Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatiskta filterrengöringen orkar inte  (läst 6510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« skrivet: 13 december 2010, 22:49:02 »
Har en Nocria 14 sedan 1.5år tillbaka i garaget. Häromdagen råkade jag vara där när den skulle göra den automatiska filterrengöringen. Och döm av min förvåning när den inte orkade skjuta ut filterna för att luckan var för tung?! Kan tycka att övre luckan på innedelen låser sig lite, eller nästan knäpper fast något. Har nu öppnat den helt för att veta att filterna ska orka ta sig ut.

Någon annan som haft detta problemet?! Vad gör man åt det? Garanti?
Börjar ju förstå varför mina filter va så smutsiga jämt...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #1 skrivet: 14 december 2010, 00:07:41 »
Alla automatiska filterrengöringar verkar krångla mer eller mindre.
Jag skulle nog leva med det och rengöra manuellt några gånger/år istället.
Eller varför inte prova rengöra och smörja alla delar som skall röra sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #2 skrivet: 14 december 2010, 13:59:58 »
Nä helt sant min Nocrias 14 filterrengörning har aldrig funkat heller. Inget som jag lagt så stor vikt heller i och för sig.
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #3 skrivet: 14 december 2010, 22:03:18 »
Den där stackars lilla motorn som ska skicka ut filterna kan ju omöjligt må bra av att stå och jobba i motvind. Iom att vi har den i garaget bör vi no rengöra den 1gång/månad skulle jag gissa. Har varit lite lite lat gällande det, och har noterat hur skitigt de har blivit. Men jag kunde ju inte drömma om att den normala filterrengöringen inte skulle funka när maskinen är ny...

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #4 skrivet: 15 december 2010, 10:10:57 »
Sant man borde kunna koppla bort rengörningen.
Eller kan man det?
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #5 skrivet: 15 december 2010, 10:14:46 »
Borde väl gå koppla bort någon kontakt till motorn?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #6 skrivet: 15 december 2010, 16:51:00 »
Ska ta en koll idag.
Efter afterworken vill säga.
Vi får hoppas att jag inte trillar ner från stolen och sliter ner hela maskinen i fyllan och villan.
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #7 skrivet: 17 december 2010, 14:30:54 »
Har haft det felet med filtren oxå men det fixade Tolins till vid servicen....det är bara en plåt som styr filtren som måste bockas till lite sa Tolins.....va inte hemma när han fixade det men pratade med han på tele sen och han sa att det är busenkelt att fixa till.......som sagt det ska bara vara att böja till en plåt.....men vet inte exakt vart den sitter.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #8 skrivet: 18 december 2010, 13:00:26 »
Nu vet du vart plÃ¥ten sitter Northkingen  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #9 skrivet: 18 december 2010, 14:56:33 »
Nu vet du vart plÃ¥ten sitter Northkingen  :)

Japp nu vet jag......tack Thomas! Kanj u vara bra att veta om det skulle strula någon fler gång.....

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #10 skrivet: 18 december 2010, 17:30:44 »
Vad är detta för hemlisar, varför får inte alla veta?
Kan spara en massa reklamationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #11 skrivet: 18 december 2010, 22:27:25 »
Fick en bild mailad från min leverantör med lite text om att åtgärda eventuella problem med en plåt.
Då jag inte vet om det är en offentlig handling så lägger jag inte ut sådant.
Vet att Nortkingen är en hängien Nocria fantast   ;D och fÃ¥tt sin Ã¥tgärdad men inte vad som utfördes sÃ¥ därför talade jag om det för honom

Sen sÃ¥ är det väl mycket  bättre egentligen om det reklameras till Ã¥terförsäljaren sÃ¥ han in sin tur kan gÃ¥ pÃ¥ leverantören/tillverkaren sÃ¥ det Ã¥tgärdas frÃ¥n fabrik . Om felen Ã¥tgärdas av kunderna och inte reklameras tror leverantören/tillverkaren att det är ett mindre problem och ingenting händer !!

Jag tror bara jag haft en enda som har hört av sig till mig angående filtermekanismen så det verkar inte vara något vanligt problem eller så är det så att problemet inte når leverantören utan ordnas på plats av kunden utan att reklamera vilket vore väldigt dumt då man som leverantör inte får veta vanliga fel eller brister.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #12 skrivet: 18 december 2010, 22:43:16 »
Denna filterrengöring funkar perfekt på min Nocria, men känns som om de skulle lagt krutet på annat än denna konstruktion.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #13 skrivet: 28 december 2010, 22:33:23 »
Känns som onödiga pengar att skicka ut en montör för att bocka en plåt. Vore ju bättre om det blev en offentlig handling, såsom så mycket andra tips och trix på forumet.

Men jag får väl ringa min säljare och fråga...


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Automatiskta filterrengöringen orkar inte
« Svar #14 skrivet: 29 december 2010, 00:02:32 »
Vad menar ni med att motorn som skjuter ut filtren får jobba i motvind? Filtren rengörs ju alltid när pumpen avfrostar eller nedstängd..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 627
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!