zirius eller Sirius värmepumpar, de bygger på samma princip och kan t.o.m ha reservdelar till din pump, kolla med dem.

Det låter som ett spår värt att utforska även om det bara är småstrul med pumpen än så länge men det känns bättre om man vet att man kan få hjälp ifall det kraschar, tack för hjälpen :)
// Janne

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #4 skrivet: 26 september 2009, 15:45:08 »
Ett tips.
om styrningen pajjar kan man montera en vanlig villastyrning med tempkurva istället för kretskortet som sitter original, kostar inte jättemycket och funkar bra..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #5 skrivet: 26 september 2009, 17:11:10 »
Tror bestämt det finns läge för någon som vill starta eget här.
Sökmotoroptimera för "reservedelar, service, markus, värmepump"
Det finns kunder...

Om pumpen är helt kass kanske du kan hitta en ersättare hos Zirius eller Sirius värmepumpar, de bygger på samma princip och kan t.o.m ha reservdelar till din pump, kolla med dem.

jo tänk om det vore så enkelt. En hel del kriterier måste uppfyllas innan man kan starta en en sån firma och kylteknikerna har väl redan fullt upp.
Det finns ingen yrkeskatogori som har så hårda krav som innom kylbranchen. Vet inte säkert hur läkare och piloter har det, men jag tror de ligger i lä.
(lite provocerande) :D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad janneKDO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #6 skrivet: 27 september 2009, 14:15:40 »
Får för tillfället felkoder D30 & F5 på pumpen hela tiden.. har luftat systemet och fyllt på vatten men det blir samma sak nästan direkt igen... pumpen startar, går en kort stund, stänger av och visar: D30, F5.. Någon som vet vad det kan innebära?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #7 skrivet: 27 september 2009, 16:19:30 »
Markus är ju en ren kylmaskin med förångare i form av en rörslinga. Utan manualer är det nog rätt svårt att reda ut vad felet är, om ens då. Det bästa tror jag är att be en kylfirma titta på den. De ser det mesta med ett manometerställ inkopplat och de kan troligen fixa felet också. Sen är ju nästa fråga om den har gått ekonomiskt tidigare och vad en ersättare skulle kosta. Så att slänga ut några tusenlappar på en diagnos kan det kanske vara värt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #8 skrivet: 27 september 2009, 16:37:12 »
Thoren värmepumpar köpte upp Markus på den tid det begav sig, kanske skulle kolla med dem om de vet vad som larmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #9 skrivet: 27 september 2009, 17:35:19 »
det var länge sedan jag mixtrade med en sån där men jag har för mig att felkoderna sitter klistrade på höljet eller att dom finns i instuktionsboken
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad janneKDO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #10 skrivet: 27 september 2009, 22:42:32 »
det var länge sedan jag mixtrade med en sån där men jag har för mig att felkoderna sitter klistrade på höljet eller att dom finns i instuktionsboken

Har felkodsinstruktionerna från manualen och de hänvisar till låg vattennivå, luft i systemet osv. men det är redan kollat och checkat.. Märkte däremot att luftventilen till expansionskärlet va trasig så nu e den bytt å provkörning väntar...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #11 skrivet: 27 september 2009, 22:54:01 »
Då är det högtryckspressotaten som larmar då. Hur är det med värmen har du någon växling?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad janneKDO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #12 skrivet: 27 september 2009, 22:58:44 »
det var länge sedan jag mixtrade med en sån där men jag har för mig att felkoderna sitter klistrade på höljet eller att dom finns i instuktionsboken

Har felkodsinstruktionerna från manualen och de hänvisar till låg vattennivå, luft i systemet osv. men det är redan kollat och checkat.. Märkte däremot att luftventilen till expansionskärlet va trasig så nu e den bytt å provkörning väntar...

Nepps den gick bara i ca 10 minuter för att sedan stänga av och visa samma felkoder som tidigare vilket även betyder: pressostat - hög temperatur i värmepumpens sensor...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #13 skrivet: 27 september 2009, 23:03:14 »
Tråkigt. Hann du kolla om den växlar över värme till varmvattnet? Det kan ju vara tempgivaren också.
Kanske en renspolning av växlaren hade hjälpt.
« Senast ändrad: 27 september 2009, 23:09:17 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Markus 2500 Kombi
« Svar #14 skrivet: 28 september 2009, 06:55:53 »
kolla cirkulationspumpen, även fast den snurrar kan den ha gått sönder.
om du har tillgång till en amperemätare, kolla så den drar ström ordentligt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!